WTMJ-TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For the related radio station with the same call letters, see WTMJ (AM).
WTMJ-TV
WTMJ-TV Logo.png
Milwaukee, Wisconsin
United States
Branding Today's TMJ4
Slogan Your Home Team
Channels Digital: 28 (UHF)
Virtual: 4 (PSIP)
Subchannels 4.1 NBC
4.2 Laff
4.3 Cozi TV
Affiliations NBC
Owner E. W. Scripps Company
(Scripps Broadcasting Holdings, LLC)
First air date December 3, 1947 (1947-12-03)
Call letters' meaning W-The Milwaukee Journal
Derived from sister station WTMJ and former sister newspaper
Sister station(s) WTMJ (AM), WKTI
Former channel number(s) Analog:
3 (VHF, 1947–1953)
4 (VHF, 1953–2009)
Former affiliations All secondary:
CBS (1948–1953)
ABC (1948–1953)
DuMont (1949–1953)
DT2:
NBC Weather Plus (2006–2009)
Local AccuWeather (2009–2014)
DT3:
TheCoolTV (2009–2011)
Live Well Network (2011–2015)
Transmitter power 1,000 kW
Height 272.6 meters (894 ft)
Facility ID 74098
Transmitter coordinates 43°5′28.5″N 87°54′7.3″W / 43.091250°N 87.902028°W / 43.091250; -87.902028
Licensing authority FCC
Public license information: Profile
CDBS
Website www.tmj4.com

WTMJ-TV, virtual channel 4 (UHF digital channel 28), is an NBC-affiliated television station located in Milwaukee, Wisconsin, United States. The station is owned by the E. W. Scripps Company. WTMJ-TV maintains studio facilities located on Capitol Drive (Wisconsin Highway 190) in Milwaukee (an Art Deco facility that is known as "Radio City", in tribute to the New York complex of the same name), and its transmitter is located approximately 4 miles (6.4 km) north of downtown Milwaukee.

History[edit]

Journal Communications ownership[edit]

The Journal Company (owner of the Milwaukee Journal, which was consolidated with the Milwaukee Sentinel in 1995 to become the Milwaukee Journal Sentinel) was granted its first television station license in September 1931 for W9XD. The experimental station used a low-definition electromechanical system to transmit its signal, and conducted field tests from 1931 to 1933; in 1934, Journal converted W9XD's facilities to experimental high-fidelity apex radio unit W9XAZ in 1934. Its license was withdrawn by the Federal Communications Commission (FCC) in 1938 as part of an effort to limit broadcast licenses to stations that would actively engage in the development of television. No publicly announced television programming was broadcast by W9XD during this experimental period.

The Journal Company obtained one of the first construction permits issued by the FCC for a commercial television station on December 7, 1941, under the call letters WMJT (for "Milwaukee Journal Television"), and built a new broadcast facility to transmit its signal by August 1942. However, the company's television plans were suspended when the U.S. War Production Board halted the manufacturing of television and radio broadcasting equipment for civilian use from April 1942 to August 1945, in order for such equipment to be allocated for use by the military during World War II.

The station's call letters were later modified to WTMJ-TV (referencing The Milwaukee Journal), which first signed on the air on December 3, 1947,[1] originally broadcasting on VHF channel 3. In addition to being the first commercial television station to sign on the air in Wisconsin, the fourth such station to sign on in the Midwestern United States and the 15th to launch in the United States, WTMJ was also the first station located outside of the Eastern Time Zone to be affiliated with a major broadcast television network. At the time it began operations, there were only 500 television sets in Milwaukee; that number would jump to 2,050 by the following April. The existence of television sets in Milwaukee before WTMJ-TV even debuted was because of the fact that the city is close enough to Chicago that television stations from that market could be and still are viewable in Milwaukee; therefore, residents in southeastern Wisconsin had access to WBKB-TV (now WBBM-TV), which signed on from Chicago in 1946 as the first commercially licensed television station outside of the Eastern Time Zone.

