Paid news in India

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Paid news in India is the practice of cash payment or equivalent to journalists and media organizations by individuals and organizations so as to appear in their news articles and to "ensure sustained positive coverage".[1][2] This practice started in the 1950s and has become a widespread organized activity in India through formal contracts and "private treaties".[3][4] Pioneered by Bennett, Coleman & Company, Ltd. (B.C.C.L.) group through their The Times of India publication and widely adopted by groups such as The Hindustan Times, Outlook and others,[5] the practice was brought to Western media attention in 2010.[6] Paid news financially benefits the "individual journalists and specific media organizations" such as newspapers, magazines and television channels according to a 2010 investigative report of the Press Council of India.[4] It is paid for by politicians, organizations (for profit and non-profit), brands, movies and celebrities who seek to improve their public image, increase favorable coverage and suppress unfavorable information.[5][2][7]

The widespread "paid news" practice in India has been criticized because it diverts the coverage to whoever is willing to pay and selectively presents information to favor the payee, instead of what is significant, complete and necessary to inform the public. Paid news corrupts the information and deceives the newspaper-magazine reader or the television audience, particularly given the Indian practice of "not making it clear that the news item has been paid for", state James Painter and John Lloyd.[8][9]

Press Council of India[edit]

The Press Council of India – the official Indian watchdog on media ethics – conducted a limited study of the widespread practice of "paid news" in India in 2010. In a report issued in July 2010, it stated that "paid news" is a pervasive, structured and highly organized practice in Indian newspapers and other media outlets, where news space and favorable coverage is exchanged for money.[3] It wrote, "paid news is a complex phenomenon and has acquired different forms over the last six decades [1950–2010]. It ranges from accepting gifts on various occasions, foreign and domestic junkets [trips], various monetary and non-monetary benefits, besides direct payment of money. Another form of paid news that has been brought to the notice of the Press Council of India by the Securities and Exchange Board of India (SEBI) is in the form of “private treaties” between media companies and corporate entities. Private treaty is a formal agreement between the media company and another non-media company in which the latter transfers certain shares of the company to the former in lieu of advertisement space and favorable coverage."[3]

In recent years, corruption in the Indian media has gone way beyond the corruption of individual journalists and specific media organizations – from “planting” information and views in lieu of favours received in cash or kind, to more institutionalized and organized forms of corruption wherein newspapers and television channels receive funds for publishing or broadcasting information in favour of particular individuals, corporate entities, representatives of political parties and candidates contesting elections, that is sought to be disguised as “news”.

— Paranjoy G Thakurta, Kalimekolan S Reddy, Press Council of India, April 2010[4]

The 2010 investigation was limited to the 2009 elections by the Press Council of India. It found substantial evidence of corrupt practices and collusion between the Indian media, various politicians and political parties.[3] It ruled that newspapers should not carry articles that report "enmity or hatred between people on the ground of religion, race, caste, community or language", refrain from critical statements on "personal character and conduct of a political candidate", refuse financial or indirect forms of compensation for political coverage among other voluntary guidelines.[3]

The Council's detailed report on "paid news" was suppressed by the Press Council after its members voted to "not forward the detailed report on paid news prepared by the sub-committee" it had previously appointed. According to J Balaji, some of the members objected to the specific names of media organizations that were mentioned in the detailed 2010 report. A partial summary report was released by the Press Council of India instead, omitting the 71-page annexure of the original report.[10] A majority of the Press Council of India membership consists of journalists and representatives of the media houses.[11][12]

Sponsors of paid news[edit]

Politicians sponsoring paid news[edit]

The Election Commission of India has detected hundreds of cases where politicians paid newspapers or TV channels to carry favorable reports.[13]

