The Mercury News

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
The Mercury News
The Newspaper of Silicon Valley[1]
The Mercury News (2018-01-24).svg
CA SJMN.jpeg
The December 22, 2011, front page of the San Jose Mercury News
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Digital First Media
Editor David Butler
Founded June 20, 1851; 167 years ago (1851-06-20) (as San Jose Weekly Visitor)
Language English
Headquarters 4 North Second Street
San Jose, California 95190
U.S.[2]
Circulation At 2011:
527,568 daily
602,566 Sunday[3]
ISSN 0747-2099
OCLC number 145122249
Website www.mercurynews.com

The Mercury News (formerly San Jose Mercury News), often locally known as The Merc, is an American daily newspaper published in San Jose, California. It is published by the Bay Area News Group, a subsidiary of Digital First Media. Because of its location in Silicon Valley, The Mercury News has covered many of the key events in the history of computing. It was the first American newspaper to publish in three languages (English, Spanish, and Vietnamese).[4]

Name[edit]

The paper's name derives from the San Jose Mercury and San Jose News, two daily newspapers that merged to form the Mercury News.

The word "Mercury" in the paper's name is a double entendre. It refers to the importance of the mercury industry during the California Gold Rush. At the time, the nearby New Almaden mine (now Almaden Quicksilver County Park) was North America's largest producer of mercury, which was needed for hydraulic gold mining. In addition, Mercury is the Roman messenger of the gods as well as the god of commerce and thieves, known for his swiftness, so the name Mercury is commonly used for newspapers without the quicksilver association.[5]

Coverage[edit]

Sections vary by day of the week, but Business, Sports, and The Valley are standard daily fare.

The paper's local coverage and circulation is concentrated in Santa Clara County and San Mateo County. With the Mercury News, East Bay Times, and Marin Independent Journal, the Bay Area News Group covers much of the San Francisco Bay Area with the notable exception of San Francisco itself.

The Mercury News's predecessor, the Weekly Visitor, began as a Whig paper in the early 1850s but quickly switched its affiliation to the Democratic Party.[6] The paper remained a conservative voice through the mid 20th century, when it supported pro-growth city leaders and pursued a staunchly pro-growth, anti-union agenda.[4] It became considerably more moderate in the 1970s, reflecting new ownership and changes to the local political landscape.[7] It endorsed John B. Anderson for President in 1980 and has endorsed Democratic presidential candidates in every election since 1992.[8]

History[edit]

Early history[edit]

The newspaper now known as the Mercury News began in 1851 or 1852.[note 1] California legislators had just moved the state capital from San Jose to Vallejo, leading to the failure of San Jose's first two newspapers, the Argus and State Journal. A group of three businessmen led by John C. Emerson bought the papers' presses to found the San Jose Weekly Visitor.[5] The Weekly Visitor began as a Whig paper but quickly switched its affiliation to the Democratic Party. It was renamed the Santa Clara Register in 1852. The following year, F. B. Murdoch took over the paper, merging it into the San Jose Telegraph.[6][10][11] W. A. Slocum assumed control of the Telegraph in 1860 and merged it with the San Jose Mercury or Weekly Mercury to become the Telegraph and Mercury. William N. Slocum soon dropped Telegraph from the name.[12][13] By this point, the Mercury was one of two newspapers publishing in San Jose.[6]

Owen ownership[edit]

James Jerome Owen, a forty-niner and former Republican New York assemblyman, became the Mercury's publisher in the spring of 1861, later acquiring a controlling interest in the paper along with a partner, Benjamin H. Cottle.[14][6][15] The paper published daily as the San Jose Daily Mercury for three months in the fall of 1861, then from August 1869 to April 1870 with the addition of J. J. Conmy as partner,[15][16] and again from March 11, 1872, after the purchase of the Daily Guide.[14] In 1878, Owen formed the Mercury Printing and Publishing Company.[17]

A postcard depicting the San Jose electric light tower

In 1881, Owen proposed to light San Jose with a moonlight tower. The San Jose electric light tower was dedicated that year. The Mercury boasted that San Jose was the first town west of the Rocky Mountains lighted by electricity.[18]

The Mercury merged with the Times Publishing Company in 1884.[19][20] The Daily Morning Times and Daily Mercury briefly became the Times-Mercury, while the Weekly Times and Weekly Mercury briefly become the Times-Weekly Mercury.[21] In 1885, both publications adopted the San Jose Mercury name.[22] That year, Owen sold his interest in the paper and moved to San Francisco.[14]

The Mercury and Herald front page on the afternoon of April 19, 1906, describes the state of destruction after the earthquake in San Francisco, including the destruction of the Examiner and Call buildings.

