Red Pepper (newspaper)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the newspaper. For other uses, see Red pepper (disambiguation).
Red Pepper
Type Daily newspaper
Founded 19 June 2001
Headquarters Uganda
Website www.redpepper.co.ug

Red Pepper is a daily tabloid newspaper in Uganda that began publication on 19 June 2001. Mirroring tabloid styles in other countries, the paper is known for its mix of sensationalism, scandal, and frequent nudity.[1] The paper has received the ire of the Ugandan government for publishing conspiracy theories relating to the death of Sudan's Vice President John Garang in a helicopter crash and revealing that former foreign minister James Wapakhabulo died of AIDS.[2]

In August 2006, Red Pepper published the first names and occupations of prominent Ugandan men whom it asserted were gay. This decision was sharply criticized by Human Rights Watch, which said that the publishing could have exposed the men to government harassment because homosexuality in Uganda remained illegal.[3] The following month, Red Pepper published a similar list of 13 women whom it claimed were lesbians.[4]

In an interview published in May 2009, the news editor of Red Pepper, Ben Byarabaha, vowed that the tabloid would continue its campaign against alleged homosexuals by publishing their names, photographs, and addresses.[5]

In September 2012, the newspaper was sued about its published nude photo of an herbalist.[6]

2013 police raid[edit]

Uganda Police raided the premises of Red Pepper on 20 May 2013. This happened soon after the paper had published a letter allegedly written by Army General David Sejusa, threatening that those opposing Muhoozi Kainerugaba for presidency risked their lives. Kainerugaba is the son of the long-standing President Yoweri Museveni. The same letter was also published by another Ugandan newspaper, the Daily Monitor, whose offices were also raided.[7] Both daily newspapers remained closed for ten consecutive days, until the siege was lifted on 30 May 2013.[8]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Saad Abedine, and Elizabeth Landau (25 February 2014). "Ugandan tabloid prints list of 'homosexuals'". Atlanta: Cable News Network (CNN). Retrieved 10 November 2016. 
  2. ^ Jeevan Vasagar (5 April 2004). "Ugandan tabloid breaks Aids taboo". The Guardian. London. Retrieved 10 November 2016. 
  3. ^ BBC News (8 September 2006). "Ugandan 'gay' name list condemned". London: British Broadcasting Corporation (BBC). Retrieved 10 November 2016. 
  4. ^ UKGN (11 September 2006). "Red Pepper 'Outs' 13 Ugandan Lesbians in Continuing Witch Hunt". London: UK Gay News (UKGN). Retrieved 10 November 2016. 
  5. ^ Mhlambiso, Nthateng (11 May 2009). "Question & Answers With Red Pepper Editor On Outing Alleged Homosexual". Mask.org.za. Retrieved 10 November 2016. 
  6. ^ Siraje Lubwama (26 September 2012). "The Observer - Maama Fiina's husband sues Red Pepper over nude photos". The Observer (Uganda). Kampala. Retrieved 10 November 2016. 
  7. ^ BBC News (20 May 2013). "Uganda's Daily Monitor raided over Museveni 'plot'". London: British Broadcasting Corporation (BBC). Retrieved 10 November 2016. 
  8. ^ Onyango, Lillian (30 May 2013). "Monitor reopens after 10-day siege by police". Daily Nation. Nairobi. Retrieved 10 November 2016. 

External links[edit]