Richard Desmond

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Richard Desmond
Chancellor George Osborne and Richard Desmond (cropped).jpg
Richard Desmond in 2010
Born
Richard Clive Desmond

(1951-12-08) 8 December 1951 (age 70)[1]
Hampstead, London, England
OccupationPublisher, businessman, former pornographer
TelevisionTelevision X (1995–2016)[2]
Red Hot TV (2000–2016)[2]
Channel 5 (2010–2014)
Spouse(s)
  • Janet Robertson
    (m. 1983; div. 2010)
  • Joy Canfield
    (m. 2012)
Children3
Websitenorthernandshell.co.uk

Richard Clive Desmond (born 8 December 1951) is a British publisher, businessman and former pornographer.[3][4][5][6][7]

According to the 2021 Sunday Times Rich List, Desmond was the 107th richest person in the United Kingdom.[8] He is the founder of Northern & Shell, a publisher known for running The Health Lottery and for having owned a variety of pornographic titles and of celebrity magazines (including OK! and New!), Britain's Channel 5,[9] pornographic television network Portland,[2] and Express Newspapers.[10]

In 2020, Desmond was involved in controversy after pressuring the Secretary of State for Housing, Communities and Local Government Robert Jenrick to overrule the Planning Inspectorate and approve a housing development for Desmond's company.[8] The timing of the decision saved the company £40 million but was later overturned.

Early life[edit]

Desmond was born in Hampstead, London, into a Jewish family, the youngest of three children, and was raised in Edgware, in north west London.[11][12] His father was descended from Latvian Jews, and his mother was of Ukrainian-Jewish descent.[13] His father, Cyril, was at one time managing director of cinema advertising company Pearl & Dean. An ear infection caused the sudden loss of Cyril's hearing and, according to Richard, he used to take him along, when he was no more than three years old, to act as "his ears" in business meetings, where he ostensibly acquired his "first taste of business dealings".[14] After Cyril lost a significant amount of family money to gambling, his parents divorced[15] and 11-year-old Desmond moved with his mother, Millie, into a flat above a garage; he has described his impoverished early adolescence as a time when he was "very fat and very lonely".[15]

Desmond was educated at Edgware Junior School and Christ's College, Finchley.[13][16]

Early publishing career[edit]

Desmond left school at 15 and started working in the classified advertisements section of the Thomson Group, while playing the drums at gigs after a day's work.[16] After moving to another company, he became the advertising manager for the music magazine company Beat Publications, the publisher of Beat Instrumental.[17] Desmond owned two record shops by the time he was 21.[18] In the mid-1970s, Desmond combined his interest in music and advertising to found, with Ray Hammond, International Musician and Recording World, a monthly magazine for musicians which expanded to have editions in the UK, US, Australia, Japan and Germany.[17] This was followed by the publication of Home Organist, whose editor contributed the old-school motto Forti Nihil Difficile ('Nothing is difficult for the strong' – it was Disraeli's motto), still used by the Northern & Shell publishing group. Desmond eventually bought out Hammond.

Northern & Shell began publication of the celebrity OK! magazine as a monthly in 1993, later becoming a weekly in March 1996. It is the largest weekly magazine in the world, with 23 separate editions from the US to Australia to Azerbaijan and with a readership in excess of 31 million. It was originally an imitation of Hello! magazine but now outsells its rival.[16]

Pornography[edit]

In 1982, Northern & Shell began to publish the UK edition of Penthouse, although the licensing deal ended in the 1990s.[19] The company soon began to publish a range of pornographic magazines itself including Asian Babes, Readers Wives[20] and Barely Legal,[21] numbering 45 such titles in all when they were eventually sold.[22][23] During the 1980s, Desmond ran a premium rate phone sex company until 1988 when he sold the business after British Telecom raised concerns about the content.[24]

Desmond put the magazines up for sale in 2001 in an attempt to distance himself from pornography[20][23] and employed a spin doctor to try and rebrand himself.[25] He said in 2003 in a television programme, The Real Richard Desmond (Channel 4): "Would it be better to be a former pornographer rather than a pornographer? I'm probably being more honest by keeping them. They serve a need."[26][27] In February 2004, in a move that some media outlets interpreted as an attempt to improve his image in view of his bid for The Daily Telegraph.[22][28] Desmond sold the pornographic magazine business to Remnant Media for approximately £10 million.[29]

