Sputnik (news agency)

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Sputnik News)
Jump to navigation Jump to search

Sputnik
TypeNews and Media
Country
Russia
AvailabilityWorldwide
Slogan"Telling the Untold"
Owner
Launch date
10 November 2014 (2014-11-10)
Official website
sputniknews.com

Sputnik (Russian pronunciation: [ˈsputnʲɪk]; formerly The Voice of Russia and RIA Novosti) is a news agency, news website platform and radio broadcast service established by the Russian government-owned news agency Rossiya Segodnya.[2] Headquartered in Moscow, Sputnik has regional editorial offices in Washington, Cairo, Beijing, Paris, Berlin, London and Edinburgh. Sputnik focuses on global politics and economics and targets an international audience.[3]

According to The New York Times Sputnik engages in deliberate disinformation,[4] and has often been described as a Russian propaganda outlet.[5][6][7] In early 2019, CNN Business reported that Facebook had taken down hundreds of pages on its social media platform which passed as independent news sites but were in fact run by Sputnik employees. Sputnik called the move "clearly political in its nature and...practically censorship.[8]

Sputnik currently operates news websites, featuring reporting and commentary, in over 30 languages including English, Spanish, Polish and Serbian. The websites also house over 800 hours of radio broadcasting material each day and its newswire service runs around the clock.[9][10][11]

History[edit]

RIA Novosti was Russia's international news agency until 2013, and it continues to be the name of a state-operated domestic Russian-language news agency.[12] On 9 December 2013, RIA Novosti was reorganized into a new Russian international news agency Rossiya Segodnya.[13] Dmitry Kiselev, an anchorman of the Russia-1 channel was appointed to be the first president of the new agency.[14] He soon announced that Margarita Simonyan was to be editor-in-chief. Simonyan told The New York Times in 2017 that she choose Sputnik as the new name "because I thought that’s the only Russian word that has a positive connotation, and the whole world knows it."[15]

Sputnik was launched on 10 November 2014 by Rossiya Segodnya, an agency owned and operated by the Russian government, which was created by an Executive Order of the President of Russia on 9 December 2013.[2] Sputnik replaced the RIA Novosti news agency and Voice of Russia (which was the Russian government's international radio broadcasting service from 1993 until 9 November 2014) on an international stage.[16] Within Russia itself, however, Rossiya Segodnya continues to operate its Russian language news service under the name RIA Novosti.[16] According to its chief Dmitry Kiselyov, Sputnik was intended to "provide alternative interpretations that are, undoubtedly, in demand around the world".[5] President Vladimir Putin, visiting the Moscow base of the RT television network in 2013, said the objective behind both the then forthcoming Sputnik agency and RT was to "break the monopoly of the Anglo-Saxon global information streams."[15]

In September 2015, Sputnik announced their intention to locate the agency's UK Radio studio in Scotland's capital Edinburgh.[17] The agency established its radio studio and bureau in the city and at a press conference on 10 August 2016 launched its current affairs and news programme, World in Focus.[9]

In March 2016, access to Sputnik's online content was blocked by Turkish authorities, as well as denying the Turkish bureau chief Tural Kerimov access to the country. The development is thought to have been in response to comments by the Russian leadership that were critical of President Recep Tayyip Erdoğan regarding the Turkish administration's record on human rights and freedom of speech.[18][19] The website was subsequently unblocked later that same year.[20]

Radio services[edit]

Radio Sputnik is the audio service of the Sputnik platform operating in 30 languages "for a total of over 800 hours a day, covering over 130 cities and 34 countries on "FM, DAB/DAB+ (Digital Radio Broadcasting), HD Radio, as well as mobile phones and the Internet."[21] It is also available on various satellite transponders, including a 24 hour English service audible in North America via the Galaxy-19 satellite. Notable presenters on Radio Sputnik include Max Keiser and Stacy Herbert, who present the weekly economics based talk show Double Down;[22] Eugene Puryear, who hosts the talk show By Any Means Necessary; and liberal talk radio host Thom Hartmann, whose Thom Hartmann Program is syndicated daily on Sputnik.

