The Telegraph (Calcutta)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

The Telegraph
The Telegraph (Kolkata)
Telegraph india.750.jpg
The 20 August 2013 front page of
The Telegraph
TypeDaily newspaper
Owner(s)ABP Group
EditorR. Rajagopal
Editor-in-chiefArup Sarkar
Founded7 July 1982
Headquarters6, Prafulla Sarkar Street, Kolkata, West Bengal, India
Circulation466,001 Daily[1] (as of Jul-Dec 2016)
Sister newspapersAnandabazar Patrika
OCLC number271717941

The Telegraph is an Indian English daily newspaper founded and continuously published in Kolkata since 7 July 1982. It is published by the ABP Group and the newspaper competes with The Times of India. According to the Audit Bureau of Circulations, it has a circulation of 466,001 copies as of Jul-Dec 2016.[1] The newspaper is the fifth most-widely read English newspaper in India as per Indian Readership Survey (IRS) 2014.[2]

The Telegraph has five editions Calcutta, South Bengal, North Bengal, Northeast edition (Guwahati split), Jharkhand edition (Jamshedpur, Jharkhand and Ranchi splits), Patna and Bhubaneshwar.[3][4]


The Telegraph was founded on 7 July 1982. The design director of London's Sunday Times, Edwin Taylor, designed the newspaper and provided a standard in design and editing. In 31 years, it has become the largest-circulation English daily in the eastern region published from Kolkata. In 1982, M. J. Akbar used to edit and design the daily newspaper; thus it had a major impact on newspaper journalism in India.

The Telegraph is published by media group Ananda Publishers closely associated with ABP Pvt. Ltd; the group also published Anandabazar Patrika (a Bengali language newspaper) since 13 March 1922.[5] Apart from newspapers the group even published Bengali and English periodicals like Anandamela, Unish-Kuri, Sananda, Anandalok, Desh magazine, The Telegraph in Schools and Career.

BusinessWorld, which was initially part of the ABP group, has been sold to Anurag Batra, of Exchange4Media and Vikram Jhunjhunwala, an investment banker for an undisclosed amount.[6]


The paper has received allegations of biases from several prominent leaders such as Chief Minister of West Bengal Mamata Banerjee and prominent quiz master and MP Derek O'Brien[7]

See also[edit]


  1. ^ a b "Submission of circulation figures for the audit period Jul - Dec 2016" (PDF). Audit Bureau of Circulations. Retrieved 5 January 2016.
  2. ^ "Indian Readership Survey (IRS) 2014" (PDF). 30 June 2010. Retrieved 16 October 2007.
  3. ^ [1] Media Retrieved on 30 October 2009
  4. ^ [2] About The Telegraph Retrieved on 30 October 2009
  5. ^ "ABP Group launches Bengali tabloid, Ebela". afaqs. 17 September 2012. Retrieved 18 March 2014.
  6. ^ Bhattacharyya, Anushree. "Exchange4media's Anurag Batra, investment banker Vikram Jhunjhunwala buy Businessworld from ABP". Financial Express. Archived from the original on 18 March 2014. Retrieved 18 March 2014.
  7. ^ "ABP Mamta brawl". Retrieved 25 May 2017.

External links[edit]