Hayes ownership[edit]

In late 1900, Everis A. Hayes and his brother Jay purchased the Mercury. Then, in August 1901, they purchased the San Jose Daily Herald, an evening paper, and formed the Mercury Herald Company.[23] In 1913, the two papers were consolidated into a single morning paper, the San Jose Mercury Herald.[24]

In 1942, the Mercury Herald Company purchased the San Jose News (which was founded in 1851) but continued to publish both papers, the Mercury Herald in the morning and the News in the evening, with a combined Sunday edition called the Mercury Herald News.[24] The Herald name was dropped in 1950.[25]

Ridder ownership[edit]

Herman Ridder's Northwest Publications (later Ridder Publications) purchased the Mercury and News in 1952.[26] During the mid 20th century, the papers took largely conservative, pro-growth positions. Publisher Joe Ridder was a vocal proponent of San Jose City Manager A. P. Hamann's development agenda, which emphasized urban sprawl within an ever-expanding city limits. Ridder counted on increasing population to lead to increased newspaper subscriptions and advertising sales. The paper supported a series of general obligation bonds worth $134 million (equivalent to $690 million in 2016), most of it spent on capital improvements that benefited real estate developers. It also supported a revision to the city charter that introduced a direct mayoral elections and abolished the vote of confidence for city manager.[27] By 1967, the Mercury had risen to rank among the top six largest morning newspapers in the country by circulation, boosted by unabated growth into the suburbs, while the News ran the most advertising of any evening newspaper in the country.[4]

In February 1967, the Mercury and News moved from a cramped former grocery store in downtown San Jose to a 36-acre (15 ha) campus in suburban North San Jose. A 185,000-square-foot (17,200 m2) main building could contain more presses to serve a booming population. The newly-built complex cost $1 million (equivalent to $5.63 million in 2016) and was called the largest one-story newspaper plant in the world. Civic leaders criticized the move as emblematic of the urban decay that downtown San Jose was experiencing.[28][29][30]

Knight Ridder ownership[edit]

In 1974, Ridder merged with Knight Newspapers to form Knight Ridder. Joe Ridder was forced to retire in 1977. His nephew, P. Anthony "Tony" Ridder, succeeded him as publisher. Tony Ridder placed an emphasis on improving the papers' reportage, to better reflect Knight's reputation for investigative journalism.[4]

Under Knight Ridder ownership, the papers moderated their formerly staunch pro-growth, anti-union agenda, and coverage of local issues became more balanced. The editorial board expressed only minimal opposition to a 1978 measure that abolished at-large city council elections, seen as favorable to deep-pocketed developers, in favor of council districts.[7] It supported the desegregation of San Jose Unified School District and in 1978 argued against Proposition 13. In the 1980s, Ridder and the Knight Foundation supported Mayor Tom McEnery's efforts to redevelop the downtown area, including the construction of San Jose Arena and The Tech Museum of Innovation.[4][31]

In 1983, the Mercury and News became morning and afternoon editions of the San Jose Mercury News, respectively.[32] Jay T. Harris became publisher in 1994. The afternoon edition was discontinued the following year, leaving only the morning edition.[4]

Relations with ethnic communities[edit]

In the 1990s, the Mercury News expanded its coverage of the area's ethnic communities, to national acclaim,[33] hiring Vietnamese-speaking reporters for the first time.[4] In 1994, it became the first American daily to open a foreign bureau in Vietnam after the Vietnam War.[34][35][36] A foreign correspondent stationed at the Hanoi bureau held an annual town hall meeting with the Vietnamese-American community in San Jose. Initially, community members staged protests accusing the paper of siding with the Communist government in Vietnam by opening the bureau.[37]

The Mercury News launched the free, Spanish-language weekly Nuevo Mundo (New World) in 1996[38] and the free, Vietnamese-language weekly Viet Mercury in 1999.[39] Viet Mercury was the first Vietnamese-language newspaper published by an English-language daily.[35] It competed against a crowded field of 14 Vietnamese-owned community newspapers, including four dailies.[40]