Regarding plans for the U.S. broadcast market, the editor-in-chief of Sputnik U.S. said in a June 2017 interview that there are no near-term plans for expansion into new markets beyond Washington, DC.[23] This came on the heels of a late June 2017 announcement[24][23][25] that Radio Sputnik would sublease Reston, Virginia-licensed translator station W288BS (105.5 FM) from Reston Translator, LLC, which transmits from the WIAD tower in Bethesda, Maryland, and begin broadcasting Sputnik on that signal; the station's reach includes DC proper and the western suburbs in Northern Virginia.[26] Since November 2017, Radio Sputnik is also carried on AM in Washington on WZHF 1390 AM. The American owners of the stations were required to register as a foreign agent by the United States Department of Justice.[27][28]

Sputnik cannot own an American radio station outright due to Federal Communications Commission rules against foreign ownership of broadcast assets, as enacted in the Communications Act of 1934. Prior to 1 July 2017, Radio Sputnik (initially as its predecessor) had broadcast in the Washington DC area on WTOP-HD2 (103.5-HD2) since June 2013 (if not earlier). W288BS translates Urban One's WKYS (93.9)'s digital HD3 signal for analog broadcasting.[23]

Criticism[edit]

Foreign Policy magazine has described Sputnik as a slick and internet-savvy outlet of Kremlin propaganda, which "remixes President Vladimir Putin's brand of revanchist nationalism for an international audience... beating a predictable drum of anti-Western rhetoric."[5] Such views were also voiced by the Washington DC-based think tank[29] Center for European Policy Analysis (CEPA), which argues that Sputnik spreads biased information. In the opinion of CEPA, Sputnik invites only a select group of commenting politicians, especially those known for their pro-Russian views.[6] According to Kevin Rothrock, Russia editor for Global Voices, Sputnik "acts as a spoiler to try and disrupt or blur information unfriendly to Russia, such as Russian troops' alleged involvement in the war in Ukraine".[30] Historical comparisons have been made to Pravda, once the official newspaper of the Communist Party of the Soviet Union, in particular Sputnik's alleged apologia for Joseph Stalin and denial of the 1932–1933 famine in Ukraine known as the Holodomor.[31]

German journalist and author Michael Thumann has described Sputnik as being part of what he calls Russia's "digital information war against the West".[32] Alexander Podrabinek, a Russian journalist who works for Radio France Internationale[33][34] (part of French Government's France Médias Monde) and the Radio Liberty[35] (supervised by Broadcasting Board of Governors, an Independent agency of the U.S. Federal government) has accused Sputnik of disseminating Russian state propaganda abroad.[36] In a vote urging for the European Union to "respond to information warfare by Russia", the European Parliament accused broadcasting channels Sputnik and RT of "information warfare", and placed Russian media organisations along terrorist organisations such as the Islamic State. The federal agency of Rossotrudnichestvo and the Russkiy Mir Foundation were also seen as tools for Russian propaganda in this report.[37] According to a study by Masaryk University, Sputnik is one of the major sources of Russian propaganda in the Czech Republic.[38]

In October 2016, Sputnik misreported the contents of WikiLeaks e-mails in a story that attacked Hillary Clinton. Quotes from an article produced by Kurt Eichenwald were incorrectly attributed to Sidney Blumenthal (due to him quoting Eichenwald in an email) and taken out of context. Sputnik later took down the article.[39] The false story was recited by the then-Republican nominee for president Donald Trump at one of his rallies, leading Eichenwald to accuse Trump of rebranding Russian propaganda for his own advantage. However, this has been disputed by The Washington Post, stating that "It's not that Trump is a Putin marionette, it's that he seems to have pulled bad information off a questionable website and presented it on live television to an audience of thousands without skepticism. This is an indictment of his judgment, not of his loyalty."[40] Jon Passanto of BuzzFeed News notes that the language used by Trump is more similar to a viral tweet from Twitter user @republic2016, which went out 4 hours before the Sputnik article appeared.[40]