Northern & Shell launched The Fantasy Channel in 1995. It was one of the first pornographic channels available on satellite television in the UK, competing against other channels available on cable.[30] The channel was later rebranded as Television X.[31] By 2003, Desmond's company had expanded to broadcasting seven channels, with plans to launch six more and the business was described as "extremely lucrative", generating £17m of the £60m operating profits of Northern & Shell.[32] A website, fantasy121.com, was also launched.[33]

Desmond was apparently "wounded" by references to himself as a pornographer.[34] Desmond has emphasised that his material has been available through WHSmith and Freeview, saying that: "If it was pornography you would end up in prison because pornography is illegal".[34] A headline in the Evening Standard in 2000 said "Porn Publisher to Buy Express" in reference to Desmond.[34] In a 2002 interview for BBC Newsnight with Jeremy Paxman, Tony Blair was asked if it were appropriate to accept a controversial £100,000 donation from Desmond due to Desmond's links with the pornography industry,[35] to which Blair replied "if someone is fit and proper to own one of the major national newspaper groups in the country then there is no reason why we would not accept donations from them".[36] Northern & Shell's business interests in pornography ended in April 2016 when Portland Television, established in 1995, the broadcaster of Television X and the Red Hot channels, was sold for under £1 million in a management buyout.[2][37]

Desmond has often been referred to as "Richard 'Dirty' Desmond"[38][39] or "Dirty Des"[34] in Private Eye magazine due to his company Northern & Shell formerly owning pornographic magazines and television channels.[2]

In November 2021, The Guardian reported that Desmond was upset at his Wikipedia entry using the word "pornographer" and had instructed lawyers to get the term removed because, in his opinion, the phrase "only refers to publishers of illegal or obscene material".[8]

Alleged involvement with New York mafia[edit]

According to The Guardian Desmond had made a deal in 1991 with Norman Chanes for running advertisements in his pornographic magazines for telephone sex lines run by Chanes' mafia associate, Richard Martino of the Gambino crime family.[40][41] According to the BBC, Martino was "widely reported" to be linked to the mafia, but Desmond did not know. The deal reportedly left the Americans out of pocket and after Desmond refused to pay compensation, his employee was kidnapped and assaulted in New York. Desmond called this account "a fantasy" but encouraged his employee to report the incident to the police and hire a bodyguard to protect himself.[42] In February 2005, The Guardian reported that the claim Desmond had received death threats from the New York Gambino mafia family was contained in affidavits from FBI agents released during Martino's trial relating to the fraudulent use of the telephone lines.[41] Desmond has denied the whole episode; he asserted there was no evidence he knew about the fraud perpetrated by Martino.[41]

Express Newspapers[edit]

In November 2000, Northern & Shell acquired Express Newspapers from United News & Media for £125 million,[43] enlarging the group to include the Daily and Sunday Express titles, the Daily Star and Daily Star Sunday (which Desmond started), and the Irish Daily Star (owned jointly with the Irish Independent News & Media group). The Daily and Sunday Express each sell around 700,000 copies per issue.[44] The Daily Star was the only national paper to increase sales year on year with an 18% increase from September 2008 to September 2009[needs update] and circulation figures of around 850,000,[45] largely due to aggressive pricing policies which significantly undercut competitors such as The Sun.

After buying Express Newspapers, Desmond became embroiled in a feud with Viscount Rothermere, publisher of the Daily Mail, the rival to the Daily Express, largely derived from stories relating to Rothermere's private life.[17] The Evening Herald reported in 2003 that Desmond was using the Express as a vehicle his racist views. Once when asked if he was racist, he commented "No. I just don't trust darkies or poofs".[21]

The Financial Times in 2014 referred to the Desmond-owned Express running "apparently repetitive coverage of immigration, freak weather events and theories about the death of Diana, Princess of Wales."[46][47] Commenting at the Leveson Inquiry in January 2012, Desmond said: "There has been speculation that Diana was killed by the royal family [...] The speculation has gone on and on. I don’t know the answer."[48] The Times reported his newspapers had repeated published such claims.[49] For its defamatory articles covering the Disappearance of Madeleine McCann, which numbered a hundred, the Express paid damages of £550,000 to the toddler's parents in 2008.[50] Desmond, however in his appearance at the Leveson Inquiry said the Express was "scapegoated" by the Press Complaints Commission (PCC)[48] who had "failed to provide us with any guidance" who were thus implicitly responsible for the defamatory articles.[49] The PCC, according to Desmond, was a "useless organisation run by people who wanted tea and biscuits and by phone hackers; it was run by people who wanted to destroy us."[48] In 2015, when asked in a BBC interview if he regretted the Express's coverage of McCann's disappearance, he said: "No, I think we reported it very fairly."[51]

