Jump to content

Rupert Murdoch

Page semi-protected
From Wikipedia, the free encyclopedia

Rupert Murdoch
Murdoch in 2012
Keith Rupert Murdoch

(1931-03-11) 11 March 1931 (age 93)
Melbourne, Victoria, Australia
  • Australia (until 1985)[a]
  • United States (from 1985)
EducationWorcester College, Oxford (BA)
  • Businessman
  • investor
  • media proprietor
Years active1952−2023
Known for
Board member of
Patricia Booker
(m. 1956; div. 1967)
(m. 1967; div. 1999)
(m. 1999; div. 2013)
(m. 2016; div. 2022)
Elena Zhukova
(m. 2024)
Children6, including Prudence, Elisabeth, Lachlan, and James
FamilyMurdoch family
AwardsCompanion of the Order of Australia (1984)[1]
  1. ^ Australian citizenship lost in 1985 (under S17 of Australian Citizenship Act 1948) with acquisition of US citizenship.

Keith Rupert Murdoch AC KCSG (/ˈmɜːrdɒk/ MUR-dok; born 11 March 1931) is an Australian-born American business magnate, investor, and media proprietor.[2][3] Through his company News Corp, he is the owner of hundreds of local, national, and international publishing outlets around the world, including in the UK (The Sun and The Times), in Australia (The Daily Telegraph, Herald Sun, and The Australian), in the US (The Wall Street Journal and the New York Post), book publisher HarperCollins, and the television broadcasting channels Sky News Australia and Fox News (through the Fox Corporation). He was also the owner of Sky (until 2018), 21st Century Fox (until 2019), and the now-defunct News of the World. With a net worth of US$21.7 billion as of 2 March 2022, Murdoch is the 31st richest person in the United States and the 71st richest in the world according to Forbes magazine.[4]

After his father Keith Murdoch died in 1952, Murdoch took over the running of The News, a small Adelaide newspaper owned by his father. In the 1950s and 1960s, Murdoch acquired a number of newspapers in Australia and New Zealand before expanding into the United Kingdom in 1969, taking over the News of the World, followed closely by The Sun. In 1974, Murdoch moved to New York City, to expand into the US market; however, he retained interests in Australia and the UK. In 1981, Murdoch bought The Times, his first British broadsheet, and, in 1985, became a naturalized US citizen, giving up his Australian citizenship, to satisfy the legal requirement for US television network ownership.[5] In 1986, keen to adopt newer electronic publishing technologies, Murdoch consolidated his UK printing operations in London, causing bitter industrial disputes. His holding company News Corporation acquired Twentieth Century Fox (1985), HarperCollins (1989),[6] and The Wall Street Journal (2007). Murdoch formed the British broadcaster BSkyB in 1990 and, during the 1990s, expanded into Asian networks and South American television. By 2000, Murdoch's News Corporation owned more than 800 companies in more than 50 countries, with a net worth of more than $5 billion.[7]

In July 2011, Murdoch faced allegations that his companies, including the News of the World, owned by News Corporation, had been regularly hacking the phones of celebrities, royalty, and public citizens. Murdoch faced police and government investigations into bribery and corruption by the British government and FBI investigations in the US.[8][9] On 21 July 2012, Murdoch resigned as a director of News International.[10][11] In September 2023, Murdoch announced he would be stepping down as chairman of Fox Corp. and News Corp.[12] Many of Murdoch's papers and television channels have been accused of biased and misleading coverage to support his business interests[13][14][15] and political allies,[16][17][18] and some have linked his influence with major political developments in the UK, US, and Australia.[16][19][20]

Early life and education

Keith Rupert Murdoch was born on 11 March 1931 in Melbourne, Victoria, the second of four children of Sir Keith Murdoch (1885–1952) and Dame Elisabeth (née Greene; 1909–2012).[21][22]: 9  He is of English, Irish, and Scottish ancestry. His parents were also born in Melbourne. His father was a war correspondent and later a regional newspaper magnate, owning two newspapers in Adelaide, South Australia, and a radio station in a remote mining town, and chairman of the Herald and Weekly Times publishing company.[5][23]: 16 [24] Murdoch had three sisters: Helen (1929–2004), Anne (born 1935) and Janet (born 1939).[25]: 47  His Scottish-born paternal grandfather, Patrick John Murdoch, was a Presbyterian minister.[26]

He attended Geelong Grammar School,[27] where he was co-editor of the school's official journal The Corian and editor of the student journal If Revived.[28][29]

Murdoch studied philosophy, politics and economics at Worcester College, Oxford, in England, where he kept a bust of Lenin in his rooms and came to be known as "Red Rupert". He was a member of the Oxford University Labour Party,[23]: 34 [30] stood for secretary of the Labour Club[31] and managed Oxford Student Publications Limited, the publishing house of Cherwell.[32]

After his father's death from cancer in 1952, his mother did charity work as life governor of the Royal Women's Hospital in Melbourne and established the Murdoch Children's Research Institute; at the age of 102 (in 2011), she had 74 descendants.[33]

While his father was alive, he worked part-time at the Melbourne Herald and was groomed by his father to take over the family business.[5][30] After his father's death, Rupert began working as a sub-editor with the Daily Express for two years.[5]

Activities in Australia and New Zealand

Journalist Sir Keith Murdoch (1885–1952), Rupert Murdoch's father

Following his father's death, when he was 21, Murdoch returned from Oxford to take charge of what was left of the family business. After liquidation of his father's Herald stake to pay taxes, what was left was News Limited, which had been established in 1923.[23]: 16  Rupert Murdoch turned its Adelaide newspaper, The News, its main asset, into a major success.[30] He began to direct his attention to acquisition and expansion, buying the troubled Sunday Times in Perth, Western Australia (1956) and over the next few years acquiring suburban and provincial newspapers in New South Wales, Queensland, Victoria and the Northern Territory, including the Sydney afternoon tabloid The Daily Mirror (1960). The Economist describes Murdoch as "inventing the modern tabloid",[34] as he developed a pattern for his newspapers, increasing sports and scandal coverage and adopting eye-catching headlines.[5]

Murdoch's first foray outside Australia involved the purchase of a controlling interest in the New Zealand daily The Dominion. In January 1964, while touring New Zealand with friends in a rented Morris Minor after sailing across the Tasman, Murdoch read of a takeover bid for the Wellington paper by the British-based Canadian newspaper magnate Lord Thomson of Fleet. On the spur of the moment, he launched a counter-bid. A four-way battle for control ensued in which the 32-year-old Murdoch was ultimately successful.[35] Later in 1964, Murdoch launched The Australian, Australia's first national daily newspaper, which was based first in Canberra and later in Sydney.[36] In 1972, Murdoch acquired the Sydney morning tabloid The Daily Telegraph from Australian media mogul Sir Frank Packer, who later regretted selling it to him.[37] In 1984, Murdoch was appointed Companion of the Order of Australia (AC) for services to publishing.[38]

After the Keating government relaxed media ownership laws, in 1986 Murdoch launched a takeover bid for The Herald and Weekly Times, which was the largest newspaper publisher in Australia.[39] There was a three-way takeover battle between Murdoch, Fairfax and Robert Holmes à Court, with Murdoch succeeding after agreeing to some divestments.

In 1999, Murdoch significantly expanded his music holdings in Australia by acquiring the controlling share in a leading Australian independent label, Michael Gudinski's Mushroom Records; he merged that with Festival Records, and the result was Festival Mushroom Records (FMR). Both Festival and FMR were managed by Murdoch's son James Murdoch for several years.[40]

Political activities in Australia

Murdoch found a political ally in Sir John McEwen, leader of the Australian Country Party (now known as the National Party of Australia), who was governing in coalition with the larger Menzies-Holt-Gorton Liberal Party. From the first issue of The Australian, Murdoch began taking McEwen's side in every issue that divided the long-serving coalition partners. (The Australian, 15 July 1964, first edition, front page: "Strain in Cabinet, Liberal-CP row flares.") It was an issue that threatened to split the coalition government and open the way for the stronger Australian Labor Party to dominate Australian politics. It was the beginning of a long campaign that served McEwen well.[41]

After McEwen and Menzies retired, Murdoch threw his growing power behind the Australian Labor Party under the leadership of Gough Whitlam and duly saw it elected[42] on a social platform that included universal free health care, free education for all Australians to tertiary level, recognition of the People's Republic of China, and public ownership of Australia's oil, gas and mineral resources. Rupert Murdoch's backing of Whitlam turned out to be brief. Murdoch had already started his short-lived National Star[41] newspaper in America, and was seeking to strengthen his political contacts there.[43]

Asked about the 2007 Australian federal election at News Corporation's annual general meeting in New York on 19 October 2007, its chairman Rupert Murdoch said: "I am not commenting on anything to do with Australian politics. I'm sorry. I always get into trouble when I do that." Pressed as to whether he believed Prime Minister John Howard should continue as prime minister, he said: "I have nothing further to say. I'm sorry. Read our editorials in the papers. It'll be the journalists who decide that – the editors."[44]

Murdoch described Howard's successor, Labor Party Prime Minister Kevin Rudd, as "more ambitious to lead the world [in tackling climate change] than to lead Australia" and criticised Rudd's expansionary fiscal policies in the wake of the financial crisis of 2007–2008 as unnecessary.[45] In 2009, in response to accusations by Rudd that News Limited was running vendettas against him and his government, Murdoch opined that Rudd was "oversensitive".[46] Although News Limited's interests are extensive, also including the Daily Telegraph, the Courier-Mail and the Adelaide Advertiser, it was suggested by the commentator Mungo MacCallum in The Monthly that "the anti-Rudd push, if coordinated at all, was almost certainly locally driven" as opposed to being directed by Murdoch, who also took a different position from local editors on such matters as climate change and stimulus packages to combat the financial crisis.[47]

Murdoch is a supporter of an Australian republic, having campaigned for such a change during the 1999 referendum.[48]

Activities in the United Kingdom

Business activities in the United Kingdom

Murdoch – World Economic Forum Annual Meeting in Davos, in 2007

In 1968, Murdoch entered the British newspaper market with his acquisition of the populist News of the World, followed in 1969 with the purchase of the struggling daily The Sun from IPC.[49] Murdoch turned The Sun into a tabloid format and reduced costs by using the same printing press for both newspapers. On acquiring it, he appointed Albert 'Larry' Lamb as editor and – Lamb recalled later – told him: "I want a tearaway paper with lots of tits in it". In 1997 The Sun attracted 10 million daily readers.[5] In 1981, Murdoch acquired the struggling Times and Sunday Times from Canadian newspaper publisher Lord Thomson of Fleet.[49] Ownership of The Times came to him through his relationship with Lord Thomson, who had grown tired of losing money on it as a result of an extended period of industrial action that stopped publication.[50] In the light of success and expansion at The Sun the owners believed that Murdoch could turn the papers around. Harold Evans, editor of the Sunday Times from 1967, was switched to the daily Times, though he stayed only a year amid editorial conflict with Murdoch.[51][52]

During the 1980s and early 1990s, Murdoch's publications were generally supportive of Britain's Prime Minister Margaret Thatcher.[53] At the end of the Thatcher/Major era, Murdoch switched his support to the Labour Party and its leader, Tony Blair. The closeness of his relationship with Blair and their secret meetings to discuss national policies was to become a political issue in Britain.[54] This later changed, with The Sun, in its English editions, publicly renouncing the ruling Labour government and lending its support to David Cameron's Conservative Party, which soon afterwards formed a coalition government. In Scotland, where the Conservatives had suffered a complete annihilation in 1997, the paper began to endorse the Scottish National Party (though not yet its flagship policy of independence), which soon after came to form the first-ever outright majority in the proportionally elected Scottish Parliament. Former Prime Minister Gordon Brown's official spokesman said in November 2009 that Brown and Murdoch "were in regular communication" and that "there is nothing unusual in the prime minister talking to Rupert Murdoch".[55]

In 1986, Murdoch introduced electronic production processes to his newspapers in Australia, Britain and the United States. The greater degree of automation led to significant reductions in the number of employees involved in the printing process. In England, the move roused the anger of the print unions, resulting in a long and often violent dispute that played out in Wapping, one of London's docklands areas, where Murdoch had installed the very latest electronic newspaper purpose-built publishing facility in an old warehouse.[56] The bitter Wapping dispute started with the dismissal of 6,000 employees who had gone on strike and resulted in street battles and demonstrations. Many on the political left in Britain alleged the collusion of Margaret Thatcher's Conservative government with Murdoch in the Wapping affair, as a way of damaging the British trade union movement.[57][58][59] In 1987, the dismissed workers accepted a settlement of £60 million.[5]

In 1998, Murdoch made an attempt to buy the football club Manchester United F.C.,[60] with an offer of £625 million, but this failed. It was the largest amount ever offered for a sports club. It was blocked by the United Kingdom's Competition Commission, which stated that the acquisition would have "hurt competition in the broadcast industry and the quality of British football".

