Slobodna Bosna

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Slobodna Bosna (Bosnian pronunciation: [slôbodnaː bôsna]; English: Free Bosnia) was an investigative weekly news magazine based in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina.[1] The print edition was abolished in December 2015 and Slobodna Bosna now operates as an online magazine, moving away from investigative journalism as in the past.


The magazine's frequent investigations of corruption have led politicians to sue the editor-in-chief Senad Avdić. On 23 June 1999, Sarajevo Municipal Court sentenced Avdić to a two-month suspended jail term on charges of criminal libel.[2] This led to the Committee to Protect Journalists to condemn the conviction and sentencing of Senad Avdić on criminal libel charges as a violation of all international norms of press freedom.[3]

However it is alleged by the rival Bosnian newsmagazine, BH Dani, that Senad Avdić was an informer known as Šćepo who worked for Serb secret police, where he established connections, which he exploited in his later editorial work. Slobodna Bosna became substantially unpopular among Bosnian Muslim community after its editor promoted a book by Dominik Ilijašević Como, an ethnic Croat convicted of war crimes committed on Bosnian Muslim civilians in Kiseljak municipality by Croat forces during the 1992–94 Croat–Bosniak War.[4]

The magazine has a strong secular stance.[5]


  1. ^ "Investigative magazine's office set on fire in Bosnia and Herzegovina". IFEX. 23 September 2013. Retrieved 20 September 2014. 
  2. ^ Daniel Omeragic (1 July 1999). "Alispahic and Mehmetovic are Experts in Getting Rid of "Paper Trail"". Ex-Yupress. Archived from the original on 7 January 2009. Retrieved 20 September 2014. 
  3. ^ Bosna CPJ. 28 June 1999.
  4. ^ Presuda Kantonalnog suda Zenica za zločine hrvatskih snaga nad bošnjakim civilima u Varešu, Kiseljaku, Stupnom Dolu Archived 2007-05-15 at the Wayback Machine. 24 Sata.
  5. ^ Davor Marko (2012). "Citizenship in Media Discourse in Bosnia and Herzegovina, Croatia, Montenegro, and Serbia" (Working papers). European Research Council. Retrieved 20 September 2014. 

External links[edit]