At its official sign-on, it was one of several flagship media properties owned by Journal, which in addition to the Journal newspaper, also owned radio station WTMJ (1020 AM, now at 620 AM). In 1959, these properties were joined by WTMJ-FM (102.1 FM, now WKTI at 94.5). WTMJ-TV has been affiliated with NBC since its sign-on, owing to its radio sister's longtime affiliation with the NBC Red Network; although, it also initially carried programming from CBS, ABC and the DuMont Television Network. It lost its secondary affiliation with CBS when WCAN-TV (channel 25, now defunct) signed on in September 1953, and lost access to ABC and DuMont programming when WOKY-TV (channel 19, now CW affiliate WVTV on channel 18) made its debut one month later. WTMJ is the only television station in Milwaukee to have been affiliated with the same network throughout its history, and is currently NBC's second-longest tenured affiliate, behind only KSDK in St. Louis (which signed on as KSD-TV eleven months earlier in January 1947).

On July 11, 1953, WTMJ-TV moved to VHF channel 4, in order to alleviate interference with WKZO-TV (now WWMT) in Kalamazoo, Michigan, which is located nearly directly across Lake Michigan. The relocation of the station's channel allocation was a part of the FCC's complete revision of its Table of Channel Assignments, as issued in the Sixth Report and General Order issued by the agency on April 14, 1952. This move forced the CBS affiliate on channel 4 in Chicago, WBKB-TV, to be reassigned to VHF channel 2; WBKB had moved to that frequency six days before WTMJ's channel relocation on July 5, 1953.

WTMJ's RCA TK-40 cameras in service during the 1950s-1960s timeframe. It was one of the first stations in the U.S. to produce local color programming.

WTMJ-TV was one of the first television stations in the United States to purchase color equipment to transmit and produce programming in the format; in December 1953, it broadcast NBC's color telecast of Amahl and the Night Visitors, when only two prototype color sets existed in Milwaukee. The first color television sets in the city were sold in March 1954; by July of that year, WTMJ became the third television station in the U.S. with live color capability, when it broadcast its first local color program that originated from its studios, The Grenadiers.[2] About 3,000 color sets existed in Milwaukee in February 1957.

Over time, Journal gradually expanded its television chain, acquiring, among other stations, KTNV-TV in Las Vegas (acquired in 1979); KIVI-TV in Boise (acquired in 2002); KGUN-TV in Tucson, Arizona (acquired in 2005); WGBA-TV and WACY-TV in Green Bay (the former being acquired in August 2004, with the latter operated under a local marketing agreement until Journal acquired it outright in 2012); and WTVF in Nashville (acquired in 2012).

WTMJ inaugurated the current "Today's TMJ4" brand on July 25, 1992, coinciding with the start of NBC's coverage of that year's Summer Olympics (variants of this brand, whether they incorporated the last three letters of the callsign or not, were later used by other stations such as KTHV in Little Rock and WTMJ sister station KIVI-TV in Boise, Idaho). The first generation of the "TMJ4" branding lasted until August 13, 2004, on the date NBC began its coverage of the 2004 Summer Olympics, as part of a graphical overhaul that resulted in the retirement of the "sailboat 4" logo that had been in use by the station since 1978.

In 2001, Journal entered into a local marketing agreement with Kenosha-licensed WPXE-TV (channel 55), resulting indirectly from NBC's partial ownership interest in WPXE network partner Pax TV (now Ion Television) and a related management agreement with that network's owned-and-operated stations. Under the LMA, the two stations shared certain programs, while WTMJ handled advertising sales services for channel 55; the agreement also allowed WPXE to air rebroadcasts of channel 4's 6:00 and 10:00 p.m. newscasts on a half-hour delay. The LMA ended on July 1, 2005 upon Pax's rebranding as i: Independent Television. However, WTMJ continues to provide engineering assistance for WPXE-TV.

