Salzburger Nachrichten

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Salzburger Nachrichten
Salzburger Nachrichten Logo.svg
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Salzburger Nachrichten Verlag
PublisherMaximilian Dasch, Jr.
Founded25 October 1945; 76 years ago (1945-10-25)
Political alignmentChristian-liberal
Conservative
LanguageGerman
HeadquartersSalzburg
CountryAustria
WebsiteOfficial website

The Salzburger Nachrichten is a German language daily newspaper published in Salzburg, Austria. It has been in circulation since 1945.

History and profile[edit]

Salzburger Nachrichten was established in 1945 by the American forces occupying Austria following World War II.[1][2][3] The first issue appeared on 25 October that year.[4] It remained under the control of the US Information Services Branch for a long time.[5] When the paper became under the Austrian supervision, its early contributors were Viktor Reimann, Ilse Leitenberger and Alfons Dalma who were affiliated with the anti-Fascist groups during World War II.[4] In the post-war period Salzburger Nachrichten focused on provincial events and news and did not exclusively cover significant events of the period such as the trials of the Nazi figures in Nuremberg.[4]

Salzburger Nachrichten is owned by a family company,[3] Salzburger Nachrichten Verlag.[1][6] Its publisher is Maximilian Dasch Jr,[3] and its headquarters is in Salzburg[1] which was designed by the Italian architect Gio Ponti.[7] As of 2002 the paper was one of four quality daily newspapers with nationwide distribution along with Der Standard, Die Presse, and Wiener Zeitung.[8]

Salzburger Nachrichten is published from Monday to Saturday[3] in broadsheet format.[1] The paper features daily science and technology news.[8] It has a Christian-liberal and conservative stance.[3]

Circulation[edit]

The circulation of Salzburger Nachrichten was 98,000 copies in 2002.[9] The paper had a circulation of 99,123 copies in 2003.[10] Next year its circulation was 96,000 copies in 2004.[11]

Its readership was 38% in 2006.[12] The paper sold 98,000 copies in 2007.[13] Its circulation was 94,329 copies in 2008 and 91,352 copies in 2009.[14] The circulation of the paper was 86,494 copies in 2010.[14][15] The paper sold 69,867 copies in 2011.[16] The 2013 circulation of the paper was 79,000 copies.[17]

References[edit]

  1. ^ a b c d "The Press in Austria". BBC. 10 November 2005. Retrieved 1 December 2014.
  2. ^ Bernard A. Cook, ed. (2001). Europe Since 1945: An Encyclopedia. New York; London: Garland Publishing, Inc. p. 68. ISBN 978-0-8153-4057-7.
  3. ^ a b c d e "Salzburger Nachrichten". Eurotopics. Retrieved 1 December 2014.
  4. ^ a b c Ina Markova (2015). "Austrian Victims and Austria as Victim in the "Short" 1940s: Visual Representations of the Nazi Past 1945-1947". In Günter Bischof; Ferdinand Karlhofer (eds.). Austrian Federalism in Comparative Perspective. Vol. 24. New Orleans, LA: University of New Orleans Press. p. 177. ISBN 9781608011124.
  5. ^ Siegfried Beer (2000). "The CIA in Austria in the Marshall Plan Era, 1947–1953". In Günter Bischof; et al. (eds.). The Marshall Plan in Austria. Vol. 8. New Brunswick, NJ; London: Transaction Publishers. p. 200. ISBN 978-1-4128-3773-6.
  6. ^ "Austria: Top daily newspapers". Publicitas. 28 October 2010. Retrieved 4 February 2015.
  7. ^ "Archives". Room on Fire. Retrieved 1 December 2014.
  8. ^ a b Ulrike Felt; Martina Erlemann. "The Austrian media landscape: Mass-production of public images of science and technology" (PDF). OPUS. Archived from the original (Report) on 14 October 2013. Retrieved 22 February 2015.
  9. ^ "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 8 February 2015.
  10. ^ The Europa World Year Book 2003. London; New York: Europa Publication. 2003. p. 606. ISBN 978-1-85743-227-5.
  11. ^ "Media pluralism in the Member States of the European Union" (PDF). Commission of the European Communities. Brussels. 16 January 2007. Retrieved 27 March 2015.
  12. ^ Günther Lengauer. "Framing Campaigns: The Media and Austrian Elections". In Günter Bischof; Fritz Plasser (eds.). The Changing Austrian Voter. Vol. 16. New Brunswick, NJ; London: Transaction Publishers. p. 132. ISBN 978-1-4128-1932-9.
  13. ^ Anne Austin; et al. (2008). "Western Europe Market & Media Fact" (PDF). ZenithOptimedia. Retrieved 1 January 2015.
  14. ^ a b "National newspapers total circulation". International Federation of Audit Bureaux of Circulations. Retrieved 2 December 2014.
  15. ^ "Western Europe Media Facts. 2011 Edition" (PDF). ZenithOptimedia. Retrieved 6 March 2016.
  16. ^ Paul C. Murschetz; Matthias Karmasin (2014). "Austria: Press Subsidies in Search of a New Design". In Paul C. Murschetz (ed.). State Aid for Newspapers: Theories, Cases, Actions. Heidelberg: Springer Science & Business Media. p. 134. ISBN 978-3-642-35691-9.
  17. ^ "Austria 2013". WAN IFRA. Retrieved 25 February 2015.

External links[edit]