Murdoch's British-based satellite network, Sky Television, incurred massive losses in its early years of operation. As with many of his other business interests, Sky was heavily subsidised by the profits generated by his other holdings, but convinced rival satellite operator British Satellite Broadcasting to accept a merger on his terms in 1990.[5] The merged company, BSkyB, has dominated the British pay-TV market ever since, pursuing direct to home (DTH) satellite broadcasting.[61] By 1996, BSkyB had more than 3.6 million subscribers, triple the number of cable customers in the UK.[5]

Murdoch has a seat on the Strategic Advisory Board of Genie Oil and Gas, having jointly invested with Lord Rothschild in a 5.5% stake in the company which conducted shale gas and oil exploration in Colorado, Mongolia, Israel, and the occupied Golan Heights.[62]

In response to print media's decline and the increasing influence of online journalism during the 2000s, Murdoch proclaimed his support of the micropayments model for obtaining revenue from online news,[63] although this has been criticised by some.[64]

In January 2018, the CMA blocked Murdoch from taking over the remaining 61% of BSkyB he did not already own, over fear of market dominance that could potentialise censorship of the media. His bid for BSkyB was later approved by the CMA as long as he sold Sky News to The Walt Disney Company, which was already set to acquire 21st Century Fox. However, it was Comcast who won control of BSkyB in a blind auction ordered by the CMA. Murdoch ultimately sold his 39% of BSkyB to Comcast.[65]

News Corporation has subsidiaries in the Bahamas, the Cayman Islands, the Channel Islands and the Virgin Islands. From 1986, News Corporation's annual tax bill averaged around seven percent of its profits.[66]

Political activities in United Kingdom

In Britain, in the 1980s, Murdoch formed a close alliance with Conservative prime minister Margaret Thatcher.[67] In February 1981, when Murdoch, already owner of The Sun and The News of the World, sought to buy The Times and The Sunday Times, Thatcher's government let his bid pass without referring it to the Monopolies and Mergers Commission, which was usual practice at the time.[68][69][70] Although contact between the two before this point had been explicitly denied in an official history of The Times, documents found in Thatcher's archives in 2012 revealed a secret meeting had taken place a month before in which Murdoch briefed Thatcher on his plans for the paper, such as taking on trade unions.[68][69][71]

The Sun credited itself with helping her successor John Major to win an unexpected election victory in the 1992 general election, which had been expected to end in a hung parliament or a narrow win for Labour, then led by Neil Kinnock.[67] In the general elections of 1997, 2001 and 2005, Murdoch's papers were either neutral or supported Labour under Tony Blair.[citation needed]

The Labour Party, from when Blair became leader in 1994, had moved from the centre-left to a more centrist position on many economic issues before 1997. Murdoch identifies himself as a libertarian, saying "What does libertarian mean? As much individual responsibility as possible, as little government as possible, as few rules as possible. But I'm not saying it should be taken to the absolute limit."[72]

In a speech he delivered in New York in 2005, Murdoch claimed that Blair described the BBC coverage of the Hurricane Katrina disaster, which was critical of the Bush administration's response, as full of hatred of America.[73]

On 28 June 2006, the BBC reported that Murdoch and News Corporation were considering backing new Conservative leader David Cameron at the next General Election – still up to four years away.[74] In a later interview in July 2006, when he was asked what he thought of the Conservative leader, Murdoch replied "Not much".[75] In a 2009 blog, it was suggested that in the aftermath of the News of the World phone hacking scandal, which might yet have transatlantic implications,[76] Murdoch and News Corporation might have decided to back Cameron.[77] Despite this, there had already been a convergence of interests between the two men over the muting of Britain's communications regulator Ofcom.[78]

In August 2008, Cameron accepted free flights to hold private talks and attend private parties with Murdoch on his yacht, the Rosehearty.[79] Cameron declared in the Commons register of interests he accepted a private plane provided by Murdoch's son-in-law, public relations guru Matthew Freud; Cameron did not reveal his talks with Murdoch. The gift of travel in Freud's Gulfstream IV private jet was valued at around £30,000. Other guests attending the "social events" included the then EU trade commissioner Lord Mandelson, the Russian oligarch Oleg Deripaska and co-chairman of NBC Universal Ben Silverman. The Conservatives did not disclose what was discussed.[80]

In July 2011, it emerged that Cameron had met key executives of Murdoch's News Corporation a total of 26 times during the 14 months that Cameron had served as Prime Minister up to that point.[81] It was also reported that Murdoch had given Cameron a personal guarantee that there would be no risk attached to hiring Andy Coulson, the former editor of News of the World, as the Conservative Party's communication director in 2007.[82] This was in spite of Coulson having resigned as editor over phone hacking by a reporter. Cameron chose to take Murdoch's advice, despite warnings from Deputy Prime Minister Nick Clegg, Lord Ashdown and The Guardian.[83] Coulson resigned his post in 2011 and was later arrested and questioned on allegations of further criminal activity at the News of the World, specifically the phone hacking scandal. As a result of the subsequent trial, Coulson was sentenced to 18 months in jail.[84]

In June 2016, The Sun supported Vote Leave in the United Kingdom European Union membership referendum. Murdoch called the Brexit result "wonderful", comparing the decision to withdraw from the EU to "a prison break….we're out".[85] Anthony Hilton, economics editor for the Evening Standard but describing a period when he interviewed Murdoch for The Guardian, quoted Murdoch as justifying his Euroscepticism with the words "When I go into Downing Street, they do what I say; when I go to Brussels, they take no notice".[86] Murdoch denied saying this later in a letter to the Guardian.[87][88]

With some exceptions, The Sun has generally been supportive of the government of Conservative Prime Minister Boris Johnson. Murdoch and his employees were the media representatives ministers from the Cabinet and Treasury most frequently held meetings during the first two years of Johnson's Government. However, newspaper circulation in general including among subsidiaries of News International fell sharply in the United Kingdom during the early 21st century, leading some commentators to suggest that Rupert Murdoch was not as influential in British political debate by the early 2020s as he had once been.[89][90][91]

News International phone hacking scandal

In July 2011, Murdoch, along with his youngest son James, provided testimony before a British parliamentary committee regarding phone hacking. In the UK, his media empire came under fire, as investigators probed reports of 2011 phone hacking.[92]

On 14 July 2011 the Culture, Media and Sport Committee of the House of Commons served a summons on Murdoch, his son James, and his former CEO Rebekah Brooks to testify before a committee five days later.[93] After an initial refusal, the Murdochs confirmed they would attend, after the committee issued them a summons to Parliament.[94] The day before the committee, the website of the News Corporation publication The Sun was hacked, and a false story was posted on the front page claiming that Murdoch had died.[95] Murdoch described the day of the committee "the most humble day of my life". He argued that since he ran a global business of 53,000 employees and that News of the World was "just 1%" of this, he was not ultimately responsible for what went on at the tabloid. He added that he had not considered resigning,[96] and that he and the other top executives had been completely unaware of the hacking.[97][98]

On 15 July, Murdoch attended a private meeting in London with the family of Milly Dowler, where he personally apologised for the hacking of their murdered daughter's voicemail by a company he owns.[99][100] On 16 and 17 July, News International published two full-page apologies in many of Britain's national newspapers. The first apology took the form of a letter, signed by Murdoch, in which he said sorry for the "serious wrongdoing" that occurred. The second was titled "Putting right what's gone wrong", and gave more detail about the steps News International was taking to address the public's concerns.[100] In the wake of the allegations, Murdoch accepted the resignations of Brooks and Les Hinton, head of Dow Jones who was chairman of Murdoch's British newspaper division when some of the abuses happened. They both deny any knowledge of any wrongdoing under their command.[101]

On 27 February 2012, the day after the first issue of The Sun on Sunday was published, Deputy Assistant Commissioner Sue Akers informed the Leveson Inquiry that police are investigating a "network of corrupt officials" as part of their inquiries into phone hacking and police corruption. She said that evidence suggested a "culture of illegal payments" at The Sun and that these payments allegedly made by The Sun were authorised at a senior level.[102]

In testimony on 25 April, Murdoch did not deny the quote attributed to him by his former editor of The Sunday Times, Harold Evans: "I give instructions to my editors all round the world, why shouldn't I in London?"[103][104] On 1 May 2012, the Culture, Media and Sport Committee issued a report stating that Murdoch was "not a fit person to exercise the stewardship of a major international company".[105][106]

On 3 July 2013, the Exaro website and Channel 4 News broke the story of a secret recording. This was recorded by The Sun journalists, and in it Murdoch can be heard telling them that the whole investigation was one big fuss over nothing, and that he, or his successors, would take care of any journalists who went to prison.[107] He said: "Why are the police behaving in this way? It's the biggest inquiry ever, over next to nothing."[108]

Activities in the United States

Murdoch and Roy Cohn meeting with Ronald Reagan in the Oval Office in 1983
Murdoch (seated center), Roy Cohn, Reagan, Oval Office, 1983

Murdoch made his first acquisition in the United States in 1973, when he purchased the San Antonio Express-News. In 1974, Murdoch moved to New York City, to expand into the US market; however, he retained interests in Australia and Britain. Soon afterwards, he founded Star, a supermarket tabloid, and in 1976, he purchased the New York Post.[5] On 4 September 1985, Murdoch became a naturalized citizen to satisfy the legal requirement that only US citizens were permitted to own US television stations.

In March 1984, Marvin Davis sold Marc Rich's interest in 20th Century Fox to Murdoch for $250 million due to Rich's trade deals with Iran, which were sanctioned by the US at the time. Davis later backed out of a deal with Murdoch to purchase John Kluge's Metromedia television stations.[109] Rupert Murdoch bought the stations by himself, without Marvin Davis, and later bought out Davis's remaining stake in Fox for $325 million.[109] The six television stations owned by Metromedia formed the nucleus of the Fox Broadcasting Company, founded on 9 October 1986, which later had great success with programs including The Simpsons and The X-Files.[5]

In 1986, Murdoch bought Misty Mountain, a Wallace Neff designed house on Angelo Drive in Beverly Hills. The house was the former residence of Jules C. Stein. Murdoch sold the house to his son James in 2018.[110]

In 1987, Murdoch created his global television special, the World Music Video Awards, a special music ceremony award where winners were chosen by viewers in eight countries.[111] In Australia, during 1987, he bought The Herald and Weekly Times Ltd., the company that his father had once managed. Rupert Murdoch's 20th Century Fox bought out the remaining assets of Four Star Television from Ronald Perelman's Compact Video in 1996.[112] Most of Four Star Television's library of programs are controlled by 20th Century Fox Television today.[113][114][115] After Murdoch's numerous buyouts during the buyout era of the eighties, News Corporation had built up financial debts of $7 billion (much from Sky TV in the UK), despite the many assets that were held by NewsCorp.[5] The high levels of debt caused Murdoch to sell many of the American magazine interests he had acquired in the mid-1980s.