  • Ashok Chavan, a former chief minister of a Indian National Congress-led government in Maharashtra used of campaign funds for paid news. He was questioned by the Election Commission of India in 2010. The Commission stated that, "The complaint against Mr. Chavan was that he arranged publication of news items, masquerading as advertisements, in newspapers praising him in the 2009 State Assembly elections and he had not properly accounted for the expenses in his election expenditure accounts. But he claimed that the newspapers on their own might have published complimentary stories on him."[14] According to The Hindu, its 2009 investigation found evidence that "paid news" was used to benefit Chavan, because an identical word-for-word hagiographic article appeared in three different newspapers as news on the same day under different titles and authors.[15]
  • Narottam Mishra, a cabinet minister in a Bharatiya Janata Party-led government in Madhya Pradesh, was accused by the Election Commission of India, allegedly “failed to lodge his accounts of his election expenses in the manner prescribed by law” and was linked to 42 news items on him during the November 2008 state elections which “read more like election advertisements in favor of [him] alone rather than as news reports.”[15][16]
  • In 2009, Bhupinder Singh Hooda – then the chief minister of Congress-led government of Haryana, acknowledged that he offered money to the newspapers in his state to stop printing unfavorable "paid news" he alleged was funded by his opposition, and to print favorable news and the "right picture" in his view.[7] According to Anuradha Raman, the regional newspaper Punjab Kesri stated that they earned 10 crore (US$1.4 million) during the 2009 elections through "paid news" and the marketing of editorial space to politicians willing to pay for coverage, that they did this because all Indian media was doing this with "the so-called national English dailies who had their packages and were mopping up revenue. We could not have missed out on the opportunity."[7]
  • In 2009, according to an article by Anuradha Raman, Sandeep Dikshit – a Congress party member of parliament acknowledged paid news and stated he was surprised when approached by a Delhi-based television channel with "a package deal to cover Rahul Gandhi’s visit to the East Delhi constituency during the 2009 Lok Sabha elections" and the channel offered to "arrange the crowds" for Gandhi's visit for a fee.[7] According to Dikshit, states Raman, "You watch your opponent misusing the media and you’re forced to part with the money. I won’t take names but everyone is involved".[7]
  • In 2009, Akhilesh Das – a politician belonging to the Bahujan Samaj Party, stated that "I don't blame my party if it pays for news in its favor, there is a general media bias against his party". Das alleged, states Anuradha Raman, that the Congress-party politician Raj Babbar graced the front pages of local newspapers, and "paid news" is a growing trend in Indian elections.[7]
  • In April 2009, on the day of the election in Varanasi, the Hindi edition of the Hindustan newspaper, published by The Hindustan Times group, carried a front-page article that deceptively looked like news. The article stated that there was a popular voter "wave in favor of the Congress party". The next day, after the voting was over, the newspaper admitted and printed an apology that it was not news, but a paid item.[17]
  • The politician P.K. Rama Rao of Loksatta party alleged that he paid 50,000 (US$720) for favorable state assembly time election time coverage to a representative of Eenadu – a newspaper in Andhra Pradesh and Telangana states of India. The Eenadu Group denied that it had accepted any money, states Thakurta in an article on Manufacturing News, but added in its response that "favorable coverage in the press and the capacity to spend big money in poll campaign became the sole eligibility on the basis of which political parties chose their candidates [...]".[18]
  • In October 2011, Umlesh Yadav became the first ever sitting Member of Legislative Assembly (MLA) to be disqualified for not declaring the expenditure incurred on advertising during her election campaign. Yadav, a member of Rashtriya Parivartan Dal, had been elected from Bisauli, Uttar Pradesh, in 2007. She was banned from contesting election for a period of three years by the Election Commission of India.[19]

The Election Commission is reported to have identified more than 1,400 cases of paid news between 2009 and 2013, during which elections were held in 17 states of India.[20][21] One person involved, Deepak Chaurasia, host of India News, is accused of being a promoter of paid news in India.[22]

In a video Aam Aadmi Party leader Arvind Kejriwal was seen as playing the role of a part-time editor and advising the journalist on which part of the interview should be played up more.[23]

