TV listings

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from TV listings (UK))
Jump to navigation Jump to search

A page from a Dutch TV guide.

TV listings (television listings, also sometimes called a TV guide or program/programme guide) are a printed or electronic timetable of television programs. Often intended for consumer use, these provide information concerning programming on various television channels available to the reader – either via terrestrial, free-to-air, cable, satellite or over-the-top MVPD – indicating at what time and on what channel they are due to be broadcast over a period usually encompassing about seven- to 14-days in advance.

Overview[edit]

Since the early days of television, such listings have been printed in local newspapers, newspaper inserts, or magazines (including specialized listings magazines), but are now often viewed as electronic program guides available on set-top boxes.

Most print listings publications originally displayed programming information a text-based format modeled after program logs maintained by local broadcasters, which organized programs first by their scheduled airtime and secondarily by channel, a format that allowed complete program titles and synopses of reasonable detail to be incorporated into the guide. With the formation of other broadcast and subscription channels in subsequent years, set space requirements resulted in detailed synopses were gradually restricted to series and specials – usually those airing in evening timeslots – as well as movies.

Since the 1980s, grids – which organize listings primarily by channel in correspondence to airtime – have become the common format for displaying listings information, as it allows more space to display programming data for an expanded lineup of channels. Many national and local TV listings magazines (such as TV Guide in the United States) originally incorporated grids to show prime time listings, but would eventually begin expanding them to encompass the full broadcast day during the late 1980s and 1990s. For print publications, space requirements have largely limited the availability and detail of programming information that can be incorporated into a grid format; however, because web- and application-based APIs can fit more information into such a structure, the format does allow for detailed synopses to be included into a grid. However, most websites and mobile apps offering program listings usually incorporate synopses and other information concerning a specific television program in a clickable or swipeable dialog box.

Program listings data is compiled by various metadata providers throughout the world, which provide data to specific regions or countries. The most prominent provider of television program metadata is Gracenote, which assumed most responsibilities for program metadata dissemination from Tribune Media Services, following Tribune Media's acquisition of Gracenote (now owned by Nielsen), in 2014. Gracenote's On Entertainment service provides TV listings and synopses for approximately 85 countries – including the United States and Canada – and 35 languages, and maintains a database of program data for approximately six million television seriess and movies for guidance for various websites and electronic programming guides. Within the United Kingdom, Press Association, Red Bee Media Broadcasting Dataservices, REDNI[1] and DigiGuide[2] serve as the major providers of television listings metadata.

History[edit]

United States[edit]

Print listings[edit]

The first television program guide to be published was released by New York City television station WNBT (now NBC owned-and-operated station WNBC) in June 1941; the station mailed "program cards" containing programming information for the week of June 30 to July 5, to local owners of television sets. The program cards were attached with an "opinion card" at the bottom of the guide, which NBC asked owners to fill out and mail to the network.[3]

The first local "television guide books" first began publication during 1948: Television Forecast in Chicago, the Local Televiser in Philadelphia, and the TeleVision Guide in New York City. The former of the three was the first continuously published television listings magazine, when Television Forecastfirst became sold on newsstands on May 9, 1948. Founder Les Viahon and three other partners bankrolled the venture with an initial funding round of $250 each; they initially published Television Forecast in the basement classroom of Abbot Hall at Northwestern University, and bounded the inaugural issue with staplers borrowed from Northwestern professors.[3] First sold on June 14, 1948, The TeleVision Guide was founded by MacFadden Publications and Cowles Media Company circulation director Lee Wagner.[4] During the late 1940s and early 1950s, Wagner began publishing regional editions of The TeleVision Guide for New England and the BaltimoreWashington area.[5] Brothers Irvin and Arthur Borowsky, co-founders of the North American Publishing Company, began publishing the Local Televiser (which was subsequently retitled Philadelphia TV Digest following its initial issues) on November 7, 1948, with the intent of using the publication to serve as a promotional tool to increase television sales by way of a commitment from local distributors of Philco television sets to pay 50% of the publishing costs and the provision of television set ownership lists.[3] Many local newspapers throughout the United States also began publishing weekly listings guides for distribution as supplements in their Sunday editions, eventually extending to daily schedule inserts within the lifestyles/entertainment sections of their weekday editions.