In 1993, Murdoch's Fox Network took exclusive coverage of the National Football Conference (NFC) of the National Football League (NFL) from CBS and increased programming to seven days a week.[116] In 1995, Fox became the object of scrutiny from the Federal Communications Commission (FCC), when it was alleged that News Ltd.'s Australian base made Murdoch's ownership of Fox illegal. However, the FCC ruled in Murdoch's favour, stating that his ownership of Fox was in the best interests of the public. That same year, Murdoch announced a deal with MCI Communications to develop a major news website and magazine, The Weekly Standard. Also that year, News Corporation launched the Foxtel pay television network in Australia in partnership with Telstra. In 1996, Murdoch decided to enter the cable news market with the Fox News Channel, a 24-hour cable news station. Ratings studies released in 2009 showed that the network was responsible for nine of the top ten programs in the "Cable News" category at that time.[117] Rupert Murdoch and Ted Turner (founder and former owner of CNN) are long-standing rivals.[118] In late 2003, Murdoch acquired a 34% stake in Hughes Electronics, the operator of the largest American satellite TV system, DirecTV, from General Motors for $6 billion (USD).[38] His Fox movie studio had global hits with Titanic and Avatar.[119]

In 2004, Murdoch announced that he was moving News Corporation headquarters from Adelaide, Australia to the United States. Choosing a US domicile was designed to ensure that American fund managers could purchase shares in the company, since many were deciding not to buy shares in non-US companies.[120]

News Corporation logo

On 20 July 2005, News Corporation bought Intermix Media Inc., which held Myspace, Imagine Games Network and other social networking-themed websites, for US$580 million, making Murdoch a major player in online media concerns.[121] In June 2011, it sold off Myspace for US$35 million.[122] On 11 September 2005, News Corporation announced that it would buy IGN Entertainment for $650 million (USD).[123]

In May 2007, Murdoch made a $5 billion offer to purchase Dow Jones & Company. At the time, the Bancroft family, who had owned Dow Jones & Company for 105 years and controlled 64% of the shares at the time, declined the offer. Later, the Bancroft family confirmed a willingness to consider a sale. Besides Murdoch, the Associated Press reported that supermarket magnate Ron Burkle and Internet entrepreneur Brad Greenspan were among the other interested parties.[124] In 2007, Murdoch acquired Dow Jones & Company,[125][126] which gave him such publications as The Wall Street Journal, Barron's Magazine, the Far Eastern Economic Review (based in Hong Kong) and SmartMoney.[127]

In June 2014, Murdoch's 21st Century Fox made a bid for Time Warner at $85 per share in stock and cash ($80 billion total) which Time Warner's board of directors turned down in July. Warner's CNN unit would have been sold to ease antitrust issues of the purchase.[128] On 5 August 2014 the company announced it had withdrawn its offer for Time Warner, and said it would spend $6 billion buying back its own shares over the following 12 months.[129]

Murdoch left his post as CEO of 21st Century Fox in 2015 but continued to own the company until it was purchased by Disney in 2019.[130][131][132] A number of television broadcasting assets were spun off into the Fox Corporation before the acquisition and are still owned by Murdoch. This includes Fox News, of which Murdoch was acting CEO from 2016 until 2019, following the resignation of Roger Ailes due to accusations of sexual harassment.[133][134]

Political activities in the United States

Murdoch (right) with President John F. Kennedy and Zell Rabin in the Oval Office in 1961
President Ronald Reagan during a meeting with Murdoch in the Oval Office in 1983

McKnight (2010) identifies four characteristics of his media operations: free market ideology; unified positions on matters of public policy; global editorial meetings; and opposition to liberal bias in other public media.[135]

In The New Yorker, Ken Auletta writes that Murdoch's support for Edward I. Koch while he was running for mayor of New York "spilled over onto the news pages of the Post, with the paper regularly publishing glowing stories about Koch and sometimes savage accounts of his four primary opponents."[136]

According to The New York Times, Ronald Reagan's campaign team credited Murdoch and the Post for his victory in New York in the 1980 United States presidential election.[20] Reagan later "waived a prohibition against owning a television station and a newspaper in the same market," allowing Murdoch to continue to control The New York Post and The Boston Herald while expanding into television.

On 8 May 2006, the Financial Times reported that Murdoch would be hosting a fund-raiser for Senator Hillary Clinton's (D-New York) Senate re-election campaign.[137] In a 2008 interview with Walt Mossberg, Murdoch was asked whether he had "anything to do with the New York Post's endorsement of Barack Obama in the democratic primaries". Without hesitating, Murdoch replied, "Yeah. He is a rock star. It's fantastic. I love what he is saying about education. I don't think he will win Florida [...] but he will win in Ohio and the election. I am anxious to meet him. I want to see if he will walk the walk."[138][139]

In 2010, News Corporation gave US$1 million to the Republican Governors Association and $1 million to the US Chamber of Commerce.[140][141][142] Murdoch also served on the board of directors of the libertarian Cato Institute.[143] Murdoch is also a supporter of the Stop Online Piracy Act and Protect Intellectual Property Act.[144]

Murdoch was reported in 2011 as advocating more open immigration policies in western nations generally.[145] In the United States, Murdoch and chief executives from several major corporations, including Hewlett-Packard, Boeing and Disney joined New York City Mayor Michael Bloomberg to form the Partnership for a New American Economy to advocate "for immigration reform – including a path to legal status for all illegal aliens now in the United States".[146] The coalition, reflecting Murdoch and Bloomberg's own views, also advocates significant increases in legal immigration to the United States as a means of boosting America's sluggish economy and lowering unemployment. The Partnership's immigration policy prescriptions are notably similar to those of the Cato Institute and the US Chamber of Commerce — both of which Murdoch has supported in the past.[147]

The Wall Street Journal editorial page has similarly advocated for increased legal immigration, in contrast to the staunch anti-immigration stance of Murdoch's British newspaper, The Sun.[148] On 5 September 2010, Murdoch testified before the House Subcommittee on Immigration, Citizenship, Refugees, Border Security, and International Law Membership on the "Role of Immigration in Strengthening America's Economy". In his testimony, Murdoch called for ending mass deportations and endorsed a "comprehensive immigration reform" plan that would include a pathway to citizenship for all illegal immigrants.[146]

In the 2012 US presidential election, Murdoch was critical of the competence of Mitt Romney's team but was nonetheless strongly supportive of a Republican victory, tweeting: "Of course I want him [Romney] to win, save us from socialism, etc."[149]

In October 2015, Murdoch stirred controversy when he praised Republican presidential candidate Ben Carson and referenced President Barack Obama, tweeting, "Ben and Candy Carson terrific. What about a real black President who can properly address the racial divide? And much else."[150] After which he apologised, tweeting, "Apologies! No offence meant. Personally find both men charming."[151]

During Donald Trump's term as US President Murdoch showed support for him through the news stories broadcast in his media empire, including on Fox News.[152] In early 2018, Mohammad bin Salman, the crown prince of Saudi Arabia, had an intimate dinner at Murdoch's Bel Air estate in Los Angeles.[153]

Murdoch is a strong supporter of Israel and its domestic policies.[154] In October 2010, the Anti-Defamation League in New York City presented Murdoch with its International Leadership Award "for his stalwart support of Israel and his commitment to promoting respect and speaking out against antisemitism."[155][156] However, in April 2021, in a letter to Lachlan Murdoch, ADL director Jonathan Greenblatt wrote that it would no longer make such an award to his father. This was in the immediate context of accusations made by the ADL against Fox News presenter Tucker Carlson and his apparent espousal of the White replacement theory.[157]

In 2023, during a defamation lawsuit by Dominion Voting Systems against Fox News, Murdoch acknowledged that some Fox News commentators were endorsing election fraud claims they knew were false.[158][159] On 18 April 2023, Fox and Dominion settled for $787.5 million.

Activities in Europe

Murdoch owns a controlling interest in Sky Italia, a satellite television provider in Italy.[160] Murdoch's business interests in Italy have been a source of contention since they began.[160] In 2010 Murdoch won a media dispute with then Italian Prime Minister Silvio Berlusconi. A judge ruled the then Prime Minister's media arm Mediaset prevented News Corporation's Italian unit, Sky Italia, from buying advertisements on its television networks.[161]

Activities in Asia

In November 1986, News Corporation purchased a 35% stake in the South China Morning Post group for about US$105 million. At that time, SCMP group was a stock-listed company, and was owned by HSBC, Hutchison Whampoa and Dow Jones & Company.[162] In December 1986, Dow Jones & Company offered News Corporation to sell about 19% of share it owned of SCMP for US$57.2 million,[163] and, by 1987, News Corporation completed the full takeover.[164] In September 1993, News Corporation have agreed to sell a 34.9% share in SCMP to Robert Kuok's Kerry Media for US$349 million.[165] In 1994, News Corporation sold the remaining 15.1% share in SCMP to MUI Group, disposing the Hong Kong newspaper.[166][better source needed]

In June 1993, News Corporation attempted to acquire a 22% share in TVB, a terrestrial television broadcaster in Hong Kong, for about $237 million,[167] but Murdoch's company gave up, as the Hong Kong government would not relax the regulation regarding foreign ownership of broadcasting companies.[168]

In 1993, News Corporation acquired Star TV (renamed as Star in 2001), a Hong Kong company headed by Richard Li,[168] from Hutchison Whampoa for $1 billion (Souchou, 2000:28), and subsequently set up offices for it throughout Asia. The deal enabled News International to broadcast from Hong Kong to India, China, Japan, and over thirty other countries in Asia, becoming one of the biggest satellite television networks in the east;[5] however, the deal did not work out as Murdoch had planned because the Chinese government placed restrictions on it that prevented it from reaching most of China.[citation needed]

In 2009, News Corporation reorganised Star; a few of these arrangements were that the original company's operations in East Asia, Southeast Asia and the Middle East were integrated into Fox International Channels, and Star India was spun-off (but still within News Corporation).[169][170][171]

Personal life


In 2003, Murdoch bought "Rosehearty", an 11 bedroom home on a 5-acre waterfront estate in Centre Island, New York.[172] In May 2013, he purchased the Moraga Estate, an estate, vineyard and winery in Bel Air, Los Angeles, California.[173][174][175] In 2019, Murdoch and his new wife Jerry Hall purchased Holmwood, an 18th-century house and estate in the English village of Binfield Heath, some 4 miles (6.4 km) north-east of Reading.[176]

In late 2020, during the COVID-19 pandemic, it was reported that Murdoch and Hall had been isolating in their Binfield Heath home for much of the year. He received his first COVID-19 vaccine in nearby Henley-on-Thames on 16 December.[177]


Murdoch with his third wife, Wendi, in 2011

In 1956, Murdoch married Patricia Booker, a former shop assistant and flight attendant from Melbourne; the couple had their only child, Prudence, in 1958.[178][179] They divorced in 1967.[180]

In 1967, Murdoch married Anna Torv,[178] a Scottish-born cadet journalist working for his Sydney newspaper The Daily Mirror.[180] In January 1998, three months before the announcement of his separation from Anna, a Roman Catholic, Murdoch was made a Knight Commander of the Order of Saint Gregory the Great (KSG), a papal honour awarded by Pope John Paul II.[181] While Murdoch would often attend Mass with Torv, he never converted to Catholicism.[182][183] Torv and Murdoch had three children: Elisabeth Murdoch (born in Sydney, Australia on 22 August 1968), Lachlan Murdoch (born in London, UK on 8 September 1971), and James Murdoch, (born in London on 13 December 1972).[178][179] Murdoch's companies published two novels by his wife: Family Business (1988) and Coming to Terms (1991). They divorced in June 1999. Anna Murdoch received a settlement of US$1.2 billion in assets.[184]

On 25 June 1999, 17 days after divorcing his second wife, Murdoch, then aged 68, married Chinese-born Wendi Deng.[185] She was 30, a recent Yale School of Management graduate, and a newly appointed vice-president of his STAR TV. Murdoch had two daughters with her: Grace (born 2001) and Chloe (born 2003). Murdoch has six children in all, and is grandfather to thirteen grandchildren.[186] Near the end of his marriage to Wendi, hearsay concerning a link with Chinese intelligence (which was later proven to be unfounded) became problematic to their relationship.[187][188] On 13 June 2013, a News Corporation spokesperson confirmed that Murdoch filed for divorce from Deng in New York City, US.[189][190] According to the spokesman, the marriage had been irretrievably broken for more than six months.[191] Murdoch also ended his long-standing friendship with Tony Blair after suspecting him of having an affair with Deng while they were still married.[192]

Jerry Hall, Murdoch's fourth wife, whom he married in March 2016, photographed in 2009

On 11 January 2016, Murdoch announced his engagement to former model Jerry Hall in a notice in The Times newspaper.[193] On 4 March 2016, Murdoch, a week short of his 85th birthday, and 59-year-old Hall were married in London, at St Bride's, Fleet Street with a reception at Spencer House; this was Murdoch's fourth marriage.[194] In June 2022, The New York Times reported that Murdoch and Hall were set to divorce, citing two anonymous sources.[195][196] Hall filed for divorce on 1 July 2022 citing irreconcilable differences;[197] the divorce was finalised in August 2022.[198]

During Saint Patrick's Day celebrations in 2023,[199][200] Murdoch, who is quarter Irish, proposed to his partner, Ann Lesley Smith. The engaged couple first met at an event in September 2022.[201] In April 2023, two weeks after the couple were engaged, Murdoch suddenly called off the engagement. The split was said to be caused by Murdoch's discomfort with Smith's religious views and her infatuation with Fox News host Tucker Carlson, reportedly referring to him as "a messenger from God".[202][203] Carlson was fired from Fox News three weeks later.[204]

Murdoch became engaged again in March 2024, to retired Russian molecular biologist Elena Zhukova.[205] [206] Their wedding was held in June 2024 at Murdoch's estate in California.[207] He has a stepdaughter, Dasha Zhukova.