In April 2004, the Daily Express reverted to supporting the Conservatives, after a period backing Labour. On the same day, Desmond accused The Daily Telegraph (with which he was a joint venture partner in the West Ferry newspaper printing plant), then considering accepting a takeover by the German Axel Springer group and asked if they were keen on being run by Nazis. According to Desmond, in an exchange at the meeting, all Germans are Nazis.[52][53] Desmond reportedly harangued The Daily Telegraph's chief executive and associates in faux German at a business meeting and imitated Adolf Hitler. The Telegraph executives walked out of the meeting.[52][54] This incident was described as a form of institutionalised racism prevalent among newspaper proprietors.[55] Previously, in August 2001, the National Union of Journalists' chapel at the Express & Star also condemned Desmond for the newspaper's "hysterical and racist" campaign against asylum seekers;[55] this campaign was also criticised by Yasmin Alibhai-Brown, writing for The Independent in June 2002.[56]

In August 2005, the former executive editor of the Daily Express, Ted Young made an out-of-court settlement with Desmond's company ahead of an industrial tribunal.[57] This related to an incident with Desmond in the newsroom in September 2004, during which Desmond was said to have hit the journalist. Desmond has repeatedly denied the claims.[58][59]

In 2008, Northern & Shell reported a turnover of £483.9 million.[60]

Libel case[edit]

Litigation began at the High Court on 6 July 2009 over claims in journalist Tom Bower's joint biography of Conrad Black and Barbara Amiel, Conrad and Lady Black: Dancing on the Edge, that Desmond had made a "humiliating climbdown" over an Express story at the end of 2002 on the state of Lord Black's finances, which it was alleged Desmond had ordered to be written.

This claim of a weakening of Desmond's "super-tough" reputation as a businessman was viewed as defamation by Desmond. Bower denied libel on the grounds of the story being "substantially true".[61] The following day, the presiding judge The Hon. Mr Justice Eady, discharged the jury as "fundamental" evidence and legal submissions had emerged.[62] The new jury later found in favour of Bower.[63]

A biography of Desmond, Rough Trader, was written by Bower and printed in 2006, but still awaits publication.[64][65]

Developments since 2010[edit]

In July 2010, Desmond bought the UK terrestrial-television channel Channel 5, which was losing money, from the German group RTL, for £103.5 million.[66][67][68] "Never before", wrote Tom Bower in The Guardian at the time, "has a government regulator (Ofcom) lowered the threshold for the suitability of the prospective owner of a TV channel enough for someone like Desmond to control a potentially lucrative franchise".[69]

In the year before Desmond acquired Channel 5, it had made a total loss of €41m (£37m), or a €9m loss at an operating level. The new owner immediately proceeded to cut costs, starting with the dismissal of seven of Channel 5's nine directors, beginning a drive to eliminate "£20m of yearly expenses". The stated plan included the dismissal of up to 80 of the network's 300 employees.[70] Desmond also significantly increased the programming budget. In the first full year of Desmond's ownership, the broadcaster saw a 28% surge in revenue - the biggest TV advertising haul in its 14-year history - "thanks to factors including the arrival of Big Brother and the return of a major media buying contract with Aegis".[71] He sold Channel 5 to Viacom for £463m in May 2014.[72]

By December 2010, his privately owned publishing venture employed more than 2,000 people internationally, according to Desmond.[16] In 2010, Desmond was ranked the equal-57th richest man in Britain by The Sunday Times Rich List,[73] with a net worth of £950 million. In 2014, he was ranked 78th and worth £1.2 billion.[74] In 2016, Forbes estimated his fortune at close to $1.49 billion,[75] while the 2016 Sunday Times Rich List reported his net worth at £2.25 billion. According to the Sunday Times Rich List in 2019, Desmond has a net worth of £2.6 billion[76] falling to £2bn in 2020.[77]

Express Newspapers was sold to Reach plc (formerly Trinity Mirror) in 2018 for £200m, of which £74m was invested in the Express newspapers pension scheme until 2027.[10]