Growth alongside the technology industry[edit]

The Mercury News benefited from its status as the major daily newspaper in Silicon Valley during the dot-com bubble. It led the news industry in business coverage of the valley's high tech industry, attracting readers from around the world. Time called the Mercury News the most technologically-savvy newspaper in the country.[4] The tech industry's growth fueled growth in the paper's classified advertising, particularly for employment listings. The Mercury News was one of the country's top newspapers in the amount of advertising it ran for 20 years.[41]

The Mercury News was one of the first daily newspapers in the United States to have an online presence, and was the first to deliver full content and breaking news online. It launched a service called Mercury Center on America Online in 1993, followed by the country's first news website in 1995 (see § Online presence). Mercury Center shut down its AOL service in July 1996, leaving only the website.[41][42][43]

At its peak in the late 1990s, the Mercury News had 400 employees in its newsroom, 15 bureaus, $288 million in annual revenue, and profit margins above 30%. In 1998, Knight Ridder moved its headquarters from Miami to the Knight-Ridder Building in San Jose, which was seen as an acknowledgement of the central role that online news would play in the company's future. Mercury Center ended its paywall in May 1998, after posting 1.2 million monthly unique visitors the previous year. By 2000, the paper had a Sunday circulation of 327,000 and $341 million in annual revenue, $118 million of it from job listings.[41] In 2001, circulation rose to 289,413 daily and 332,669 Sundays.[4]

Flush times come to an end[edit]

The collapse of the dot-com bubble impacted the classified advertising that sustained the newspaper's business operations. Additionally, newspapers across the industry faced serious competition to their job listings from websites such as Monster.com, CareerBuilder, and Craigslist. Knight Ridder instituted several rounds of layoffs at its papers, prompting Harris to resign as publisher in 2001.[41][4]

On October 21, 2005, the Mercury News announced the closure of Nuevo Mundo and sale of Viet Mercury to a group of Vietnamese-American businessmen. However, the deal fell through, and the paper published its final issue on November 11, 2005.[44][45] Nuevo Mundo was effectively replaced by Fronteras de la Noticia, which consisted of content syndicated from Knight Ridder–owned Contra Costa Times and translated into Spanish by an outsourcing firm in Mexico.[33]

By March 2006, the Mercury News's profit margins had fallen to nine percent, with $235 million in annual revenue, $18 million of it from job listings, and $22 million in profits.[4]

Digital First ownership[edit]

On March 13, 2006, The McClatchy Company purchased Knight Ridder for $4.5 billion. In a surprise move, McClatchy immediately put the Mercury News and 11 other newspapers back up for sale.[46][47] The resale of the Mercury News was rumored to be due to strong union representation at the paper.[4] On April 26, Denver-based MediaNews Group (now Digital First Media) announced a planned $1 billion purchase of the Mercury News, two other California newspapers, and the St. Paul Pioneer Press, with the three California papers to be added to the California Newspapers Partnership (CNP).[48][41] However, on June 12, 2006, federal regulators from the U.S. Department of Justice asked for more time to review the purchase, citing possible antitrust concerns over MediaNews' ownership of other newspapers in the region.[49]

Although approval by regulators and completion of MediaNews' acquisition was announced on August 2, 2006, a lawsuit claiming antitrust violations by MediaNews and the Hearst Corporation had also been filed in July 2006.[49] The suit, which sought to undo the purchase of both the Mercury News and the Contra Costa Times, was scheduled to go to trial on April 30, 2007. While extending until that date a preliminary injunction which prevented collaboration of local distribution and national advertising sales by the two media conglomerates, U.S. District Judge Susan Illston on December 19, 2006 expressed doubt over the legality of the purchase.[50] On April 25, 2007, days before the trial was scheduled to begin, the parties reached a settlement in which MediaNews preserved its acquisitions.[51] The Mercury News and Contra Costa Times were placed under CNP's local subsidiary, the Bay Area News Group. Meanwhile, layoffs continued at the Mercury News. Around December 2016, 101 employees were laid off, including 40 in the newsroom.[41]

Logo of the San Jose Mercury News until 2016

In 2013, MediaNews Group and 21st Century Media merged to form Digital First Media.[52] In June 2014, printing and production of the Mercury News and other daily newspapers moved to Bay Area News Group's Concord and Hayward facilities. In September, the Mercury News returned downtown, leaving the purpose-built headquarters in North San Jose.[30] According to the publishers, the facility had become unnecessarily large for the paper, following the departure of printing operations and other staff reductions that had occurred over the years.[28]

On April 5, 2016, Bay Area News Group consolidated the San Mateo County Times and 14 other titles into the San Jose Mercury News. The paper's name was shortened to The Mercury News.[53][54][55][4]

Facilities[edit]

The Mercury News headquarters from 1967 to 2014 is now Supermicro Green Computing Park.