Summer 2013 Time Warner Cable carriage dispute[edit]

Due to a dispute between the cable provider and Journal Communications, WTMJ-TV was removed from Time Warner Cable's southeastern Wisconsin systems at midnight on July 25, 2013, four days before the provider's agreement with Journal was set to expire on June 30;[3] the dispute between the companies also affected Journal-owned stations in four other markets (WGBA-TV and WACY-TV in Green Bay, KMTV-TV in Omaha and KMIR-TV in Palm Springs);[4] The Local AccuWeather Channel and Live Well Network subchannels were pulled from TWC's systems two weeks earlier on July 10 as they were not protected under the sweeps rule that prohibits cable providers from pulling the main signal of a carried station (such as WTMJ 4.1) during such ratings periods, including that occurring in July.[5] On August 15, GSN replaced WTMJ on its designated channel 4 slot, while Starz Kids & Family replaced the two subchannels on digital channels 994 and 999, before being replaced by the Hallmark Movie Channel in September.[6]

On August 8, a group of Time Warner Cable subscribers filed a class action lawsuit against the provider in a Wisconsin District Court under grounds of breach of contract.[7] Journal Broadcast Group claimed on its website that TWC was distracted due to its dispute with CBS Corporation (which resulted in the removals of CBS Television Stations outlets in select markets and the Showtime Networks premium channel suite nationwide, until it signed a new agreement on September 2, 2013).[8] Journal also asked state authorities to intervene in the dispute.[9]

WTMJ was restored at 7:00 p.m. on September 20, 2013, as a result of a new carriage agreement between Journal and TWC. WTMJ was relocated to channel 2 on its digital tier and channel 14 on its analog service (GSN remained on channel 4). WTMJ's high definition feed stayed on digital channel 1004, with Journal executives citing that the HD slot was more important than the declining analog and standard definition viewership. In the Racine, Kenosha and Plymouth area for the time being, WTMJ will be seen on channel 83 while Time Warner finds a lower channel slot.[10] This also left WTMJ's subchannels off Time Warner systems, making them only receivable over-the-air as they are not carried on Charter Communications, DirecTV and Dish Network.[11]

Management realignment and sale to Scripps[edit]

In the winter of 2014, Journal made several management changes to split responsibilities between its radio and television division. Some of the changes included the appointments of Debbie Turner (executive vice president and general manager at WTVF) as the company's vice president of television, Steve Wexler (executive vice president of Journal's Milwaukee radio and television properties) as executive vice president for the company's radio division, and Joe Poss (general manager of Journal's Green Bay duopoly of WGBA/WACY) as WTMJ-TV's general manager. Janet Hundley (longtime assistant news director at ABC owned-and-operated station WLS-TV in Chicago) was also hired as the station's news director in May 2014, following the resignation of Bill Berra.[12][13][14]

On July 30, 2014, the E. W. Scripps Company announced that it would acquire Journal Communications in an all-stock transaction. The combined firm would retain their broadcast properties – including WTMJ-TV and its AM and FM radio siblings – with the print assets being spun off as Journal Media Group.[15] The deal was approved by the FCC on December 12, 2014,[16] with shareholders of the two companies approving it on March 11, 2015;[17] the merger/spin-off between Journal and Scripps formally closed on April 1 (Journal Media Group would be subsequently acquired by the Gannett Company – which spun off its own broadcasting and digital media properties into Tegna, Inc. three months after the Journal split was completed, in order to focus on its newspapers – in August 2015). Through its ownership by Journal, WTMJ had been one of the few television stations in the country not owned by a major network that had the same callsign, owner and primary network affiliation throughout its history; it was also the last major television station in the Milwaukee market to be locally owned.

