Phoenix Television

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Phoenix TV)
Jump to: navigation, search
Phoenix Satellite Television Holdings Limited (ifeng)
Television network,
Satellite television and
Cable television
Traded as (SEHK2008)
Industry Broadcasting & Cable TV
Founded 1996
Headquarters Tai Po, New Territories
Hong Kong
Key people
Liu Changle (Chairman and chief executive officer),
Chui Keung (Deputy chief executive officer, Chief Compliance Officer),
Liu Shuang (Chief Operating Officer of Phoenix Satellite TV, CEO of Phoenix New Media)
Products Television content, Television programming
Revenue HK$1,530,505,000 (2009)[1]
HK$325,110,000 (2009)[1]
HK$299,746,000 (2009)[1]
Phoenix Chinese Channel
Phoenix Chinese.svg
Launched 31 March 1996
Owned by Phoenix Television
Country Hong Kong
Broadcast area Asia-Pacific region, Europe, North America, Latin America, the Middle East and Africa
Sister channel(s) Phoenix Chinese Channel
Phoenix InfoNews Channel
Phoenix Chinese News and Entertainment Channel
Phoenix North America Chinese Channel
Phoenix Movies Channel
Phoenix Hong Kong Channel
TVB Network Vision (Hong Kong) Channel 80
Astro (Malaysia) Channel 312 (SD)
Channel 335 (HD) (Coming Soon)
SkyCable (Philippines) Channel 156 (Phoenix Chinese Channel), Channel 157 (Phoenix InfoNews Channel)
Destiny Cable (Philippines) Channel 93 (Phoenix Chinese Channel) (Coming Soon), Channel 65 (Phoenix InfoNews Channel)
First Media (Indonesia) Channel 203 (Phoenix Chinese Channel), Channel 202 (Phonenix InfoNews Channel)
TrueVisions (Thailand) Channel 779 (Phonenix InfoNews Channel)
StarHub TV (Singapore) Channel 805 (HD)
Cable TV Hong Kong (Hong Kong) Channel 20
Macau Cable TV (Macau) Channel 14
Now TV (Hong Kong) Channel 548
Mio TV (Singapore) Channel 553 (HD)
HKBN BBTV (Hong Kong) Channel 502
Phoenix Chinese Channel
Traditional Chinese 鳳凰衛視中文台
Simplified Chinese 凤凰卫视中文台
Hanyu Pinyin Fènghuáng Wèishì Zhōngwén Tái
Phoenix Television
Traditional Chinese 鳳凰衛視
Simplified Chinese 凤凰卫视

Phoenix Satellite Television began to broadcast on 31 March, 1996, with the philosophy of “reducing the distance within the global Chinese community and expressing the voice of Chinese to the world”, and striving to provide Chinese everywhere with high quality Mandarin Chinese television programming. After nineteen years, Phoenix has developed from being a one-channel station into a multi-channel television broadcaster, with the Phoenix Chinese Channel, the Phoenix InfoNews Channel, the Phoenix Chinese News and Entertainment Channel which broadcasts in Europe, the Phoenix North America Chinese Channel, the Phoenix Movies Channel and the Phoenix Hong Kong Channel. These six channels currently have an audience in excess of 250 million viewers worldwide. Phoenix has now evolved into an omni-media corporate group, with an internet website (, a weekly magazine, an outdoor Mega LED advertising business, and publishing, radio broadcasting and education projects.

The Group’s Chinese Channel, InfoNews Channel, European Channel, North American Chinese Channel, Movies Channel and Hong Kong Channel are carried on AsiaSat 3S, Chinasat 6B, Eurobird, Telesat's Telstar 12, DirecTV, EchoStar, G3-C, Eutelsat 113 West A, Bell TV and other broadcasting platforms, covering over 180 countries in the Asia-Pacific region, Europe, North America, Latin America, the Middle East and Africa.

Phoenix Satellite Television Corporation Limited was listed on the Growth Enterprise Market of the Hong Kong Stock Exchange on 30 June 2000, and then on 5 December 2008 the Phoenix Corporation transferred to the Main Board of the Hong Kong Stock Exchange.[2]


The China Phoenix Building is the Shenzhen headquarters of Phoenix Television

Phoenix started Phoenix Chinese Channel on 31 March 1996. During these years, the development of satellite allowed them to expand their broadcast to 53 countries and regions with more than 20 million viewers worldwide, of which more than 62% are Chinese-speaking people. It now covers over 150 countries and regions around the world with an estimated 300 million audience, among which, over 42 million households with more than 150 million viewers are from the Mainland China.

Phoenix Chinese Channel, Phoenix Movies Channel and Phoenix InfoNews Channel are broadcasting via cable in Hong Kong and via satellite to Taiwan, mainland China and other regions globally.

The Phoenix InfoNews Channel was established on 1 January 2001. It was the first Chinese-language channel that covered news from the regions of Greater China, including mainland China, Taiwan and Hong Kong. There is 24-hour broadcasting on financial news, stock market information as well as news headlines worldwide. In addition, it provides comments and analysis prepared by analysts on current issues and topics.

In January 2003, the Chinese State Administration of Radio, Films and Television (SARFT) (中國國家廣播電影電視總局) granted landing rights (落地權) to Phoenix InfoNews Channel, making it one of the few non-government owned television broadcasters in mainland China.

