Thepchai Yong

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Thepchai Yong
Born (1955-04-22) April 22, 1955 (age 64)
Hat Yai, Songkhla, Thailand
OrganizationThai Broadcast Journalists Association
Thai Public Broadcasting Service
AwardsInternational Press Freedom Award laureates (1992)
Nieman Fellowship (2005)

Thepchai Yong (Thai: เทพชัย หย่อง; born 22 April 1955) is a Thai newspaper and television journalist known for his reporting on corruption and his criticism of the governments of Suchinda Kraprayoon and Thaksin Shinawatra.


Thepchai Yong began his journalism career in the early 1980s as a proofreader for the Thai English-language daily The Nation.[1] He eventually worked his way up the position of editor, a position he still held during the 1992 "Black May" democratic uprising against the military government of General Suchinda Kraprayoon.[1] Despite military pressure, Thepchai Yong refused the Suchinda government's demands for The Nation to downplay its coverage of the protests and resulting military reprisals.[1] His actions won him the International Press Freedom Award of the Committee to Protect Journalists later that year.[2][3]

From 1996 to 2000, Thepchai Yong served as News Director of iTV, the nation's first independent television network. During this time, he became known for his investigations into political scandals and corruption.[1] He also acted as anchor for the station's primary news broadcast.[1] Following election of Thaksin Shinawatra, however, he found himself sacked for his unflattering coverage of the prime minister's telecommunications conglomerate, the Shin Corporation.[4]

After leaving iTV, Thepchai Yong helped found the Thai Broadcast Journalists Association in 2001, serving as its president from 2002-2004.[1] During this time, The Nation, with which Thepchai Yong was still active, reportedly found itself under increasing pressure from the government of Thaksin Shinawatra.[5] In 2003, the group's Thai-language paper Kom Chad Luek came under pressure not to run a story that Panthongtae Shinawatra, the prime minister's son, had been caught cheating on a college exam; Thepchai Yong ran the story on the paper's front page, and was subsequently forced to resign from the Nation Multimedia Group.[6]

Thepchai Yong became Managing Director of the Thai Public Broadcasting Service—a government entity which replaced iTV—in 2008.[1] until 2012 he return to Nation Group again.


In 2005, Thepchai Yong won a Nieman Fellowship from Harvard University's Nieman Foundation for Journalism.[7] He has also won the Human Rights Press Award of Amnesty International.[1]

In 2010, he traveled to Washington, DC to receive an Internews Media Leadership Award.[8]


  1. ^ a b c d e f g h "Thepchai Yong, Thailand – 2009 Honoree". Internews. Archived from the original on 26 July 2011. Retrieved 7 June 2011.
  2. ^ "Journalists Receive 1996 Press Freedom Awards". Committee to Protect Journalists. 1996. Retrieved 28 May 2011.
  3. ^ Duncan McCargo (2000). Politics and the press in Thailand: media machinations. Psychology press. Retrieved 7 June 2011.
  4. ^ "Freedom of Expression and the Media in Thailand" (PDF). ARTICLE 19. December 2005. Archived from the original (PDF) on 16 October 2009. Retrieved 7 June 2011.
  5. ^ "Southeast Asia's Press Is Under Pressure". The New York Times. 14 April 2002. Retrieved 7 June 2011.
  6. ^ "Thai newspaper menaced by pro-government protestors". Committee to Protect Journalists. 31 March 2006. Retrieved 28 May 2011.
  7. ^ "Nieman Moments". Nieman Foundation. Archived from the original on 3 September 2011. Retrieved 7 June 2011.
  8. ^ "Q&A with Thepchai Yong". Internews. Retrieved 7 June 2011.[permanent dead link]