A January 2017 report by The Swedish Institute of International Affairs found that Swedish language version of Sputnik News was one of the main tools by which the Russian government spread false information in Sweden.[7][41] According to the report, Sputnik News focused on highly negative stories about NATO and the EU, in particular.[41]

In April 2017, Emmanuel Macron's campaign team banned both RT and Sputnik from campaign events. A Macron spokesperson said the two outlets showed a "systematic desire to issue fake news and false information".[42]

On 26 May 2017, journalist Andrew Feinberg, who had been Sputnik's White House Correspondent, announced on Twitter that he would no longer be reporting for the agency, citing pressure from Sputnik's Russian editors to write stories and ask questions at the White House that implied that murdered Democratic National Committee staffer Seth Rich was killed in retaliation for leaking documents to WikiLeaks despite the lack of any evidence to support such a conclusion. In an interview with CNN's Brian Stelter, Feinberg also noted that Sputnik management had insisted on approving or dictating questions he would ask at White House press briefings, and wanted him to ask questions that implied that the April 2017 Sarin gas attack in Syria was a hoax, and that Sputnik tried to prevent reporters from having bylines to avoid accountability for falsehoods in stories.[43]

In October 2017, Twitter banned both RT and Sputnik from advertising on their social networking service amid accusations of Russian interference in the 2016 United States elections, prompting a stern response from the Russian foreign ministry. It said the ban was a “gross violation” by the United States of the guarantees of free speech.“Retaliatory measures, naturally, will follow,” ministry spokeswoman Maria Zakharova said.[44] In November, Alphabet chairman Eric Schmidt announced that Google will be "deranking" stories from RT and Sputnik in response to allegations about election meddling by President Putin's government, provoking an angry response from both publications.[45]

In April 2018, journalist John Stanton, who had been Sputnik's Pentagon Correspondent for roughly two years, published a report highly critical of Sputnik News, Sputnik Radio, and RIA Novosti, declaring that both the organizations were part of a larger Russian Information Warfare Operation. His public findings were part of an insider research effort while at Sputnik on behalf of the US government.[46]

In May 2018, the Public Broadcasting System's NewsHour website published an article by Elizabeth Flock who reported that after immersing herself for a week in Sputnik News and Radio reports she began "questioning everything...What I found was a stranger picture than I anticipated, one in which I began to understand how persuasive disinformation could be." According to the article, Stanton told her that "'They mix real with unreal, use dubious sources...But trying to pin down what he really found problematic...was like pushing a wet noodle.' What he meant is that proving disinformation can be impossibly slippery."[47]

Forbes reported that Sputnik International reported fake news and fabricated statements by White House Press Secretary Josh Earnest during the 2016 US presidential election.[48] Sputnik falsely reported on 7 December 2016 that Earnest stated sanctions for Russia were on the table related to Syria, falsely quoting Earnest as saying: "There are a number of things that are to be considered, including some of the financial sanctions that the United States can administer in coordination with our allies. I would definitely not rule that out."[48] Forbes analyzed Earnest's White House press briefing from that week, and found the word "sanctions" was never used by the Press Secretary.[48] Russia was discussed in eight instances during the press conference, but never about sanctions.[48] The press conference focused solely on Russian air raids in Syria towards rebels fighting President of Syria Bashar al-Assad in Aleppo.[48]

Sputnik News published articles that promoted conspiracy theories about the murder of Seth Rich.[49] According to The Washington Post, "many Sputnik hosts profess skepticism that Russia meddled in the 2016 presidential election," in contradiction to the assessment of the US intelligence community.[50]

