Sunbeam Television

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Sunbeam Television Corporation
Private
Industry Broadcast television
Founded 1962
Headquarters Miami, Florida
Area served
United States
Key people
Sydney Ansin, founder
Edmund Ansin, co-founder/CEO
Products Broadcast television

Sunbeam Television Corporation is a privately held broadcasting company based in Miami, Florida that owns three television stations in the United States.

History[edit]

Sunbeam Television was founded in 1962 by Sydney Ansin, who inherited his family's shoemaking business in Massachusetts and later purchased South Florida real estate in the years after World War II, eventually settling in Miami Beach. Sydney's son, Edmund ("Ed") Ansin, joined his father when the elder Ansin prevailed in a lengthy quest to acquire Miami television station WCKT from the Cox and Knight publishing families. The Cox/Knight cooperative, Biscayne Television Corporation, had its license to operate the station revoked by the Federal Communications Commission due to improper contact with an FCC commissioner.

Ed Ansin was installed as WCKT's executive vice president upon Sunbeam's takeover of the station. He became the company's president and chief operating officer after Sydney's death in 1971.[1][2] WCKT would change its call letters to WSVN in 1983, and would remain Sunbeam's lone property until 1993, when they acquired WHDH in Boston from New England Television.

On September 14, 2006, it was announced that Boston's WLVI would be acquired by Sunbeam from Tribune Broadcasting.[3] The sale was approved in late November 2006, and Sunbeam took control of the station on December 18, 2006.[4]

Controversies[edit]

Miami loses NBC, gains Fox, Boston too, gains independence[edit]

Sunbeam's flagship station, WCKT/WSVN in Miami, had been an NBC affiliate from the day it began operations in 1956. However, it suffered from poor viewership for its local news, and frequently pre-empted lower-rated network programming, much to NBC's chagrin. As NBC rose to ratings prominence during the middle 1980s, the network sought to upgrade its visibility in the growing Miami-Fort Lauderdale market.

In 1987, NBC parent company General Electric purchased CBS affiliate WTVJ, the area's number one news station at the time from investment firm Kohlberg Kravis Roberts & Co. Sunbeam immediately sought to block the purchase, and spent over a year fighting NBC in court. As a result of the litigation NBC was forced to run WTVJ as a CBS affiliate for over a year, which did not sit well with either network. Sunbeam's efforts were ultimately unsuccessful. On December 31, 1988, NBC ended its 32-year relationship with WCKT/WSVN and moved all its programming to WTVJ.

Not long after giving up on NBC, Sunbeam tried to acquire an affiliation with CBS, which was losing WTVJ to NBC after 40 years. However, CBS declined the offer. WSVN was slated to become an independent station. However, as a sidebar to the NBC purchase of WTVJ, CBS acquired Fox affiliate WCIX (now WFOR-TV) in the spring of 1988, despite its marginal signal in Fort Lauderdale and Broward County. This ended up leaving the young Fox network without a Miami outlet. WSVN and Fox soon agreed to an affiliation deal, initiating a partnership which began on January 1, 1989.

A similar affect will occur with WHDH as NBC is looking for options for an NBC O&O in Boston. The Boston Globe noted a history of hostility between NBC and Sunbeam, including its objection to NBC's purchase of WTVJ in Miami to displace its own WSVN (which later defected to Fox), and the conflicts surrounding The Jay Leno Show (see below).[5][6]

Sunbeam owner Ed Ansin subsequently confirmed to the Boston Globe that NBC had informed him in September 2015 that channel 7's affiliation would not be renewed, and offered to buy the station for $200 million; however, he said that he would not consider any offers worth less than $500 million, and that any sale of WHDH would also include WLVI. Ansin said that NBC was "trying to steal our station," and confirmed that the network was threatening to shift its programming to NBC O&O Station Telemundo affiliate WNEU, but that he still predicted that "we’re going to be the NBC affiliate."[7] Ansin believed that NBCUniversal's main motivation for these moves were to create further synergies with WNEU and New England Cable News for the purposes of advertising sales.[8] Initial reports suggested that if WHDH were to lose NBC programming, Sunbeam would move the CW affiliation currently held by WLVI to channel 7.[9] However, Ansin has since stated that WHDH would be operated as a news-intensive independent station if the NBC affiliation is lost;[10] additionally, WLVI's own affiliation with The CW is up for renewal in August 2016, and there is a possibility that CBS (who co-owns The CW with Time Warner) could transfer the CW affiliation to its O&O station MyNetworkTV affiliate WSBK-TV if WLVI is unable to renew.[11][12]