The Mercury News offices are currently located in the Towers @ 2nd high-rise complex in downtown San Jose. Business functions occupy the seventh floor of 4 North Second Street, while news staff and executives occupy the eighth floor, for a total of 33,186 square feet (3,083.1 m2).[29]

Originally, the Mercury and News published from various locations in downtown San Jose. From February 1967 to September 2014, the papers were headquartered in a 36-acre (15 ha) campus in suburban North San Jose, abutting the Nimitz Freeway (then State Route 17, now Interstate 880).[28] The Web staff was originally colocated with the newsroom staff but moved to downtown San Jose in December 1996.[41] Following the Mercury News's return to the downtown area, Digital First Media sold the suburban campus to Super Micro Computer, Inc., which renamed it "Supermicro Green Computing Park".[5]

Online presence[edit]

The Mercury News operates a website, which is located at mercurynews.com or sjmn.com. Its SiliconValley.com website focuses on the technology industry in Silicon Valley. It also publishes a morning e-mail newsletter, Good Morning Silicon Valley, that covers technology news. "Mercury News" and "e-Edition" applications are available for Android and iOS devices, as well as for the Kindle Fire.[56]

The original Mercury Center service on America Online. Despite the popularity of premium features such as the "News Library", Mercury Center gave more prominence to content from the print paper, such as news and sports headlines.[41]

The Mercury News was one of the first daily newspapers in the United States to have an online presence and was the first to deliver full content and breaking news online. In 1990, editor Robert Ingle sent a report to Knight Ridder the head of Ridder Publications, Tony Ridder, on the company's future in electronic media after the failure of Viewtron four years earlier. Ingle proposed a Mercury Center online service that would use the newspaper's content to bring together communities of interest.[41] It launched as part of America Online on May 10, 1993, at AOL keyword MERCURY. It was the second news service on AOL, after the Chicago Tribune opened Chicago Online in 1992.[42][57][36]

The paper sent floppy disks to subscribers for accessing Mercury Center. The service featured a large amount of content for free: the print paper's full content, supplementary material such as documents and audio clips, stock quotes, and about 200 stories that did not make the print edition. A forum enabled readers to converse with each other and give feedback to reporters. However, the service's most popular content lie behind a paywall: back issues from 1985 onward and a "NewsHound" clipping service were popular with business users.[41][58] Readers could enter alphanumeric codes, which appeared throughout the print paper, to quickly access online versions of articles that did not make print. Examples included N620 for an article in the news section or B770 for a press release in the business section. The Mercury Center staff comprised both news reporters and business "senders", who posted press releases online in addition to vetted content.[59]

Initially, the service had difficulty attracting users, prompting the paper to add a telephone and fax hotline, News Call, in November 1993. By early 1994, Mercury Center had added 5,100 subscribers to AOL, representing less than 20% of AOL's 30,000 subscribers in the San Francisco Bay Area or less than two percent of the Mercury News's 282,488 daily subscribers.[59][60]

In December 1994, the Mercury News began beta-testing a companion website, Mercury Center Web,[42] which on January 20, 1995, became the country's first news website.[61] Subscribers no longer needed AOL to access the Mercury News's online content, and the paper no longer had to share advertising revenue with AOL.[41] The site ran on Netscape's Netsite Web server, with connectivity provided by Netcom.[60] Access to the site cost $4.95 per month, with a discount for print subscribers. In October 1995, CareerBuilder.com launched as a partnership between the Boston Globe, Chicago Tribune, Los Angeles Times, Mercury News, New York Times, and Washington Post. Mercury Center shut down its AOL service in July 1996, leaving only the website.[41]

In August 1996, the Mercury News published "Dark Alliance", a series of investigative articles by reporter Gary Webb that claimed CIA involvement in Contra cocaine trafficking (see § Controversies). The Mercury News promoted the upcoming series on Usenet newsgroups weeks in advance. Mercury Center published reporting and supporting material online simultaneously with the print edition. The robust online production drew significant national attention to the series. Within days, more than 2,500 websites linked to Mercury Center's "Dark Alliance" section, and the site received 100,000 daily page views over the usual traffic for weeks. Executive editor Jerry Ceppos eventually distanced the paper from the series, but it continued to receive attention, especially from online conspiracy theorists.[62]

In the 2000s, Mercury News columnists such as Tim Kawakami began writing blogs on the paper's website.