Lee Stranahan, known for conspiratorial articles about the yogurt producer Chobani, was hired by Sputnik News after his departure from Breitbart News.[50][51][52][53] Stranahan had claimed that Breitbart had been insufficiently supportive of his investigations and theories which without any evidence asserted that Chobani was at the center of a grand conspiracy to replace American workers with Syrian refugees, and conceal sexual assaults and outbreaks of tuberculosis.[51][54] Stranahan also said that Breitbart had prevented him from covering the Trump White House.[52] According to The Washington Post, Stranahan is "Sputnik’s most visible Trump supporter".[50]

In 2018, the agency shut down its website in the Kurdish language without mentioning any particular reason for the decision. Former employees of Sputnik said that the news agency decided to shut it down at Turkey’s request.[55]

In January 2019, Facebook removed 289 pages and 75 accounts that the company said were used by Sputnik for misinformation on Facebook.[56] The removed pages posed as independent news sites in eastern Europe and elsewhere but were actually run by employees at Sputnik. It was another in a series of actions taken by Facebook against Russian disinformation.[8][57]

In June 2019 it was found that Serbian language outlet of Sputnik has infiltrated a disinformation hub in Bosnia And Herzegovina. These findings were published by internationally recognized fact-checking platform Raskrinkavanje,[58] which wrote reports about Sputnik bias towards spreading disinformation,[59] in a 106 page document.[60]

In July 2019, the UK Foreign Office banned both RT and Sputnik from attending the Global Conference for Media Freedom in London for "their active role in spreading disinformation". The Russian Embassy called the decision "direct politically motivated discrimination".[61]

Other operations[edit]

Wire services[edit]

As a news agency, Sputnik maintains following news wires:[62]

English
  • Sputnik News Service
  • Sputnik News Service: Russia
  • Sputnik News Service: Russia, Ukraine & the Baltics
  • Sputnik Exclusives
  • Sputnik Defense and Space
Spanish
  • Sputnik Nóvosti
  • Sputnik Hispano (news from Spain, Latin America and other Spanish-speaking communities)
  • Sputnik Rusia y CEI (Russia and the CIS)
  • Sputnik Economía (economy)
Chinese
  • Sputnik Chinese News Service
  • Russian-Chinese relations
  • News about Russia
  • International news
Arabic
  • Sputnik Arabic News Service
  • Sputnik Middle East
  • Sputnik Russia in the World
  • Sputnik Telling The Untold (exclusive reports and interviews)

Persian

  • Sputnik Farsi News Service

Online news[edit]

List indicator(s)
  • RIA : RIA Novosti previously operated online editions in these languages.
  • VOR : inherited from Voice of Russia's online news service.
  • ru : Sputnik also operates Russian language editions for areas served by these editions.

Apart from wire services, Sputnik also operates online news in following languages:

Sputnik previously operated the following editions, which were later shut down:

