WBNB-TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
WBNB-TV
WBNB-TV10.jpg
Saint Thomas, U.S. Virgin Islands
City Charlotte Amalie, U.S. Virgin Islands
Channels Analog: 10 (VHF)
Affiliations defunct
(off the air in September 1989)
Owner see article
First air date July 22, 1961
Last air date September 17–18, 1989
Call letters' meaning Bob aNd Bob
(Bob Noble and Bob Moss, station founders)
Former affiliations CBS (1961–1989)
NBC (secondary, 1961–1983)
NET (secondary, 1961–1970)
Facility ID 4684
(deleted) [4]

WBNB-TV, channel 10, was a CBS-affiliated television station licensed to Charlotte Amalie, on the island of Saint Thomas in the United States Virgin Islands. The station operated from 1961 until 1989.

History[edit]

WBNB-TV was the first television station to operate in the Virgin Islands. Its construction permit was secured in 1960 by a pair of New York City-area radio men, Robert Noble and Robert Moss,[1] who shared equal ownership in Island Teleradio Service, Inc., the original licensee of WBNB-TV and sister station WBNB radio (1000 AM, now WVWI). Shortly after the award, newspaper announcements proudly announced that the station would be affiliated with CBS and NBC, and would also carry programs from National Educational Television.[2] The station began operations on July 22, 1961.

The WBNB stations were split up in 1970, as channel 10 was sold to the first of several U.S. mainland-based operators (see Ownership, below). At that point, the Moss/Noble partnership ended when Bob Noble retained sole ownership in the radio outlet, purchasing its remaining shares from Bob Moss and other minority partners.

In September 1989 Hurricane Hugo destroyed WBNB-TV's transmitter and Benedek Broadcasting, who acquired the station three years earlier, chose not to rebuild the facilities immediately for financial reasons. Despite remaining off-the-air ("dark" in television terminology) the station's broadcast license remained active until 1995, when the Federal Communications Commission forced Benedek to surrender the license for cancellation on grounds of abandonment.[3]

CBS programming returned to the Virgin Islands in 2001 via WVXF (channel 17), though the network switched to TV2 in 2009.

Ownership[edit]

  • 1961–1970: Island Teleradio Service, Inc., original licensee and owners (Robert Moss and Robert Noble, principals).
  • 1970–1972: Television Communications Corp., New York-based cable television system operator and a forerunner of Time Warner Cable.[4]
  • 1972–1974: Federated Media Inc., formed by stockholders of Television Communications Corp. after its cable systems were sold to Warner Communications.[5]
  • 1974–1980: District Communications, Inc., Washington, D.C.-based group of minority investors.[6]
  • 1980–1986: Worrell Newspapers, Inc., then-publishers of The Daily Progress of Charlottesville, Virginia.[7]
  • 1986–1995: Benedek Broadcasting, Rockford, Illinois-based group broadcaster.[8]

External links[edit]

References[edit]

  1. ^ "For the record: New TV stations-Application." Broadcasting, October 13, 1958, pg. 137.
  2. ^ The Daily News of Virgin Islands. St. Thomas, VI. 1960-08-11. p. 6.  Missing or empty |title= (help);
  3. ^ [1]
  4. ^ "Cable group moves into broadcast." Broadcasting, May 11, 1970, pg. 43.
  5. ^ "Kinney-TVC deal closed; Stern finances fare well." Broadcasting, February 7, 1972, pg. 85.
  6. ^ "Changing hands: Approved." Broadcasting, September 23, 1974, pp. 46-47. [2][3]
  7. ^ "Changing hands: Proposed." Broadcasting, March 30, 1980, pg. 75.
  8. ^ "Changing hands: Proposed." Broadcasting, September 22, 1986, pg. 86.