Sankei Shimbun

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
The Sankei Shimbun
産経新聞.jpg
Type Daily newspaper
Format Broadsheet (54.6 cm × 40.65 cm)
Owner(s) Sankei Shimbun Co., Ltd.
Publisher Takamitsu Kumasaka
Founded March 1, 1882 (as jiji news); June 20, 1933 (as nihon kogyo shimbun)
Political alignment Conservative[1]
Language Japanese
Headquarters Tokyo & Osaka & Fukuoka
Circulation Morning edition: 2,191,587
Evening edition:[2] 635,988
(ABC Japan, October 2005)
Website 産経ニュース(sankei news): News Site
産経新聞社: Corporate Site

Sankei Shimbun (産経新聞, Sankei Shinbun), literally "Industrial and Economic Newspaper", is a daily newspaper in Japan published by the Sankei Shimbun Co., Ltd. (株式会社産業経済新聞社, Kabushiki-gaisha Sangyō Keizai Shinbunsha).The Sankei is abbreviation name of Sangyō Keizai. It has the sixth highest circulation for a newspapers in Japan, and is considered one of the five leading "national" newspapers.[3]

Corporate profile[edit]

Tokyo Sankei Building
Namba Sankei Building

The Sankei Shimbun is part of the Fujisankei Communications Group and is 40% owned by Fuji Media Holdings. The company is also the owner of Osaka Broadcasting Corporation (OBC, Radio Osaka).

History[edit]

Source:[4]

The history of the Sankei Shimbun began with the founding of two old newspapers: Jiji News and Nihon Kogyō Shimbun.

Jiji News was founded first in 1882 by Fukuzawa Yukichi who was a Japanese author, translator, journalist and founder of Keio University.

Nihon Kogyō Shimbun was founded second in 1933 by Hisakichi Maeda. The newspaper specialized in industrial, business, and economic affairs, and was published by The Minami-OSAKA Shimbun (Evening newspaper South OSAKA).

In 1941, Osaka Shimbun (renamed from Minami-Osaka Shimbun) merged the Osaka Jiji shimpō (Jiji-shimpō Osaka edition). The following year, Nihon Kogyō Shimbun merged the other newspapers in business and industrial affairs in Western Japan, and changed its name to the Sangyō Keizai Shimbun (or the Sankei).

In 1952, the Sankei hired a female writer (editor) for the first time in the newspapers in Japan. In 1955, The Sankei merged Jiji shimpō.

In 1958, the Sankei was acquired by Shigeo Mizuno and Nobutaka Shikanai, the two men who founded Fuji Television the year before.[5] The Sankei changed direction from Liberalism for Conservatism (Tenkō).

In 1959, the Sankei and Jiji shimpō were placed under a Sankei Shimbun masthead.

The Sankei Shimbun started two online newspapers in 1996: Sankei Web, with website style, and E-NEWS, with personal digital assistant style. In 2001, the Sankei Shimbun started a new electronic newspaper delivery edition, NEWSVUE.

In 2002, the Sankei Shimbun merged Osaka Shimbun. Both editions were placed under the Sankei Shimbun masthead.

In 2005, the Sankei Shimbun renewed its digital edition with movie, suitable for smartphone, and renamed Sankei NetView. In 2007, the Sankei Shimbun started a new online newspaper, MSN Sankei news, in collaboration with Microsoft.

In 2014, the Sankei Shimbun rebranded its online news as Sankei News.

Ownership[edit]

  • Sankei Shimbun (産経新聞, Sankei Shimbun), a leading conservative opinion newspaper.
  • FujiSankei Business i (フジサンケイビジネスアイ, FujiSankei Business i), a industry & business & economy newspaper that renamed Nihon Kogyo Shimbun (Japan Industry Newspaper) in March 2004.
  • Sankei Sports (サンケイスポーツ, Sankei Sports), a leading Japanese daily sports newspaper since 1955.
  • Yukan Fuji (夕刊フジ, Fuji Evening Edition), a leading Japanese daily evening newspaper since 1969.
  • Keiba Eight (競馬エイト, Keiba Eight), a leading horse racing newspaper since 1971.
  • Osaka Shimbun (大阪新聞), a Kansai regional evening newspaper (Suspension of publication since 2002).
  • Sankei Express (サンケイエクスプレス(産経エクスプレス),SANKEI EXPRESS, Sankei Express), a targeted at young people newspaper founded in 2006.

