Sputnik (magazine)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Logo

Sputnik (Russian: Спутник) was a Soviet magazine published from 1967 until 1991[1] by the Soviet press agency Novosti in several languages, targeted at both Eastern Bloc countries and Western nations. It was intended to be a Soviet equivalent to Reader's Digest, publishing news stories excerpted from the Soviet press in a similar size and paper.[1]

Although already censored by the Soviet government, Sputnik was at times censored by the governments of countries at odds with the Kremlin as the magazine took a more independent tone during glasnost, the most noted examples being East Germany in November 1988[1] and Cuba in 1989.[2]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c Laura Bradley (April 2013). "Challenging Censorship through Creativity: Responses to the Ban on Sputnik in the GDR" (PDF). The Modern Language Review. 108 (2). Retrieved 21 March 2017. 
  2. ^ "The week the Iron Curtain began to be torn apart". The Independent. London: INM. 25 October 2009. ISSN 0951-9467. OCLC 185201487. Retrieved 12 July 2012. In addition, the authorities yesterday lifted a ban on Sputnik, a Soviet magazine banned in the country last year because of its radical tone. 

External links[edit]