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "sputniknews.com Site Overview". Alexa Internet. Retrieved 11 October 2016.
  2. ^ a b Pizzi, Michael (9 December 2013). "Putin dissolves RIA Novosti news agency". Al Jazeera America.
  3. ^ Sputnik. "Sputnik International". sputniknews.com.
  4. ^ MacFarquhar, Neil (28 August 2016). "A Powerful Russian Weapon: The Spread of False Stories". The New York Times. Retrieved 29 August 2016.
  5. ^ a b c Elias, Groll (10 November 2014). "Kremlin's 'Sputnik' Newswire Is the BuzzFeed of Propaganda". Foreign Policy. Retrieved 24 January 2015.
  6. ^ a b "Sputnik. Propaganda in a New Orbit". Center for European Policy Analysis (CEPA). Archived from the original on 16 August 2017. Retrieved 29 January 2016.
  7. ^ a b Radio, Sveriges. "Report: Russia spread fake news and disinformation in Sweden - Radio Sweden". Retrieved 20 February 2018.
  8. ^ a b "Facebook takes down anti-NATO pages linked to Russian news agency Sputnik". CNN Business. 17 January 2019.
  9. ^ a b "Russian news agency Sputnik sets up Scottish studio". BBC News. 10 August 2016. Retrieved 14 November 2016.
  10. ^ "Sputnik Launches 24/7 News Coverage in Chinese". Retrieved 14 November 2016.
  11. ^ Hilburn, Matthew. "Russia's New World Broadcast Service is 'Sputnik'". Voice of America News. Retrieved 14 November 2016.
  12. ^ Country profile: Russia – Media, BBC News, last updated 6 March 2012.
  13. ^ "Указ о мерах по повышению эффективности деятельности государственных СМИ". Kremlin.ru.
  14. ^ "Путин ликвидировал РИА Новости". Lenta. 9 December 2013.
  15. ^ a b Rutenberg, Jim (13 September 2017). "RT, Sputnik and Russia's New Theory of War". The New York Times. Retrieved 11 January 2019.
  16. ^ a b "Sputnik launched to news orbit: Russia's new intl media to offer alternative standpoint". rt.com.
  17. ^ McEwen, Alan (28 September 2015). "Moscow TV station Sputnik News sets up office in Edinburgh". dailyrecord.co.uk.
  18. ^ Sputnik. "Turkey Bans Bureau Chief of Sputnik Turkey". sputniknews.com.
  19. ^ "Russian state news agency Sputnik says site blocked in Turkey". Reuters. 15 April 2016.
  20. ^ "Turkey lifts ban on Russia's Sputnik news website - LOCAL". Hürriyet Daily News. Retrieved 14 November 2016.
  21. ^ "About Us". Sputnik News. Retrieved 9 December 2014.
  22. ^ Double Down, Sputnik, Retrieved: 7 June 2016
  23. ^ a b c "Russian-Funded News Station Replaces Bluegrass on 105.5 FM". archive.org. 30 June 2017. Archived from the original on 30 June 2017. Retrieved 3 November 2017.(replaced discontinued dcist.com link)
  24. ^ "Good Morning, America! Radio Sputnik Goes Live in FM in Washington DC". sputniknews.com. 30 June 2017. Retrieved 2 July 2017.
  25. ^ "Russian radio takes over local DC station". The Hill. 30 June 2017. Retrieved 2 July 2017.
  26. ^ "FCC licensing data for radio broadcasting station W288BS". fccdata.org. 15 September 2011. Retrieved 2 July 2017.
  27. ^ "A U.S. Station Switched From Bluegrass to Radio Sputnik—and Got Threats From the Feds". 13 December 2017 – via www.bloomberg.com.
  28. ^ Moyer, Justin Wm (1 December 2017). "D.C.'s Russia-funded FM station expands to AM after partners register as foreign agents" – via www.washingtonpost.com.
  29. ^ "About CEPA – CEPA". cepa.org. Archived from the original on 11 May 2016. Retrieved 28 May 2016.
  30. ^ Haldevang, Max de. "A Russian state news organization has suddenly become obsessed with UFOs". Retrieved 12 September 2016.
  31. ^ Young, Cathy (31 October 2015). "Russia Denies Stalin's Killer Famine". The Daily Beast. Retrieved 7 March 2017.
  32. ^ "Und...Action!". Die Zeit. 9 August 2015. Retrieved 14 February 2016.
  33. ^ Davidoff, Victor (13 October 2013). "Soviet Psychiatry Returns". The Moscow Times. Retrieved 9 January 2014.