Murdoch has six children.[208] His eldest child, Prudence MacLeod, was appointed on 28 January 2011 to the board of Times Newspapers Ltd, part of News International, which publishes The Times and The Sunday Times.[209] Murdoch's elder son Lachlan, formerly the Deputy Chief Operating Officer at the News Corporation and publisher of the New York Post, was Murdoch's heir apparent before resigning from his executive posts at the global media company at the end of July 2005.[208] Lachlan's departure left James Murdoch, Chief Executive of the satellite television service British Sky Broadcasting since November 2003 as the only Murdoch son still directly involved with the company's operations, though Lachlan has agreed to remain on the News Corporation's board.[210]

After graduating from Vassar College[211] and marrying classmate Elkin Kwesi Pianim (the son of Ghanaian financial and political mogul Kwame Pianim) in 1993,[211] Murdoch's daughter Elisabeth and her husband purchased a pair of NBC-affiliate television stations in California, KSBW and KSBY, with a $35 million loan provided by her father. By quickly re-organising and re-selling them at a $12 million profit in 1995, Elisabeth emerged as an unexpected rival to her brothers for the eventual leadership of the publishing dynasty. But, after divorcing Pianim in 1998 and quarrelling publicly with her assigned mentor Sam Chisholm at BSkyB, she struck out on her own as a television and film producer in London. She has since enjoyed independent success, in conjunction with her second husband, Matthew Freud, the great-grandson of Sigmund Freud, whom she met in 1997 and married in 2001.[211]

Until September 2023, it was not known how long Murdoch would remain as News Corporation's CEO. For a while the American cable television entrepreneur John Malone was the second-largest voting shareholder in News Corporation after Murdoch himself, potentially undermining the family's control. In 2007, the company announced that it would sell certain assets and give cash to Malone's company in exchange for its stock. In 2007, the company issued Murdoch's older children voting stock.[212]

Murdoch has two children with Wendi Deng: Grace (b. New York, November 2001)[30] and Chloe (b. New York, July 2003).[179][180] It was revealed in September 2011 that Tony Blair is Grace's godfather.[213] There is reported to be tension between Murdoch and his oldest children over the terms of a trust holding the family's 28.5% stake in News Corporation, estimated in 2005 to be worth about $6.1 billion. Under the trust, his children by Wendi Deng share in the proceeds of the stock but have no voting privileges or control of the stock. Voting rights in the stock are divided 50/50 between Murdoch on the one side and his children of his first two marriages. Murdoch's voting privileges are not transferable but will expire upon his death and the stock will then be controlled solely by his children from the prior marriages, although their half-siblings will continue to derive their share of income from it. It is Murdoch's stated desire to have his children by Deng given a measure of control over the stock proportional to their financial interest in it (which would mean, if Murdoch dies while at least one of the children is a minor, that Deng would exercise that control). It does not appear that he has any strong legal grounds to contest the present arrangement, and both ex-wife Anna and their three children are said to be strongly resistant to any such change.[214]


In 2014, Rupert Murdoch's wealth was estimated at USD 13.7 billion.[215]

In the arts and media

Film and television

In 1999, the Ted Turner-owned TBS channel aired an original sitcom, The Chimp Channel. This featured an all-simian cast and the role of an Australian TV veteran named Harry Waller. The character is described as "a self-made gazillionaire with business interests in all sorts of fields. He owns newspapers, hotel chains, sports franchises and genetic technologies, as well as everyone's favourite cable TV channel, The Chimp Channel". Waller is thought to be a parody of Murdoch, a long-time rival of Turner.[216]

In 2004, the movie Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism included many interviews accusing Fox News of pressuring reporters to report only one side of news stories, in order to influence viewers' political opinions.[217]

In 2012, the satirical telemovie Hacks broadcast on the UK's Channel 4, made obvious comparisons with Murdoch using the fictional character "Stanhope Feast", portrayed by Michael Kitchen, as well as other central figures in the phone hacking scandal.[218][219]

The 2013 film Anchorman 2: The Legend Continues features an Australian character inspired by Rupert Murdoch who owns a cable news television channel.[220][221]

Murdoch was part of the inspiration for Logan Roy, the protagonist of TV show Succession (2018–2023), who is portrayed by Brian Cox.[222]

Murdoch has also been played by the following people in films and TV series:


Murdoch and rival newspaper and publishing magnate Robert Maxwell are thinly fictionalised as "Keith Townsend" and "Richard Armstrong" in The Fourth Estate (1996) by British novelist and former MP Jeffrey Archer.[233]

In the novel Dunbar (2017) by Edward St Aubyn the eponymous lead character is at least partly inspired by Murdoch.[234]

Young Rupert: The Making of the Murdoch Empire (2023), by Walter Marsh, has been praised for the high quality of its research. It focuses on Murdoch as a child and young man, in particular his early career at The News in Adelaide and his relationship with the editor-in-chief Rohan Rivett.[235][236][237] Several commenters on the book remarked on Murdoch's embrace of socialism in his early years.[238][239]


Towards the end of his touring career, Eagles drummer and lead singer Don Henley would often dedicate his 1982 hit "Dirty Laundry" to Murdoch and Bill O'Reilly.[240][241]

Australian psychedelic rock band King Gizzard & the Lizard Wizard wrote the track "Evilest Man" about Murdoch, for their 2022 album Omnium Gatherum.[242]

Influence, wealth, and reputation

Murdoch accepting the Hudson Institute's Global Leadership Award (November 2015)

Forbes rankings

In 2016, Forbes ranked "Rupert Murdoch & Family" as the 35th most powerful person in the world.[243]

According to Forbes' 2017 real-time list of world's billionaires, Murdoch was the 34th richest person in the US and the 96th richest person in the world, with a net worth of US$13.1 billion as of February 2017.[244]

In 2019, the Murdoch family were ranked 52nd in the Forbes' annual list of the world's billionaires.[245]

Other assessments and investigations

In August 2013, Terry Flew, Professor of Media and Communications at Queensland University of Technology, wrote an article for the Conversation publication in which he investigated a claim by former Australian prime minister Kevin Rudd that Murdoch owned 70% of Australian newspapers in 2011. Flew's article showed that News Corp Australia owned 23% of the nation's newspapers in 2011, according to the Finkelstein Review of Media and Media Regulation, but, at the time of the article, the corporation's titles accounted for 59% of the sales of all daily newspapers, with weekly sales of 17.3 million copies.[246]

In connection with Murdoch's testimony to the Leveson Inquiry "into the ethics of the British press", editor of Newsweek International, Tunku Varadarajan, referred to him as "the man whose name is synonymous with unethical newspapers".[247]

News Corp papers were accused of supporting the campaign of the Australian Liberal government and influencing public opinion during the 2013 federal election. Following the announcement of the Liberal Party victory at the polls, Murdoch tweeted "Aust. election public sick of public sector workers and phony welfare scroungers sucking life out of economy. Other nations to follow in time."[248]

In November 2015, former Australian prime minister Tony Abbott said that Murdoch "arguably has had more impact on the wider world than any other living Australian".[249]

In late 2015, The Wall Street Journal journalist John Carreyrou began a series of investigative articles on Theranos, the blood-testing start-up founded by Elizabeth Holmes, that questioned its claim to be able to run a wide range of lab tests from a tiny sample of blood from a finger prick.[250][251][252] Holmes had turned to Murdoch, whose media empire includes Carreyrou's employer, The Wall Street Journal, to kill the story. Murdoch, who became the biggest investor in Theranos in 2015 as a result of his $125 million injection, refused the request from Holmes saying that "he trusted the paper’s editors to handle the matter fairly."[253][254]

In November 2021, Murdoch accused, without providing evidence, Google and Facebook of stifling conservative viewpoints on its platforms, and called for "substantial reform" and openness in the digital ad supply chain.[255]

