Quincy Media

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Quincy Newspapers)
Jump to: navigation, search
Quincy Media, Inc.
Quincy
Private
Industry Media
Founded June 1, 1926
Headquarters 130 South Fifth Street, Quincy, Illinois, 62306-0906, USA
Key people
Ralph M. Oakley
(President/CEO)
Peter Oakley
Number of employees
900+
Website www.careersatquincy.com

Quincy Media, Inc., formerly known as Quincy Newspapers, Inc., is a family-owned media company that originated in the newspapers of Quincy, Illinois. The company's history can be traced back to 1835, when the Bounty Land Register was one of four newspapers in Illinois. Over the next century, a number of mergers followed. The company moved into radio in 1947 and began television broadcasts in 1953.

It is owned by the Oakley and Lindsay families of Quincy.

History[edit]

The corporation was formed in Quincy on June 1, 1926, as a publishing company upon the consolidation of the Quincy Herald, direct descendant of the Illinois Bounty Land Register first published in Quincy in 1835, and the Quincy Whig-Journal, descendant of the Quincy Whig founded in 1838.[1]

The Herald was purchased in September 1891 by three men from Rockford, Charles L. Miller, Hedley John Eaton and Edmund Botsford. Miller had earlier founded the Rockford Daily Register, that city's oldest newspaper. Subsequently, Miller brought to the Herald his brother-in-law and nephew, respectively, Aaron Burr Oakley and Ray M. Oakley, the first two generations of the Oakleys in the newspaper business in Quincy. Miller spent four years in Quincy, returning to Rockford in 1896 to join Harry M. Johnson in ownership of the Rockford Republic. He retired as editor of the Republic in 1913 and died in 1921. Hedley Eaton retired in 1913 and died in 1936. Eaton's son John Dewitt Eaton stayed with the paper as Advertising Manager until his retirement in 1955.

Two brothers from Decatur, Frank M. Lindsay, Sr. and Arthur O. Lindsay, Sr. bought the Quincy Whig in 1915, with Arthur Lindsay taking up residence in Quincy as president and manager. Frank Lindsay remained in Decatur with the Decatur Herald and formed an association with another Illinois newspaper family, the Schaubs. In 1920, the Lindsays consolidated the Whig and The Quincy Journal, founded in 1883.

QNI entered broadcasting in 1947, the year it started Quincy's first commercial FM station, WQDI. The following year QNI purchased Quincy Broadcasting Co. to operate WGEM, the city's second AM station. WQDI became WGEM-FM in 1953.

Quincy Media Corporate headquarters in Downtown Quincy

Quincy Broadcasting produced the Quincy region's first television broadcast on September 4, 1953, with the launch of WGEM-TV, the area's NBC affiliate. Quincy Broadcasting also operates the Hotel Quincy, which houses the studios of WGEM AM-FM-TV, as a residential/transient hotel.

In 1969, QNI and six other newspaper entities formed American Newspapers Inc., which bought The New Jersey Herald in Newton, New Jersey, converting the semi-weekly to a daily and Sunday publication in 1970. QNI acquired controlling interest in American Newspapers in 1980 and became sole owner in 1986.

Beginning in the 1970s, QNI began a major expansion into television. WSJV in Elkhart, Indiana (serving South Bend) was acquired in 1974; KROC-TV (renamed KTTC) in Rochester, Minnesota in 1976; WHIS-TV (renamed WVVA) in Bluefield, West Virginia in 1979; KTIV in Sioux City, Iowa in 1989; and WREX-TV in Rockford in 1995. All of the stations were also NBC affiliates at their acquisitions except for WSJV and WREX, which were ABC affiliates; however, in 1995, WSJV dropped ABC for Fox, and soon thereafter WREX joined NBC. Also in 1995, The Merchant, a weekly shopper in Quincy was purchased by the company.

In June 2001, QNI purchased from Shockley Communications five ABC affiliates in Wisconsin: WKOW-TV in Madison, WAOW-TV in Wausau; WYOW in Eagle River (a satellite of WAOW); WXOW-TV in La Crosse; and WQOW-TV in Eau Claire (a semi-satellite of WXOW). Also purchased from SCC at the time was ProVideo of Wisconsin, Inc. consisting of a component digital online suite and a fully integrated non-linear online suite in Madison, Wisconsin. Concurrent with the Shockley purchase, KTTC entered into a shared services agreement with KXLT-TV, the Fox affiliate in Rochester, Minnesota. KTTC provides all services for KXLT excluding sales, traffic, and programming.

On July 1, 2006 QNI purchased KWWL, the NBC affiliate in Waterloo, Iowa, from Raycom Media. In February 2009, QNI purchased Crandon, Wisconsin's WBIJ from the widow of the station's founder, with the intention to operate the station as a satellite station of WAOW;[2] QNI subsequently renamed the station WMOW to conform with its other Wisconsin properties.

