VOX (TV channel)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
VOX Logo 2013.svg
Launched 25 January 1993; 24 years ago (1993-01-25)
Owned by RTL Group (49.9%)
RTL Television (49.8%)
DCTP (0.3%)
Picture format 576i (16:9 SDTV)
1080i (HDTV)
Audience share 5.1% (July 2017 (2017-07), KEK)
Country Germany
Broadcast area Germany
Affiliates VOX Austria
VOX CH (Switzerland)
Headquarters Cologne, Germany
Website www.vox.de
DVB-T2 Various; region dependent (HD / encrypted)
Kabel Deutschland (Germany) Channel 106 (SD) / Channel 117 (HD)
UPC Switzerland (Switzerland) Channel 21 (HD)
Telekom Entertain (Germany) Channel 6 (SD/HD)

VOX or Vox is a German television channel, headquartered in Cologne and part of the RTL Group, Europe's second largest TV, radio, and production company. The channel officially launched at 5:00pm on January 25, 1993. Prior to that, test transmissions had been made using the informal name Westschienenkanal (West slot channel, a reference to Nordschienenkanal and Südschienenkanal, the informal names used in the 1980s for the other two German private channels RTL and Sat.1).[1] The channel mainly broadcasts documentaries and US series and movies.

One of the most successful programs on VOX was "Wa(h)re Liebe" (1994–2004), a TV magazine about sexuality (sex clubs, fetishism, BDSM ...), hosted by Lilo Wanders.[2][3]


VOX started transmitting on January 25, 1993. It competed with public television by broadcasting many live and informational programmes. The channel was originally owned by an assortment of German media companies:

  • UFA (Bertelsmann) – 24.9%
  • Westdeutsche Medienbeteiligungsgesellschaft (West German Media Holding Company) – 25.1%
  • Holtzbrinck-Verlag (Holtzbrinck Publishing House) – 14.5%
  • Warner Music Germany – 14.5%
  • Development Company for Television Program (DCTP) – 11%
  • Mittelständische Unternehmensbeteiligung (Middle Class Business Holdings) – 10%

The director of programming at launch was Ruprecht Eser. One year after the channel's launch it seemed clear that the original programme concept would not work. Market share among the target group relevant for advertisers was at 1.5%, too low to attract much advertising. VOX took significant losses. By February 1994, all the original partners except UFA and DCTP sold their stakes. As a result of the losses, the quality of programmes began to decline. VOX had to repeat its movies every few weeks to fill the schedule. On April 1, 1994, VOX went into liquidation. More than 250 employees were laid off.

VOX's logo consists of the letters V and X, with a red circle "eye" using negative space to create the O.

By November 1994 VOX had new owners:[4]

Gradually, VOX gained a foothold in the German television landscape. In 1998, VOX signed an output deal with 20th Century Fox, leading to more series and movies being broadcast alongside magazine-style shows. In December 1999, RTL Television bought out News Corporation. A short time later, canal+ sold its share to UFA (Bertelsmann AG). 99.7% of the channel now belonged to RTL Group, with the remaining 0.3% held by DCTP.

Now, VOX is the most successful private television station of the so-called "second generation". The channel had so much success with series such as CSI and CSI: Miami that they were transferred to the more widely watched sister channel RTL Television. CSI: NY gets a market share of up to 21% on VOX.

Audience share in March 2008 was 5.4%, with share amongst 14- to 49-year-olds at 7.4%. In the 2011/12 television season VOX had a 5.6% share of all viewers, making it the 6th most watched channel, and 7.4% among viewers aged 14–49, making it the fourth most watched channel by that demographic.[5]




  1. ^ Schader, Peer (2006-10-19). "TV Sender Vox: Perfekt berieselt" (in German). Spiegel. 
  2. ^ "Wa(h)re Liebe". fernsehserien.de. Retrieved 12 April 2017. 
  3. ^ Stefanie Maeck. "TV-Kultfigur Lilo Wanders: "Ich war immer hicke hacke voll"". DER SPIEGEL. Retrieved 12 April 2017. 
  4. ^ "Auferstehung als RTL 3" (26 (1994)). FOCUS Magazin. 1994-06-27. Retrieved 2011-08-20. 
  5. ^ Timo Niemeier (1 September 2012). "Der TV-Markt im August 2012". Quotenmeter.de. Retrieved 4 November 2012. 

External links[edit]