From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Radio B92)
Jump to: navigation, search
Launched 15 May 1989
Closed 11 September 2017
Owned by Antenna Group
Picture format 16:9
Audience share 5.8% (2016)
(Audience share from 2003 to 2016)
Country Serbia
Headquarters Zemun,
Autoput 22
Sister channel(s) Prva
Website www.b92.net

B92 was a television and radio broadcaster with national coverage headquartered in Belgrade, Serbia. B92 operated from 1989 until 2017. Veran Matić was the CEO during its entire existence and one of the founders of B92. Dragan Đilas was also one of the founders of B92; he also was a news editor at the radio station.

The station was a rare outlet for Western news and information in FR Yugoslavia under Slobodan Milošević, and was a force behind many demonstrations that took place in Belgrade during the turbulent 1990s. Due to this, B92 won the MTV Free Your Mind award in 1998, and many other awards for journalism and fighting for human rights. B92 is the subject of the best-selling book This is Serbia Calling.

In April 2008, B92 launched their second TV channel with 24-hour news coverage named B92 Info; the channel is cable only. On 3 November 2014, B92 started broadcasts in 16:9. On 11 September 2017, at 6:30 PM CEST, B92 changed their channel name to O2.TV.


The radio station originally went on the air in 1989 with financial help from the Soros Foundation and USAID,[1] though it was shut down by authorities a few times in its early years.

It was forced off the air for a time in 1999 when NATO bombed Yugoslavia, and government agents cracked down on pro-Western reporting. The government took over the station in 1999 but the team continued broadcasting in borrowed studios as B2-92. In a dawn raid in May 2000 government troops seized everything but Internet broadcasting from secret studios continued until after the ousting of Milošević in October 2000, when the two stations were unified. It has continued as a combined music and news radio station since.

During the Yugoslav Wars in the 1990s, B92 was one of the very few sources for news not controlled by the government. Although the government did everything in its power to prevent B92 from transmitting its programs they failed.[citation needed] With the help of Dutch internet provider XS4All, B92 started broadcasting their programs over the internet in 1996. These broadcasts were then also re-transmitted via the BBC World Service while several local stations on the ground made the programs available throughout Serbia[2] In 1996 the Internationale Medienhilfe organisation awarded the title "Radiostation des Jahres" to Radio B92.[3]

Later on, TV station, Internet portal and ISP were introduced, as well as CD and book labels.


The B92 radio station was founded in May 1989 in Belgrade as a predominantly youth-oriented station on 92.5 MHz FM. Throughout the years it has become a national radio with wide audience. The radio station at its peak had around 400,000 daily listeners which made up 35% of all radio listeners with almost 80 stations competing for airtime. As of 2014, radio B92 covered the whole of the territory of Serbia.

The most notable radio shows were Kažiprst (index finger), featuring usually live or occasionally live-to-tape interviews with notable public figures, Peščanik (Hourglass), liberal talk show, radio blog of a sort, edited by Svetlana Vukovic and Svetlana Lukić and the morning program Dizanje (getting up).

In the afternoon of 9 July 2015, most of the radio employees were fired. Among the people who lost their job on that occasion were all employees in the news and music section - sections that made Radio B92's trademark. On that same day all radio shows were cancelled, leaving only the radio broadcasting music and two remaining employees responsible for that.[4]

On 13 July 2015, the new Play Radio began on 92.5 MHz FM, broadcasting only music and the promo of the station, this time mentioning the B92 name. Following the name change, the B92's site's radio section now redirects to the Play Radio website, which includes a stream, which lets visitors listen to the station. However, Play Radio began as a summer schedule announcement on the now-closed Radio B92. The station began broadcasting on August 31, 2015 at 06:00.[5][4]


Old B92 headquarters in Novi Beograd
Network logo 2000-2003


In October 2000, B92-TV began broadcasting as a local TV station reaching Belgrade's greater municipal area and parts of Vojvodina. Over the next few years, the station expanded its network of repeaters and could be seen in most of Serbia.

In April 2006, B92 was officially given a national commercial broadcasting license along with TV Pink, Fox Televizija, TV Avala and TV Košava. The station's most notable regular TV programmes include Utisak nedelje (Impression of the week) by Olja Bećković, Poligraf (Polygraph) by Jugoslav Ćosić and Antonela Riha, and Timofejev by Aleksandar Timofejev. The Insajder (Insider) series by Brankica Stanković runs intermittently and is one of the rare cases of investigative journalism on Serbian television.