See also


  1. ^ "Honours". Government of Australia. Archived from the original on 27 December 2018. Retrieved 27 February 2010. AC AD84. For service to the media, particularly the newspaper publishing industry
  2. ^ "10 Most Influential Media Moguls in History". Business Pundit. 20 July 2011. Archived from the original on 6 June 2017. Retrieved 1 June 2017.
  3. ^ Mahler, Jonathan (3 April 2019). "How Rupert Murdoch's empire of influence remade the world". The New York Times. Retrieved 24 March 2022.
  4. ^ "#31 Rupert Murdoch & family". Forbes. 2 March 2022. ISSN 0015-6914. Retrieved 2 March 2022.
  5. ^ a b c d e f g h i j k l m The encyclopedia of the history of American management (2005) Morgen Witzel Continuum International Publishing Group p. 393 ISBN 978-1-84371-131-5
  6. ^ "Rupert Murdoch faces authors' revolt". BBC. 1 March 1998. Archived from the original on 11 October 2017. Retrieved 24 July 2011.
  7. ^ Rupert Murdoch: His Fox News legacy is one of lies, with little accountability, and political power that rose from the belief in his power − 3 essential reads, The Conversation, September 21, 2023
  8. ^ "Phone hacking: David Cameron announces terms of phone-hacking inquiry". The Telegraph. London. 13 July 2011. Archived from the original on 15 July 2018. Retrieved 13 July 2011.
  9. ^ Ed Pilkington in New York, Andrew Gumbel and agencies (14 July 2011). "FBI to investigate News Corporation over 9/11 hacking allegations". The Guardian. London. Archived from the original on 22 June 2012. Retrieved 24 April 2012.
  10. ^ "Rupert Murdoch resigns as News International director". BBC News. London. 21 July 2012. Archived from the original on 30 January 2016. Retrieved 21 July 2012.
  11. ^ Burns, John F.; Somaiya, Ravi (23 July 2012). "Murdoch Resigns From His British Papers' Boards". The New York Times. Archived from the original on 5 October 2017. Retrieved 18 February 2017.
  12. ^ Rizzo, Lillian (21 September 2023). "Rupert Murdoch steps down as chairman of Fox and News Corp". CNBC. Retrieved 21 September 2023.
  13. ^ Davies, Anne (21 September 2018). "Follow the money: how News Corp wields power to defend its interests". The Guardian. Archived from the original on 14 September 2020. Retrieved 12 September 2020.
  14. ^ Shafer, Jack (8 May 2007). "Eight more reasons to distrust Rupert Murdoch". Slate Magazine. Archived from the original on 14 August 2020. Retrieved 12 September 2020.
  15. ^ Barron, James; Robertson, Campbell (19 May 2007). "Page Six, Staple of Gossip, Reports on Its Own Tale". The New York Times. eISSN 1553-8095. ISSN 0362-4331. OCLC 1645522. Archived from the original on 2 February 2017. Retrieved 19 May 2007. The harshest criticism of Mr. Murdoch from within Dow Jones has been that he is willing to contort his coverage of the news to suit his business needs, in particular that he has blocked reporting unflattering to the government of China. He has invested heavily in satellite television there and wants to remain in Beijing's favor.
  16. ^ a b Stack, Liam (3 April 2019). "6 Takeaways From The Times's Investigation Into Rupert Murdoch and His Family". The New York Times. Archived from the original on 12 August 2020. Retrieved 12 September 2020. Fox News has long exerted a gravitational pull on the Republican Party in the United States, where it most recently amplified the nativist revolt that has fueled the rise of the far right and the election of President Trump. Mr. Murdoch's newspaper The Sun spent years demonizing the European Union to its readers in Britain, where it helped lead the Brexit campaign that persuaded a slim majority of voters in a 2016 referendum to endorse pulling out of the bloc. Political havoc has reigned in Britain ever since. And in Australia, where his hold over the media is most extensive, Mr. Murdoch's outlets pushed for the repeal of the country's carbon tax and helped topple a series of prime ministers whose agenda he disliked, including Malcolm Turnbull last year.
  17. ^ Alcorn, Gay (10 May 2019). "Australia's Murdoch moment: has News Corp finally gone too far?". The Guardian. Archived from the original on 7 September 2020. Retrieved 12 September 2020.
  18. ^ Page, Bruce (27 October 2011). The Murdoch Archipelago. Simon and Schuster. ISBN 978-1-84983-780-4. Archived from the original on 27 October 2020. Retrieved 12 September 2020.
  19. ^ Thomas, James (7 May 2007). Popular Newspapers, the Labour Party and British Politics. Routledge. ISBN 978-1-135-77373-1.
  20. ^ a b Mahler, Jonathan; Rutenberg, Jim (3 April 2019). "How Rupert Murdoch's Empire of Influence Remade the World". The New York Times. Archived from the original on 26 April 2019. Retrieved 26 April 2019.
  21. ^ McDonough, John; Egolf, Karen (2015). The Advertising Age Encyclopedia of Advertising. Routledge. p. 1096. ISBN 9781135949068. Archived from the original on 11 June 2020. Retrieved 20 May 2020.
  22. ^ Tuccille, Jerome (1989). Rupert Murdoch. New York City: Donald I. Fine, Inc. ISBN 1556111541. Retrieved 17 November 2022.
  23. ^ a b c Belfield, Richard; Hird, Christopher; Kelly, Sharon (1991). Murdoch: The Decline of an Empire. London: Fulcrum Productions. ISBN 0356203395. Retrieved 17 November 2022.
  24. ^ "Rupert Murdoch". Encyclopædia Britannica. Archived from the original on 31 March 2019. Retrieved 1 June 2017.
  25. ^ Shawcross, William (1994) [1992]. Murdoch. New York City: Simon & Schuster. ISBN 0671875361. Retrieved 17 November 2022.
  26. ^ Roberts, Tom (23 January 2020). The Making of Murdoch: Power, Politics and What Shaped the Man Who Owns the Media. Bloomsbury Publishing. p. 13. ISBN 9781788317849.
  27. ^ Vander Hook, Sue (2011). Rupert Murdoch: News Corporation Magnate. ABDO. p. 19. ISBN 978-1-61714-782-1. Archived from the original on 1 January 2016. Retrieved 25 November 2015.
  28. ^ "Staff". The Corian. LXXIV (1): 6. May 1948.
  29. ^ "Staff". The Corian. LXXVII (1): 23. May 1950.
  30. ^ a b c d Walker, Andrew (31 July 2002). "Rupert Murdoch: Bigger than Kane". BBC. Archived from the original on 26 June 2009. Retrieved 27 December 2009.
  31. ^ Kynaston, David (2009). Family Britain 1951–57. London: Bloomsbury Publishing. p. 102. ISBN 978-0-7475-8385-1.
  32. ^ "Oxford Today, Oxford University alumni magazine" (PDF). Oxford Today. Oxford. Retrieved 11 April 2011. [dead link]
  33. ^ Barnett, Laura (20 July 2011). "If only Rupert Murdoch would listen to his mother". The Guardian. Archived from the original on 30 September 2013. Retrieved 24 April 2012.
  34. ^ "Last of the moguls". The Economist. 21 July 2011. Archived from the original on 27 September 2011. Retrieved 21 July 2011.
  35. ^ "Profile: Rupert Murdoch". The Scotsman. 13 July 2011. Archived from the original on 13 July 2012. Retrieved 24 April 2012.
  36. ^ Ricketson, Matthew (28 January 2009). "Welcome antidote to News' limited and self-serving spin". The Age. Melbourne. Archived from the original on 7 November 2012. Retrieved 19 July 2011.
  37. ^ Engledow, Sarah (December 2006 – February 2007). "Vintage Cassab". Magazine of Australian and International Portraiture. National Portrait Gallery, Australia. Archived from the original on 25 March 2012. Retrieved 24 July 2011.
  38. ^ a b Rupert Murdoch: News Corporation Magnate (2011) Sue Vander Hook. ABDO Publishing ISBN 1-61714-782-6 p88
  39. ^ Hawker, Geoffrey (May 1987). "Media Ownership in Australia: Winners and Losers". Media Information Australia. 44 (44): 12–15. doi:10.1177/1329878X8704400104. S2CID 167935345. Retrieved 11 January 2023.
  40. ^ "A long way to the bottom". Sydney Morning Herald. 9 November 2005. Archived from the original on 23 October 2012. Retrieved 24 April 2012.
  41. ^ a b Don Garden, Theodor Fink: A Talent for Ubiquity (Melbourne University Press 1998)
  42. ^ Milliken, Robert (14 August 1994). "A man of selfish loyalties: Rupert Murdoch's apparent overture to Tony Blair strikes a chilling chord among Australian politicians he has supported". The Independent. London. Archived from the original on 11 November 2012. Retrieved 24 July 2011.
  43. ^ Shawcross, (1987) pp. 30–39
  44. ^ Michael Roland, Murdoch tight-lipped on election Archived 21 October 2007 at the Wayback Machine, ABC News Online, published 20 October 2007
  45. ^ "Rudd too sensitive to criticism: Murdoch". Brisbane Times. 7 November 2009. Archived from the original on 12 November 2009. Retrieved 25 April 2010.
  46. ^ "Rudd too sensitive for own good: Murdoch". The Australian. 7 November 2009. Archived from the original on 12 November 2009. Retrieved 9 November 2009.
  47. ^ MacCallum, Mungo (September 2009). "Comment: Rudd and the Murdoch Press". The Monthly. pp. 8–11. Archived from the original on 12 July 2011. Retrieved 23 July 2011.
  48. ^ Campbell, Duncan (4 November 1999). "Murdoch appeals to Australians' pride". the Guardian. Archived from the original on 19 July 2016. Retrieved 20 September 2015.
  49. ^ a b Tryhorn, Chris (18 July 2007). "Rupert Murdoch – a lifetime of deals". The Guardian. London. Archived from the original on 23 December 2016. Retrieved 13 December 2016.
  50. ^ Harold Evans, Good Times, Bad Times, 1983
  51. ^ "Journalist legend calls it a day". BBC News. 22 October 1999. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 24 April 2012.
  52. ^ "[Murdoch] guaranteed that editors would have control of the political policy of their newspapers … that the editors would not be subject to instruction from the proprietor on selection and balance of news and opinion … that instructions to journalists would be given only by their editor". Harold Evans Good Times, Bad Times. 1984
  53. ^ Page (2003) p. 3, pp. 253–419
  54. ^ Hinsliff, Gaby (23 July 2006). "The PM, the mogul and the secret agenda". The Observer. London. Archived from the original on 23 October 2013. Retrieved 10 April 2010.
  55. ^ Mulholland, Hélène (12 November 2009). "Gordon Brown spoke to Rupert Murdoch after misspelling row". The Guardian. London. Archived from the original on 8 March 2016. Retrieved 13 December 2016.
  56. ^ Page (2003), pp. 368–93
  57. ^ Timms, Dominic (12 October 2004). "Fortress Wapping: A history". The Guardian. London. Archived from the original on 27 September 2016. Retrieved 13 December 2016.
  58. ^ Rt. Hon. Tony Benn cited in Hansard, 8 May 1986. 'The mounted police advanced out of the plant exactly as the tactical options manual says that they should. They ran into the crowd. They were covered by riot police who did several things. First, they ran indiscriminately into the crowd and battered people who had had nothing whatsoever to do with any stones that might have been thrown ... They surrounded the bus that was acting as an ambulance. One man had a heart attack and I appealed over the loudspeaker for the police to withdraw to allow an ambulance to come. None was allowed for 30 minutes. When the man was put on a trestle a police horse jostled it and the man nearly fell off as he was carried out to the ambulance. The police surrounded the park where the meeting took place. They surrounded the area so that people could not escape.'
  59. ^ "Murdoch protests come full circle 25 years on". Reuters. UK. 8 July 2011. Archived from the original on 11 July 2011. Retrieved 19 July 2011.
  60. ^ Thal Larsen, Peter; Grice, Andrew (10 April 1999). "Murdoch's Man Utd bid blocked". The Independent. London. Archived from the original on 19 August 2017. Retrieved 22 August 2017.
  61. ^ "Submission to the ITC on competition issues arising from the award of digital terrestrial television multiplex licences". UK: OFTEL. 16 September 2016. Archived from the original on 4 July 2011. Retrieved 10 July 2011. The OFT has already found BSkyB to be dominant in the wholesale market for premium programming content (particularly certain sports and movie rights). BSkyB also currently controls the satellite network for direct to the home (DTH) pay television in the UK. Given its control of premium programming content, it also controls a vital input into the cable companies transmission and programme activities{{cite web}}: CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  62. ^ "Business and Financial Leaders Lord Rothschild and Rupert Murdoch Invest in Genie Oil & Gas". IDT Corporation. 15 November 2010. Archived from the original on 28 July 2020. Retrieved 9 April 2016.[dead link]
  63. ^ Clark, Andrew (7 May 2009). "News Corp will charge for newspaper websites, says Rupert Murdoch". The Guardian. London. Archived from the original on 3 November 2013. Retrieved 10 April 2010.
  64. ^ Shirky, Clay (13 March 2009). "Newspapers and Thinking the Unthinkable". Shirky.com. Archived from the original on 6 May 2010. Retrieved 25 April 2010.
  65. ^ Ashmore, John (23 January 2018). "Competition watchdog blocks Rupert Murdoch's Sky takeover bid". PoliticsHome. Retrieved 20 January 2022.
  66. ^ Chenoweth (2001) pp. 300–303, 87–90, 177
  67. ^ a b Douglas, Torin (14 September 2004). "Forty years of The Sun". BBC News. Archived from the original on 12 September 2007. Retrieved 10 April 2010.
  68. ^ a b McSmith, Andy (17 March 2012). "Revealed: Murdoch's secret meeting with Mrs Thatcher before he bought The Times". The Independent. Archived from the original on 4 December 2019. Retrieved 28 August 2020.
  69. ^ a b Travis, Alan (17 March 2012). "Murdoch did meet Thatcher before Times takeover, memo reveals". The Guardian. Archived from the original on 24 September 2020. Retrieved 28 August 2020.
  70. ^ McNally, Paul (25 April 2012). "Rupert Murdoch: Thatcher meeting over Times was 'quite appropriate'". journalism.co.uk. Archived from the original on 21 August 2014. Retrieved 28 August 2020.
  71. ^ Jones, Owen (3 May 2015). "How Rupert Murdoch built up to Fox News: "It clearly isn't a free media"". Salon. Archived from the original on 27 October 2020. Retrieved 28 August 2020.
  72. ^ Shawcross, William (3 November 1999). "Rupert Murdoch". Time. Archived from the original on 18 June 2006. Retrieved 29 November 2012.
  73. ^ "Blair 'attacked BBC over Katrina'". BBC News. 18 September 2005. Archived from the original on 2 February 2011. Retrieved 29 August 2010.
  74. ^ "Murdoch flirts with Conservatives". BBC News. 28 June 2006. Archived from the original on 15 January 2009. Retrieved 25 April 2010.
  75. ^ Wapshott, Nicholas (23 July 2006). "The world according to Rupert". The Independent. London. Archived from the original on 18 April 2016. Retrieved 25 April 2010.
  76. ^ "Rupert Murdoch: Could his US empire be affected?". BBC News. 12 July 2011. Archived from the original on 9 November 2018. Retrieved 21 July 2018.
  77. ^ "Rupert Murdoch to back David Cameron at next general election". The Daily Telegraph. London. 10 July 2009. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 10 April 2010.