  34. ^ Judan, Ben (1 October 2009). "Reporter says criticism of Soviets brought threats". The San Diego Union Tribune.
  35. ^ "Автор: Александр Подрабинек" (in Russian). Radio Liberty.
  36. ^ Laetitia, Peron (20 November 2014). "Russia fights Western 'propaganda' as critical media squeezed". Yahoo! News. Agence France-Presse. Retrieved 24 January 2015.
  37. ^ "'EU Strategic Communications With A View To Counteracting Propaganda'" (PDF). European Parliament. 20 November 2016.
  38. ^ Analýza „prokremelských“ webů: šíří vlnu zloby a půl procenta soucitu (Czech). Mladá fronta DNES. 13 June 2016
  39. ^ "Dear Mr. Trump, I am not Sidney Blumenthal". Newsweek. Archived from the original on 11 October 2016. Retrieved 11 October 2016.
  40. ^ a b Bump, Philip (11 October 2016). "The Trump-Putin link that wasn't". The Washington Post. Retrieved 22 December 2016.
  41. ^ a b Henley, Jon (11 January 2017). "Russia waging information war against Sweden, study finds". the Guardian. Retrieved 20 February 2018.
  42. ^ "Emmanuel Macron's campaign team bans Russian news outlets from events". The Guardian. 27 April 2017. Retrieved 9 May 2017.
  43. ^ Feinberg, Andrew. "My Life at a Russian Propaganda Network". Politico. Retrieved 24 August 2017.
  44. ^ Twitter Bans Ads From Russia Today and the Sputnik Network, Citing Election Meddling, Time, 27 October 2017, retrieved 26 July 2018
  45. ^ Google to 'derank' Russia Today and Sputnik, BBC News, 21 November 2017, retrieved 22 November 2017
  46. ^ "Putin's Information Warfare, Open Source Intelligence Operations in Washington, DC" (PDF). Cryptome. Retrieved 10 December 2018.
  47. ^ "After a Week of Russian Propaganda I was Questioning Everything". News Hour. Retrieved 10 December 2018.
  48. ^ a b c d e Rapoza, Kenneth (7 December 2016), "Fake News In Russia: 'Obama Threatens Sanctions Due To Russia's Role In Syria'", Forbes, retrieved 10 December 2016
  49. ^ "The Seth Rich Conspiracy Theory". Snopes.com. 25 May 2017. Retrieved 27 September 2017.
  50. ^ a b c Moyer, Justin Wm (12 July 2017). "From the Kremlin to K Street: Russia-funded radio broadcasts blocks from the White House". Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved 20 February 2018.
  51. ^ a b Dickerson, Caitlin (26 September 2017). "How Fake News Turned a Small Town Upside Down". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 27 September 2017.
  52. ^ a b Gray, Rosie. "From Breitbart to Sputnik". The Atlantic. Retrieved 20 February 2018.
  53. ^ Balluck, Kyle (6 April 2017). "Former Breitbart reporter joins Russian propaganda network: 'I'm on the Russian payroll now'". TheHill. Retrieved 20 February 2018.
  54. ^ "Chobani coverage is a reminder of one company's experience with Breitbart". mcclatchydc. Retrieved 27 September 2017.
  55. ^ "Russian Sputnik shuts down Kurdish website at Turkey's request". Ahval News. 30 June 2018.
  56. ^ "Facebook Accuses Staff at Russia's Sputnik of Fake Accounts". Bloomberg News. 19 January 2019.
  57. ^ "Removing Coordinated Inauthentic Behavior from Russia | Facebook Newsroom". Retrieved 18 January 2019.
  58. ^ "How Serbian Sputnik Infiltrated a Disinformation Hub in Bosnia And Herzegovina". EU vs DISINFORMATION. 14 June 2019. Retrieved 14 June 2019.
  59. ^ ""Sputnik" o Bosni: Medijski "zastupnik" Milorada Dodika". Raskrinkavanje.ba. Retrieved 14 June 2019.
  60. ^ Tijana Cvjetićanin, Emir Zulejhić, Darko Brkan, Biljana Livančić-Milić. "Disinformation in the online sphere: The case of BiH" (PDF).CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  61. ^ Russia's RT banned from UK media freedom conference, BBC News, 9 July 2019, retrieved 26 August 2019
  62. ^ "Products and services". Sputnik. Rossiya Segodnya. Retrieved 19 March 2019.

External links[edit]

Links for Radio Sputnik's Washington, D.C. station (W288BS-FM 105.5 MHz)