Televisión Mexiquense

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Coordinates: 19°35′32.20″N 99°06′56.40″W / 19.5922778°N 99.1156667°W / 19.5922778; -99.1156667

Mexiquense TV
Type Terrestrial television network
Country  Mexico
Availability State of Mexico
Mexico City
Owner Sistema de Radio y Televisión Mexiquense
(Gobierno del Estado de México)
Launch date
1984
Official website
www.radioytvmexiquense.mx/

Mexiquense TV is the public television network of the Mexican State of Mexico. It is operated by the Sistema de Radio y Televisión Mexiquense, a state agency which also owns six radio stations.

History[edit]

A little more than a year after the initial sign-on of the first radio station, on 10 July 1984 the Televisión Mexiquense broadcasting system was deployed using the following transmitters: XHGEM-TV channel 7 in Metepec, serving Toluca (now channel 12); XHTEJ-TV channel 12 in Tejupilco; and XHATL-TV channel 4 in Atlacomulco.

Due to the expansion of Imevisión, which intended to use channel 7 as part of its national network, in 1988 the XHGEM-TV Metepec signal was moved from channel 7 (where it had been since its original 26 September 1984 sign-on) to channel 12. At some point the Atlacomulco transmitter went off the air.

In 1998, responsibility for Televisión Mexiquense was transferred to the newly formed Sistema de Radio y Televisión Mexiquense, part of the Secretariat of Education, Culture and Social Welfare of the state of Mexico.

In 1999, coverage was extended to the east of the Mexican capital, covering the Cuautitlán-Texcoco Valley and the Federal District, by means of XHPTP-TV channel 34 and a broadcast tower atop Three Padres Peak in the municipality of Coacalco.

Due largely to expansion in coverage of the network, on 11 November 1999, the responsibility for theSistema de Radio y Televisión Mexiquense was moved away from the Secretariat of Education, Culture and Social Welfare to become the direct responsibility of the Government of the State of Mexico. Some drastic changes in the programming content followed, departing largely from coverage of very local subjects that previously had occupied most of the broadcast schedule.

After the year 2000, Televisión Mexiquense began expansion of its signal to other parts of the Republic and internationally, taking advantage of new technologies and the growing popularity of subscription television. In 2001, the Sky System and the Solidaridad (Solidarity) II satellite extended its signal nationwide. Coverage was extended to Cablevisión subscribers in November 2003.

In 2004, with the obsolescence of the Solidaridad II satellite, Televisión Mexiquense migrated to a new Mexican government-owned satellite, Satmex 5. Its network coverage area now extended outside Mexican national territory, reaching the United States, southern Canada, the Caribbean, Central America and most of South America.

On 25 June 2004, the Televisión Mexiquense signal was carried live for the first time via Internet streaming video.

In March 2016, the two remaining transmitters were authorized to clear the 600 MHz band by moving to lower channels. XHGEM will move to RF channel 20,[1] and XHPTP will relocate its digital facilities to its former analog channel 34.[2]

Transmitters[edit]

RF VC Callsign Location Network ERP Concessionaire/Permittee
51/20 12 XHGEM-TDT Toluca/Jocotitlán Televisión Mexiquense 250 kW Gobierno del Estado de México
41/34 34 XHPTP-TDT Pico Tres Padres Televisión Mexiquense 400 kW Gobierno del Estado de México

XHGEM has authorizations for 21 digital repeaters across the state, including repeaters that replace the old, separately licensed Tejupilco de Hidalgo and Atlacomulco ones. Seven more are associated to XHPTP.

The entire state network left analog on December 17, 2015, in line with the shutoff date for television in Mexico City and the State of Mexico.

Programming[edit]

Most of Televisión Mexiquense's programming is produced in-house, with three newscasts a day, a daily sports program and public affairs and cultural programming. What syndicated fare it has had over the years has almost exclusively consisted of movies, foreign soap operas (mostly, Korean dramas dubbed into Spanish) and cartoons. The network also sources some of its programming from Deutsche Welle, which also sells its output to other state networks.

See also[edit]

References[edit]

External links[edit]