From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Respekt cover 9-2017.jpg
27 February, 2017 issue of Respekt
Frequency Weekly
First issue 18 November 1989; 28 years ago (1989-11-18)
Country Czech Republic
Based in Prague
Language Czech
ISSN 0862-6545

Respekt (in English Respect) is a weekly newsmagazine published in Prague, the Czech Republic, reporting on domestic and foreign political and economic issues, as well as on science and culture.

History and profile[edit]

Respekt's first cover (March 14, 1990)

Respekt was founded very soon after the fall of Communist party from power in 1989[1] by a group of samizdat journalists as one of the very first independent magazines. It is the successor of Informační servis (Information service), an opposition samizdat paper.[1] Respekt is published weekly and has its headquarters in Prague.[2][3] The New York Times describes Respekt as "influential."[4]

Several people involved with Respekt became influential in top level politics of Czechoslovakia and the Czech Republic; among them the first editor-in-chief Jan Ruml who served as the Minister of Interior between 1992 and 1997, Martin Fendrych (official at the Ministry of Interior) and Vladimír Mlynář (cs) (several ministerial position).

Editors describe Respekt as "a liberal magazine which stands up for freedom of thought and the need of continuous questioning of its outcomes".[5] The weekly concentrates on investigative journalism (often using information gleaned from police sources) and in-depth articles, and has been expanding to cover ecological activism and alternative culture movements in recent years.

In 2005 Respekt published details about business connection between Prime Minister Stanislav Gross' wife and a brothel owner, starting a scandal leading to downfall of Gross several months later; in 2008 it published an article alleging that Milan Kundera, when a student, denounced to the police a Czech spy for the West.[6][7]

The circulation of the weekly peaked at over 100,000 copies in the middle of the 1990s. At this time the (loss generating) weekly was bought by Karel Schwarzenberg´s R-Presse[8]. The circulation has been dropping steadily over the time causing Respekt's losses to increase to 7 million Czk in 2003. In 2006 Zdeněk Bakala obtained majority in Respekt and planned to eliminate the loss by making the journal more mainstream. The proposed changes led to fear among both readers and the editors that the unique flavour of the weekly will be destroyed; in September 2006 all editors threatened to leave.[9] Within a week the owners submitted to the pressure, recalled the manager responsible to implement the changes and brought in a new editor-in-chief, Martin M. Šimečka, former editor-in-chief of the Slovak daily SME. Modification of the visual style and the format was delayed until September 2007.

The circulation in 2006 was around 25,000 copies and the weekly was read by approximately 80,000 people each week. In 2007 the circulation was around 16-17,000 copies. According to a February 2008 survey, it is read by 94,000 people and remains one of the most cited journals and newspapers in the Czech Republic.

Legal actions[edit]

Since Respekt regularly reports on its investigations into bribery scandals, criminal activity or government mishandling, legal action is periodically taken against Respekt, often by top level politicians. Most of these cases that have gone to court have been won by the weekly.

The most visible case was the Czech government's 2001 attempt to sue Respekt for libel. Miloš Zeman, the instigator of the case, saw it as a way to "put the journal to its end".[10] The case fizzled away only embarrassing the government.

Editors in chief[edit]

Visual style[edit]

Respekt used its own distinguished visual style that stayed almost unchanged since 1990. With A3 format (24 or 32 pages) and black & white print it resembled more a daily newspaper than a magazine (most of the magazines in the Czech Republic are smaller and printed on glossy paper with heavy use of color and photos).

Front cover drawings by illustrator Pavel Reisenauer very soon became a symbol of the weekly. After several years the front page drawings switched from black and white to color. Reisenauer also contributed with drawings on the back cover and for the articles. All photos were black and white, their number was intentionally kept down. Advertisements were added at the end of 1991 in limited form, compared to other Czech journals.

The changes planned by the new owner in 2006 (glossy paper, use of color, coverage of day-to-day events or consumer advice) were cancelled at the time (see history above). In September 2007 the format has been changed, color replaced the black & white photos and the advertisement section was expanded.[11][12]

Web presence[edit]

During the early 2000s all old issues of Respekt have been converted into electronic form and made available online for subscribers in PDF form. An attempt to establish a commercial news-bulletin sent by email failed. In 2006 Respekt was among the first Czech newspapers to provide blogging space for the public on their website.


  1. ^ a b Milan Smid. "Czech Republic" (PDF). Mirovni Institut. Retrieved 28 October 2014. 
  2. ^ Vlastimil Nečas (Fall 2009). "Constitutional debate in the Czech Republic" (PDF). Central European Journal of Communication. 2 (2). Retrieved 31 December 2014. 
  3. ^ "The press in the Czech Republic". BBC. 29 April 2004. Retrieved 17 February 2015. 
  4. ^ Bilefsky, Dan (2 August 2016). "Czech Man Is Charged With Attempted Terrorism". New York Times. Retrieved 3 August 2016. 
  5. ^
  6. ^ Udání Milana Kundery
  7. ^ Milan Kundera demands apology from Respekt for defaming him
  8. ^ "The press in the Czech Republic". BBC news. 10 December 2005. Retrieved 13 December 2008. 
  9. ^ "Editors of Respekt gave notice". MF Dnes (in Czech). Retrieved 7 September 2007. 
  10. ^ "Cabinet filing charges against 'RESPEKT' weekly". Czech Radio. Retrieved 7 September 2007. 
  11. ^ "Respekt will use colors, price goes up". Journal Týden (in Czech). Retrieved 7 September 2007. 
  12. ^ "Editor Marek Švehla about the changes" (in Czech). Archived from the original on 4 May 2007. Retrieved 7 September 2007. Švehla describes the changes and explains that the loss making journal needs to implement them. Quality of articles won't be compromised, says. 

External links[edit]