  78. ^ Kirwan, Peter (6 July 2009). "Paying tribute to Murdoch: Cameron promises the end of Ofcom "as we know it"". Media Money. UK: Press Gazette. Archived from the original on 22 June 2013. Retrieved 25 April 2010.
  79. ^ Grice, Andrew (24 October 2008). "Cameron, Murdoch and a Greek island freebie". The Independent. London. Archived from the original on 16 January 2009. Retrieved 25 October 2008.
  80. ^ Hencke, David (25 October 2008). "Tories try to play down Aegean dinner". The Guardian. London. Archived from the original on 19 December 2013. Retrieved 25 October 2008.
  81. ^ "Records Show Britain's Cameron Kept Close Ties to Murdoch Officials". VOA News. 16 July 2011. Archived from the original on 18 July 2011. Retrieved 17 July 2011.
  82. ^ Merrick, Jane; Hanning, James; Chorley, Matt; Brady, Brian (10 July 2011). "The Battle of Wapping, Mk II – Press, Media". The Independent. UK. Archived from the original on 12 July 2011. Retrieved 12 July 2011.
  83. ^ Toby Helm and Daniel Boffey (9 July 2011). "Phone hacking: I warned No 10 over Coulson appointment, says Ashdown". The Guardian. UK. Archived from the original on 19 December 2013. Retrieved 12 July 2011.
  84. ^ "Andy Coulson jailed for 18 months over phone hacking". BBC News. 4 July 2014. Archived from the original on 10 October 2018. Retrieved 21 July 2018.
  85. ^ "Rupert Murdoch gives his verdict on 'wonderful' Brexit". The Independent. 22 July 2016. Archived from the original on 18 November 2017. Retrieved 22 August 2017.
  86. ^ "Stay or go - the lack of solid facts means it's all a leap of faith". 25 February 2016.
  87. ^ "Rupert Murdoch: 'I have never asked for anything from any prime minister' | Letter". TheGuardian.com. 19 December 2016.
  88. ^ "Rupert Murdoch references 'fake news' as he denies influence on PM". 19 December 2016.
  89. ^ Ponsford, Dominic (25 June 2021). "Rupert Murdoch's bid to end editorial independence at the Times is a sign of decline". www.newstatesman.com. Retrieved 26 June 2021.
  90. ^ Mayhew, Freddy (13 May 2021). "Politicians and the press: Ten years after Leveson we investigate whether they are still too close". Press Gazette. Retrieved 26 June 2021.
  91. ^ "Most popular newspapers in the UK. National press ABCs". Press Gazette. 21 June 2021. Retrieved 26 June 2021.
  92. ^ "CC Murdoch pie thrower reportedly blogging from prison". CNN. 16 August 2011. Archived from the original on 14 January 2012. Retrieved 24 April 2012.
  93. ^ Fortado, Lindsay; Penny, Thomas (13 July 2011). "News Corp.'s Murdoch Faces Six U.K. Inquiries as Parliament Seeks Hearing". Bloomberg. Archived from the original on 16 July 2011. Retrieved 24 July 2011.
  94. ^ "Phone hacking: Murdochs agree to appear before MPs". BBC. 14 July 2011. Archived from the original on 19 March 2012. Retrieved 24 April 2012.
  95. ^ Rovzar, Chris (18 July 2011). "Website of Murdoch's Sun Hacked". New York Magazine. New York City. New York Media Holdings. Archived from the original on 21 July 2011. Retrieved 18 July 2011.
  96. ^ "Phone hacking: 'Humbled' Murdoch rejects blame". BBC News. 19 July 2011. Archived from the original on 19 July 2011. Retrieved 19 July 2011.
  97. ^ "Murdochs, Brooks, Police testify in phone-hacking scandal". CNN. 19 July 2011. Archived from the original on 20 July 2011. Retrieved 19 July 2011.
  98. ^ Lyall, Sarah (19 July 2011). "Murdochs Say Top Executives Didn't Know of Phone Hacking". The New York Times. Archived from the original on 21 July 2011. Retrieved 19 July 2011.
  99. ^ "Rupert Murdoch 'sorry' in newspaper adverts". BBC News. 16 July 2011. Archived from the original on 16 July 2011. Retrieved 16 July 2011.
  100. ^ a b Lisa O' Carroll (16 July 2011). "Rupert Murdoch's public acts of contrition". The Guardian. London. Archived from the original on 19 December 2013. Retrieved 24 April 2012.
  101. ^ "Wall Street Journal publisher resigns". Herald Tribune. 15 July 2011. Archived from the original on 9 October 2012. Retrieved 24 April 2012.
  102. ^ "Leveson Inquiry: Evidence suggests 'network of corrupt officials'". BBC News. 27 February 2012. Archived from the original on 27 February 2012. Retrieved 27 February 2012.
  103. ^ Pidd, Helen (26 April 2012). "Just what hasn't Rupert Murdoch read?". The Guardian. London. Archived from the original on 19 December 2013. Retrieved 21 April 2012.
  104. ^ "Transcript of Morning Hearing 25 April 2012". The Leveson Inquiry. p. 33. Archived from the original on 3 August 2012. Retrieved 26 April 2012.{{cite web}}: CS1 maint: unfit URL (link)
    Robert Jay QC: This is 4 March 1983. You apparently said this: "I give instruction to my editors all round the world, why shouldn't I in London?" Do you remember saying that?
    Murdoch: No, I don't.
  105. ^ Wintour, Patrick; Sabbagh, Dan; Halliday, Josh (1 May 2012). "Phone-hacking: MPs clash over when Murdoch criticisms were discussed". The Guardian. London. Archived from the original on 5 November 2013. Retrieved 1 May 2012.
  106. ^ "Rupert Murdoch 'not a fit person' to lead News Corp – MPs". BBC News. 1 May 2012. Archived from the original on 2 May 2012. Retrieved 2 May 2012.
  107. ^ "Transcript: Rupert Murdoch recorded at meeting with Sun staff". Exaro. 3 July 2013. Archived from the original on 3 July 2013. Retrieved 3 July 2013.
  108. ^ "Revealed: The Rupert Murdoch tape". Channel 4 News. 3 July 2013. Retrieved 3 July 2013.
  109. ^ a b Wolff, Michael (5 May 2010). The Man Who Owns the News: Inside the Secret World of Rupert Murdoch. Random House. pp. 167–. ISBN 978-1-4090-8679-6. Archived from the original on 30 May 2013. Retrieved 19 February 2012.
  110. ^ David, Mark (20 March 2015). "Rupert Murdoch Sells BevHills Estate to Son James". Variety. Archived from the original on 4 September 2019. Retrieved 28 August 2019.
  111. ^ "All-star lineup set for World Music Video Awards". UPI. 10 January 1987. Retrieved 8 March 2023.
  112. ^ "Perelman's Not Out of the Game Just Yet". L.A. Times. 18 July 1996. Archived from the original on 23 September 2018. Retrieved 15 November 2017.
  113. ^ "LIFE – TIME". Archived from the original on 27 February 2018. Retrieved 4 March 2018 – via time.com.
  114. ^ "OBIT/Hollywood Producer and Novelist David B. Charnay Dies at Age 90". Business Wire. 7 October 2002. Archived from the original on 13 February 2006. Retrieved 15 November 2017.
  115. ^ McLellan, Dennis (6 October 2002). "David Charnay, 90; Journalist, Publicist and TV Syndicator". The Los Angeles Times. Archived from the original on 9 August 2016. Retrieved 20 February 2020.
  116. ^ Rupert Murdoch: News Corporation Magnate (2011) Sue Vander Hook. ABDO Publishing ISBN 1-61714-782-6 pp78-9
  117. ^ "Fox News Claims 9 Of Top 10 Cable News Programs In Q1" 1 April 2009 Archived 14 September 2016 at the Wayback Machine Huffington Post
  118. ^ "Turner: Murdoch is a 'warmonger'". The Guardian. London. 25 April 2003. Archived from the original on 27 August 2013. Retrieved 24 April 2012.
  119. ^ Rupert Murdoch: News Corporation Magnate (2011) Sue Vander Hook. ABDO Publishing ISBN 1-61714-782-6 p93
  120. ^ Gilpin, Kenneth N. (6 April 2004). "Murdoch Plans to Move News Corp. To U.S." The New York Times. Archived from the original on 13 June 2020. Retrieved 26 September 2020.
  121. ^ "News Corp in $580m internet buy". BBC News. 19 July 2005. Archived from the original on 1 June 2019. Retrieved 29 August 2010.
  122. ^ Fixmer, Andy, "News Corp. Calls Quits on Myspace With Specific Media Sale" Archived 1 July 2011 at the Wayback Machine, Business Week, 29 June 2011
  123. ^ "News Corp. Acquires IGN for $650 Million". BusinessWeek. 11 September 2005. Archived from the original on 4 November 2005. Retrieved 25 April 2010.
  124. ^ "Burkle, Web Exec Might Team on Dow" USA Today
  125. ^ Litterick, David (1 August 2007). "Report of acquisition". The Daily Telegraph. London. Archived from the original on 12 June 2008. Retrieved 25 April 2010.
  126. ^ Day to Day. "Marketplace Report: Murdoch's Big Buy". NPR.org. NPR. Archived from the original on 10 June 2010. Retrieved 25 April 2010.
  127. ^ Rupert Murdoch: News Corporation Magnate (2011) Sue Vander Hook. ABDO Publishing ISBN 1-61714-782-6 p92
  128. ^ SORKIN, ANDREW ROSS; DE LA MERCED, MICHAEL J. (16 July 2014). "Rupert Murdoch Is Rebuffed in Offer for Time Warner". The New York Times. Archived from the original on 26 July 2014. Retrieved 16 July 2014.
  129. ^ "Murdoch withdraws bid to acquire Time Warner". Reuters. Archived from the original on 6 August 2014. Retrieved 7 August 2014.
  130. ^ "Rupert Murdoch To Step Down As Fox CEO As Sons James And Lachlan Consolidate Control". Forbes. 11 June 2015. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 4 March 2016.
  131. ^ Faber, David (11 June 2015). "Rupert Murdoch preparing to step down as CEO from 21st Century Fox". CNBC. Archived from the original on 20 August 2016. Retrieved 12 August 2016.
  132. ^ Bond, David (16 March 2017). "Fox's bid for Sky: what happens now? (subscription required)". Financial Times. Archived from the original on 9 April 2017. Retrieved 8 April 2017.
  133. ^ "Roger Ailes Resigns as Chairman and CEO of Fox News Channel and Fox Business Network, and Chairman Fox Television Stations | 21st Century Fox | News". www.21cf.com. Archived from the original on 21 July 2016. Retrieved 22 July 2016.
  134. ^ "Rupert Murdoch & family". Forbes. Archived from the original on 9 June 2017. Retrieved 1 June 2017.
  135. ^ McKnight, David (September 2010). "Rupert Murdoch's News Corporation: A media institution with a mission". Historical Journal of Film, Radio and Television. 30 (3): 303–16. doi:10.1080/01439685.2010.505021. S2CID 143050487.
  136. ^ Auletta, Ken (25 June 2007). "Promises, Promises". The New Yorker. Archived from the original on 11 January 2019. Retrieved 26 April 2019.
  137. ^ "Murdoch to host fundraiser for Hillary Clinton". Financial Times. US & Canada. 8 May 2006. Archived from the original on 7 October 2008. Retrieved 25 April 2010.
  138. ^ Sullivan, Andrew (29 May 2008). "The Daily Dish". The Atlantic. Archived from the original on 8 March 2010. Retrieved 25 April 2010.
  139. ^ Rosen, Hilary (5 June 2008). "Rupert Murdoch Says Obama Will Win". Huffington Post. US. Archived from the original on 23 May 2010. Retrieved 25 April 2010.
  140. ^ Rutenberg, Jim (1 October 2010). "News Corp. Donates $1 million to U.S. Chamber of Commerce". The New York Times. Archived from the original on 7 October 2010. Retrieved 10 October 2010.
  141. ^ "Rupert Murdoch's News Corp. donates $1M to U.S. Chamber of Commerce". The Plain Dealer. 2 October 2010. Archived from the original on 12 November 2010. Retrieved 10 October 2010.
  142. ^ "Murdoch says Kasich friendship influenced $1 million donation". Yahoo! News. 7 October 2010. Archived from the original on 9 November 2010. Retrieved 11 October 2010.
  143. ^ "Murdoch Joins Board of Directors". Policy report. Cato. Archived from the original on 3 September 2010. Retrieved 6 November 2010.
  144. ^ Kuperinsky, Amy (20 January 2012). "Trending: SOPA, PIPA, Obama, Etta and stuff girls say-a". NJ.com. Archived from the original on 25 August 2013. Retrieved 27 June 2013.
  145. ^ Adegoke, Yinka (17 November 2011). "Murdoch backs progressive U.S. immigration policy". Blogs.reuters.com. Archived from the original on 19 June 2012. Retrieved 24 April 2012.
  146. ^ a b "Rupert Murdoch, Michael Bloomberg Push For Immigration Reform". Huffington Post. 30 September 2010. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 20 February 2020.
  147. ^ "New Study Seconds Cato Finding: Immigration Reform Good for Economy". Cato-at-liberty.org. 7 January 2010. Archived from the original on 4 August 2012. Retrieved 24 April 2012.
  148. ^ Greenslade, Roy (5 September 2016). "Newspapers publish anti-immigration stories - but what is to be done?". The Guardian. Archived from the original on 10 December 2019. Retrieved 31 December 2019 – via www.theguardian.com.
  149. ^ Little, Morgan (2 July 2012). "Rupert Murdoch wants Romney to win despite criticisms". Los Angeles Times. Archived from the original on 2 July 2012. Retrieved 2 July 2012.
  150. ^ "U.S. Could Use a 'Real Black President,' Murdoch Says". NBC News. 8 October 2015. Archived from the original on 8 October 2015. Retrieved 8 October 2015.
  151. ^ "Rupert Murdoch sorry for 'real black president' tweet – BBC News". BBC News. 8 October 2015. Archived from the original on 10 October 2015. Retrieved 8 October 2015.
  152. ^ Folkenflik, David (14 March 2017). "Murdoch and Trump, An Alliance of Mutual Interest -National Public Radio". NPR. Archived from the original on 3 July 2017. Retrieved 3 July 2017.
  153. ^ "Prince Mohammed books out hotel to dine with Murdoch Archived 23 May 2018 at the Wayback Machine". The Sydney Morning Herald. 4 April 2018.
  154. ^ 11 December 2007 "The Murdochs and the Middle East" The Spectator. Archived 14 June 2015 at the Wayback Machine
  155. ^ "Media Magnate Rupert Murdoch, Accepting ADL Award, Calls For An End Of Efforts To Isolate Israel". Anti-Defamation League. Retrieved 13 April 2021.
  156. ^ Mozgovaya, Natasha (14 October 2010). "Accepting ADL Award, Murdoch Decries 'Ongoing War Against Jews'". Haaretz. Retrieved 13 April 2021.
  157. ^ Darcy, Oliver (12 April 2021). "Fox has no problem with Tucker Carlson's 'replacement theory' remarks, says Lachlan Murdoch". CNN Business. Retrieved 13 April 2021.
  158. ^ Matza, Max (28 February 2023). "Rupert Murdoch says Fox News hosts endorsed false election fraud claims". BBC News. Retrieved 28 February 2023.
  159. ^ Peters, Jeremy W; Robertson, Katie (27 February 2023). "Murdoch Acknowledges Fox News Hosts Endorsed Election Fraud Falsehoods". The New York Times. Retrieved 28 February 2023.
  160. ^ a b Matlack, Carol (4 February 2010). "Berlusconi vs. Murdoch: Porn as a Pawn". BusinessWeek. Archived from the original on 15 April 2012. Retrieved 24 April 2012.
  161. ^ "Business". BBC News. UK. [dead link]
  162. ^ "Murdoch Move In Hong Kong". The New York Times. Reuters. 8 November 1986. Archived from the original on 17 April 2020. Retrieved 15 June 2019.
  163. ^ "DOW JONES SELLS STAKE TO MURDOCH". The New York Times. Associated Press. 18 December 1986. Archived from the original on 7 April 2020. Retrieved 15 June 2019.
  164. ^ "News Corp. Profits Rise". The New York Times. Reuters. 20 November 1987. Archived from the original on 17 April 2020. Retrieved 15 June 2019.
  165. ^ Murphy, Kevin (13 September 1993). "Kuok to Pay $350 Million For Stake in Morning Post". The New York Times. Archived from the original on 17 April 2020. Retrieved 15 June 2019.
  166. ^ "Milestones". South China Morning Post Publishers Ltd. Archived from the original on 29 May 2019. Retrieved 15 June 2019.
  167. ^ "NEWS CORPORATION BUYS STAKE IN HONG KONG TV COMPANY". The New York Times. Associated Press. 17 June 1993. Archived from the original on 22 April 2020. Retrieved 15 June 2019.
