The China Quarterly

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The China Quarterly  
China Quarterly.jpg
China Q.
Discipline Area studies
Language English
Edited by Tim Pringle
Publication details
Publisher
Cambridge University Press for the School of Oriental and African Studies, University of London. (United Kingdom)
Publication history
1960-present
Frequency Quarterly
1.540
Indexing
ISSN 0305-7410 (print)
1468-2648 (web)
LCCN 62000248
OCLC no. 01554322
Links

The China Quarterly (CQ)[1] is a British double-blind peer-reviewed (the highest international standard) academic journal which was established in 1960 and focuses on all aspects of contemporary China and Taiwan. It is the most important research journal about China in the world[2] and is published by the Cambridge University Press.[3] It covers a range of subjects including anthropology, business, literature, the arts, economics, geography, history, international affairs, law, politics, and sociology. Each issue contains articles and research reports, and a comprehensive book review section. The China Quarterly is owned by the School of Oriental and African Studies, University of London.[4] Its current editor-in-chief is Tim Pringle.

History[edit]

The China Quarterly began as an offshoot of Soviet Survey, a journal published by the Congress for Cultural Freedom (CCF).[5] Walter Laqueur, the editor of Soviet Survey, asked sinologist Roderick MacFarquhar to edit the new journal in 1959, and the first issue was released in 1960.[5] Publication of the journal was eventually transferred from the CCF to the School of Oriental and African Studies at the University of London.[5] It would later be revealed that the CCF was funded by the Central Intelligence Agency; MacFarquhar stated that he "never knew about this relationship and had certainly not been subjected to attempts to 'control' my editorship from Paris [the location of the CCF]."[5] David Wilson succeeded MacFarquhar as editor in 1968.[5]

Controversies[edit]

In August 2017 Cambridge University Press (CUP), the publisher, confirmed it had removed access to more than 300 articles from readers in China following pressure from Chinese government. Cambridge University Press stated they blocked this material in China to avoid having their entire publication blocked. The press published a list of the articles removed which included sensitive topics such as the Tiananmen Square protests of 1989, Pro-democracy movements in Hong Kong and the negative effects of the Cultural Revolution.[6] Several academics criticised the decision of Cambridge University Press to self-censor, however CUP stated that it was "troubled by the recent increase in requests of this nature" and was committed to academic freedom.[7]

The Guardian reported the censorship was part of a broader crack-down on dissent since Xi Jinping took power.[8]

Abstracting and indexing[edit]

This journal is indexed by the following services:

References[edit]

External links[edit]