Businesses and celebrities sponsoring paid news and 'private treaties'[edit]

Bennett, Coleman and Co. Ltd, which owns the Times of India, is reported to have asked celebrities and the wealthy to pay for favorable coverage. They have offered a "private treaty" agreement, which accepts an equity stake in a company in return for favorable coverage.[13] The New York Times described "private treaties" as an example of the commodification of business news.[24] A New Yorker article says that the Times of India "have been dismantling the wall between the newsroom and the sales department" with Times MediaNet.[25]

Similar practices by other media companies came to light as Jindal Steel sued the media company Zee News for allegedly demanding advertisements so as not to telecast shows in relation to the Indian coal allocation scam.[26]

An older report by media critic The Hoot identified how "private treaties" influence reporting.[27] However, the CEO designate of Times private treaties, in an interview with MediaNama, justified the practices as "there are two currencies for advertising – cash and treaties".[28]

The Hoot's report named several companies besides Sobha Developers and Pyramid Saimira (now defunct) that participated in Times private treaties: Birla Power Solutions Ltd, Deccan Aviation, Pantaloon, Provogue, Spice Mobiles Limited, Videocon Industries Ltd, Deccan Aviation, India Infoline, The Home Store, Amity Education, Paramount Airways, Future Group, Sahara One, Precept Pictures etc.[27]

2018 Cobrapost allegations[edit]

According to Cobrapost.com, in its 2018 undercover operation it approached the Times Group – the publisher of The Times of India, the India Today group, the Hindustan Times group, the Zee group, the New Indian Express group and other media houses – where it posed as a preacher of a fictitious organization named Srimad Bhagavad Gita Prachaar Samiti.[29] It offered a payment of up to 500 crore (US$72 million) in cash to publish stories on Krishna and the Bhagavad Gita to first indirectly and later directly promote Hindutva ideology, communal and political gains.[30] All three media houses agreed to the offer to plug paid news, alleged Cobrapost, but mentioned that they may editorially criticize the activities. The groups discussed ways to make large cash payments, alleged Cobrapost.[30]

According to Cobrapost, the owners, as well as the senior executives, of these and other major Indian media houses consented to engage in campaigns to induce communal discord and polarize the Indian electorate.[31][32][33] It alleged that the undercover sting show twenty-seven media houses and organizations in India were willing to plug "paid content". Its alleged list included leading newspapers, magazines and television outlets such as those of the Times of India group, India Today group, Hindustan Times group, Zee News group, Network 18 group, Star India, Paytm, Dainik Jagaran, New Indian Express group, Lokmat, Radio One, Suvarna News, Indigo 91.9FM, Bharat Samachar, Swaraj Express News, Sun Group, ABN Andhrajyothi, TV5 News, Dinamalar, Big FM, K News, India Voice, MVTV News, Open Media Network and others.[34][30][29] The Cobrapost sting alleged, reports The Indian Express, that senior executives involved in paid news included Kalli Purie, Vineet Jain, Ajay Shekhar Sharma, Brijesh Mishra, Anil Dua, Purushottam Vaishnava, Rajiv Hegde from various major media groups in India.[34]

According to Rajalakshmi, the Cobrapost 2018 sting operation neither led to any real cash payments nor actual publication of any paid news by any media group, but it "revealed the clear intent of the majority to go along with the proposals of the undercover reporter" by numerous media groups in India.[29] Further, by promising a large payment for plugging content, the undercover reporter was "able to access top levels of management and had repeated audiences with some owner-editors", states Rajalakshmi.[29]