  168. ^ a b Shenon, Philip (23 August 1993). "Star TV Extends Murdoch's Reach". The New York Times. Archived from the original on 9 July 2017. Retrieved 18 February 2017.
  169. ^ "News Corporation Restructures Broadcast Businesses in Asia" (press release) News Corporation 18 August 2009 Archived from the original on 27 August 2009
  170. ^ Watkins, Mary; Li, Kenneth "News Corp announces Star TV shake-up Archived 5 April 2019 at the Wayback Machine" Financial Times 19 August 2009
  171. ^ Chu, Karen (18 August 2009). "News Corp. confirms STAR TV breakup". The Hollywood Reporter. Archived from the original on 11 January 2019. Retrieved 11 January 2019.
  172. ^ "Rupert Murdoch lowers price of Centre Island home" Archived 6 March 2016 at the Wayback Machine Newsday. Retrieved 5 September 2014.
  173. ^ Meg James, Rupert Murdoch buys Moraga Vineyards estate in Bel Air Archived 25 October 2013 at the Wayback Machine, The Los Angeles Times, 10 May 2013
  174. ^ Will Colvin, Rupert Murdoch Has Just Bought A Vineyard Archived 18 June 2013 at the Wayback Machine, Business Insider Australia, 11 May 2013
  175. ^ Carroll, Rory (26 May 2017). "Chateau Murdoch: Fox media mogul finds solace at his Bel-Air winery". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 31 May 2017. Retrieved 1 June 2017.
  176. ^ "Magnificent home fit for model and media mogul". Henley Standard. 9 December 2019. Archived from the original on 18 March 2021. Retrieved 18 March 2021.
  177. ^ Bland, Archie (18 December 2020). "Rupert Murdoch receives dose of Covid vaccine in UK". The Guardian. Archived from the original on 18 March 2021. Retrieved 18 March 2021.
  178. ^ a b c "How safe is the Murdoch empire?". The Irish Examiner. 9 July 2011. Archived from the original on 27 August 2013. Retrieved 19 July 2011.
  179. ^ a b c "So where does Rupert Murdoch go from here?". The Independent. London. 31 July 2005. Archived from the original on 22 July 2011. Retrieved 22 August 2017.
  180. ^ a b c Badshah, Nadeem (23 June 2022). "The merry wives of Rupert Murdoch: who has the tycoon been wed to before?". The Guardian.
  181. ^ "Pope Honors Rupert Murdoch, Roy Disney, Bob Hope". Los Angeles Times. 3 January 1998. Archived from the original on 3 March 2016. Retrieved 4 March 2016.
  182. ^ Coleridge, Nicholas (1993). Paper tigers: the latest, greatest newspaper tycoons and how they won the world. London: Heinemann. p. 487. ISBN 978-0434140596. Asked if there is any truth to recent press describing his newfound piety, Murdoch replies: 'No. They say I'm a born again Christian and a Catholic convert and so on. I'm certainly a practising Christian, I go to church quite a bit but not every Sunday and I tend to go to Catholic church—because my wife is Catholic, I have not formally converted. And I get increasingly disenchanted with the C of E or Episcopalians as they call themselves here. But no, I'm not intensely religious as I'm sometimes described.' Interviewed in 1992
  183. ^ "The Dirty Digger's religious odyssey". Catholic Herald. 18 July 2012. Archived from the original on 6 November 2013. Retrieved 21 November 2013.
  184. ^ "The Boy Who Wouldn't Be King". New York Magazine. 19 September 2005. Archived from the original on 29 June 2009. Retrieved 25 April 2010.
  185. ^ Hofmeister, Sallie (30 July 2005). "Murdoch's Heir Apparent Abruptly Resigns His Post". Los Angeles Times. Archived from the original on 28 December 2017. Retrieved 20 February 2020.
  186. ^ "The Most Powerful Grandparents in the U.S." grandparents.com. Archived from the original on 7 March 2016. Retrieved 4 March 2016.
  187. ^ "An Aussie MP says the Chinese government are..." Time. Archived from the original on 31 March 2019. Retrieved 16 March 2019.
  188. ^ Cook, John. "'It Was Like a War Zone': A Former Nanny for Rupert Murdoch and Wendi Deng Speaks Out". Gawker. Archived from the original on 12 October 2019. Retrieved 18 May 2019.
  189. ^ "Rupert Murdoch files for divorce from Wendi Deng". BBC News. 13 June 2013. Archived from the original on 21 June 2013. Retrieved 27 June 2013.
  190. ^ Swaine, Jon (13 June 2013). "Rupert Murdoch files for divorce from wife Wendi Deng". The Telegraph. Archived from the original on 14 June 2013. Retrieved 14 June 2013.
  191. ^ Baker, Liana B. (13 June 2013). "News Corp's Rupert Murdoch files for divorce from wife Wendi". Reuters. Archived from the original on 14 June 2013. Retrieved 14 June 2013.
  192. ^ Life after power: The loneliness of Tony Blair Archived 8 August 2017 at the Wayback Machine, economist.com.
  193. ^ "Rupert Murdoch and Jerry Hall announce engagement". The Sydney Morning Herald. 12 January 2016. Archived from the original on 13 January 2016. Retrieved 12 January 2016.
  194. ^ "Rupert Murdoch marries Jerry Hall in London". London: AFP. 4 March 2016. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 4 March 2016.
  195. ^ Pengelly, Martin (23 June 2022). "Rupert Murdoch and Jerry Hall set to divorce – report". The Guardian.
  196. ^ Ellison, Sarah; Izadi, Elahe (22 June 2022). "Rupert Murdoch and Jerry Hall to divorce after six years". The Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved 23 June 2022.
  197. ^ Bryant, Miranda (2 July 2022). "Jerry Hall files for divorce from Rupert Murdoch in US court". The Guardian. Retrieved 2 July 2022.
  198. ^ Saad, Nardine (11 August 2022). "Billionaire Rupert Murdoch, Jerry Hall finalize divorce but 'remain good friends'". Los Angeles Times. Retrieved 18 September 2022.
  199. ^ Warrington, James (20 March 2023). "Rupert Murdoch, 92, engaged to Ann Lesley Smith following fourth divorce". The Telegraph. ISSN 0307-1235. Retrieved 20 March 2023.
  200. ^ Helmore, Edward (20 March 2023). "Rupert Murdoch to marry for fifth time at 92: 'I knew this would be my last'". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 20 March 2023.
  201. ^ Grimes, Christopher (20 March 2023). "Rupert Murdoch engaged to be married for fifth time". Financial Times. Retrieved 20 March 2023.
  202. ^ Oladipo, Gloria (4 April 2023). "Rupert Murdoch reportedly calls off engagement after two weeks". The Guardian. Retrieved 5 April 2023.
  203. ^ "How Tucker Carlson Inspired Rupert Murdoch To End Engagement". HuffPost. 12 April 2023. Retrieved 8 June 2023.
  204. ^ Ellison, Sarah; Barr, Jeremy (3 May 2023). "For the Murdochs, Tucker Carlson became more trouble than he was worth". Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved 8 June 2023.
  205. ^ "Rupert Murdoch engaged again at 92, according to reports". Sky News. 7 March 2024. Retrieved 7 March 2024.
  206. ^ "The life of Rupert Murdoch's new girlfriend Elena Zhukova — a scientist who used to be mother-in-law to oligarch Roman Abramovich". Business Insider. 17 August 2023. Retrieved 2 June 2024.
  207. ^ Yang, Maya (2 June 2024). "Rightwing media mogul Rupert Murdoch marries for fifth time". The Guardian. Retrieved 2 June 2014.
  208. ^ a b Tweedie, Neil; Holehouse, Matthew (16 July 2011). "Phone hacking: Rupert Murdoch's media empire explodes". Daily Telegraph. London.
  209. ^ Greenslade, Roy (2 March 2011). "Another Murdoch joins the Time". The Guardian. London. Archived from the original on 30 September 2013. Retrieved 24 July 2011.
  210. ^ "The sadness of Rupert Murdoch". The Economist. 4 August 2005. Archived from the original on 23 October 2012. Retrieved 19 July 2011.
  211. ^ a b c Harris, John (13 November 2008). "Inside the court of London's golden couple". The Guardian. UK. Archived from the original on 4 November 2016. Retrieved 13 December 2016.
  212. ^ "The Murdoch family's $US71 billion peace treaty". Australian Financial Review. 22 March 2019. Archived from the original on 6 August 2020. Retrieved 12 May 2020.
  213. ^ Singh, Anita (4 September 2011). "Tony Blair is godfather to Rupert Murdoch's daughter". The Telegraph. London. Archived from the original on 25 December 2017. Retrieved 5 April 2018.
  214. ^ "Wife and Ex-Wife Now Shape News Corp.'s Fate". The New York Times. 2 August 2005. Archived from the original on 10 August 2014. Retrieved 18 February 2017.
  215. ^ "Rupert Murdoch & family". Forbes.
  216. ^ Lucas, Michael P (1 June 1999). "Some 'Chimp Channel' Segments Descend From Classics". Los Angeles Times. Archived from the original on 23 October 2012. Retrieved 8 April 2010.
  217. ^ Memmott, Mark (12 July 2004). "Another film joins the political debate today when Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism is unveiled in New York". USA Today. Archived from the original on 2 November 2010. Retrieved 12 July 2011. 'Outfoxed' accuses Fox of slanting the news. Outfoxed, which is being promoted by the liberal advocacy group MoveOn, charges that Fox News executives order their cable TV anchors, reporters and producers to slant the news to be pro-Republican and pro-Bush administration
  218. ^ "Hacks". Archived from the original on 7 January 2012. Retrieved 8 January 2012.
  219. ^ Hacks at IMDb Edit this at Wikidata
  220. ^ Buckwalter, Ian (17 December 2013). "Ron Burgundy, Still A Legend In His Own Tiny Mind". NPR. Archived from the original on 26 December 2016. Retrieved 27 October 2020.
  221. ^ Fleming, Ryan (19 December 2013). "'Anchorman 2: The Legend Continues' review". Digital Trends. Archived from the original on 9 February 2019. Retrieved 27 October 2020.
  222. ^ Miller, Julie (3 June 2018). "HBO's Succession Holds a Mirror Up to the Trumps, Kushners, and Murdochs". Vanity Fair. Archived from the original on 17 January 2019. Retrieved 12 December 2019.
  223. ^ Vistonay, Elias (23 April 2023). "'Treasured Australian icon': Barry Humphries remembered as a 'comic genius' and 'legend'". The Guardian. Guardian News & Media Limited. Retrieved 28 April 2024.
  224. ^ Mustiche, Emma (13 July 2011). "Hugh Laurie's vintage Rupert Murdoch impression". salon.com. Salon.com, LLC. Retrieved 28 April 2024.
  225. ^ "The Late Shift - Full Cast & Crew". tvguide.com. TV GUIDE, A FANDOM COMPANY. Retrieved 28 April 2024.
  226. ^ Smith, David (4 January 2004). "Ruthless Rupe is recast as an angel of mercy". The Observer. Guardian News & Media Limited. Retrieved 28 April 2024.
  227. ^ Rupert Murdoch at IMDb
  228. ^ "The inside story". smh.com. 6 September 2013. Retrieved 28 April 2024.
  229. ^ "Tracey Ullman's Show (TV Series 2016-2018)". imdb.com. IMDb, Inc. Retrieved 28 April 2024.
  230. ^ Schneider, Michael (28 September 2018). "Tracey Ullman Created a Sex-Crazed Rupert Murdoch in Her HBO Sketch Comedy". indiewire.com. IndieWire Media, LLC. Retrieved 28 April 2024.
  231. ^ Zurawik, David. "The ugly legacy of media monster Roger Ailes". digitaledition.baltimoresun.com. The Baltimore Sun. Retrieved 28 April 2024.
  232. ^ Hipes, Patrick (8 October 2018). "Malcolm McDowell To Play Rupert Murdoch In Annapurna's Roger Ailes Movie". deadline.com. Retrieved 28 April 2024.
  233. ^ Barnacle, Hugo (11 May 1996). "Maxwell vs Murdoch – the untold story". The Independent. London. Archived from the original on 25 September 2015. Retrieved 22 August 2017.
  234. ^ Dickson, Andrew (27 October 2017). "Dunbar by Edward St Aubyn — 'King Lear' with added gall". Financial Times. Archived from the original on 20 September 2019. Retrieved 20 September 2019.
  235. ^ Washington, David (3 August 2023). "Book review: Young Rupert". InDaily. Retrieved 27 March 2024.
  236. ^ Johnson, Kurt (15 September 2023). "Book review: Young Rupert: The Making of the Murdoch Empire by Walter Marsh". The Sydney Morning Herald. Retrieved 27 March 2024.
  237. ^ Tiffen, Rodney (17 August 2023). "From the earliest years of his career, the young Rupert Murdoch ruthlessly pursued his interests". The Conversation. Retrieved 27 March 2024.
  238. ^ Adams, Phillip; Marsh, Walter (13 December 2023). "Best of LNL: Meet young Rupert Murdoch" (audio (53m) + text). ABC listen. Retrieved 27 March 2024.
  239. ^ Marsh, Walter (6 September 2023). "Rupert Murdoch was a socialist before he built Fox News, reveals new biography 'Young Rupert, the Making of the Murdoch Empire' by Walter Marsh". Australian Financial Review. Retrieved 27 March 2024.
  240. ^ Blistein, Jon (25 August 2016). "Hear Nickelback's Unique Cover of Don Henley's 'Dirty Laundry'". Rolling Stone. Archived from the original on 28 July 2022. Retrieved 28 July 2022.
  241. ^ Zimmerman, Lee (22 July 2011). "Airing Don Henley's "Dirty Laundry" on His 64th Birthday". New Times Broward-Palm Beach. Retrieved 28 July 2022.
  242. ^ "King Gizzard & The Lizard Wizard – Evilest Man" – via genius.com.
  243. ^ "The World's Most Powerful People". Forbes. 2017. Archived from the original on 25 December 2018. Retrieved 23 February 2017.
  244. ^ "Rupert Murdoch & family profile". Forbes. 2017. Archived from the original on 14 December 2017. Retrieved 23 February 2017.
  245. ^ "Billionaires 2019". Forbes. Archived from the original on 29 November 2014. Retrieved 3 April 2019.
  246. ^ Flew, Terry (8 August 2013). "FactCheck: does Murdoch own 70% of newspapers in Australia?". The Conversation. Archived from the original on 27 July 2014. Retrieved 28 July 2014.
  247. ^ Varadarajan, Tunku (30 April 2012). "Nationalization and Necrophilia. Till death do us part. Chronicle of a Death". Newsweek. Archived from the original on 3 May 2012. Retrieved 3 May 2012.
  248. ^ Murdoch, Rupert (7 September 2013). "7 September". Rupert Murdoch on Twitter. Twitter. Archived from the original on 22 October 2014. Retrieved 28 July 2014.
  249. ^ "Rupert Murdoch Has 'More Impact Than Any Living Australian' Says Tony Abbott". New Matilda. 13 November 2015. Archived from the original on 17 November 2015. Retrieved 13 November 2015.
  250. ^ Stewart, James B. (29 October 2015). "The Narrative Frays for Theranos and Elizabeth Holmes". The New York Times. Archived from the original on 23 August 2020. Retrieved 31 January 2016.
  251. ^ Carreyrou, John (16 October 2015). "Hot Startup Theranos Has Struggled With Its Blood-Test Technology". The Wall Street Journal. Archived from the original on 23 August 2020. Retrieved 31 January 2016.
  252. ^ Carreyrou, John (27 December 2015). "At Theranos, Many Strategies and Snags". The Wall Street Journal. Archived from the original on 23 August 2020. Retrieved 31 January 2016.
  253. ^ Huddleston, Tom Jr. (15 March 2019). "6 of the most fascinating revelations from 'Bad Blood' on Theranos debacle and Elizabeth Holmes". CNBC. Archived from the original on 13 October 2019. Retrieved 13 October 2019.
  254. ^ Mandel, Bethany (19 March 2019). "An Unsung Hero of the Theranos Saga: Rupert Murdoch". Ricochet. Archived from the original on 13 October 2019. Retrieved 13 October 2019.
  255. ^ "Murdoch accuses Google, Facebook of silencing conservatives". www.aljazeera.com. Retrieved 18 November 2021.