In 2020, Robert Jenrick, Secretary of State for Housing, Communities and Local Government, accepted that his approval of a £1 billion luxury housing development on Westferry Road, Isle of Dogs, proposed by Desmond, had been unlawful.[78] Desmond sent Jenrick a text message after meeting him at a fundraising dinner stating "We don’t want to give Marxists loads of doe [sic] for nothing!" referring to money which would be owed to Tower Hamlets Council to pay for infrastructure improvements.[79] Jenrick's approval, which was against the advice of the planning inspector, met a deadline which would have saved Desmond £40m.[80] Additionally, the scheme proposed by Desmond only provided 21% affordable housing compared to the minimum target of 35%, which Tower Hamlets Council estimate would have saved Desmond up to £106m.[81] Desmond, whose company had donated to the Conservative Party in 2017,[80] made a further personal donation to the party shortly after the approval was given.[82] The Conservative Party Chairman subsequently apologised to members of the 1922 Committee for having allowed Desmond to sit next to Jenrick and allowing Desmond to lobby him.[83]

Charity work[edit]

In 2003, Desmond and Roger Daltrey formed the RD Crusaders, a rock group featuring Desmond on drums, to raise money for charitable causes.[84][non-primary source needed] Desmond became president of the UK Jewish charity Norwood in 2006. He also donated £2.5m to the £15m children's centre at Moorfields Eye Hospital and his name was attached to it.[85][86]

Political activity[edit]

In December 2014, during the run up the 2015 general election, Desmond was reported to have agreed to donate £300,000 to the UK Independence Party.[87] There was speculation at the time that a further donation could follow,[87] and in April 2015 it was announced that he had given an additional £1 million to the party.[88]

The Health Lottery[edit]

Desmond's company, Northern and Shell, launched the Health Lottery in October 2011 of which around 20% of turnover goes to charity. The grants, distributed by the People's Health Trust (PHT), help many good causes and the elderly in local communities across the UK.[89] It supports local health causes throughout England, Scotland and Wales. The Health Lottery was to return 20.34p per £1 lottery ticket to good causes, which was compared unfavourably with the National Lottery donating 28p per £1 ticket. Sir Stephen Bubb, then chief executive of the Association of Chief Executives of Voluntary Organisations, accused Desmond of "profiteering on the back of charities".[90] In July 2020 it was announced that the proceeds given to charity was to increase to 25%.[91] In November 2019, Desmond announced his intention to bid for the National Lottery licence when it came up for renewal at the end of the year[needs update].[92]

Personal life[edit]

Desmond and Janet Robertson were married for 27 years;[93] the couple have a son, Robert.[16] In October 2010, Janet divorced him and Desmond subsequently married Joy Canfield, a former manager for British Airways, in 2012.[94] Joy was pregnant with Desmond's child when Janet divorced him.[95] The couple have two children; daughter Angel Millie (born 2011) and a son, Valentine (born 2015).[96][97]

The tycoon's autobiography, The Real Deal: The Autobiography of Britain's Most Controversial Media Mogul, was published in June 2015 by Random House.[98] It was ghost-written by Sunday Express editor Martin Townsend.[99][100] He also provided his voice for the audiobook version. The autobiography received a five-star review in the Desmond-owned Daily Express.[101]

References[edit]