After the release of the Cobrapost.com report on "paid news", the Times Group in a May 26 2018 response called the report as "false, malicious, dishonest", a manufactured "fictitious scandal" presented with doctored quotes, and that the allegations do not reflect what actually happened.[30] The Times Group alleged that its journalists were involved in a sting on the Cobrapost.com team to uncover "imposters" and "criminals on bail with a past record of fraud and forgery" they suspected were posing as businessmen and organization trying to push a political ideology. No cash or payment was ever exchanged during this operation to or from Cobrapost.com, stated the Times Group.[30] The India Group similarly denied Cobrapost.com claims, stated that its editorial team never met the Cobrapost.com personnel, its advertisement group listens to all those who approach them, they condemn paid news, and consider Cobrapost.com's claim of paid news at India Today to be malicious.[30] These and other media groups responded that large advertisers get access to their senior management in the sales department, but there is a wall between the sales department and their journalists and editorial department. Further, they said, all advertisements are checked by their staff before its publication, but the actual content in an ad is decided by the paying client.[29]

The New Indian Express Group denied the Cobrapost.com 2018 allegations, stated that they only met with the advertisement team who never promised "news" coverage and only discussed "advertisements", and alleged that their report had "conveniently buried" the cautionary statements about "legal vetting", checks and approval told to Cobrapost.com.[30] The Zee group similarly stated that the Cobrapost.com report presents a "deliberate and fraudulent misinterpretation and concoction of actual facts", by "craftily editing the video clips, the essence of the conversation has been distorted in a manner that the truth is compromised and a different issue is portrayed in order to harm and hurt the reputation of Zee Media".[35] In June 2018, Cobrapost.com denied Zee's statements and alleged that it "has not falsified, fabricated, concocted, tampered, doctored or altered in any manner whatsoever".[35]

Criticism of paid news[edit]

Some groups have criticized paid news including Bloomberg, who claimed that "paid news was rotting India's democracy."[36] The Analytic Monthly Review states that paid news is a fraud on its readers and the public, a tax fraud, as well as improperly manipulates the financial and real estate market.[37]

