TVTimes

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

TVTimes
Tvtimes.jpg
TVTimes logo from 1992 to 2019
EditorColin Tough
CategoriesTV listings magazine
FrequencyWeekly
Circulation197,153 (ABC Jan-Jun 2016)[1]
Print and digital editions.
First issue22 September 1955
CompanyIndependent Television Publications (1955–1989)
IPC Media (1989–2014)
TI Media (since 2014)
CountryUnited Kingdom
Based inLondon, England
LanguageBritish English
Websitewww.whatsontv.co.uk
ISSN0962-1660

TVTimes is a television listings magazine published in the United Kingdom by TI Media, it is known for its access to television actors and their programmes.

TVTimes belongs to TI Media's family of television magazines including What's on TV (1991), TV & Satellite Week (1993) and TV easy (2005–14), as well as the soap bi-weekly Soaplife (1999–2018).

History and publication[edit]

The magazine was launched on 22 September 1955, at the start of transmissions of ITV serving in the London area carrying the two programme companies Associated-Rediffusion (later became Rediffusion Television on 6 April 1964) and Associated Television (formerly Associated Broadcasting Company), but only became a national magazine from 21 September 1968.

On 3 October 1981, it was briefly rebranded as TVTimes Magazine, the premise being it contained more than simply television listings and later dropped on 6 October 1984 reverting back to its original name. Until television listings were deregulated on 1 March 1991, TVTimes was the only place where the public could find complete listings of ITV programmes for the week ahead, and from November 1982 onwards, Channel 4 (including S4C in the Welsh pull-out supplement Sbec) programmes too[2], and from 11 February 2006 it was refreshed for a more modern look, increasing its emphasis on big-star interviews and soaps.

Originally published by Independent Television Publications (an association of the ITV companies), in 1989 the magazine was acquired by IPC Media, which became Time Inc. UK in 2014.[3]

Use of the brand[edit]

ITV used the branding for several broadcast spin-offs, including Miss TVTimes and The TVTimes Awards during the 1970s and 80s.

Regional editions[edit]

Prior to 1968, several of the regional ITV companies produced their own listings magazines:

Magazine ITV region
TVTimes Associated-Rediffusion (weekdays until 1968), Associated Television (London: weekends until 1968, and Midlands: weekdays), Associated British Corporation (weekends in the Midlands and North of England until 1968), Granada Television (weekdays, and later all week from 29 July 1968), Southern Television, Anglia Television, Border Television, Grampian Television, Scottish Television (from September 1965), Yorkshire Television (from 29 July 1968), Thames Television (weekdays from 30 July 1968), London Weekend Television (weekends from 2 August 1968)
TV Guide Scottish Television (until May 1962)
Television Weekly Television Wales and the West (until 1968), Wales West and North Television (Teledu Cymru) (until 1964), Independent Television Service for Wales and the West (4 March – 19 May 1968), Harlech Television (from 20 May 1968)
TV World Associated Television (weekdays, and later all week from 29 July 1968), Associated British Corporation (weekends until 1968)
The Viewer Tyne Tees Television, Scottish Television (until September 1965)
TV Post Ulster Television
Look Westward Westward Television
Channel Viewer Channel Television

From 1956 to 1964, the Midlands originally had their own edition of TVTimes listing ATV and ABC programmes, but a separate listings magazine in the Midlands called TV World from September 1964, with the innovative idea of splitting the magazine itself 50-50, with a second cover in the middle allowing for the magazine to be folded over to create both a weekend and a weekday magazine from one publication, before TVTimes went national on 21 September 1968.

During the late 1950s until the early 1980s, TVTimes suffered frequent printing disputes that often meant emergency or special combined editions.

On 1 March 1991, TVTimes published BBC One and BBC Two programme listings for the first time, which also the 11 regional editions that generally referred to by the ITV company's name rather than geographical area:

BBC region ITV region
BBC Northern Ireland Ulster Television
BBC Scotland Grampian Television, Scottish Television, Border Television
BBC North East Tyne Tees Television
BBC North Yorkshire Television
BBC North West Granada Television
BBC Wales/West HTV Cymru Wales/West
BBC Midlands Central Independent Television
BBC East Anglia Television
BBC South East Thames Television (until 31 December 1992), Carlton Television (from 1 January 1993), London Weekend Television
BBC South Television South (until 31 December 1992), Meridian Broadcasting (from 1 January 1993), Channel Television (from 26 October 1991)
BBC South West Television South West (until 31 December 1992), Westcountry Television (from 1 January 1993)

Channel Television continued to publish its own listings magazine Channel Viewer on 1 September 1962, followed by a 1970s relaunch as Channel Television Times and then later shortened to CTV Times until 25 October 1991 as it was feared that the company might cease trading without the revenue from its own magazine.

Although every ITV region originally had its own version, but since 2006 there are now only four editions:

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "ABC Certificates and Reports: TV Times". Audit Bureau of Circulations. Retrieved 6 January 2015.
  2. ^ "The TV-Listings Market: The Duopoly Strikes Back". The Economist. 2 February 1991. p. 53.
  3. ^ Devitt, Maureen. "Scottish Television profit 21% brighter". Herald Scotland. Retrieved 2014-08-23.

External links[edit]