The Phoenix CNE channel was founded to broadcast in Europe, and the Phoenix North America Chinese Channel established to broadcast in the Americas. In 2005 California-based broadcast and engineering director Tai Wang Mak was arrested for conspiring with his brother, Chi Mak, to act as an intelligence agent for China. A 10-year prison sentence was announced in 2008.[3][4]

On 28 March 2011 Phoenix Television launched its brand-new Phoenix Hong Kong Channel broadcasting exclusively in Cantonese.[5]

In 2011, Phoenix New Media formed a partnership with the British Broadcasting Corporation to offer BBC programming on Phoenix's digital media platforms. This was followed by a similar partnership with the National Film Board of Canada in 2012, in which 130 NFB animated shorts and documentary films will be offered digitally in China.[6]

On 27 June 2015 at the United International College's 7th Graduation Ceremony in Zhuhai, Chief Executive Officer of Phoenix Satellite Television Holdings Limited Liu Changle was rewarded with the Honorary Fellowships.[7]


Phoenix TV operates the following channels:

  1. Phoenix Chinese Channel, launched on 31 March 1996, one of the long-term foreign broadcasters in China
    • Phoenix Chinese Channel Australia Edition, launched on August 1999
    • Phoenix Chinese Channel Japan Edition, launched on September 2009
    • Phoenix Chinese Channel Korea Edition, launched on September 2014
  2. Phoenix Movies Channel, launched on 28 August 1998. It is now an encrypted pay-television service in China and worldwide.
  3. Phoenix InfoNews Channel, launched on 1 January 2001, a 24-hour news channel.
  4. Phoenix North America Chinese Channel, launched on 1 January 2001, which now broadcasts on both EchoStar and DirectTV satellite systems and shares the same programming with "Phoenix Chinese News and Entertainment Channel" (Phoenix CNE Channel).
  5. Phoenix Chinese News and Entertainment Channel (also known as Phoenix CNE Channel), launched on August 1999, which is now a 24-hour channel based in London and broadcasting via satellite Eurobird 1 across Europe.
  6. Phoenix Hong Kong Channel, launched on 28 March 2011, a Cantonese channel.


Phoenix features a mix of programmes, ranging from political and economic news and current affairs through talk shows, film and music reviews to movies, and mini series in both Chinese and foreign origins.

Since 1 September 2001, Phoenix Television has been broadcasting a range of United Nations television programming including 57 episodes of "UN in Action", 39 episodes of "World Chronicle", and also some awarded-winning documentaries. Phoenix is co-operating with the United Nations to produce more programmes.

The service of Phoenix is extended to WAP, which facilitates news messages transferred through the mobile technology (SMS and MMS). The service is charged.



Phoenix Satellite Television holdings Ltd is a public limited company. Shareholders include Today's Asia Ltd. with 37.5% of the company, China Mobile Hong Kong Company Limited with 19.9%, Xing Kong Chuan Mei Group Co., Ltd./Fox International Channels Asia (wholly owned by 21st Century Fox) with 17.6%, China Wise International Ltd. with 8.3% and the public with 16.7%.[8] The state controlled broadcaster China Central Television (CCTV) was given a 10% interest upon the firm's founding. According to CEO Liu Changle, granting the stake to CCTV "was a symbolic gesture to show we wouldn't oppose the Communist Party."[9]


Liu Changle (劉長樂), the CEO and founder of Phoenix TV, was a journalist for the Communist-party controlled Central People's Broadcasting Station after the Cultural Revolution and had become one of China's richest men by the 1990s, being well-connected to the Beijing leadership.[9]

Mr. Shuang Liu (刘爽), assumed the position of COO of Phoenix TV on 17 February 2014. He continues to be the CEO of Phoenix New Media Limited (NYSE: FENG), a new media company in China.[10]

Key staff[edit]

Mandarin news anchors[edit]

Phoenix Television features many well-known news anchors and talk show hosts. Most of them are degree holders in communications or language studies.[citation needed] Most are bilingual in Mandarin Chinese and English.[citation needed]

Some of their key news presenters are:

Cantonese news anchors[edit]


  1. ^ a b c "Annual Results Announcement for the Year Ended 31 December 2009" (Press release). Phoenix Satellite Television Holdings Limited. 18 March 2010. Retrieved 21 May 2010. 
  2. ^ "Half of Phoenix Television programs are produced in Shenzhen" (in Chinese). 26 March 2010. Retrieved 21 May 2010. 
  3. ^ Bill Gertz (18 September 2006),ENEMIES The Washington Times
  4. ^ Josh Gerstein (22 April 2008), Chinese Spy Sentenced to 10 Years in Prison The New York Sun
  5. ^ 凤凰卫视将开播香港台 以广东话进行广播
  6. ^ Kushigemachi, Todd (12 June 2012). "Canucks find first TV niche in China". Variety. Retrieved 13 June 2012. 
  7. ^ UIC holds 7th Graduation Ceremony and Honorary Fellowship Conferment
  8. ^ "Company Profile". Retrieved 21 May 2010. 
  9. ^ a b Philip Pan (19 September 2005), Making Waves, Carefully, on the Air in China The Washington Post
  10. ^ [1]

External links[edit]