The Majalla

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

The Majalla
Editor-in-chief Salman bin Yousuf Al Dossary
Categories Online Newsmagazine
Frequency Weekly
Circulation 86.961 (2009)
Publisher Saudi Research Publishing Company
Year founded 1980; 38 years ago (1980)
Company Saudi Research and Marketing Group (SRMG)
Country United Kingdom, Saudi Arabia
Language Arabic, English and Persian
Website The Majalla
ISSN 0261-0876

The Majalla, often directly transliterated as Al Majalla (Arabic:المجلة, "the magazine") is a Saudi-owned, London-based political news journal published in Arabic, English and Persian.[1] From 1980 to 2009 a print edition was issued weekly, every Sunday. In April 2009 the magazine moved to an all-online format.[2][3] The online version continues to be published weekly.[4]

History and profile[edit]

The Majalla was launched by Hisham Hafiz in London in 1980.[5][6] The magazine is currently owned by Saudi Research and Marketing Group (SRMG),[7] and was reestablished in 1987 by Ahmed bin Salman, then chairman of the SRMG.[8] The current chairman of the SRMG is Turki bin Salman Al Saud.[9]

The SRMG owns many other newspapers such as Arab News, Al Eqtisadiah, Urdu News and Asharq Al Awsat and magazines, including Sayidaty, Al Jamila, Arrajol, Bassim and Heya.[10]

The Majalla, along with Sayidaty and Al Yamamah, is among popular magazines in Saudi Arabia.[11]


Gabriel G. Tabarani served as the deputy managing editor of the Majalla from 1980 to 1984.[12] From 1983 to 1987 the chief editor of the magazine was Othman Al Omeir who currently owns news portal Elaph.[13] Then Abdel Rahman Al Rashid served as the editor-in-chief of the magazine from 1987 to 1998.[14] Adel Al Toraifi was appointed editor-in-chief of the Majalla in 2010,[1] and the chief editor of the magazine.[15] In July 2012, Toraifi was also appointed deputy deputy chief editor of Asharq Al Awsat, a daily published by SRMG.[16] His term ended in July 2014.[17] Toraifi's term as the editor-in-chief of the magazine ended in July 2014 when Salman bin Yousuf Al Dossary was appointed to the post.[18]


The Majalla offers the readers an overview of the main weekly news, analysis and exclusive reports with a focus on political affairs.[19] The magazine also provides news from USA today, Time Magazine, World Monitor and MEED.[19]

Because of its close connection with the Arab world, The Majalla has often broken stories from sources close to militant groups like the PLO,[20] Hamas,[21] and Al-Qaeda.[22][23][24] It also publishes articles written by senior Saudi princes like Prince Turki Al Faisal.

The magazine is also well known for its political cartoons, particularly those by the late Mahmoud Kahil.[25] These were often critical of Israel and the United States.[26][27] The Majalla sponsored London's first Festival for Arab Caricature in 1989.


The 1994 circulation of The Majalla was 116,000 copies.[28] The audited circulation of the magazine at the end of the 1990s is stated to be just under 100,000 copies.[6] Its 2009 circulation was 86.961 copies.[19]


  1. ^ a b "Al Toraifi New Editor-in-chief of Asharq Al Awsat". Asharq Al Awsat. 11 December 2012. Archived from the original on 11 December 2012. Retrieved 14 December 2012.
  2. ^ Jeffrey Ghannam (3 February 2011). "Social Media in the Arab World: Leading up to the Uprisings of 2011" (PDF). The Center for International Media Assistance. Retrieved 25 September 2013.
  3. ^ Gabriel Chahine; Christopher Vollmer. "The Advent of Digital News in the GCC" (PDF). Booz & Company. Retrieved 2 October 2014.
  4. ^ "Arab Media Outlook 2009-2013" (PDF). Dubai Press Club and Value Partners. Retrieved 15 September 2013.
  5. ^ "Biography". Hisham Hafiz. Archived from the original on 11 July 2011. Retrieved 4 June 2012.
  6. ^ a b Alterman, Jon B. (1998). "New Media New Politics?" (PDF). The Washington Institute. 48. Retrieved 7 April 2013.
  7. ^ "Saudi Research and Marketing Group" (PDF). Money Expert Club. November 2009. Retrieved 4 June 2012.
  8. ^ "SRMG" (PDF). The Majalla. September 2011. Retrieved 14 December 2012.
  9. ^ "Saudi Research and Marketing Group appoints new chairman". Al Arabiya. 10 February 2013. Retrieved 12 February 2013.
  10. ^ "Medıa personalıty of the year; AMF honours Saudı Prınce Faısal" (PDF). MEPA Monthly Bulletin. 31 (31). March 2009. Retrieved 28 May 2012.
  11. ^ "Saudi Arabia - Marketing and Sales Strategy". The Saudi Network. Retrieved 6 June 2012.
  12. ^ Gabriel G. Tabarani (16 May 2011). Jihad's New Heartlands: Why the West has Failed to Contain Islamic Fundamentalism. Author House. p. 7. ISBN 978-1-4678-9180-6. Retrieved 21 September 2013.
  13. ^ "The Murdoch of the Middle East". The Majalla. 21 May 2010. Retrieved 2 June 2012.
  14. ^ "Abdel Rahman Al Rashid". The Emirates Center for Strategic Studies and Research. Retrieved 26 February 2013.
  15. ^ "About The Majalla". SUSRIS. Retrieved 10 November 2014.
  16. ^ "Adel Al-Toraifi appointed Deputy Editor-in-Chief of Asharq Al Awsat". The Majalla. 4 July 2012. Archived from the original on 6 October 2012. Retrieved 14 December 2012.
  17. ^ "Adel Al Toraifi". Arabian Business. Retrieved 26 June 2014.
  18. ^ Salman Al Dossary appointed Asharq Al Awsat editor in chief Asharq Al Awsat. 2 July 2014. Retrieved 19 October 2015.
  19. ^ a b c "Saudi Research and Marketing Group" (PDF). Global Investment House. November 2009. Retrieved 28 May 2012.
  20. ^ Remnick, David (6 May 2002). "Rage and Reason". The New Yorker.
  21. ^ Mishal, Shaul. "The Pragmatic Dimension of the Palestinian Hamas: A Network Perspective" (PDF). p. 583.
  22. ^ Miyazaki, Jamie (22 November 2003). "Japan, Korea new terror fronts". Asia Times.
  23. ^ "Al Qaeda vows back-breaking strike". Reuters. 27 December 2003.
  24. ^ Lis, Jonathan (15 November 2003). "Report: Al-Qaida claims responsibility for attacks". Haaretz.
  25. ^ "Welcome". Mahmoud Kahil. Retrieved 4 April 2013.
  26. ^ Hammond, Andrew (2007). Popular Culture in the Arab World: Arts, politics, and the media. American University in Cairo Press. p. 260. ISBN 977-416-054-1.
  27. ^ Long, Jerry M (2004). Saddam's war of words: politics, religion, and the Iraqi invasion of Kuwait. University of Texas Press. p. 165. ISBN 0-292-70264-7.
  28. ^ Kuldip R. Rampal (1994). "Saudi Arabia". In Yahya R. Kamalipour; Hamid Mowlana. Mass Media in the Middle East: A Comprehensive Handbook. Westport, CT: Greenwood Press. p. 247. Retrieved 14 October 2013. – via Questia (subscription required)

External links[edit]