E.W. Scripps and Time Warner Cable announced a new multi-year carriage agreement on February 1, 2016, well ahead of the 2016 Summer Olympics and without the acrimony of the 2012 negotiations, that includes WTMJ.[18] With this agreement, Scripps also obtained carriage for WTMJ's Cozi and Laff subchannels as of April 4, 2016, which took the channel 990 and 991 slots on area Time Warner systems.

Digital television[edit]

Digital channels[edit]

The station's digital channel is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[19]
4.1 1080i 16:9 WTMJ-DT Main WTMJ programming / NBC
4.2 480i WTMJ-WX Laff
4.3 Cozi TV Cozi TV

On June 15, 2015, WTMJ added a second audio program (SAP) feed to its main channel to allow the transmission of Descriptive Video Service audio description and Spanish language translations for NBC network programs; it became the last major network affiliate in the market to incorporate an SAP feed before the FCC's expansion of its requirements for television stations to feature audio description to media markets outside of the 25 largest (including Milwaukee) on July 1.

WTMJ-DT2 (Laff)[edit]

On March 1, 2006, WTMJ-TV launched a digital subchannel on virtual channel 4.2 as TMJ4 Weather Plus, a 24-hour weather channel featuring a mix of local and national current conditions and forecasts as well as local weather updates from the station's meteorologists; until the July 2013 dispute with Journal, it was previously carried on Time Warner Cable digital channel 999. The subchannel originally served as an affiliate of NBC Weather Plus; three months after it was launched, in June 2006, WTMJ rebranded its weather department from "Storm Team 4" to "TMJ4 Weather Plus", integrating the network brand into its weather branding in compliance with Weather Plus' recommended standardizations for its affiliated NBC stations. After NBC Weather Plus was discontinued in November 2008, the former "Storm Team 4" brand was restored as its universal weather branding; the subchannel itself rebranded as the Storm Team 4 Channel on January 1, 2009, and was later renamed "Storm Team 4 TV". In mid-December 2009, Storm Team 4 TV became an affiliate of The Local AccuWeather Channel. Uniquely, the station shared the market's AccuWeather affiliation with PBS member station (and Milwaukee Public Television flagship) WMVS (channel 10), which broadcasts a non-commercial version of the AccuWeather Channel on its 10.4 subchannel.

In mid-December 2014 with the operations of Local AccuWeather winding down as AccuWeather refocused its television efforts on its cable-satellite channel, WTMJ converted the 4.2 subchannel to a widescreen format, and reformatted it to incorporate additional traffic camera loops, feature segments and a news ticker to the new internally originated setup as "TMJ4 Plus", using website partner WorldNow's "channel in a box" coordinating automation technology.[20]

On September 28, 2015, as part of an agreement that Scripps signed with Katz Broadcasting on May 18 in which WTMJ would affiliate with two of Katz's three multicast networks (MyNetworkTV affiliate WCGV-TV (channel 24) already carries Grit over their DT3 channel through a separate agreement with that station's owner, Sinclair Broadcast Group), WTMJ fully discontinued TMJ4 Plus and converted WTMJ-DT2 into an affiliate of Laff.[21]

WTMJ-DT3 (Cozi TV)[edit]

In early July 2009, WTMJ launched digital channel 4.3 as an affiliate of TheCoolTV, becoming the first full-power station to carry the music video and concert programming-focused network as a digital subchannel; it was later carried by stations owned by the Sinclair Broadcast Group (except for WVTV (channel 18) and WCGV-TV locally due to WTMJ's carriage of the network) and LIN TV; WTMJ's Green Bay sister station WGBA also added TheCoolTV in November 2010. The subchannel, which locally had its on-air playlist customized by WTMJ, was co-branded with WTMJ-TV's sister radio station WLWK-FM (now WKTI), which then had a format spanning a variety of decades. In September 2011, Journal Communications filed a $257,000 lawsuit against TheCoolTV's parent company Cool Music Network, LLC, alleging non-payment of broadcast services since before June 2011.[22]