Articles dating back to June 1985 can be found online for free on the Mercury News website, with full text available on the NewsLibrary and NewsBank subscription databases.[63] NewsBank also hosts the full text of articles from 1886 to 1922. The San José Public Library's website hosts thousands of news clips of articles from 1920 to 1979.[64]

Awards[edit]

The newspaper has earned several awards, including two Pulitzer Prizes, one in 1986 for reporting regarding political corruption in the Ferdinand Marcos administration in the Philippines, and one in 1990 for their comprehensive coverage of the 1989 Loma Prieta earthquake. Assistant managing editor David Yarnold was also a Pulitzer Prize finalist in 2004 for a local corruption investigation.[65] The Mercury News was also named one of the five best-designed newspapers in the world by the Society for News Design for work done in 2001.

The Mercury News website received EPpy Awards in 1996, 1999, 2009, 2013, and 2014.[66]

Controversies[edit]

In August 1996, the Mercury News published "Dark Alliance", a series of investigative articles by reporter Gary Webb. The series claimed that members of the Nicaraguan Contras, an anti-government group organized with the help of the Central Intelligence Agency, had been involved in smuggling cocaine into America to support their struggle, and as a result had played a major role in creating the crack-cocaine epidemic of the 1980s. The series sparked three federal investigations, but other newspapers such as the Los Angeles Times later published articles suggesting that the series' claims were overstated. Executive editor Jerry Ceppos, who had approved the series, eventually published a column that acknowledged shortcomings in the series' reporting, editing, and production, while maintaining the story was correct "on many important points".[67] The series was turned into a 1998 a book by the same name, also by Webb, and an account of the controversy surrounding the series was published as Kill the Messenger in 2006. Both were the basis for the 2004 film Kill the Messenger.

Notable people[edit]

See also[edit]

Notes[edit]

  1. ^ An issue from June 4, 1852, is numbered as volume 1, issue 1, but there an issue from February 20 earlier that year was numbered as issue 36.[9]

References[edit]

