Sistema Sandinista de Televisión

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

The Sandinista Television System (Sistema Sandinista de Televisión -SSTV) was a television network in Nicaragua, owned and operated by the government from 1979 to 1990.

History[edit]

When the Sandinistas overthrew the Somoza regime in Nicaragua in 1979, there were only two private television stations broadcasting in Nicaragua. Televicentro (Canal 2), founded in 1965 and owned by Televicentro de Nicaragua, S.A. of the Sacasa family and Canal 6 owned by the Somoza family and founded in 1959.[1][2][3][4]

The SSTV was officially constituted by law on February 10, 1984[3] but both TV stations were confiscated by the Sandinista government already in July 1979 and the SSTV existed de facto since then.[4]

The network was under the administration of a Board of Directors with representants from the Council of National Reconstruction, the president of The Superior Education National Council, the Ministry of Education, the Ministry of Culture, the Ministry of Telecommunications, the National Teacher's Association and the Nicaraguan Journalist Union.[3]

In 1989 the Sandinista government decided to return Televicentro (Canal 2) to the Sacasa family.[2] That was interpreted as an evidence of the political circumstances in the last years of Sandinistas rule with a more open and tolerant policy towards the opposition.

With Violeta Chamorro's triumph in the 1990 elections, the network was dismantled[3][4] and Canal 6 became part of The National Television System (Sistema Nacional de Televisión - SNTV) until 1997 when it was legally declared in bankruptcy under Arnoldo Alemán's government. After 16 years of abandonment, on September 14, 2011, Channel 6 was again on the air, due to the investments made by the Nicaraguan government in the restoration of the channel.[5]

Programming[edit]

In the beginning, because of the economic blockade imposed by the United States, the SSTV programming was composed of US series and Cuban productions used to educate according to the new government's ideology.[4]

However, with the help of European professionals (especially from Soviet bloc countries) and Cubans, the network created programs of ample remembrance among the Nicaraguan population while at the same time forming talents that would influence the Nicaraguan television scene. Among the programs produced by SSTV are La Liga del Saber, El Chocoyito Chimbarón, Domingos Espectaculares (Spectacular Sundays) and several documentaries about the Sandinista Revolution.[3][4]

Channel 6 offered a generalist programming while Channel 2 specialized in educational and cultural programming.[1]

References[edit]

  1. ^ a b O'Donnell, Penélope (1995). "El espacio social nicaraguense - El campo de los medios de comunicación". Dar la palabra al pueblo: la enseñanza-aprendizaje de la comunicación en Nicaragua durante la Revolución Popular Sandinista (in Spanish). Mexico City: Universidad Iberoamericana. p. 153. ISBN 968-859-173-4. Retrieved July 27, 2017. 
  2. ^ a b Gonçalves, Felipe. "Breve história do Sistema Sandinista de Televisão (SSTV)" (in Portuguese). Porto Alegre: Universidad Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS). Retrieved July 27, 2017. 
  3. ^ a b c d e Barreto, Pablo (August 23, 2011). "Pioneros (as) del Sistema Sandinista de TV en reencuentro glorioso" (in Spanish). Retrieved July 27, 2017. 
  4. ^ a b c d e "Cuando en Nicaragua se hacía televisión". RubenAr (in Spanish). August 25, 2011. Retrieved July 27, 2017. 
  5. ^ "Nicaragua recuperó señal pública de televisión". La Voz del Sandinismo (in Spanish). Managua. September 14, 2011. Retrieved July 27, 2017.