Because of the dispute, WTMJ replaced TheCoolTV with the Live Well Network on October 1 (WGBA, meanwhile, replaced it with Me-TV on that date).[23][24] WTMJ eventually converted the channel's aspect ratio to 480i widescreen, optimized for 16:9 displays, in line with LWN's default screen presentation; select Live Well programming (consisting of Motion and Deals) was broadcast in high definition during Saturday late night slots on the station's main channel until the network was removed. On January 12, 2015, one week before Live Well Network was to originally discontinue operations entirely (its distribution would instead be relegated exclusively to ABC Owned Television Stations outlets after a three-month reprieve from its planned nationwide shutdown), it was replaced on WTMJ-DT3 with the NBC-owned subchannel service, Cozi TV.

Proposed Escape affiliation[edit]

Through the same agreement with Katz Broadcasting under which the station affiliated WTMJ-DT2 with Laff, WTMJ-TV was listed as a future affiliate of Escape.[21] However, Escape was not added to WTMJ, likely due to lack of subchannel space without affecting picture quality. Escape eventually found a home in the market on May 5, 2016, when DTV America's WTSJ-LP (channel 38) picked up the network for their third subchannel.

Analog-to-digital conversion[edit]

WTMJ-TV shut down its analog signal, over VHF channel 4, at noon on June 12, 2009, the official date in which full-power television stations in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate. The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 28.[25][26] Through the use of PSIP, digital television receivers display the station's virtual channel as its former VHF analog channel 4.

As part of the SAFER Act,[27] WTMJ-TV kept its analog signal on the air until 2:00 p.m. that afternoon to inform viewers of the digital television transition.

Programming[edit]

WTMJ broadcasts the entire NBC schedule, with the exception of program pre-emptions for breaking news or severe weather coverage. From the 1960s to the 1990s, pre-emptions on the station were more common (examples include those involving NBC's daytime game show and soap opera lineup; Sanford and Son airing on Saturday nights instead of Fridays during the 1970s; and its replacement of Gimme a Break! and Mama's Family in favor of the syndicated drama Fame on Thursday nights during the 1983–84 season). Although NBC had long been less tolerant of pre-emptions of its programming than the other networks, it usually did not raise objections to those made by WTMJ, since it has been one of the network's strongest affiliates. NBC was also helped by then-independent station WVTV often picking up NBC programs declined by channel 4 for their own schedule, with WCGV also doing so when that station signed on in March 1980.

The station's most controversial move came in 1979 when it asked NBC for permission to delay The Tonight Show to 11:00 p.m., in order to air reruns of Maude in the talk show's 10:30 slot; although the network vetoed the move (even though its Birmingham affiliate WVTM-TV had aired the program on delay from the time it cleared Tonight in 1967 until 1996), WTMJ went ahead and did it anyway as it was already running a promotional campaign for Maude and began delaying Tonight to 11:00 that September. It tried again in 1984, wanting to move Tonight to 11:30 p.m., in order to air reruns of Trapper John, M.D. after the 10:00 p.m. newscast starting that September. NBC, already not happy with WTMJ moving the program to 11:00 p.m., refused again, and opted to contract then-independent station WVTV to carry the program instead, airing it at 10:30 p.m. from September 1984 to September 1988, when WTMJ gave in to airing the program in its network-designated timeslot. The station also delayed Late Night with Conan O'Brien to 12:05 a.m. from the program's September 1993 debut until September 2001, and aired Days of Our Lives at 2:00 p.m. (one of the program's alternate network timeslots), before moving it to the network-standard 1:00 p.m. slot on September 10, 2007 to replace the cancelled Montel Williams Show. WTMJ aired paid programming in place of the low-rated prime time poker game show Face the Ace for its entire run starting in August 2009, marking the first time any Milwaukee station pre-empted a significant portion or the entirety of a prime time network series (other than for extended news coverage) since the early 1990s; it is unknown if moral objections by WTMJ management (as sister station WGBA carried the series) or ratings concerns played a factor in the move.