  1. ^ Davidson, Andrew (18 September 2011). "Desmond gives himself a clean bill of health". The Sunday Times. Archived from the original on 23 July 2020. Retrieved 23 July 2020.
  2. ^ a b c d e Plunkett, John (1 April 2016). "Richard Desmond sells his adult TV channels". The Guardian. Archived from the original on 12 April 2019. Retrieved 2 April 2016.
  3. ^ "Richard Desmond: the former porn baron caught in a Tory scandal". The Guardian. 25 June 2020. Archived from the original on 28 July 2020. Retrieved 4 August 2020.
  4. ^ "Richard Desmond: the porn king's coup | Tom Bower". The Guardian. 24 July 2010. Archived from the original on 14 March 2016. Retrieved 13 December 2016.
  5. ^ "Desmond, the maverick pornographer, gives two fingers to the rest of Fleet Street". The Guardian. 10 December 2007. Archived from the original on 26 October 2020. Retrieved 4 August 2020.
  6. ^ Cookson, Robert (1 April 2016). "Richard Desmond strips porn from his portfolio". Financial Times. Archived from the original on 24 May 2021. Retrieved 5 November 2021. The deal marks the end of an era for the media mogul, who was once one of the UK’s porn kings with an empire ranging from adult magazines to telephone sex lines.
  7. ^ "JK Rowling tweet blasts Express owner Richard Desmond over pornography links". www.thedrum.com. Archived from the original on 6 March 2021. Retrieved 4 August 2020.
  8. ^ a b c Waterson, Jim (5 November 2021). "Richard Desmond in legal battle with Wikipedia over term 'pornographer'". The Guardian. Archived from the original on 5 November 2021. Retrieved 5 November 2021.
  9. ^ Sweney, Mark (1 May 2014). "Viacom confirms purchase of Channel 5 from Richard Desmond for £450m". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 20 January 2017. Retrieved 13 December 2016.
  10. ^ a b Sweney, Mark (9 February 2018). "Trinity Mirror buys Express and Star in £200m deal". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 10 September 2019. Retrieved 30 April 2020.
  11. ^ Hosking, Patrick; Wighton, David (26 July 2009). "PROFILE Richard Desmond". The Times. London. Archived from the original on 15 June 2011. Retrieved 23 July 2010.
  12. ^ "Richard Desmond in new TV bid". BBC. 2010. Archived from the original on 25 September 2012. Retrieved 15 June 2011.
  13. ^ a b Richard Desmond (18 June 2015). The Real Deal: The Autobiography of Britain's Most Controversial Media Mogul. Random House. ISBN 978-1-4735-1854-4. Archived from the original on 2 May 2016. Retrieved 25 November 2015.
  14. ^ "Richard Desmond: 'I've got so much money it's ridiculous'" Archived 5 March 2016 at the Wayback Machine The Independent, 21 June 2010
  15. ^ a b "Richard Desmond: Never afraid to Express himself" Archived 9 March 2016 at the Wayback Machine The Guardian, 15 August 2010
  16. ^ a b c d e Blackhurst, Chris (1 December 2010) "The MT Interview: Richard Desmond" Archived 1 January 2011 at the Wayback Machine. Management Today. Retrieved 25 June 2015
  17. ^ a b c Snoddy, Raymond (25 October 2004). "Richard Desmond: The demon proprietor of Fleet Street". The Independent. Archived from the original on 23 July 2020. Retrieved 12 July 2014.
  18. ^ Alex Benady "Larging It Up With Richard Desmond" Archived 26 June 2015 at the Wayback Machine, Management Today, 1 October 2003
  19. ^ Terry Kirby "From 'Penthouse' to penury? The man who would be King of the Centrefold" Archived 8 October 2018 at the Wayback Machine, The Independent, 14 August 2003
  20. ^ a b "Desmond to sell 'adult' titles". BBC News. 11 January 2001. Archived from the original on 23 August 2006. Retrieved 22 July 2020.
  21. ^ a b "Profiles: The porn king who took the gloss off a very aristocratic empire". Evening Herald. 8 February 2003.
  22. ^ a b Clennell, Andrew (2 March 2004). "Desmond breaks links with porn as he fights for 'Telegraph'". The Independent. Archived from the original on 6 August 2011. Richard Desmond, the pornographer turned proprietor of the Daily Express group who is bidding for the Daily Telegraph, took the first step towards reshaping his image yesterday by selling his pornographic magazines.
  23. ^ a b "Telegraph battle prompts Desmond to sell off porn titles". Campaign. 2 March 2004. Archived from the original on 6 November 2021. Retrieved 5 November 2021.
