Daily Monitor

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from The Monitor (Uganda))
Jump to: navigation, search
The Daily Monitor
Type Daily newspaper
Owner(s) Nation Media Group
Publisher Monitor Publications Limited
Staff writers ~300 (2016)[1]
Founded 1992; 24 years ago (1992)[2]
Language English
Headquarters 29-35 Namuwongo Road
(8th Street) Industrial Area
Kampala, Uganda
Sister newspapers Saturday Monitor,
Sunday Monitor
OCLC number 44216472
Website Homepage

The Daily Monitor is Uganda's leading independent daily newspaper. Its name is shared by the Saturday Monitor and Sunday Monitor, which are also published by Monitor Publications Limited. Daily Monitor averaged a daily circulation of 24,230 newspapers in September 2011.[3] By July 2016, that figure had dropped to 18,191 copies daily.[4]

Location[edit]

The headquarters of the Daily Monitor and the Daily Monitor Publications, as well as the printing press of the newspaper are located at 29-35, 8th Street (Namuwongo Road) in the Industrial Area of Kampala, Uganda's capital and largest city.[5] The coordinates of the company and newspaper's headquarters are: 0°18'53.0"N, 32°36'01.0"E (Latitude:0.314712; Longitude:32.600267).[6]

Overview[edit]

The newspaper was established in 1992,[2] as The Monitor, and relaunched as the Daily Monitor in June 2005. The paper asserts that its private ownership guarantees the independence of its editors and journalists.[7]

The newspaper headquarters are housed in he same building that houses the other investments owned by Monitor Publications Limited, including (1) Daily Monitor Newspaper (2) Monitor Business Directory (3) Ennyanda Sports Newspaper (in Luganda) (4) 90.4 Dembe FM Radio Station (in Luganda and Engish)[5] (5) 93.3 KFM Radio Station (6) Daily Monitor E-paper (7) The Monitor E-paper App and (8) Daily Monitor social media channels; Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, & Youtube.[7]

Monitor Publications Limited and all its subsidiaries listed above are owned by Nation Media Group,[1] a media conglomerate, based in Nairobi, Kenya and whose shares are listed on the on the Nairobi Stock Exchange and are crosslisted on the Uganda Securities Exchange, the Dar es Salaam Stock Exchange, and the Rwanda Stock Exchange.[8]

2013 police raid[edit]

The premises of the Daily Monitor were raided by Uganda police on 20 May 2013. This happened soon after the paper had published a letter allegedly written by army General David Sejusa, threatening that those opposing Muhoozi Kainerugaba for the presidency risked their lives. Kainerugaba is son of the long-standing president Yoweri Museveni. The same letter was also published by another Ugandan newspaper, Red Pepper, whose offices were also raided.[9]

The police siege ended on 30 May 2013, and the newspaper and its radio stations 90.4 Dembe FM and 93.3 KFM Uganda, which had been switched off during the siege, were reopened.[10]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b Moses Kaketo (30 June 2016). "NMG Closes 3 Radio Stations And One Television Station in Kenya and Rwanda, To Merge Operations in Uganda". Kampala: News.ug. Retrieved 30 October 2016. 
  2. ^ a b Bloomberg (17 March 2000). "The Monitor Publications Limited: Company Overview". New York City: Bloomberg Research. Retrieved 31 October 2016. 
  3. ^ Karatsi, Roselynn (21 September 2011). "New Vision is highest read paper - ABC". New Vision. Kampala. Retrieved 31 October 2016. 
  4. ^ Kaketo, Moses (July 2016). "Is The New Vision Group Crumbling?". Kampala: News.ug. Retrieved 31 October 2016. 
  5. ^ a b Monitor Reporter (15 August 2012). "Monitor takes over Dembe FM". Daily Monitor. Kampala. Retrieved 31 October 2016. 
  6. ^ Google (31 October 2016). "Location of the Head Office of the Daily Monitor" (Map). Google Maps. Google. Retrieved 31 October 2016. 
  7. ^ a b Daily Monitor (31 October 2016). "About Us: About Daily Monitor & Monitor Publications Limited". Kampala: Daily Monitor Online. Retrieved 31 October 2016. 
  8. ^ Juma, Victor (21 February 2011). "NMG set to list on Dar stock exchange". Daily Monitor. Kampala. Retrieved 31 October 2016. 
  9. ^ BBC Reporter (20 May 2013). "Uganda's Daily Monitor raided over Museveni 'plot'". London: British Broadcasting Corporation (BBC). Retrieved 31 October 2016. 
  10. ^ BBC (30 May 2013). "Uganda's Daily Monitor reopens after police closure". London: British Broadcasting Corporation (BBC). Retrieved 31 October 2016. 

External links[edit]

Official website

Coordinates: 00°18′53″N 32°36′01″E / 0.31472°N 32.60028°E / 0.31472; 32.60028