RTP Internacional

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from RTPi)
Jump to: navigation, search
RTP Internacional
RTPInternacional 2016.svg
Launched 10 June 1992; 25 years ago (1992-06-10)
Owned by Rádio e Televisão de Portugal
Picture format 16:9 (576i, SDTV)
Country Portugal
Broadcast area Europe
North America
South America
Australia
Asia
Sister channel(s) RTP1
RTP2
RTP3
RTP Memória
RTP Açores
RTP Madeira
RTP África
RTP1 HD
Website RTPi
Availability
Terrestrial
TDT (Andorra)
Satellite
DirecTV (Latin America) Channel 778
DStv (South Africa) Channel 501
Dish Network (US) Channel 9812
Cyfrowy Polsat (Poland) Channel 194
DStv ao Channel 503
Oi TV (Brazil) Channel 190
Cable
Rogers Cable (Canada) Channel 790
Com Hem (Sweden) Channel 214
Unitymedia (Germany) Channel 496 (SD)
Comcast (US)
Cablevision (US) Channel 275
Euskaltel (Spain) Channel 958
RCN Cable (US) Channel 540
Cable TV Hong Kong (Hong Kong) Channel 155
Destiny Cable (Philippines)
Cablelink (Philippines)
Verizon FiOS (US) Channel 1764
Macau Cable TV (Macau) Channel 801
UPC Switzerland (Switzerland) Channel 620 (SD)
Kabel Deutschland (Germany) Channel 881 (SD)
NetCologne (Germany) Channel 524 (SD)
IPTV
Bell Fibe TV (Canada) Channel 881
Streaming media
RTP Play http://www.rtp.pt/play/direto/rtpinternacional

RTP Internacional (abbreviated as RTPi) is the international television service of Rádio e Televisão de Portugal, the Portuguese public broadcaster. It shows a mix of programming from RTP's domestic channels, together with special Contacto programmes aimed at Portuguese migrant communities in Europe, Africa, South America and North America, as well as Macao and East Timor.

It first started broadcasting via satellite in Europe in 1992. It soon expanded into Africa, where it reached audiences in Portuguese-speaking countries, as well as Canada, United States, Brazil and into Asia. It is also available on the Internet, via a subscription to the service JumpTV or with Octoshape.

In 1998, RTPi ceased terrestrial broadcasting to Portuguese-speaking countries in Africa, and was replaced by a new separate service, called RTP África, which was available as a terrestrial TV service in some countries, as well as being available via satellite, but RTPi continues to broadcast in Angola and Mozambique. RTPi is carried by satellite television services across Africa in various countries such as South Africa, Namibia or Zimbabwe.

RTPi programming is also retransmitted by Teledifusão de Macau (TdM) in Macao, and by Televisão Timor Leste (TVTL) in East Timor, together with local broadcasts. In March 2005 it began 'time-shifting' its programming, with three separate schedules for the Americas, Europe, and Asia, so that viewers in different time zones could watch programmes at more convenient times.

RTP Internacional is available across all of North America for free via Galaxy 19 and Intelsat-805 [1]. It is also available as a pay service via Dish Network in the United States and Rogers Cable and NexTV (IPTV Platform) in Canada.

For years, the channel was carried in Australia and New Zealand via UBI World TV. In 2013, RTP Internacional returned to these countries via Luso Vision, which focuses on Portuguese, Brazilian and Chilean programming.

The former RTP International Logo.

In 2017, the TV and radio service – RTP Internacional and RDP, respectively – of RTP, as well as the Portuguese news agency Lusa, were suspended from operating in Guinea-Bissau. The measure was announced by Bissau-guinean minister for the media, Vítor Pereira. He justified the decision with end of the contracts with RTP and Lusa. The Portuguese government considered the decision to be "unacceptable" and an "attack on freedom of expression[1], while Reporters Without Borders condemned that same decision. Lusa was eventually allowed to operate in the country, but RTP Internacional and RDP were not.[2]

External links[edit]

  1. ^ "RTP é suspensa na Guiné-Bissau | A Televisão". A Televisão (in Portuguese). 1 July 2017. Retrieved 2017-07-19. 
  2. ^ Group, Global Media (4 July 2017). "Repórteres Sem Fronteiras condena suspensão da RTP e RDP na Guiné-Bissau". O Jogo (in Portuguese). Retrieved 2017-07-19.