  24. ^ Teather, David; Burkeman, Oliver; Brown, Maggie (23 November 2000). "Daily Express buyer Richard Desmond". The Guardian. Archived from the original on 22 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  25. ^ Day, Julia (9 June 2005). "Desmond's spin doctor moves on after five years". The Guardian. Archived from the original on 22 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  26. ^ Snoddy, Raymond (4 April 2003). "It's honest to keep my porn. It serves a need". The Times. Archived from the original on 6 November 2021. Retrieved 5 November 2021.
  27. ^ Byrne, Ciar (4 April 2003). "Desmond: 'I was born' to take out Daily Mail". The Guardian. Archived from the original on 5 November 2021. Retrieved 5 November 2021.
  28. ^ "Profile: Richard Desmond". BBC News. 12 February 2004. Archived from the original on 26 May 2011. Retrieved 5 February 2011.
  29. ^ "The rebel entrepreneur who went too far". The Independent. 24 April 2004. Archived from the original on 27 July 2009.
  30. ^ Marsh, Harriet (3 November 1995). "Media Launch; X marks the erotic TV slot". PR Week. Archived from the original on 22 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  31. ^ Hunthcraft, Jak (17 November 2014). "We Went to the Video Shoot for the Television X Christmas Single". Vice (in Danish). Archived from the original on 23 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  32. ^ Shah, Saeed (31 May 2003). "Sky to carry more Desmond channels". The Independent. Archived from the original on 22 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  33. ^ Boggan, Steve (11 June 2002). "More crumpet, Prime Minister?". The Independent. Archived from the original on 23 July 2020. Retrieved 23 July 2020.
  34. ^ a b c d "Richard Desmond: 'I've got so much money it's ridiculous'". The Independent. 20 June 2010. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 1 April 2016.
  35. ^ "'Soft-porn' donation defended by Blair". BBC News Online. 17 May 2002. Archived from the original on 7 February 2006. Retrieved 1 April 2016.
  36. ^ Hogson, Jessica (16 May 2002). "Desmond's good enough for me, says Blair". The Guardian. Archived from the original on 12 April 2016. Retrieved 1 April 2016.
  37. ^ Reynolds, John (1 April 2016). "Express Newspapers owner Richard Desmond gives up porn". Press Gazette. Archived from the original on 5 November 2021. Retrieved 5 October 2021.
  38. ^ "Richard 'dirty' Desmond: A Humbuggery Special". Private Eye. No. 1323. 18 September 2012. Archived from the original on 2 February 2013. Retrieved 1 April 2016.
  39. ^ Crace, John (14 February 2010). "Private Eye proves the old jokes are the best". The Guardian. Archived from the original on 21 December 2014. Retrieved 5 November 2021.
  40. ^ John Sweeney "Desmond's New York venture" Archived 30 July 2016 at the Wayback Machine, The Observer, 20 May 2001
  41. ^ a b c Teather, David; Milmo, Dan (17 February 2005). "Mafia told Desmond: we'll kill you over porn deal". The Guardian. London. Archived from the original on 29 August 2013. Retrieved 26 March 2009.
  42. ^ "Porn Star!" Archived 13 January 2007 at the Wayback Machine, BBC News, 9 June 2004
  43. ^ Jorn Madslien (12 February 2006). "Profile: Richard Desmond". BBC. Archived from the original on 6 November 2006. Retrieved 3 September 2006.
  44. ^ "ABC Circulation Figures". Audit Bureau of Circulations. Archived from the original on 10 November 2010. Retrieved 4 February 2009. (December 2008)
  45. ^ National newspaper circulations Archived 31 October 2009 at the Wayback Machine Press Gazette, 16 October 2009
  46. ^ Mance, Henry (19 December 2014). "Richard Desmond explores sale of Daily Express". Financial Times. Archived from the original on 25 May 2021. Retrieved 5 November 2021.
  47. ^ Broster, Paul (4 May 2018). "Daily Express: what a difference a new owner has made (especially if you are a migrant)". The Conversation. Archived from the original on 5 November 2021. Retrieved 5 November 2021. a bizarre Desmond-led obsession with front pages – whether they merited a story or not (and it was very often not) – that focused on the same themes year-on-year, including weather, Princess Diana and immigration.
  48. ^ a b c Cooper, Marta (12 January 2012). "38 bad, 68 good: Richard Desmond's defence of Express McCann coverage". Index on Censorship. Archived from the original on 28 September 2019. Retrieved 5 November 2021.
  49. ^ a b "McCanns were glad of the publicity, says Desmond". The Times. 13 January 2012. Archived from the original on 29 October 2020. Retrieved 5 November 2021. He [Desmond] referred to unsubstantiated claims repeatedly published in his newspapers about the Royal Family being involved in Diana’s death. ... In his witness statement, Mr Desmond suggested that the Press Complaints Commission was to blame for the defamatory articles his papers ran on the McCanns because it had 'failed to provide us with any guidance'.
