Radio Farda

From Wikipedia, the free encyclopedia

Coordinates: 50°4′44″N 14°28′43″E / 50.07889°N 14.47861°E / 50.07889; 14.47861

Radio Farda
AbbreviationRF
FormationDecember 2002
PurposeBroadcast Media
HeadquartersPrague Broadcast Center, Prague, Czech Republic
Official language
Persian
President
Mehdi Parpanchi
Parent organization
U.S. Agency for Global Media
Websiteradiofarda.com

Radio Farda (Persian: راديو فردا, lit.'Radio Tomorrow', Radio Farda) is the Iranian branch of the U.S. government-funded Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) external broadcast service for providing "factual, objective and professional journalism" to its audiences. It broadcasts 24 hours a day in the Persian language from its headquarters in the district Hagibor of Prague, Czech Republic.[1]

Radio Farda first aired December 2002. Radio Farda broadcasts news on topics like political, cultural, social, and art with an emphasis on Iran. Radio Farda's broadcasts have been continually blocked by Iranian authorities over the history of its programming.[2]

History[edit]

Radio Farda was established in 2003 as a joint effort of RFE/RL and Voice of America (VOA). In 2007, the Broadcasting Board of Governors (BBG) decided to consolidate all of Radio Farda's operations under RFE/RL. Then in July 2008, RFE/RL assumed sole responsibility for all Radio Farda programming.[3]

In 2008, Jay Solomon of The Wall Street Journal published a feature story on the challenges Radio Farda faces from an increasingly repressive Iranian regime as well as those in Washington who seek a tougher line on Iran. A few challenges he highlights are Radio Farda journalists being unjustly convicted of crimes against the state, and millions of dollars spent on jamming Radio Farda broadcasts. He also goes into detail about the fine line Radio Farda must walk to present itself as objective and accurate news source to its audience even though it is congressionally funded through the Broadcasting Board of Governors.[4]

An Iranian-American journalist working for Radio Farda, Parnaz Azima, was banned from leaving Iran after her trip to the country. She had entered Iran to visit her ailing mother. She was jailed in May 2007 and released in August.[5] Her passport was returned to her on a 550,000 U.S. Dollar bail.

According to Iason Athanasiadis of The Christian Science Monitor, the Prague-headquartered Radio Farda was at first "tolerated" by the Islamic Republic, unlike "the Washington-based Voice of America", and "regularly interviewed Iranian politicians".[6] However, on February 7, 2010, the public relations office of the Ministry of Intelligence announced the arrest of seven journalists described as "elements of a counter-revolutionary Zionist satellite station" and in the "official pay" of US intelligence organizations. They were later identified as working for the US-funded Radio Farda.[6] Radio Farda's director, Armand Mostofi, told CNN it has no employees inside Iran.[7]

Awards[edit]

Radio Farda web editor Fred Petrossians won a media award from Think Social for an internet-based project he co-founded that seeks to spread awareness of bloggers' rights in Iran and other countries with unfree media.[8]

Iranian-born Radio Farda journalist Ahmad Rafat, now a reporter based in Italy, has been honored for his more than 30 years of work advocating press freedom and exposing human rights abuses. The 2008 Ilaria Alpi award was presented by the Italian chapter of Reporters Without Borders to Rafat at a June 7 ceremony in Riccione, Italy.[9]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "About us". RFE/RL. Retrieved 2021-08-31.
  2. ^ Radio Farda Fact Sheet Website Page. http://www.rferl.org/info/Iran/186.html
  3. ^ "Radio Free Europe/Radio Free Liberty". RadioFreeEurope/RadioLiberty.
  4. ^ Jay Solomon, The Wall Street Journal http://online.wsj.com/article/SB121332284643270593.html?mod=sphere_ts&mod=sphere_wd
  5. ^ Iran Permits Journalist to Go, September 5, 2007
  6. ^ a b Iran widens journalist crackdown before demonstrations, Iason Athanasiadis, February 10, 2010
  7. ^ Report: Iran cites CIA in radio arrests, February 8, 2010
  8. ^ Think Social "2009 Winners | Think Social". Archived from the original on 2010-04-13. Retrieved 2010-04-30.
  9. ^ "Iranian-born Journalist Wins Award for Press Freedom Advocacy". payvand.com.

External links[edit]