Večernje novosti

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Vecernje novosti)
Jump to: navigation, search
Вечерње Новости
Večernje novosti
Večernje novosti.svg
VechernieNovOkFr.jpg
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Novosti AD
Editor Ratko Dmitrović
Founded 16 October 1953; 63 years ago (1953-10-16)
Political alignment Right-wing[1][needs update]
Headquarters Trg Nikole Pašića 7, Belgrade, Serbia
Circulation ~68,000 copies sold (2016)
Website www.novosti.rs

Večernje novosti (Serbian Cyrillic: Вечерње новости; English: Evening News) is a Serbian daily tabloid newspaper.[2] Founded in 1953, it quickly grew into a high-circulation daily. Novosti (as most people call it for short) also employs foreign correspondents spread around 23 national capitals around the globe.[citation needed]

History[edit]

It first appeared on stands on October 16, 1953, edited by Slobodan Glumac, who set the newspaper's tone for years to come. Housing an extensive network of journalists and contributors, the paper reported and commented on various issues and events according to its mantra: fast, brief and clear.

In mid-1980s Novosti got a big scoop by publishing the old files of the State Commission for War Crimes, which shed new light on Austrian president Kurt Waldheim's involvement in war crimes during World War II. The file F-25572 dated November 17, 1947, which Novosti published for the first time gave new details of Waldheim's whereabouts in Yugoslavia during the war.

In September 1986, parts of the SANU Memorandum were published by Večernje novosti.[3]

Uroš Predić's painting presented as an actual photograph of "Serbian boy whose whole family was killed by Bosnian Muslims", published by Večernje novosti during Bosnian War.[4]

Although it is one of the region's longest enduring newspapers, it is also remembered for its association with the regime of Slobodan Milošević. During the years leading up to the dictator's overthrow, Novosti was one of his main mouthpieces. Loyalty to his regime was the most important job requirement at the paper in this period. Through party-installed apparatchiks like Dušan Cukić (then editor-in-chief), Milošević was able to control the paper and use it to espouse propaganda.

Večernje novosti featured a doctored photo of Milošević's pre-election town meeting in Berane on the cover of its September 21, 2000 edition. The same cluster of trees and people can be spotted on the right and the left of the photomontage. With only a week away from the presidential elections and Milošević trailing behind the opposition, the newspaper made it appear as if over 100,000 supporters came to the meeting. However, independent media reported only 15,000 people were present.[5]

On February 4, 2006, retired basketball ace Vlade Divac expressed his desire to invest in Novosti, perhaps even buy the majority stake, but decided to lie low until the paper's complex ownership structure disputes are resolved.[6][7]

There was also an initial interest from two media conglomerates, WAZ-Mediengruppe and Northcliffe Media, a division of Daily Mail and General Trust in buying a stake in Večernje novosti.[8]

Editorial history[edit]

  • Slobodan Glumac (1953-1957)
  • Vasilije Kraljević (1957-1959)
  • Bogdan Pešić (1959-1963)
  • Slobodan Glumac (1963-1969)
  • Mirko Stamenković (1969-1972)
  • Jovan Jauković (1972-1974)
  • Živko Milić (1974-1976)
  • Tomislav Milinović (1976-1984)
  • Ilija Borovnjak (1984-1987)
  • Radoslav Brajović (1987-1998)
  • Pero Simić (1998-2000)
  • Dušan Čukić (2000)
  • Manojlo Vukotić (2000-2013)
  • Ratko Dmitrović (2013-2017)

See also[edit]

References[edit]

External links[edit]