In the winter of early 1953, Wagner sold The TeleVision Guide to Philadelphia-based newspaper and magazine publisher Walter Annenberg, who folded the magazine into his multimedia company Triangle Publications. (Wagner would serve as a consultant for its successor national magazine until 1963.) Triangle concurrently purchased numerous regional television listing publications including TV Forecast, TV Digest and the Local Televiser, intending to develop a national television magazine. Wagner's publication served as the prototype for TV Guide (originally adopted as the renaming of the New York-based TeleVision Guide on March 18, 1950), which Triangle first released as a national publication on April 3 of that year, with a cover story about Lucille Ball and Desi Arnaz's newborn son Desi Arnaz, Jr., who was referred to under the headline: "Lucy's $50,000,000 baby".[6][5] 1.56 million copies of the digest-sized first issue were sold across ten U.S. cities.[3][7]

While the initial issue was an almost instant success, TV Guide's circulation decreased with subsequent issues, even as the magazine's distribution expanded to five additional cities (Pittsburgh, Rochester, Detroit, Cleveland and San Francisco) throughout the summer of 1953. Sales of TV Guide began to reverse course with the September 4–10, 1953, "Fall Preview" issue, which had an average circulation of 1,746,327 copies; by the mid-1960s, TV Guide had became the most widely circulated magazine in the United States.[8]

Electronic and interactive program guides[edit]

As cable television grew in distribution across the United States, methods to provide alternatives to print television listings began to be developed. In 1981, Tulsa, Oklahoma-based United Video Satellite Group (later Gemstar-TV Guide International) launched the first electronic program guide service in North America, in the form of a cable channel known simply as the Electronic Program Guide (EPG). The channel – which eventually evolved into the general entertainment network Pop – was developed with the creation of a software application sold to cable television providers in the United States and Canada to provide 24-hour-a-day program listings in a scrolling grid format to their subscribers on a dedicated cable channel. It had the ability to display programming information up to 90 minutes in advance, utilizing raw listings data supplied via satellite to a computer unit installed in the headend facilities of participating systems to present that data to subscribers in a format customized to the system's channel lineup. The initial grid covered the entire screen and was programmed to provide four hours of listings information suited to each system's entire channel lineup, uploaded and displayed one half-hour period at a time. The EPG software was originally designed only to generate video, resulting in cable operators uplinking a local FM radio station or a cable-originated audio service provider (such as Cable Radio Network) to serve as the channel's audio feed.

An "optional" software upgrade released for the Amiga 1000-based EPG Sr. in 1987, incorporated a modified listings grid that was confined to the lower half of the screen. The split-screen configuration allowed for static or animated graphical advertisements for local and national businesses and logos (primarily for promotions for cable channels carried by the local system) to be created locally by each cable system operator and uploaded to the software to fill the video feed's upper half. In 1988, United Video made further upgrades to the revised EPG Sr. software (then renamed the Prevue Guide, later known as TV Guide Channel and TV Guide Network), and integrated the system with the Amiga 2000; the upgrades also allowed support for video and accompanying audio in the top-half video feed,[9] allowing for video-sourced commercials and program promotions to appear in either the left or right halves of the upper-half video feed, often coupled with title, channel and airtime data to appear in the opposing halves.

In 1986, Chris Schultheiss and engineer Peter Hallenbeck of STV/Onsat – a publishing company that had been known for distributing print listings guides – introduced SuperGuide, an interactive electronic programming guide for home satellite subscribers.[10][11] The original system stored programming information (up to around one week in advance of the current date) through a locally sourced computer system, and was programmed to allow a remote control to interact with the unit. Users had to turn off the guide once they found a show they wanted to watch, and then change the channel on the satellite receiver to the appropriate service. Listings information was distributed by satellite to the SuperGuide software to the home owner's dish.

An upgraded version of SuperGuide was released in March 1990; integrated into the Uniden 4800 receiver,[12] this version – the first commercially available unit for home use that had a locally stored guide integrated with the receiver for viewing and taping at the touch of a button – included hardware that allowed storage of up to two weeks of programming information and permitted users to access the channel carrying the show they wanted to watch or set it to record (controlling a VCR unit via an infrared output) by remote.[13]

In June 1988, Eli Reiter, Michael H. Zemering and Frank Shannon were awarded a patent for an interactive program guide (IPG) that allowed users to search programming information by title or category.[14] In 1996, Prevue Networks (the parent of what, by that point, had become the Prevue Channel) introduced Prevue Interactive (later known as TV Guide Interactive and then iGuide), the first IPG service distributed in the United States, which was initially designed for General Instruments's DCT 1000 series of set-top digital cable converter boxes.