On February 11, 2014, Quincy announced plans to acquire a number of small and mid-market stations from Granite Broadcasting, including WEEK-TV in Peoria, KBJR-TV in Superior, Wisconsin, KRII in Chisholm, Minnesota (a satellite of KBJR), and WBNG-TV in Binghamton, New York (the company's first CBS affiliate; WEEK and KBJR/KRII are NBC affiliates). As part of the deal, Quincy originally planned to purchase WPTA, the ABC affiliate in Fort Wayne, Indiana, from Malara Broadcast Group, and provide services to ABC affiliate WHOI and MyNetworkTV affiliate WAOE in Peoria, NBC affiliate WISE-TV in Fort Wayne, and CBS affiliate KDLH in Duluth, Minnesota.[3] In November 2014, the deal was reworked so that Quincy would acquire WISE and provide services to WPTA, retaining the arrangement between the stations established by Granite.[4] In July 2015, the deal was reworked yet again; Quincy would, yet again, acquire WPTA instead of WISE, and Malara's stations would be acquired by SagamoreHill Broadcasting. Quincy also proposed to wind down its shared services agreements with WISE and KDLH within nine months of the sale's completion: both stations would move their existing network affiliations to WPTA and KBJR, and become independently-operated stations airing The CW.[5] On September 15, 2015, the FCC approved the deal.[6]

In 2015, the company's flagship title dropped Quincy from its masthead and became simply the Herald-Whig.

In January 2016, the company changed its name to Quincy Media.[7]

Media[edit]

Newspapers[edit]

Radio Stations[edit]

Television stations[edit]

Quincy Newspapers Logo until 2012.
  • (**) – Indicates a station built and signed on by Quincy.
Market
Rank[8]
City of license / Market Station Channel
TV (RF)
Owned since Network affiliation
118 Peoria, Illinois WEEK-TV 25 (25) 2015 NBC
ABC (DT2)
The CW (DT3)
170 Quincy, Illinois WGEM-TV ** 10 (10) 1953 NBC
The CW (DT2)
Fox (DT3)
138 Rockford, Illinois WREX 13 (13) 1995 NBC
The CW (DT2)
MeTV (DT3)
96 Elkhart - South Bend, Indiana WSJV 28 (28) 1974 Heroes & Icons
Escape (DT2)
110 Fort Wayne, Indiana WPTA 21 (24) 2015 ABC
NBC (DT2)
MyNetworkTV (DT3)
WISE-TV 33 (18) 1 The CW
149 Sioux City, Iowa KTIV 4 (41) 1989 NBC
The CW (DT2)
MeTV (DT3)
90 Waterloo - Cedar Rapids, Iowa KWWL 7 (7) 2006 NBC
The CW (DT2)
MeTV (DT3)
142 Duluth, Minnesota - Superior, Wisconsin KBJR-TV 6 (19) 2015 NBC
CBS (DT2)
MyNetworkTV (DT3)
KDLH 3 (33) 1 The CW
Chisholm, MN KRII
(Satellite of KBJR)
11 (11) 2015 NBC
153 Rochester, Minnesota KTTC 10 (10) 1976 NBC
The CW (DT2)
KXLT-TV 47 (46) 1 Fox
MeTV (DT2)
160 Binghamton, NY WBNG-TV 12 (7) 2015 CBS
The CW (DT2)
159 Bluefield - Beckley, West Virginia WVVA 6 (46) 1979 NBC
The CW (DT2)
MeTV (DT3)
129 La Crosse, Wisconsin WXOW 19 (48) 2001 ABC
The CW (DT2)
Decades (DT3)
Eau Claire, Wisconsin WQOW
(Semi-satellite of WXOW)
18 (15) 2001 ABC
The CW (DT2)
Decades (DT3)
80 Madison, Wisconsin WKOW 27 (26) 2001 ABC
MeTV (DT2)
Decades (DT3)
134 Wausau, Wisconsin WAOW 9 (9) 2001 ABC
The CW (DT2)
Decades (DT3)
Crandon, Wisconsin WMOW
(Satellite of WAOW)
4 (12) 2010 The CW
ABC (DT2)
Decades (DT3)
Eagle River, Wisconsin WYOW
(Satellite of WAOW)
34 (28) 2001 ABC
The CW (DT2)
Decades (DT3)

Former Quincy station[edit]

City of License / Market Station Channel
TV (RF)
Years owned Current ownership status
Peoria, Illinois WHOI 19 (19) 1 Comet TV owned-and-operated (O&O)
Fort Wayne, Indiana WISE-TV 33 (18) 2 The CW affiliate owned by SagamoreHill Broadcasting
Duluth, Minnesota - Superior, Wisconsin KDLH 3 (33) 2 The CW affiliate owned by SagamoreHill Broadcasting

References[edit]

  1. ^ Townsend, Britni (December 2001). "A "Bounty-full" Beginning: The Quincy Herald-Whig". Archived from the original on March 17, 2005. Retrieved 2013-10-09. 
  2. ^ "Quincy Takes WBIJ for $1.55 Million". TelevisionBroadcast.com. February 13, 2009. Retrieved February 14, 2009. 
  3. ^ "Quincy Buying Stations From Granite, Malara". TVNewsCheck. February 11, 2014. Retrieved February 11, 2014. 
  4. ^ "Amendment to Agreements and Description of Transaction (KBJR-TV)" (PDF). CDBS Public Access. Federal Communications Commission. November 24, 2014. Retrieved November 25, 2014. 
  5. ^ "Amended Description of Agreements, Description of Transaction, and Request for Temporary Waiver". Quincy Newspapers, Inc. Retrieved 1 August 2015. 
  6. ^ Letter CDBS Public Access, Federal Communications Commission, Retrieved 15 September 2015
  7. ^ KTIV's parent company changes its name to Quincy Media Inc., WGEM-TV, 8 January 2016, Retrieved 15 May 2016.
  8. ^ "Local Television Market Universe Estimates" (PDF). Nielsen. The Nielsen Company. 24 September 2016. Retrieved 11 April 2017. 

External links[edit]