Political stance[edit]

The Sankei Shimbun is Reactionary and Right-wing politics newspaper.[6]

Sankei Award, Sankei Prize[edit]

Philanthropy[edit]

Offices[edit]

Sankei Group affiliate companies[edit]

Notable corporate alumni[edit]

Controversy[edit]

In August 2014, South Korea filed suit against Sankei for insults against Park Geun-hye, the president of South Korea, and demanded Tatsuya Kato, head of the Seoul Bureau, present himself for questioning.[7][8][9][10][11] The article was about several rumors about Park during the Sinking of the MV Sewol, referring to Korean news reports. Sankei referred to Chosun Ilbo; however, only Sankei was charged with defamation. Sankei was considered an anti-Korean newspaper in Korea.[12] Thus, Japanese media assumed the suit was a warning to Sankei.[13][14]

In December 2014, the newspaper apologized after running Richard Koshimizu's ad promoting anti-Semitic books.[15][16]

On February 11, 2015, regular columnist Ayako Sono wrote an opinion piece suggesting that while it will be necessary for Japan to accept more immigrants in order to bolster a decreasing workforce, Japan should take steps to ensure the separation of immigrants in regards to living conditions, citing South African apartheid as an example of how to achieve this goal.[17][18][19]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Reuters in 2018 refers to Sankei as a conservative newspaper. https://www.reuters.com/article/us-japan-immigration/demand-for-foreign-workers-may-soften-japans-immigration-rules-idUSKBN1JB05H
  2. ^ Evening edition is published only for Kansai region.
  3. ^ Pharr, Susan J.; Ellis S. Krauss (1996). Media and politics in Japan. University of Hawaii Press. p. 4. ISBN 0-8248-1761-3. 
  4. ^ "History : COMPANY". sankei.jp. Archived from the original on 2014-07-31. Retrieved 29 Jan 2017. 
  5. ^ http://kigyoka.com/news/magazine/magazine_20130508.html
  6. ^ "Editorship". sankei.jp. Archived from the original on 2016-10-13. Retrieved 29 Jan 2017. 
  7. ^ http://www.koreaherald.com/view.phpōud=20140810000273[permanent dead link]
  8. ^ http://english.donga.com/srv/service.php3ōbiid=2014081155588[permanent dead link]
  9. ^ "Sankei Seoul bureau chief grilled over Park article". 18 August 2014 – via Japan Times Online. 
  10. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2014-08-19. Retrieved 2014-08-18. 
  11. ^ Gale, Alastair (10 October 2014). "Korean Prosecutors Indict Japanese Journalist on Defamation Charge" – via online.wsj.com. 
  12. ^ "Sankei Shimbun's defamation of Korea goes too far". Dong-a Ilbo. South Korea. 2014-08-11. Retrieved 2014-10-27. [permanent dead link]
  13. ^ "EDITORIAL: South Korea's suppression of press freedom undermines democracy". Asahi Shimbun. Japan. 2014-09-03. Archived from the original on 2014-10-27. Retrieved 2014-10-27. 
  14. ^ "Seoul court acquits Japanese reporter of defaming president". 
  15. ^ Obe, Mitsuru (6 December 2014). "Japan Newspaper Apologizes Over Advertisement for 'Jewish Conspiracy' Books". 
  16. ^ "Page not found". The Japan Times. 
  17. ^ Johnston, Eric; Osaki, Tomohiro (12 February 2015). "Author Sono calls for racial segregation in op-ed piece" – via Japan Times Online. 
  18. ^ Hayashi, Yuka (13 February 2015). "Author Causes Row With Remarks on Immigration, Segregation". 
  19. ^ Lies, Elaine. "Japan PM ex-adviser praises apartheid in embarrassment for Abe". 

External links[edit]