The Gender War

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Gender War
Könskriget
Directed by Evin Rubar
Produced by Nordisk Film
Starring Margareta Winberg, Eva Lundgren, Ireen von Wachenfeldt, Gunilla Ekberg
Edited by Lars Tidblom
Distributed by Sveriges Television SVT2
Release date
  • 2005 (2005)
Running time
120 minutes (in two parts)
Country Sweden
Language Swedish

The Gender War (Swedish: Könskriget) is a documentary in two parts by journalist Evin Rubar on radical feminism in Sweden and its influence on Swedish politics. It was produced by Nordisk Film and broadcast by Sveriges Television in the series Dokument inifrån on 15 and 22 May 2005. The Gender War was also part of Evin Rubar being awarded the TV award Kristallen and Sveriges Television's equality award the same year.

The documentary focuses on the national organisation for women’s and young women's shelters in Sweden, ROKS, an organisation helping young female victims of sexual abuse called Friends of Bella, former Minister of Gender Equality Margareta Winberg and Professor Eva Lundgren.

Effects[edit]

The documentary made a big impact on the debate in the Swedish mainstream media and had several major consequences. Uppsala University decided to make an inquiry into Eva Lundgren's research.[1] Lundgren was freed from the official accusations but received severe criticism in the media; later the university increased her funding in compensation for the unjustified inquiry and stated their support for her in 2007.[2] However, in 2011 she resigned from her chair and criticized the university for not doing enough to clear her reputation.[3]

The Riksdag discussed withdrawing funding of ROKS. Gudrun Schyman, spokesperson for the Feminist Initiative, questioned Rubar's main argument in an article in the Svenska Dagbladet newspaper on May 24, 2005.[4] Some women's shelters announced that they will be leaving the central organisation ROKS because of the controversy.[5] Ireen von Wachenfeldt announced her resignation as the chairperson of ROKS on July 6, 2005.[6]

The New York Times wrote that the film showed that militant feminism was widespread in Sweden and reached into official circles, and quoted von Wachenfeldt, who said that "men are animals" in the document.[7]

Swedish Broadcasting Commission complaints[edit]

The aired program received a record amount of complaints to the regulatory body Swedish Broadcasting Commission (a total of 174). The first complaints did not lead to a conviction and the commission report stated the film is aligned neutrally, but in one respect lacking in the requirement for objectivity.[8][9][10]

However, after another complaint by two of the other women that were part of the events described in the first part of the show, this part of the film was convicted of non-neutrality[11] since their version of events was not requested "in time" and was not presented in the show. This decision led the makers of the documentary to file an appeal of the Swedish Broadcasting Commission to the Parliamentary Ombudsman for a conflict of interest, since one of the commissioners in the board, Lena Adelsohn Liljeroth, had been active in one of the women's shelters connected to ROKS.[12] Their report has not yet provoked a response from the Parliamentary Ombudsman.

References[edit]

  1. ^ Waara, Anneli (2005-06-07). "Granskning av forskning kring mäns våld mot kvinnor inleds". University of Uppsala. Retrieved 2015-08-21. 
  2. ^ Inga-Bodil Hermansson (2007-01-02). "Eva Lundgren kompenseras med nytt avtal". Genus.se. Retrieved 2015-08-21. 
  3. ^ "Eva Lundgren säger upp sig från Uppsala universitet". University of Göteborg. Retrieved 2015-08-21. 
  4. ^ Schyman, Gudrun (May 24, 2005). "FN stöder könsmaktsordning". Svenska Dagbladet. Retrieved 2015-08-21. 
  5. ^ "Kvinnojour lämnar Roks". Svenska Dagbladet. May 24, 2005. Retrieved 2015-08-21. 
  6. ^ Morén, Christoffer (July 6, 2005). "Ireen von Wachenfeldt lämnar Roks". Sveriges Radio. Retrieved 2015-08-21. 
  7. ^ Ekman, Ivar (October 20, 2005). "Swedish feminism put to the test". The New York Times. Archived from the original on March 31, 2013. Retrieved 2015-08-21. 
  8. ^ ""Könskriget" friades". DN.SE. 2005-11-02. Retrieved 2014-07-27. 
  9. ^ Granskningsnämnden för radio och TV (2005-11-02). "Decision, SB 820/05" (PDF) http://www.grn.se/upload/PDF-filer/sambes/2005/SB820-05.pdf.  Missing or empty |title= (help)
  10. ^ "Programmet Plus och dokumentären Könskriget fälldes av granskningsnämnden". svt.se. Retrieved 2011-06-11. 
  11. ^ Granskningsnämnden för radio och TV (2006-03-22). "Beslut, SB 220/06" (PDF) http://www.grn.se/upload/PDF-filer/sambes/2006/SB220-06.pdf.  Missing or empty |title= (help)
  12. ^ Rubar, Evin & Brånstad, Johan (March 23, 2006). "Jävig ledamot när "Könskriget" fälldes". Dagens Nyheter. Retrieved 2015-08-21. 

External links[edit]