On January 7, 2016, Valari Staab, president of NBC Owned Television Stations, confirmed that NBC would cease its affiliation with WHDH effective January 1, 2017, and that it would launch its owned-and-operated NBC outlet on January 1, 2017. Staab did not outright say whether NBC programming will be carried by WNEU, but that NBCUniversal was evaluating options for over-the-air carriage of the new outlet.[13][14] Prior to the announcement, Ansin told the Boston Globe that he was considering challenging the planned move of NBC from WHDH; he argued that the possible reduction in over-the-air coverage NBC may sustain if it moves to WNEU would constitute a violation of conditions imposed by the FCC upon Comcast's acquisition of NBC Universal, as it would not be in the public interest.[8][10] His position is supported by Senator Edward Markey; a representative of Markey stated that as a "long-time supporter of universal service and free, over-the-air local broadcasting", he planned to "closely scrutinize the impacts any deal could have on viewers in Massachusetts."[15]

Ed Ansin tried to file a lawsuit against NBC on March 10, 2016 for violating antitrust law given to Comcast when it brought NBCUniversal and that WNEU's over-the-air signal only covers half of Eastern Massachusetts.[16][17][18] His lawsuit, however, was closed off on May 16, 2016.[19]

On August 16, 2016, Ansin later announce that WHDH will no longer pursue on the appeal against NBC, arguing that it was unlikely that the appeal would be resolved in his favor, and thus making WHDH an Independent Station by January 1, 2017. As it loses its affiliation with NBC, it will expand its newscasts while offering its 8 p.m. slot of Syndicated programming.[20][21] However, the Station's lawyer, Michael Grass, told the Boston Business Journal that the station is still in the appeal process while "[t]hey have to prepare to be a non-affiliate and have a plan for doing that even though we continue to believe that Comcast did not honor its obligations to us," although it is unlikely that court will force NBC programing to remain on WHDH.[22]

Sensational news[edit]

Not long after becoming a Fox station, WSVN increased its news output (the station currently has more hours of local news than any network-affiliated station in the U.S.). The station also revamped its coverage to place an emphasis on crime stories. Under the direction of news director Joel Cheatwood, WSVN came to be known both in and out of South Florida as the station where "if it bleeds, it leads", with the slogan espousing a tabloid-like philosophy.[23] This sensational approach, along with a flash-heavy visual look, vaulted WSVN from perennial third-place finisher to the market's number-one news operation. WSVN also influenced the look of many Fox affiliates' newscasts in years to come.

The tabloid approach also garnered heavy criticism, both positive and negative, from within the television industry. WSVN continues with this format today, and WHDH adopted a somewhat watered-down version of the WSVN format after Sunbeam bought that station in 1993.

Boston says no (then yes) to Jay Leno[edit]

On April 2, 2009, WHDH in Boston announced that it would not join other NBC affiliates in airing a new hour-long program fronted by outgoing Tonight Show host Jay Leno. Instead, the station said it would simulcast an hour of local news at 10:00 P.M. with its sister station WLVI. In its statement, Sunbeam CEO Ed Ansin cited concerns with both ratings and advertising revenue for its existing 11:00 P.M. newscast as the main impetus for the decision.[24] NBC answered Sunbeam with a threat to strip WHDH of its affiliation. WHDH had offered to air the new program at 11:00 as a compromise, but the network rejected that offer.

With the threats of lawsuits and the strong possibility of NBC making good on its threat, WHDH reconsidered its decision two weeks later. However, Ansin's foresight would later prove to be correct. Viewership for WHDH's 11:00 news dropped 20 percent in the November 2009 sweeps period, and a wave of affiliate complaints about similar declines for their late newscasts would force NBC to end the primetime run of the program on February 11, 2010 in a very controversial shake-up of its late night lineup.[25]

Sunbeam vs. DirecTV Dispute[edit]

At midnight on January 14, 2012, Sunbeam shut down its link between its stations and the DirecTV satellite service after talks to increase the retransmission fees paid to the stations by a reported 300% failed. The effect of this dispute affected an estimated 230,000 customers in the South Florida area and interfered with the carrying of several NFL football games by local bars that subscribed to DirecTV during the outage. The dispute was resolved between Sunbeam and DirecTV with those local channels being restored to those affected customers at 6 pm on January 26.[26]

Stations[edit]