Further reading


  • Chenoweth, Neil (2001). Rupert Murdoch, the untold story of the world's greatest media wizard. New York: Random House.
  • Dover, Bruce. Rupert's Adventures in China: How Murdoch Lost A Fortune And Found A Wife (Mainstream Publishing).
  • Ellison, Sarah. War at the Wall Street Journal: Inside the Struggle To Control an American Business Empire, Houghton Mifflin Harcourt, 2010. ISBN 978-0-547-15243-1 (Also published as: War at The Wall Street Journal: How Rupert Murdoch Bought an American Icon, Melbourne, Text Publishing, 2010.)
  • Evans, Harold. Good Times, Bad Times, London: Weidenfeld and Nicolson, 1983
  • Harcourt, Alison (2006). European Union Institutions and the Regulation of Media Markets. London, New York: Manchester University Press. ISBN 0-7190-6644-1.
  • McKnight, David. "Rupert Murdoch's News Corporation: A Media Institution with A Mission", Historical Journal of Film, Radio and Television, Sept 2010, Vol. 30 Issue 3, pp 303–316
  • Munster, George (1985). A Paper Prince. Ringwood VIC, Australia: Penguin Books Australia Ltd. ISBN 0-670-80503-3.
  • Page, Bruce (2003). The Murdoch Archipelago. Simon and Schuster UK.
  • Shawcross, William (1997). Murdoch: the making of a media empire. New York: Simon and Schuster.
  • Souchou, Yao (2000). House of Glass – Culture, Modernity, and the State in Southeast Asia. Bangkok: White Lotus.



Individual items


External links