  1. ^ Herhold, Scott (January 17, 2014). "Rebranding of San Jose as 'Silicon Valley' goes too far". The Mercury News. Bay Area News Group. Retrieved June 17, 2018. 
  2. ^ Carey, Pete (2014-06-12). "Mercury News announces move to downtown San Jose". San Jose Mercury News. Bay Area News Group. Retrieved 2014-10-19. 
  3. ^ "Circulation averages for the six months ended: 9/30/2010". Audit Bureau of Circulation. 2011-04-21. 
  4. ^ a b c d e f g h i j k l m "History of 750 Ridder Park Drive". 750 Ridder Park Drive. History San José. 
  5. ^ a b c Day, Jessica (July 26, 2016). "Welcome to 750 Ridder Park Drive". 750 Ridder Park Drive. History San José. Retrieved June 18, 2018. 
  6. ^ a b c d Beales, Benjamin Bronston (September 1943). "The San Jose 'Mercury' and the Civil War". California History. California Historical Society. 22 (3): 223–234. doi:10.2307/25155794. 
  7. ^ a b Christensen 2015, p. 14.
  8. ^ Veltman, Noah (May 24, 2017). "Newspaper presidential endorsements". Retrieved June 21, 2018. 
  9. ^ "About San Jose weekly visitor. (San Jose [Calif.]) 185?-18??". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  10. ^ Munro-Fraser 1881, p. 392.
  11. ^ "About San Jose telegraph. (San Jose, Calif.) 1855-1860". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  12. ^ "About San Jose mercury. (San Jose, Calif.) 18??-1869". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  13. ^ Munro-Fraser 1881, pp. 392, 418, 537.
  14. ^ a b c Gottschalk, Mary (December 8, 2011). "It's the 130th anniversary of San Jose's once-famous electric tower". San Jose Mercury News. Knight Ridder. Retrieved June 17, 2018. 
  15. ^ a b Munro-Fraser 1881, p. 537.
  16. ^ "About San Jose daily Mercury. (San Jose, Santa Clara County, Cal.) 1869-1884". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  17. ^ Munro-Fraser 1881, pp. 457–458.
  18. ^ San Jose Mercury, December 25, 1881, cited in Freeberg, Ernest (2013). The Age of Edison: Electric Light and the Invention of Modern America. Penguin History of American Life. New York City: Penguin Books. pp. 50–51. ISBN 978-0-14-312444-3. 
  19. ^ "About Daily morning times. (San Jose, Calif.) 1879-1884". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  20. ^ "About The weekly times. (San Jose, Calif.) 188?-188?". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  21. ^ "About Times-Mercury weekly. (San Jose, Calif.) 188?-1885". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  22. ^ "About San Jose daily Mercury. (San Jose, Calif.) 1885-1899". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  23. ^ Herhold, Scott (June 14, 2016). "Herhold: The woman behind San Jose's Hayes Mansion". The Mercury News. Bay Area News Group. Retrieved June 19, 2018. 
  24. ^ a b "About San Jose Mercury herald. [volume] (San Jose, Calif.) 1913-1950". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  25. ^ "About San Jose Mercury. (San Jose, Calif.) 1950-1983". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  26. ^ Herhold, Scott (June 16, 2014). "The history of the Mercury News downtown". San Jose Mercury News. MediaNews Group. Retrieved June 18, 2018. 
  27. ^ Christensen 2015, p. 8.
  28. ^ a b c Pizarro, Sal (September 26, 2014). "Pizarro: A bittersweet farewell to the old Mercury News building". San Jose Mercury News. Bay Area News Group. 
  29. ^ a b Carey, Pete (June 12, 2014). "Mercury News announces move to downtown San Jose". San Jose Mercury News. MediaNews Group. Retrieved June 18, 2018. 
  30. ^ a b Carey, Pete (April 15, 2013). "Mercury News announces it plans to sell headquarters building". San Jose Mercury News. MediaNews Group. Retrieved June 18, 2018. 
  31. ^ Christensen 2015, p. 21.
  32. ^ "About San Jose Mercury-news. (San Jose, Calif.) 1983-2016". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  33. ^ a b Stoll, Michael (October 21, 2005). "Mercury News will shed 2 ethnic papers, 5 local 'Guide' editions". Grade the News. San Jose State University School of Journalism and Mass Communications. Retrieved June 17, 2018. 
  34. ^ "Việt Mercury có chủ nhiệm mới" [Viet Mercury has a new editor]. Vietnam Daily News (in Vietnamese). February 7, 2002. Retrieved June 17, 2018. 
  35. ^ a b Delevett, Peter; Goldfisher, Alastair (February 28, 1999). "Viet Merc stirs emotions". Silicon Valley Business Journal. American City Business Journals. Retrieved June 17, 2018. 
  36. ^ a b Glaberson, William (October 10, 1994). "The Media Business; Press Notes". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved June 19, 2018. 
