Rudaw Media Network

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Rudaw Media Network
Native name
تۆڕی میدیایی رووداو
Headquarters Erbil, Iraqi Kurdistan
Parent Rudaw Company
Website rudaw.net/english

Rudaw Media Network (Kurdish: تۆڕی میدیاییی ڕووداو‎), also known as Rudaw (Kurdish: Rûdaw ڕووداو‎), is a KDP-affiliated[1][2] media group in Iraqi Kurdistan.[3][4][5] It publishes in Kurdish (Sorani and Kurmanji), English, Arabic and Turkish.[6] Rudaw Media Network also owns a weekly newspaper in the Sorani dialect with a circulation of 3,000, a Kurmanci-language version published in Europe, a website in Kurdish and English and a satellite TV station. The network is funded and supported by Rudaw Company and aims to impart news and information about Kurdistan and the Middle East.

Rudaw Media Network has been banned in Syrian Kurdistan due to its partisan news and alleged smear campaigns against the Kurdish political parties which oppose the Kurdistan Democratic Party, a ruling political party led by the Barzani tribe.[7][8] The U.S. Department of State has also described Rudaw Media Network as a Kurdistan Democratic Party (KDP) affiliated outlet.[1]

Turkey has removed three television channels based in northern Iraq, including Kurdish news agency Rudaw, from its TurkSat satellite over broadcasting violations during the Kurdish Regional Government's referendum.[9]

On 28 October 2017, The office of audio visual media of the Iraqi government’s Media and Communications Commission has issued a decree, orders the shutdown of Rudaw TV broadcast, prevention of its crews and seizure of their equipment across Iraq. The decree says that grounds for this move is that Rudaw is not licensed. and for programs “That incite violence and hate and target social peace and security.”[10]

Platforms[edit]

Rudaw is based in Erbil, the capital city of the Kurdistan Region of Iraq. The company has correspondents in various parts of the Middle East, Europe and the U.S. Rudaw publishes in the Kurdish dialects Sorani and Kurmanji as well as in English.

Digital portal[edit]

An online platform that covers Kurdish issues in both Kurdish dialects. The website also publishes news and information in English, Turkish and Arabic.

Radio[edit]

A radio news channel that broadcasts on shortwave across the Middle East. Audiences all over the world can listen to a live stream online.

Newspaper[edit]

Published on a weekly basis, with hard copies sold in the Kurdistan Region and Europe. In the Kurdistan edition, stories of interest to the local population are covered. The European edition features issues of interest to the Kurdish diaspora.

Television[edit]

A Kurdish news channel that broadcasts to the Middle East, Europe and the U.S. This newly launched channel can be received on NileSat and Hot Bird satellites.

Criticism[edit]

According to numerous international and Kurdish sources, Rudaw is a "propaganda machine" of the ruling Kurdistan Democratic Party, particularly Prime Minister Nechirvan Barzani's policies.[11][4][12][13]

Sources[edit]

  1. ^ a b "Iraq". U.S. Department of State. Retrieved 19 December 2016. 
  2. ^ Yeşiltaş, Murat; Kardaş, Tuncay (2017). Non-State Armed Actors in the Middle East: Geopolitics, Ideology, and Strategy. Springer. p. 85. ISBN 9783319552873. Retrieved 26 July 2017. 
  3. ^ Akkaya, Gülşah Neslihan; Torlak, Furkan; Baştürk, Levent; Küçükkeleş, Müjge; Demir, Zehra Senem; Ziya, Saliha. Irak Siyasetini Anlama Kılavuzu (in Turkish). SETA. ISBN 9786054023295. 
  4. ^ a b "How the Islamic State is winning the media war". Al-Monitor. 3 June 2016. Retrieved 19 December 2016. 
  5. ^ "Rudaw Media Network". 
  6. ^ "Rudaw - About us". Rudaw Media Network. Retrieved 13 September 2014. 
  7. ^ "PKK-affiliated PYD bans Rudaw TV in Rojava". Daily Sabah. Retrieved 19 December 2016. 
  8. ^ "Syrian Kurds ban Iraqi Kurdish Rudaw TV in Kobani". Ekurd.net. 27 February 2016. Retrieved 19 December 2016. 
  9. ^ "3 TV channels, including KRG's Rudaw, to be removed from TurkSat over broadcasting violations". DailySabah. 
  10. ^ English, Rudaw (28 October 2017). "Iraq's media and communications commission bans Rudaw" (in French). 
  11. ^ "Independent media fades in Iraqi Kurdistan". Al-Monitor. 1 August 2014. Retrieved 19 December 2016. 
  12. ^ Chomani, Kamal (4 June 2012). "Nechirvan Barzani's association with media corruption … the Godaw Company as an example". Kurdistan Tribune. Retrieved 15 September 2013. 
  13. ^ "Iraqi Kurdish Media: Truth, lies & the Kurdistan24 TV channel". Ekurd.net. 21 May 2016. Retrieved 19 December 2016. 

External links[edit]