Qiushi

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Qiushi
CategoriesPolitical magazine
FrequencyBi-monthly
First issue1 July 1988
CountryChina
Based inBeijing
LanguageChinese
Websitewww.qstheory.cn

Qiushi (Chinese: 求是; pinyin: Qiúshì; literally: 'Seeking Truth') is a bi-monthly political theory periodical published by the Central Party School and the Central Committee of the Communist Party of China. It is the Communist party’s main theoretical journal.[1] The headquarters is in Beijing.[2]

History and profile[edit]

Founded on 1 July 1988 the magazine replaced the journal Red Flag[3] of Mao Zedong, which Deng Xiaoping shut down in light of China's changing political climate and the Communist Party distancing itself from the Cultural Revolution in favour of a Reform and Opening.[4][5] Its goal is "to publicize the governing philosophy of the CPC" with content that reports on political, economic, cultural and social issues, while providing analysis of world politics and China’s foreign relations". About 60% of its articles are written by political leaders.[6]

Qiushi is widely circulated amongst high-level Communist Party officials.[7] The title originates from the quote shí shì qiú shì (实事求是), which means "seeking truth from facts". The journal's logo is the handwriting of Deng Xiaoping.[6] Qiushi established its website on 1 July 2009, and launched an English-language edition on 1 October 2009.[6]

In 2010 it reported a circulation of 1.26 million in more than 100 countries and regions. It reportedly had "a domestic circulation of over 1 million for 14 consecutive years".[6]

In January 2015 Qiushi published an article written by the Communist party official Xu Lan which criticized university professors for "spreading Western values" among Chinese youth.[8]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Xi Jinping has been good for China's Communist Party; less so for China". The Economist. 14 October 2017.
  2. ^ Europa World Year. Taylor & Francis Group. 2004. p. 1142. ISBN 978-1-85743-254-1. Retrieved 10 May 2016.
  3. ^ Kevin Latham (2007). Pop Culture China!: Media, Arts, and Lifestyle. ABC-CLIO. p. 153. ISBN 978-1-85109-582-7. Retrieved 24 April 2016.
  4. ^ "Reform". Beijing News. 30 May 2008.
  5. ^ "China to Furl Red Flag, Its Maoist Theoretical Journal". Los Angeles Times. 1 May 1988.
  6. ^ a b c d "About Qiushi Journal". Qiushi Journal. Retrieved 14 February 2015.
  7. ^ "Sunny skies: China's gold ambitions". Financial Times. 17 August 2012.
  8. ^ Mark Hanrahan. (25 January 2015). Chinese Communist Party Magazine Blasts University Professors Spreading 'Western Values' International Business Times. Retrieved 28 April 2015.

External links[edit]