Until 2006, B92 has undertaken a noticeable shift towards commercialization. Since 2006, it broadcast the Serbian version of Big Brother reality series (Veliki brat), for which it received both a huge boost of ratings, as well as much criticism from its traditional viewers. The trend has continued with shows like Uzmi ili ostavi and Želite li da postanete milioner? quizzes (local versions of Deal or No Deal and Who Wants to Be a Millionaire?, respectively).

B92 also held the Serbian market TV rights for the UEFA Champions League (2003–06).


Network logo 2003-2011

In rating seasons starting September 2007 lasting until July 2008 B92 has introduced a much more commercialised line-up. It has heavily advertised its shows during the non-ratings season of summer 2007.

The network has bought out rights to broadcast a new local show called Naša mala klinika based around a small medicinal practice on the outskirts of town. The show features many famous Serbian actors and actresses. Another local show called Vratiće se rode will be shown on B92. The network has also filmed a new season of popular comedy show Mile vs. Tranzicija. All other popular political and quiz shows will return for the year.

The 2008-09 season started in October. The most important project for the season for the station was Operacija Trijumf. Operacija Trijumf (Star Academy) was the biggest musical reality show in the Balkans and it was shown on television in Montenegro (IN TV) Croatia (Nova TV) Slovenia, Macedonia and Bosnia.[citation needed] The station also bought TV rights for Wimbledon (for next 4 years). Champions league matches are also going to be transmitted by B92.

The 2011–12 season started in April. In addition to news and series, B92 introduced more sports programming. The station broadcast many tennis events featuring Serbian players (Grand Slam tournaments, ATP Masters 1000 series, ATP World Tour Finals), football (UEFA Europa League, La Liga) and basketball (Liga ABA).

The station also underwent a visual makeover. Since 19 March 2012, B92 used a cube-shaped logo in which its name is spelled with a lowercase b (as b92).


In 2013, B92 aired the popular Croatian telenovela Larin izbor and in September it started showing Turkish television drama for the first time as the last major Serbian commercial TV station to do so.

Proposed re-branding as OTV

In late October 2014, Serbian newspaper Blic reported that B92 will, by the end of 2014, be possibly renamed to OTV, with the result made after a petition made by former B92 employees telling the network to change its name, and around 1,500 people signed for the petition. One last step by that decision was the removal of the Sunday political late-night talk show Utisak nedelje. However, B92 didn't confirm or deny the information obtained by the newspaper. Because of that, B92 is broadcasting from reportage cars since its decision to move to the headquarters, currently used by Prva Srpska Televizija.

OTV was said to be an entertainment-oriented TV station. The logo of the tentative new station OTV, is currently unknown.

The change would not affect B92 Info, the cable channel, which will continue to air with this name, and Radio B92. Broadcasting of B92 has continued since 1 January 2015.


On 11 September 2017, B92 completed the proposed re-branding and started broadcasting under the name O2.TV.[6] However, the internet website b92.net continued operating.[6]


Internationally created shows that were broadcasting by the B92 as of November 2013:[7]

Original name Local name Origin
According to Jim Život prema Džimu United States
Friends Prijatelji United States
Lud, zbunjen, normalan Lud, zbunjen, normalan Bosnia and Herzegovina
America's Next Top Model Američki top-model United States
SpongeBob SquarePants Sunđer Bob Kockalone United States
The Penguins of Madagascar Pingvini sa Madagaskara United States
Big Time Rush Big Time Rush United States


Audience share % (4+)[8]
Channel 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
RTS1 19.5 20.1 22.4 27.4 26.5 26.2 26.0 25.1 23.6 23.6 19.9 21.7 18.5 19.2
RTS2 7.4 8.2 6.3 6.7 6.8 7.6 5.7 4.6 4.2 3.6 3.0 3.1 2.3 3.1
Pink 21.9 20.0 22.5 23.3 23.5 21.7 23.7 25.6 20.4 19.7 21.4 19.0 15.8 14.8
Fox / Prva N/A N/A N/A N/A 4.7 6.4 7.8 10.6 15.1 16.1 16.0 13.2 10.7 9.7
B92 3.4 5.3 6.8 9.1 9.3 8.7 8.0 6.3 7.6 8.2 7.7 7.3 6.8 5.8
Happy N/A N/A N/A N/A N/A N/A N/A N/A N/A 2.8 4.1 4.7 9.8 7.9


From the 2000-s until its shutdown, the daily newscast on B92 become popular with viewers. Its TV news service was the second most watched in Serbia after the national broadcaster. The afternoon edition was at 4 PM and the central edition was at 8 PM. This was an only edition with two presenters (both male and female). The evening news had cast at 12 AM and was particularly popular and had a large surge in the ratings. The news provided by B92 were very comprehensive which has contributed to the ratings going up.

