Rossiyskaya Gazeta

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Российская газета
Rossiyskaya Gazeta
Ross g logo.svg
Type Daily newspaper
Newspaper of record
Format Broadsheet
Owner(s) Government of Russia (100%)
Editor-in-chief Vladislav Fronin[1]
Founded 11 Nov 1990 (first issue)[2]
Language Russian
Headquarters House 24, Ulitsa Pravda, Moscow
Country Russia
Circulation 185,445 (as of 2010)
Website www.rg.ru (in Russian)

Rossiyskaya Gazeta (Russian: Российская газета, lit. Russian Gazette) is a Russian newspaper published by the Government of Russia. The daily newspaper serves as the official newspaper of record of the Government of Russia, publishing government-related affairs such as official decrees, statements and documents of state bodies, the promulgation of newly approved laws, Presidential decrees, and government announcements. First issued on 11 November 1990, Rossiyskaya Gazeta has a circulation of 185,445 as of 2010, making it one of the largest Russian and Russian language newspapers.

History[edit]

Rossiyskaya Gazeta was founded in 1990 by the Supreme Soviet of the Russian SFSR during the glasnost reforms in Soviet Union, shortly before the country dissolved in 1991. Rossiyskaya Gazeta became official government newspaper of the Russian Federation, replacing Izvestia and Sovetskaya Rossiya newspapers, which were both privatized after the Soviet Union's dissolution.

The role of Rossiyskaya Gazeta is determined by the Law of the Russian Federation N 5-FZ, dated 14 June 1994 and entitled "On the Procedure of Publication and Enactment of Federal Constitutional Laws, Federal Laws and Acts of the Houses of the Federal Assembly", by the Decrees of the President of the Russian Federation, dated 23 May 1996 № 763, "On the Procedure of Publication and Enactment of the Acts of the President of the Russian Federation, of the Government of Russia, and Statutory Legal Acts of the Federal Executive Authorities", as well as that dated 13 August 1998 № 963, "On Adoption of Amendments to the Decree of the President of the Russian Federation dated 23 May 1996 № 763, "On the Procedure of Publication and Enactment of the Acts of the President of the Russian Federation, of the Government of the Russian Federation, and Statutory Legal Acts of the Federal Executive Authorities".[3]

Until March 2017, Rossiyskaya Gazeta provided content to the Russia Direct website content.[4]

Criticism[edit]

2007 Katyn controversy[edit]

The 18 September 2007 issue featured a sheet devoted to the Polish film Katyń, directed by Andrzej Wajda, about the 1940 Katyn massacre.[5][not in citation given] A short comment by Alexander Sabov was published, claiming that the widely accepted version of Soviet responsibility is based on a single dubious copy of a document, therefore evidence for it is not reliable. Subov's comment immediately provoked media frenzy in Poland, and on the following day the issue of the Polish newspaper Gazeta Wyborcza published relevant documents signed by Lavrenty Beria authorizing the massacre.[6]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Атлас медиаменеджеров. Фронин Владислав Александрович [Atlas of Russian media managers: Fronin Vladislav], Media Atlas (in Russian) 
  2. ^ Атлас медиаменеджеров. Горбенко Александр Николаевич [Atlas of Russian media managers: Gorbenko Aleksandr Nikolaevich], Media Atlas (in Russian) 
  3. ^ Rossiyskaya Gazeta Российская газета [Russian Gazette] (in Russian), archived from the original on 25 February 2012 
  4. ^ http://www.russia-direct.org/
  5. ^ Sabov, Alexander (Сабов, Александр) (18 September 2007), Земля для Катыни. Комментарий [Land for Katyn. A comment], Rossiyskaya Gazeta (in Russian), 206 (#4469) 
  6. ^ Wojciechowski, Marcin (24 September 2007), "Niebieski ołówek Stalina" [Stalin's blue pencil], Gazeta Wyborcza (in Polish) 

External links[edit]