City of license / Market Station Channel TV (RF) Owned Since Affiliation
Boston - Cambridge WHDH 7 (42) 1993 NBC
WLVI 56 (41) 2006 The CW
Miami - Fort Lauderdale WSVN 7 (7) 1962 Fox
  • † To Become Independent on January 1, 2017

References[edit]

  1. ^ South Florida Business Journal - by Kevin Gale (2001-08-27). "Ansin family to keep working until the cows have no home | South Florida Business Journal". Southflorida.bizjournals.com. Retrieved 2011-01-01. 
  2. ^ "Breaking News". Boston Magazine. Retrieved 2011-01-01. 
  3. ^ Romano, Allison (September 14, 2006). "Tribune Sells Boston Station". Broadcasting & Cable. Retrieved March 22, 2013. 
  4. ^ "WLVI's main man takes the high road". Worcester Telegram & Gazette. December 14, 2006. Retrieved March 22, 2013.   – via NewsBank (subscription required)
  5. ^ "NBC talks with Ch. 7 could bring shake-up to Boston TV". Boston Globe. Retrieved 16 December 2015. 
  6. ^ Channel 7 Fights Sale Of Rival TV Station's Owner, Wants Channel 4 Deal Stopped, Fort Lauderdale Sun-Sentinel, March 11, 1987. Accessed December 16, 2015
  7. ^ Leung, Shirley (December 23, 2015). "To Channel 7 owner, NBC's offer is $300 million too little". The Boston Globe. Retrieved December 23, 2015. 
  8. ^ a b "NBC Will Launch Boston Station, Threatening Longtime Affiliate WHDH". Variety. Retrieved 8 January 2016. 
  9. ^ Fee, Gayle; Heslam, Jessica (December 17, 2015). "NBC dials up heat: Ch. 7 set to lose network affiliation". Boston Herald. Retrieved December 17, 2015. 
  10. ^ a b "NBC plans to pull plug on WHDH-TV, Ed Ansin says". Boston Globe. January 7, 2016. Retrieved January 7, 2016. 
  11. ^ "NBC Announces "NBC Boston" - WHDH to Lose Affiliation in 2017 - Update 2". New England One. Retrieved 8 January 2016. 
  12. ^ "Beantown Breakup - NBC Actually Leaving WHDH?". New England One. Retrieved 16 December 2015. 
  13. ^ "NBCU Launching NBC O&O in Boston Next Year". Broadcasting & Cable. Retrieved 7 January 2016. 
  14. ^ "NBC to Launch NBC Boston Next Year". TVSpy. Retrieved 7 January 2016. 
  15. ^ "NBC to pull plug on WHDH in Boston; Markey wary, Ansin 'weighing options'". Boston Herald. Retrieved 8 January 2016. 
  16. ^ "WHDH Suing Comcast Over Loss Of Affiliation". TVNewsCheck. Retrieved 10 March 2016. 
  17. ^ "Channel 7 owner sues Comcast in NBC fight". Boston Globe. Retrieved 10 March 2016. 
  18. ^ "Here's an Update on NBC Boston". TVSpy. Adweek. Retrieved 13 March 2016. 
  19. ^ McGovern, Bob (May 16, 2016). "Judge tosses suit by WHDH over network dispute". Boston Herald. Retrieved May 17, 2016. 
  20. ^ Leung, Shirley (August 16, 2016). "Ed Ansin drops fight to keep NBC affiliation for WHDH". The Boston Globe. Retrieved August 16, 2016. 
  21. ^ Miller, Mark K. (August 16, 2016). "WHDH Boston Unveils Expanded News Plans". TVNewsCheck. Retrieved August 16, 2016. 
  22. ^ Ryan, Greg (August 16, 2016). "WHDH-TV reveals new format without NBC shows as it continues Comcast legal battle". Boston Business Journal. Retrieved August 16, 2016. 
  23. ^ Jicha, Tom (29 March 1991). "News Show To Get WSVN`s Familiar Tabloid Touch". South Florida Sun-Sentinel. Retrieved 9 July 2012. 
  24. ^ Diaz, Johnny (2009-04-03). "WHDH-TV snubs Leno as 10 p.m. program - The Boston Globe". Boston.com. Retrieved 2011-01-01. 
  25. ^ "Jay Leno lead-in a joke - BostonHerald.com". News.bostonherald.com. 2010-01-09. Retrieved 2011-01-01. 
  26. ^ http://www.thestreet.com/story/11376257/1/sunbeam-television-shuts-out-directv-nfl-fans-in-miami-in-attempt-to-extract-300-percent-pay-increase.html

External links[edit]