The Daily Journal (Venezuela)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Daily Journal
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Founder(s) Jules Waldman
Founded 1945
Language English
Ceased publication 2008
Headquarters Caracas, Venezuela
Website Inactive, no longer updated

The Daily Journal was an English language newspaper published in Caracas, Venezuela. It was founded by Jules Waldman, an American journalist who lived in Caracas from 1940 to his death in 1990.[1] The target market of the newspaper was English-reading people in Venezuela, which included expatriates of all nationalities as well as bilingual Venezuelans.[2]


The first edition was launched on 17 February 1945 with the name of The Caracas Journal.[2] On 23 February 1958, a special bilingual edition was published to chronicle the flight of Venezuelan strongman Marcos Pérez Jiménez.[1]

In 1980, The Daily Journal began to be managed by the Czech born-Venezuelan raised businessman Hans Neumann, who was the president of the board of directors until 2001 when he died.[3][4] Rodger E. Farrell became president of the newspaper.[5]

In 2003, The Daily Journal C.A., the previous owners, sold the newspaper to TDJ, C.A. a group of investors led by Janet Kelly, an American born expert on Venezuelan politics.[6] After she was found dead on March of the same year, The Daily Journal passed into the hands of Russell M. Dallen Jr., who was president and editor-in-chief from 2003 to 2006.[7][8]

Sale and demise[edit]

On 1 March 2006, The Daily Journal, which had dealt with financial problems, was bought by Julio Augusto López, a Venezuelan entrepreneur of Peruvian parents that allegedly had links to the Venezuelan government.[9][10][11] The Daily Journal, previously know for "its editorial independence" then obtained a reputation of being a "chavista" newspaper, with the stance becoming aligned with Hugo Chávez's government and the owner, Julio Augusto López, allegedly becoming a member of the "Bolivarian bourgeoisie".[9] In 2006, an edition for Peru was launched[10] and Ollanta Humala, then running for president of Peru, allegedly received indirect support from the Chávez government through The Daily Journal, with the newspaper paying Humala's wife, Nadine Heredia, $4,000 monthly.[9] Two years later on 18 November 2008, The Daily Journal went bankrupt and ceased to be published.[12][13]


The Daily Journal covered topics like politics, economy, business, science, sports and so on; although international news were given more coverage than Venezuelan news. The Daily Journal provided reports and columns from its partners at The New York Times, The Washington Post, the Los Angeles Times, and The Times.[2] Some sections put to press regularly included a bridge (card game) column, a comics page, a crossword puzzle and a page full of sports scores.[6] On weekends, the newspaper offered magazines, supplements and Sunday comics. Editorials written by the staff of the The Daily Journal were hardly ever published.

See also[edit]


  1. ^ a b "Jules Waldman, Founder of English Newspaper, Dies After Attack". Associated Press. 26 July 1990. Retrieved 4 April 2014. 
  2. ^ a b c "About Us". The Daily Journal. Archived from the original on 25 December 2005. Retrieved 4 April 2014. 
  3. ^ Dallen, Russell M. "Dallen: 60 years of Venezuelan history". The Daily Journal. Archived from the original on 20 December 2007. Retrieved 4 April 2014. 
  4. ^ "Obituaries in the News". Associated Press. 10 September 2001. Retrieved 4 April 2014. 
  5. ^ "Sociales" (in Spanish). Tal Cual. 19 November 2001. Retrieved 4 April 2014. 
  6. ^ a b "Caracas´s Daily Journal : Going against the tide with a positive bet on Venezuela's future". 5 February 2003. Archived from the original on 4 April 2003. Retrieved 4 April 2014. 
  7. ^ "Janet Kelly, 56, Editor of Venezuelan Daily". The New York Times. 26 March 2003. Retrieved 4 April 2014. 
  8. ^ "Editorial Team, Russell M. Dallen Jr.". The Daily Journal. Archived from the original on 27 September 2007. Retrieved 4 April 2014. 
  9. ^ a b c Libón, Óscar (5 May 2009). "Dos firmas venezolanas le envían dinero a esposa de Ollanta Humala". Correo. Retrieved 7 September 2015. 
  10. ^ a b "La noticia es el producto, el idioma es el inglés" (in Spanish). El Universal. 7 April 2006. Retrieved 4 April 2014. 
  11. ^ "Pro-Chávez businessmen accused of sponsoring Humala". El Universal. 6 May 2009. Retrieved 4 April 2014. 
  12. ^ "¿Quién responde por los trabajadores de The Daily Journal?" (in Spanish). Sindicato Nacional de Trabajadores de la Prensa website. 1 December 2008. Archived from the original on 23 December 2008. Retrieved 4 April 2014. 
  13. ^ "Denuncian a exempleador de Nadine" (in Spanish). Perú.21. 4 May 2011. Retrieved 4 April 2014.