The Courier (Ballarat)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Courier
Ballarat Courier logo.png
Type Daily newspaper
Format Compact
Owner(s) Fairfax Media
Founder(s) Robert Clark
Edward J.Bateman
Publisher Australian Community Media
Editor Eugene Duffy
Founded 1867
Headquarters Ballarat
Circulation Mon-Fri: 9200[1]
Sat: 18,300[2]
Website thecourier.com.au

The Ballarat Courier is a daily newspaper circulating in the Ballarat region of regional Victoria.

The editor is Eugene Duffy. The newspaper is owned by Fairfax Media.

History[edit]

In 1867, Robert Clark and Edward J.Bateman established The Courier under the name of Bateman Clark & Co. The first office was located on the south side of Sturt Street, east of Albert Street. The newspaper consisted of four broadsheet pages and was printed on a hand press, turning out approximately 300 copies an hour. In 1871 the office moved to 24 Sturt Street and in 1889 the Clark and Bateman partnership dissolved, with Clark becoming the sole proprietor. In 1922 the newspaper became a private company called the Ballarat Courier Proprietary and a year later bought out the opposition, The Star. The Courier changed format from broadsheet to tabloid in 1944.

The newspaper is most famous for its involvement in an infamous Communist scandal in the 1950s. Editor of the Courier Robert Williams was publicly accused of being a Russian spy. Although he was never brought to trial Williams stood down as editor, marking the end of the newspaper's darkest days.

References[edit]

  1. ^ "ABC Circulation – Mon-Fri". AMAA. December 2016. Retrieved 26 May 2017. 
  2. ^ "ABC Circulation – Sat". AMAA. December 2016. Retrieved 26 May 2017. 

External links[edit]