In 1995, software company TV Host, Inc. launched the Electronic TV Host, a web-based, subscription IPG service that allowed users to download and search program listings, set reminders for programs users wanted to watch or record, and create personalized television listings pertaining to their viewing tastes. Electronic TV Host was developed as both a website and a free-to-download desktop application for Windows 95 (and later, Windows 98 and Windows 2000) that allowed users to download program listings for a monthly or annual subscription.[15][16] TV Guide followed with its own web-based listings service in March 1996, with the launch of the iGuide. Originally developed by the News Corporation-MCI joint venture Delphi Internet Service Corp. as a web portal, it initially featured a mix of comprehensive television listings, news content, TV Guide editorial content and a search feature called CineBooks, which allowed users to access detailed information on about 30,000 film titles.[17][18] In January 1997, iGuide was relaunched as the TV Guide Entertainment Network (TVGEN; later renamed TV Guide Online in 2002), refocusing on television, music, movies and sports listings and information, along with wire news and features from Reuters, Daily Variety and The New York Post, free e-mail updates for registered users, and a chat room that was developed to accommodate 5,000 users simultaneously.[19][20][21]

United Kingdom[edit]

On 1 March 1991, the monopoly on listings magazines ended and the market was opened up. Before this, there were two magazines on the market: Radio Times, began in 1923, for BBC listings and TV Times, began in 1955, for ITV and, from 1982, Channel 4 listings. A number of magazines appeared on the market at that time: TV Quick, What's on TV and the short-lived TV Plus. By the mid-1990s What's on TV was Britain's best-selling weekly magazine but in 2008 a rival publication, TV Choice (began in 1999 by Bauer Media Group) achieved a higher circulation. TV Choice has a similar design and format but at a lower price.

Traditionally these have been simple broadcast programming lists of what appears in chronological order on the various channels available, having been designed for an age in which there were only a few channels, and where the only medium was paper. Now there over 600 channels in the UK alone, the internet offers different formats and possibilities for TV listings (e.g. www.tvguide.co.uk),[22] and television is starting to appear in both mobile and internet formats, so the whole approach to TV listings is changing. In addition, most UK newspapers publish a full week's listings guide in their Saturday and Sunday editions.

List of TV listings magazines[edit]

Currently published[edit]

Australia[edit]

Publication Year of launch Current owner
TV Week 1960 Bauer Media Group

Canada[edit]

Publication Year of launch Current owner
TV Hebdo
(Québec)
1957 TVA Publications
TVWeek 1953 Canada Wide Media Limited

France[edit]

Publication Year of launch Current owner
Télé 7 Jours 1947 Hachette Filipacchi Médias
Télé Poche 1966 Mondadori France
Télérama 1947 Publications de la Vie Catholique
TV Magazine 1987 Quebecor World

Germany[edit]

Publication Year of launch Current owner
Auf einen Blick 1952 Bauer Verlag
Funk Uhr 1952 Mediengruppe Klambt
Gong 1948 Funke Mediengruppe
Hörzu 1946 Funke Mediengruppe

Ireland[edit]

Publication Year of launch Current owner
RTÉ Guide 1961 RTÉ Commercial Enterprises
TV Now 2000 VIP

Italy[edit]

Publication Year of launch Current owner
TV Sorrisi e Canzoni 1952 Arnoldo Mondadori Editore

Japan[edit]

Publication Year of launch Current owner
Beautiful Lady & Television 1997 Tokyo News Service

New Zealand[edit]

Publication Year of launch Current owner
TV Guide 1994 Fairfax New Zealand

Portugal[edit]

Publication Year of launch Current owner
TV Guia 1979 Cofina

Russia[edit]

Publication Year of launch Current owner
TV Park 1994 Media Park

United Kingdom[edit]

Publication Year of launch Current owner
Inside Soap 1992 Hearst Magazines UK
formerly Nat Mags)
Heat 1999 H. Bauer
Radio Times 1923 Immediate Media Company
(formerly BBC Magazines)
Total TV Guide 2003 H. Bauer
TV & Satellite Week 1993 Time Inc.
TV Choice 1999 H. Bauer
TV Guide 1991–? Hearst Magazine UK
TV Quick 1991–2010 H. Bauer
TVTimes 1955 Time Inc.
What's on TV 1991 Time Inc.

United States[edit]

Publication Year of launch Current owner
Channel Guide NTVB Media
OnDISH Magazine
(available exclusively to Dish Network subcribers)
NTVB Media
Teve Guía
(Puerto Rico)
1962 Agencia de Publicaciones
TV Guide 1953 NTVB Media
TVWeekly NTVB Media
VIEW! Magazine!
(available exclusively to Wide Open West subcribers)
NTVB Media

Defunct[edit]

Australia[edit]

Publication Years of
operation
TV Times 1957–1980

Canada[edit]

Publication Years of
operation
TV Guide 1977–2006

Philippines[edit]

Publication Years of
operation
TV Times

United Kingdom[edit]

Publication Dates of
operation
Film & TV Week 1997
TV easy 2005–2014
TV Pick 2013
TV Plus 1991
TV Quick 1991–2010
What Satellite and Digital TV 1986–2014

United States[edit]

Publication Years of
operation
The Cable Guide 1989–2012
Total TV 1986–1998

List of TV listings websites[edit]

Current[edit]

Australia[edit]

Website Year of launch Current owner
Freeview.com.au 2008 Freeview
On TV Tonight
(also distributed in the United States, Canada, the United Kingdom and Ireland)
2015 On TV Tonight Pty Ltd.
OurGuide 2002 Ourguide Pty Ltd.
TV Tonight 2007 TV Tonight, LLC
YourTV.com.au Nine Digital Pty Ltd

Canada[edit]

Website Year of launch Current owner
TVPassport
(also distributed in the United States)
2016 TV Media Inc.