  37. ^ "The San Jose Mercury News: bridging two worlds". Pete Peterson: Assignment Hanoi. PBS. Retrieved June 17, 2018. 
  38. ^ "About Nuevo mundo. (San Jose, CA) ????-current". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  39. ^ "About Việt Mercury. (San Jose, CA) 1999-????". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  40. ^ Tindall, Blair (December 15, 2000). "Goliath Arrives and a Few Davids Depart". Nieman Reports. Nieman Foundation for Journalism. Retrieved June 17, 2018. 
  41. ^ a b c d e f g h i j k l Shapiro, Michael (November 2011). "The Newspaper That Almost Seized the Future". Columbia Journalism Review. Columbia University Graduate School of Journalism. Retrieved June 18, 2018. 
  42. ^ a b c Carlson, David (2009). "The Online Timeline, 1990-94". David Carlson's Virtual World. Retrieved June 18, 2018. 
  43. ^ Directory of Electronic Journals, Newsletters, and Academic Discussion Lists. Association of Research Libraries. 1994. pp. 47–48 – via Google Books. 
  44. ^ Lam, Andrew (October 28, 2005). "Sale of Viet Mercury Troubles Bay Area Vietnamese". Berkeley Daily Planet. Pacific News Service. Retrieved June 17, 2018. 
  45. ^ Hoàng Khởi Phong (May 28, 2006). "Phỏng vấn nhà văn Nguyễn Xuân Hoàng về tờ báo Viet Tribune mới ra mắt tại San Jose" (in Vietnamese). Radio Free Asia. Retrieved June 17, 2018. 
  46. ^ Seelye, Katharine; Sorkin, Andrew Ross (2006-03-13). "Newspaper Chain Agrees to a Sale for $4.5 Billion". The New York Times. Retrieved 2011-02-22. 
  47. ^ Levine, Greg (March 14, 2006). "Knight Ridder CEO 'Stunned' By McClatchy Resale Plans". Forbes. Retrieved June 18, 2018. 
  48. ^ "McClatchy to sell four Knight Ridder newspapers for $1 billion" (PDF). The McClatchy Company/Media News Group. 2006-04-26. Archived from the original (PDF) on 2007-03-10. 
  49. ^ a b Egelko, Bob (2006-12-20). "Hearst-MediaNews ruling extended". San Francisco Chronicle. Hearst Communications. Retrieved 2011-02-22. 
  50. ^ Egelko, Bob (2006-12-20). "Hearst-MediaNews ruling extended". SFGate - San Francisco Chronicle. Hearst Communications. Retrieved 2011-02-22. 
  51. ^ Egelko, Bob (2007-04-25). "Hearst, MediaNews Group settle Reilly suit". SFGate - San Francisco Chronicle. Hearst Communications. Retrieved 2011-02-22. 
  52. ^ "MediaNews Group and 21st Century Media Transaction Has Been Finalized" (Press release). Digital First Media. 2013-12-30. Retrieved 2018-05-02. 
  53. ^ "Oakland Tribune, San Jose Mercury News among publications affected in newspaper consolidation". KTVU. March 2, 2016. Retrieved 29 November 2017. 
  54. ^ "About The Mercury news : the newspaper of Silicon Valley. [volume] (San Jose, CA) 2016-current". Chronicling America. National Digital Newspaper Program. Retrieved June 16, 2018. 
  55. ^ "Oakland loses Tribune, with paper folded into new East Bay Times". SFGate. March 1, 2016. Retrieved 19 April 2016. 
  56. ^ "Mobile Apps". The Mercury News. Bay Area News Group. September 7, 2016. Retrieved June 19, 2018. 
  57. ^ Directory of Electronic Journals, Newsletters, and Academic Discussion Lists. Association of Research Libraries. 1994. pp. 47–48 – via Google Books. 
  58. ^ Harmon, Amy (January 17, 1994). "A Sign-on, a Mouse, Voila--It's Your Newspaper! : Information: The future is now at the San Jose Mercury News with an array of features by way of a personal computer". Los Angeles Times. Times Mirror Company. Retrieved June 19, 2018. 
  59. ^ a b Glaberson, William (Feb 7, 1994). "The Media Business; In San Jose, Knight-Ridder Tests a Newspaper Frontier". The New York Times. Retrieved June 20, 2018. 
  60. ^ a b "San Jose Mercury News Now Publishing on the World Wide Web" (Press release). San Jose Mercury News. January 18, 1995. Retrieved June 20, 2018. 
  61. ^ Carlson, David (2009). "The Online Timeline, 1995-99". David Carlson's Virtual World. Retrieved June 18, 2018. 
  62. ^ Gore, Karenna (May 16, 1997). "Apology Not Accepted". Slate. Retrieved June 18, 2018. 
  63. ^ "How to find Mercury News articles from before 1985". San Jose Mercury News. November 9, 2007. Retrieved June 20, 2018. 
  64. ^ "San José Mercury News Clippings File Index". San José Public Library. April 12, 2017. Retrieved June 20, 2018. 
  65. ^ White, Dana. (2001-02-24) "For the Birds" Westchester Magazine. Retrieved 2012-01-04.
  66. ^ "Past EPPY Award Winners". EPPY Awards. Editor & Publisher. Retrieved June 19, 2018. 
  67. ^ Ceppos, Jerry (1997-05-11). "To readers of our 'Dark Alliance' series". San Jose Mercury News. Archived from the original on November 19, 1997. Retrieved 2015-02-11. 
  68. ^ Munro-Fraser 1881, p. 730.

Further reading[edit]

External links[edit]