  50. ^ Sweney, Mark (19 March 2008). "McCann payout confirmed at £550k". The Guardian. Archived from the original on 17 October 2021. Retrieved 5 November 2021.
  51. ^ Sweney, Mark (17 June 2015). "Richard Desmond defends coverage of Madeleine McCann disappearance". The Guardian. Archived from the original on 16 September 2016. Retrieved 5 November 2021.
  52. ^ a b Tryhorn, Chris; O'Carroll, Lisa; Gibson, Owen (22 April 2004). "Desmond taunts Telegraph in 'Nazi' tirade". The Guardian. London. Archived from the original on 18 July 2008. Retrieved 22 May 2010. Mr Desmond ... said Germans were 'all Nazis'.
  53. ^ Leonard, Tom; Born, Matt (23 April 2021). "Goosesteps and Nazi salutes in the boardroom". The Telegraph. Archived from the original on 5 February 2021. Retrieved 5 November 2021.
  54. ^ "Express owner 'in Nazi outburst'". BBC News. 23 April 2004. Archived from the original on 10 June 2021. Retrieved 5 November 2021.
  55. ^ a b Keeble, Richard; Reeves, Ian (21 August 2014). The Newspapers Handbook. Routledge. ISBN 978-1-136-50077-0.
  56. ^ Alibhai-Brown, Yasmin (2 June 2002). "I can take Mr Desmond's porn but not his racism". The Independent. Archived from the original on 16 April 2016. Retrieved 1 April 2016.
  57. ^ Tryhorn, Chris (24 August 2005). "Express settles with former executive". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 13 December 2016.
  58. ^ Tryhorn, Chris (23 August 2005). "Desmond punched me, claims former Express man". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 8 October 2015. Retrieved 13 December 2016.
  59. ^ Aitkenhead, Decca (19 June 2015). "Richard Desmond: 'I hate to admit this, but I've never actually hit anyone'". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 16 September 2016. Retrieved 13 December 2016.
  60. ^ Financial Results 2008 Archived 7 October 2011 at the Wayback Machine Northern & Shell announcement
  61. ^ James Robinson "Tom Bower book damaged Richard Desmond's 'super-tough' reputation, court hears" Archived 7 March 2016 at the Wayback Machine, The Guardian, 7 July 2009
  62. ^ Alex Spence "Jury discharged in Richard Desmond libel case" Archived 12 June 2011 at the Wayback Machine, The Times, 7 July 2009
  63. ^ Patrick Foster "Richard Desmond loses libel case with Tom Bower over Conrad Black claims" Archived 6 November 2021 at the Wayback Machine, The Times, 24 July 2009
  64. ^ Tom Bower (26 July 2009). "My week: Tom Bower". London: The Observer. Archived from the original on 15 June 2018. Retrieved 6 June 2013.
  65. ^ Greenslade, Roy (13 April 2015). "Tom Bower to speak to NUJ after being barred from Express offices". The Guardian. Archived from the original on 27 April 2015. Retrieved 20 April 2015.
  66. ^ "RTL Group sells UK broadcaster Five" (Press release). RTL Group. 23 July 2010. Archived from the original on 27 July 2010. Retrieved 24 July 2010.
  67. ^ Robinson, James (23 July 2010). "Richard Desmond promises Channel Five 'investment, drive and leadership'". The Guardian. London. Archived from the original on 10 April 2015. Retrieved 24 July 2010.
  68. ^ "UK: Media tycoon Desmond seals deal for Five". The Spy Report. Media Spy. 24 July 2010. Archived from the original on 27 July 2010. Retrieved 24 July 2010.
  69. ^ Bower, Tom (24 July 2010). "Richard Desmond: the porn king's coup". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 14 March 2016. Retrieved 13 December 2016.
  70. ^ Sweney, Mark; Conlan, Tara (12 August 2010). "Bloodbath on Five as Richard Desmond clears out seven directors". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 7 March 2016. Retrieved 13 December 2016.
  71. ^ Sweney, Mark (18 December 2011). "Channel 5 ad take rises 28%". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 13 April 2018. Retrieved 2 November 2017.
  72. ^ Sweney, Mark (1 May 2014). "Viacom confirms purchase of Channel 5 from Richard Desmond for £450m". The Guardian. London. Archived from the original on 14 July 2014. Retrieved 12 July 2014.
  73. ^ "Richard Desmond". The Times. London. 26 April 2009. Archived from the original on 12 June 2011. Retrieved 22 May 2010.
  74. ^ "Sunday Times Rich List". Sunday Times. 24 April 2017.
  75. ^ "Richard Desmond". Forbes. Archived from the original on 6 March 2018. Retrieved 26 April 2016.