On 11 October 2004, the B92 News introduced the ticker, which was replaced by flipper on 19 March 2012. The ticker was returned on 4 February 2013, which was replaced by flipper again on 3 February 2014.

Music and book publishing[edit]

B92 also runs a record label, although in recent years its releases are few and far between. Some of the notable Serbian acts B92 helped launch include: Eyesburn, Darkwood Dub, Kanda, Kodža i Nebojša, Intruder, Vrooom, Kal etc. The label also released albums by somewhat more established acts such as Boban Marković, Rambo Amadeus, Eva Braun, Jarboli.

B92's book publishing arm is Samizdat B92 featuring prominent young authors such as Marko Vidojković and Srđan Valjarević, as well as a number of foreign authors.

B92 also runs the Rex cultural centre in Jevrejska Street.


B92.net was established as OpenNet in late 1995 as the Internet division of Radio B92. In its first few months of operation a dial-up connection with Amsterdam provider XS4ALL was used. At the beginning of 1996, OpenNet became Yugoslavia’s first Internet provider, using an analogue leased line from XS4ALL and six local dial-up lines.

OpenNet also supported the local network of Radio B92, ANEM Radio and ANEM Television by providing non-stop live Internet broadcast of Radio and TV B92 programs, together with the distribution of audio and video materials among the ANEM radio and television stations. In this way, everything produced by ANEM and Radio B92 was available on the Internet.

During the NATO bombing of Yugoslavia,[citation needed] when government representatives raided the Radio B2-92 premises and disabled its transmitter, OpenNet continued to broadcast the radio program over the Internet. The signal was rebroadcast via satellite and by several radio stations in neighboring countries. All of this was done with support from RealNetworks.

B92.net has been the leading Serbian Internet site since 1996. At present the average number of page views per day exceeds 1 million, while the daily average number of visitors peaks at 200,000. Alexa.com ranked B92 site at number 917 while Google Page Ranks puts it at 7, making it the best positioned southeastern European website.

B92 Info[edit]

B92 Info is a news broadcasting channel launched by B92 on 7 April 2008, as a Serbian version of CNN. The channel is broadcast on all major cable systems in the country and over the Internet. All of B92’s most popular news-related shows, including Poligraf, B92 Investigates, Insajder, Kažiprst, Dizanje, and sports programs, will be broadcast on the channel. B92 has called Info channel launch the biggest project of the company's television segment.[9] B92 Info is now also available in Austria.[10]


  1. ^ "Unintended media effects in a conflict environment: Serbian radio and Croatian nationalism" (PDF). Retrieved 28 May 2017. 
  2. ^ History of XS4All (Dutch), visited 16 June 2012
  3. ^ "Awards for Radio B92". Retrieved 28 May 2017. 
  4. ^ a b "Radio B92 promenio naziv u "Play radio"". www.ekapija.com (in Serbian). ASMEDI. 20 July 2015. Retrieved 20 September 2017. 
  5. ^ "Play radio". www.playradio.rs. Retrieved 28 May 2017. 
  6. ^ a b "TV B92 postaje O2 televizija, B92.net ostaje B92.net". B92.net (in Serbian). 3 September 2017. Retrieved 20 September 2017. 
  7. ^ "B92 - Internet, Radio i TV stanica - najnovije vesti iz Srbije". Retrieved 28 May 2017. 
  8. ^ "Godišnji udeli u gledanosti najznačajnijih kanala u poslednjih 10 godina". Retrieved 28 May 2017. 
  9. ^ "B92 launches “all news” channel". Retrieved 28 May 2017. 
  10. ^ "B92 Info od danas i u Austriji". Vesti.rs. Retrieved 28 May 2017. 
  • Collin, M.: This Is Serbia Calling: Rock 'n' Roll Radio and Belgrade's Underground Resistance, Serpent's Tail, April 2001, ISBN 978-1-85242-682-8 (U.S. edition: Guerrilla Radio: Rock 'N' Roll Radio and Serbia's Underground Resistance, Nation Books, April 2002, ISBN 978-1-56025-404-1)

External links[edit]

Wikimedia Commons has media related to B92.