In 2010, a two person panel of the Press Council of India investigated the phenomenon of paid news in India.[38] This resulted in a detailed 72 page report citing names and instances where information that had been paid for had been passed off as genuine news.[39] However, the Press council voted to not release the full report, and published a shorter watered down version of the report.[40][41]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Usha M. Rodrigues; Maya Ranganathan (2014). "Paid News: Cocktail of Media, Business and Politics". Indian News Media: From Observer to Participant. SAGE Publications. pp. 121–127. ISBN 978-93-5150-158-9.
  2. ^ a b Mudgal, Vipul (2015). "News for Sale: 'Paid News', Media Ethics, and India's Democratic Public Sphere". Media Ethics and Justice in the Age of Globalization. London: Palgrave Macmillan. pp. 100–120. doi:10.1057/9781137498267_6. ISBN 978-1-349-50520-3.
  3. ^ a b c d e Report on Paid News, The Press Council of India (July 30 2010)
  4. ^ a b c How corruption in the Indian media undermines democracy, Paranjoy Guha Thakurta and Kalimekolan Sreenivas Reddy, Press Council of India (April 2010)
  5. ^ a b "Citizens Jain Why India's newspaper industry is thriving". Ken Auletta. New Yorker. 8 October 2012. Retrieved 20 April 2018.
  6. ^ India : 'Paid news' scandal hits major newspapers The Guardian, UK, 4 January 2010.
  7. ^ a b c d e f "News You can Abuse" Outlook, Anuradha Raman (December 2009)
  8. ^ John Lloyd (2013). James Painter (ed.). India's Media Bloom: The Good News and the Bad. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. pp. xii, 14–15, 19–20.
  9. ^ V Mudgal (2015). "News for Sale: 'Paid News', Media Ethics, and India's Democratic Public Sphere". In S Rao and H Wasserman (ed.). Media Ethics and Justice in the Age of Globalization. Palgrave Macmillan. pp. 100–103. doi:10.1057/9781137498267_6. ISBN 978-1-349-50520-3.
  10. ^ PCI sidelines sub-committee report on paid news, The Hindu, J Balaji (July 30 2010)
  11. ^ Press Council of India, Introduction, National Informatics Centre, Government of India (2017)
  12. ^ Press Council of India reconstituted, The Hindu (May 31 2018)
  13. ^ a b Media collusion with politicians, business weakens Indian democracy South China Morning Post, 3 July 2013
  14. ^ Maharashtra CM Chavan Challenges EC on Paid News The Hindu, 21 July 2010
  15. ^ a b 'Yes, we spent money on paid news ads' The Hindu, 30 January 2013
  16. ^ Madhya Pradesh Minister, Disqualified By Election Body, Gets Clean Chit From Court, NDTV (May 19 2018)
  17. ^ P G Thakurta (2011). "Manufacturing 'News'". Economic and Political Weekly. 46 (14): 13. JSTOR 41152044.
  18. ^ P G Thakurta (2011). "Manufacturing 'News'". Economic and Political Weekly. 46 (14): 13–14. JSTOR 41152044.
  19. ^ "Why paid news is a threat to Indian democracy". 5 December 2013. Retrieved 14 December 2013.
  20. ^ "EC detected over 1,400 paid news cases during Assembly polls", Lens On News, September 2013
  21. ^ "Congress goes buying reporters in Chhattisgarh, offers ours Rs 25,000". Indian Express. 14 December 2013. Retrieved 14 December 2013.
  22. ^ "Defending Kejriwal, AAP claims 3 news channels are 'paid media'".
  23. ^ "On Arvind Kejriwal's 'revolutionary' media fixing video". 2014-03-13.
  24. ^ "In India, Sometimes News Is Just a Product Placement", Akash Kapur, 7 May 2010, The New York Times
  25. ^ "Citizens Jain: Why India’s newspaper industry is thriving", Ken Auletta October 8, 2012, The New Yorker
  26. ^ Steel company says it is suing the Subhash Chandra-owned network for Rs 200 crore, LiveMint.com
  27. ^ a b "How private treaties influence reporting" Clifton D'Rozario, The Hoot, 17 June 2008
  28. ^ “There Are Two Currencies For Advertising – Cash And Treaties; We’re Not Buying To Sell” Sivakumar, CEO Designate of Times Private Treaties, in an interview with MediaNama. June 2008
  29. ^ a b c d e Under the scanner, Frontline, T.K. Rajalakshmi (june 22 2018)
  30. ^ a b c d e f g Cobrapost Sting: Big Media Houses Say Yes to Hindutva, Black Money, Paid News, The Wire (May 26 2018)
  31. ^ "Cobrapost sting Operation 136 shows some media houses ready to polarize voters for money". Nagpur Today. 27 March 2018. Retrieved 24 April 2018.
  32. ^ "The ugly phenomenon of paid news". The Tribune. 30 May 2018. Retrieved 30 May 2018.
  33. ^ "The story barely reported by Indian media". BBC. 28 May 2018. Retrieved 30 May 2018.
  34. ^ a b Cobrapost: Sting claims media houses open to ‘paid Hindutva content’, firms call it misleading, Krishn Kaushik, The Indian Express (May 27 2018)
  35. ^ a b As Zee Threatens Defamation on Sting, Cobrapost Sees Attack on Media Freedom, The Wire (June 6 2018)
  36. ^ 'Paid News' Is Rotting India's Democracy Bloomberg, 25 October 2011.
  37. ^ "The Reality of Media in India " Analytical Monthly Review, Aug 2013
  38. ^ "Report on paid news (30 July 2010)" (PDF). www.presscouncil.nic.in. Press council of India. Retrieved 3 July 2018.
  39. ^ Thakurta, P.J.; Sreenivas Reddy, K (8 August 2010). "'Paid News': The Buried Report". Outlook. Retrieved 3 July 2018.
  40. ^ India Media Buries Paid News Report India Real Time - WSJ, 18 June 2013.
  41. ^ PCI sidelines sub-committee report on paid news, The Hindu, J Balaji (July 30 2010)

External links[edit]