Italy[edit]

Website Year of launch Current owner
TVDaily.it 2012 Anicaflash

South Korea[edit]

Website Year of launch Current owner
TVDaily.asiae.co.kr 2006

United Kingdom[edit]

Website Year of launch Current owner
OnTheBox 2002 Olderiswiser Media Limited
TVGuide.co.uk 2004 TVGuide.co.uk Ltd TV Listings
YO.TV 2009 TVGuide.co.uk Ltd TV Listings

United States[edit]

Website Year of launch Current owner
TV Guide Digital 1996 CBS Interactive
TitanTV 2001 TitanTV, Inc.
TVTV.us
(also distributed in Canada)
2016
Zap2It
(also distributed in Canada)
2000 Tribune Digital Ventures/Gracenote

Defunct[edit]

Canada[edit]

Website Years of
operation
TV Guide 2006–2012

United Kingdom[edit]

Website Years of
operation
Tank Top TV 2006–2016

United States[edit]

Website Years of
operation
Couchville 2007–2008[23]
MeeVee 2005–2009[24]
TVplanner 2006–2010

References[edit]

  1. ^ "TV Services - Real-time Editing & Design". Real-time Editing & Design. Retrieved 2015-11-17. 
  2. ^ "DigiGuide Listings Data Services". 
  3. ^ a b c d "1946-1949 "TV Forecast": Telling the Public About What's On the Air". TVHistory.tv. Retrieved June 5, 2018. 
  4. ^ "Lee Wagner, 83; Founding Owner of TV Guide Magazine". Los Angeles Times. Times Mirror Company. September 14, 1993. 
  5. ^ a b Hugh Hart (June 14, 2010). "June 14, 1948: TV Guide Prototype Hits N.Y. Newsstands". Wired. Condé Nast. 
  6. ^ Michael Logan (April 3, 2013). "TV Guide Magazine's 60th Anniversary: How Desi Arnaz Jr. Became Our First Cover Star". TV Guide. CBS Interactive. Retrieved June 5, 2015. 
  7. ^ "Pre-National TV-Magazine Launch Dates". TVHistory.tv. Retrieved June 5, 2018. 
  8. ^ "National TV Guide – The First Years". TVHistory.tv. Retrieved June 5, 2018. 
  9. ^ "Video: Prevue Guide operating normally". YouTube. 
  10. ^ STV Magazine. May 1987 p. 14
  11. ^ 1986 STTI exhibitor list, p. 33
  12. ^ Onsat Magazine. June 10–16, 1990
  13. ^ 1990 Transactions on IEEE consumer electronics society meeting notes/synopses, p. 310
  14. ^ US 4751578 
  15. ^ "Gemstar Buys Online TV Program Guide". Bloomberg News. April 29, 1999. Retrieved June 8, 2018 – via The New York Times. 
  16. ^ "TV listings switch channels to PCs". CNET. July 8, 1996. Retrieved June 8, 2018. 
  17. ^ "IGUIDE UNVEILS TV LISTINGS". AdAge. Crain Communications. March 8, 1996. Retrieved June 5, 2018. 
  18. ^ "FULL TV GUIDE AVAILABLE ONLINE". AdAge. Crain Communications. May 8, 1996. Retrieved June 5, 2018. 
  19. ^ Jane Hodges (January 13, 1997). "NEWS CORP. SAYS HELLO TO `TV GUIDE,' GOOD-BYE TO IGUIDE". AdAge. Crain Communications. Retrieved June 5, 2018. 
  20. ^ Laurence Zuckerman (January 13, 1997). "Murdoch Again Tries His Luck on Line". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved June 5, 2018. 
  21. ^ "TV GUIDE TO LAUNCH NETWORK OF WEB SITES". AdAge. Crain Communications. September 8, 1997. Retrieved June 5, 2018. 
  22. ^ TV Listings, TVGuide.co.uk Official website.
  23. ^ "Couchville Joins The Deadpool". TechCrunch. Archimedes Ventures. February 14, 2008. Retrieved June 8, 2018. 
  24. ^ Erick Schonfeld (March 1, 2009). "MeeVee A Ghost Town, All Employees "Inactive." LiveUniverse CEO Greenspan Still Nuts". TechCrunch. Archimedes Ventures. Retrieved June 8, 2018.