Ottawa Journal

From Wikipedia, the free encyclopedia

Ottawa Journal
TypeDaily
FormatBroadsheet
Owner(s)F.P. Publications (1959–1980)
Thomson (1980 closure)
Founded1885
LanguageEnglish
Ceased publication27 August 1980
HeadquartersOttawa, Ontario, Canada

The Ottawa Journal was a daily broadsheet newspaper published in Ottawa, Ontario, Canada, from 1885 to 1980.

It was founded in 1885 by A. Woodburn as the Ottawa Evening Journal.[1] Its first editor was John Wesley Dafoe who came from the Winnipeg Free Press. In 1886, it was bought by Philip Dansken Ross.

The paper began publishing a morning edition in 1917. In 1919, the paper's publishers bought the Ottawa Free Press, whose former owner, E. Norman Smith, then became editor with Grattan O'Leary.[citation needed]

In 1959, it was bought by F.P. Publications. By then, the Journal, whose readers tended to come from rural areas, was trailing the Ottawa Citizen, its main competitor. The paper encountered labour problems in the 1970s and never really recovered.[citation needed]

In 1980, it was bought by Thomson Newspapers and was closed on 27 August 1980. That left Southam Newspapers's Ottawa Citizen as the only major English-language newspaper in Ottawa[2] (Le Droit remaining the only French-language daily newspaper in Ottawa).[citation needed]

The closure aroused considerable controversy since a day later, Southam closed the Winnipeg Tribune, the primary rival to Thomson's Winnipeg Free Press. Concern over both incidents prompted the Government of Canada to conduct the Royal Commission on Newspapers, commonly known as the Kent Commission.[2]

To many, it seemed that possibly-illegal collusion to reduce competition had occurred. Charges were brought against both Southam and Thomson in April 1981 under the now-defunct Combines Investigation Act that alleged a breach of section 33 by merger or monopolistic conduct, but they were dismissed on 9 December 1983.[3]

Ottawa went without a second major newspaper until the debut of the Ottawa Sun in 1988.[4]

The paper's politics were generally regarded as conservative.[5]

Notable staff[edit]

References[edit]

  1. ^ Starr, David (22 September 2005). "Lighting up the city: Ottawa 150 Special Edition 1876–1885". Ottawa Sun. Archived from the original on 20 February 2006. Retrieved 6 February 2009.
  2. ^ a b "Newspaper tycoons lash out". CBC Digital Archives. Canadian Broadcasting Corporation. Retrieved 6 February 2009.
  3. ^ Jackson, Joseph (17 December 1999). "Newspaper Ownership in Canada: An Overview of the Davey Committee and Kent Commission Studies". Government of Canada / Political and Social Affairs Division. Archived from the original on 3 October 2008.
  4. ^ Sherring, Susan (7 September 2013). "Quarter-century in blink of an eye for the Ottawa Sun". Ottawa Sun. Retrieved 2 March 2019.
  5. ^ Bothwell, Robert. "Ottawa Journal". The Canadian Encyclopedia. Retrieved 6 February 2009.
  6. ^ Campbell, Don (20 June 1990). "Former Journal sports editor dead at 82". Ottawa Citizen. Ottawa, Ontario. p. 19.icon of an open green padlock
  7. ^ Lake, Stuart (30 August 1973). "After 47 years, Bill Westwick writes his final 30". Ottawa Citizen. Ottawa, Ontario. p. 27.icon of an open green padlock
  8. ^ Chwialkowska, Luiza (24 May 1998). "Eddie MacCabe: A glimpse it the city's soul". Ottawa Citizen. Ottawa, Ontario. p. 7.icon of an open green padlock

Sources[edit]