  76. ^ Times, The Sunday (12 May 2019). "Rich List 2019: profiles 53-100, featuring Mike Ashley and Bernie Ecclestone". The Times. ISSN 0140-0460. Archived from the original on 22 August 2019. Retrieved 31 July 2019.
  77. ^ "The Sunday Times Rich List 2020". The Sunday Times. Archived from the original on 9 November 2020. Retrieved 22 July 2020.
  78. ^ "Minister accepts Isle of Dogs housing development 'was unlawful'". 27 May 2020. Archived from the original on 27 May 2020. Retrieved 28 May 2020.
  79. ^ Murphy, Simon (22 July 2020). "Robert Jenrick says he regrets dining with donor before planning decision". The Guardian. Archived from the original on 22 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  80. ^ a b "Former Tory donor's housing project 'unlawfully approved to avoid £40m hit'". 27 May 2020. Archived from the original on 28 May 2020. Retrieved 28 May 2020.
  81. ^ Swann, Steve (24 June 2020). "Jenrick and Westferry: What's at stake in row?". BBC News. Archived from the original on 13 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  82. ^ "Robert Jenrick urged to release documents in planning row". 10 June 2020. Archived from the original on 10 June 2020. Retrieved 10 June 2020.
  83. ^ Jones, Amy (22 July 2020). "Tory Co-Chairmen given dressing down over decision to allow Richard Desmond to sit next to minister at infamous fundraising dinner". The Telegraph. Archived from the original on 22 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  84. ^ Desmond, Richard (15 June 2015). "'You play the drums, don't you?' said Roger Daltrey. 'Put a band together and I'll sing'". Express.co.uk. Archived from the original on 4 November 2020. Retrieved 30 October 2020.
  85. ^ "The Richard Desmond Children's Eye Centre" Archived 30 November 2010 at the Wayback Machine. Moorfields Eye Hospital. 25 February 2009.
  86. ^ Camden New Journal, 8 February 2007
  87. ^ a b Kleinman, Mark (12 December 2014). "Express Owner Desmond Hands £300k To UKIP". Sky News. Archived from the original on 15 December 2014. Retrieved 18 December 2014.
  88. ^ "Express owner Richard Desmond gives UKIP £1m". BBC News. 16 April 2015. Archived from the original on 4 February 2016. Retrieved 16 April 2015.
  89. ^ Benjamin, Alsion (19 October 2011). "Is the health lottery good news for charities?". The Guardian. Archived from the original on 5 August 2017. Retrieved 12 November 2017.
  90. ^ "Media group launches commercial lottery". BBC News. 27 September 2011. Archived from the original on 9 January 2018. Retrieved 12 November 2017.
  91. ^ "Health Lottery increases proportion of ticket price that goes to good causes". Third Sector. 14 July 2020. Archived from the original on 21 July 2020. Retrieved 22 July 2020.
  92. ^ "Richard Desmond gears up for National Lottery battle". Financial Times. 12 November 2019. Archived from the original on 6 March 2018. Retrieved 6 March 2018.
  93. ^ Summerskill, Ben (2 September 2002). "Profile: Richard Desmond". The Observer. London. Archived from the original on 22 September 2013. Retrieved 20 September 2013.
  94. ^ Henry Mance (12 June 2015). "Lunch with the FT: Richard Desmond". The Financial Times. Archived from the original on 28 January 2016. Retrieved 22 January 2016.
  95. ^ Sabbagh, Dan (9 February 2018). "Richard Desmond: a crude, ruthless proprietor who squeezed profits". The Guardian. Archived from the original on 9 November 2020. Retrieved 23 July 2020.
  96. ^ Decca Aitkenhead (19 June 2015). "Richard Desmond: 'I hate to admit this, but I've never actually hit anyone'". The Guardian. Archived from the original on 17 January 2016. Retrieved 22 January 2016.
  97. ^ "Penguin authors - Richard Desmond". Penguin Books. Archived from the original on 26 January 2016. Retrieved 22 January 2016.
  98. ^ Greenslade, Roy (13 April 2015). "Tom Bower to speak to NUJ after being barred from Express offices". The Guardian. London. Archived from the original on 13 June 2015. Retrieved 9 June 2015.
  99. ^ Greenslade, Roy (8 October 2014). "NUJ to Richard Desmond: sell Express Newspapers to someone who cares". The Guardian. Archived from the original on 19 June 2015. Retrieved 8 June 2015.
  100. ^ Harris, Sarah Ann (19 June 2015). "Richard Desmond's Autobiography Gets Five Stars In The Daily Express - His Own Newspaper". The Huffington Post. Archived from the original on 23 June 2015. Retrieved 24 June 2015.
  101. ^ Aitkenhead, Decca (19 June 2015). "Richard Desmond: 'I hate to admit this, but I've never actually hit anyone'" Archived 16 September 2016 at the Wayback Machine. The Guardian (London).

External links[edit]