WTMJ currently airs the weekday editions of Today in two blocks from 7:00 to 9:00 a.m. and 10:00 a.m. to 12:00 p.m. (with a breakaway at 9:00 a.m. for The Morning Blend). Generally in the past, the station did not air NBC programming pre-empted due to extended breaking news coverage (besides Days), rendering the affected shows viewable in the market only either through the network's website or mobile app, its cable-satellite video on demand service or its online streaming partners (such as Hulu) beginning the day after their original airdate. Beginning in 2014, pre-empted programming began to air on channel 4.2 at its original time. The only weekday syndicated programs currently carried by WTMJ-TV (as of August 2016) are Access Hollywood Live and Right This Minute, with Alliant Energy Powerhouse and the brokered religious program Time of Grace airing during the weekend; the latter is carried by many Milwaukee-area stations in varying timeslots under the same arrangement. The only additional station-produced program outside of news is the brokered New Home Building Today on Sunday mornings, which is usually produced by a local homebuilder with the assistance of WTMJ's advertising/sales department to sell a home and/or subdivision plot.[28]

WTMJ had been the long-time Milwaukee home for the nighttime syndicated version of Wheel of Fortune beginning in 1984 (replacing the nighttime Family Feud, which moved to WITI for the final season of its first incarnation) and Jeopardy! from its 1984 premiere; both shows moved to CBS affiliate WDJT-TV (channel 58) in September 2005. It was also the first station to air The Oprah Winfrey Show from the program's 1986 syndication launch until a group-wide distribution deal with Hearst Broadcasting resulted in it being moved to ABC affiliate WISN-TV (channel 12) in September 1994. WTMJ (and WPXE, during the run of its LMA with Journal) had aired Martha Stewart Living and then Martha until September 2007, when the latter program moved to WISN. Like NBC flagship WNBC in New York City, WTMJ aired It's Showtime at the Apollo after Saturday Night Live for its entire 21-year run, with Soul Train (another long-running syndicated staple since 1972, when it joined the station's lineup) following that show until its own end in 2006.

The Morning Blend[edit]

The Morning Blend is a local talk show format originated by former parent company Journal Broadcast Group and presently owned by the E. W. Scripps Company that first premiered in Milwaukee on WTMJ-TV on September 12, 2006 (originally airing at 10:00 a.m., the program moved to its current 9:00 a.m. slot in September 2007). As of 2015, the WTMJ version is currently hosted by Tiffany Ogle (who replaced original co-host – and former WISN reporter – Alison de Castro, after she left the program in October 2009 to relocate with her family to Chicago) and Molly Fay (formerly a morning anchor at WITI). The show – which derived its format from that of Daytime on fellow NBC affiliate WFLA-TV in Tampa – features a mix of paid and unpaid segments, with all segments promoting a certain product or company featuring on-air disclaimers to denote the segment has been leased by a particular advertiser. The program is produced through WTMJ's advertising sales department; as such, news segments are not provided by its hosts, with breaking news or severe weather coverage ceded to the station's news staff instead.[29] In June 2008, The Morning Blend began airing on Green Bay sister station WGBA, also at 9:00 a.m., after that station dropped its morning newscasts (the program's time slot on WGBA has since been replaced with syndicated programming).

The Morning Blend is WTMJ's first attempt at a local program that was not news or public affairs-based, since the short-lived A New Day premiered in 1979; that program was co-hosted by Terry Meeuwsen (now co-host of The 700 Club) and news anchor/radio host (and former WTMJ-TV reporter) Pete Wilson.[30] The Morning Blend format and branding has since been adapted by several other Journal stations: local versions debuted on Fox affiliate WFTX-TV in Fort Myers, Florida in mid-2009; ABC affiliate KGUN-TV in Tucson, Arizona and CBS affiliate KMTV-TV in Omaha, Nebraska in late April 2010; and ABC affiliate KTNV-TV in Las Vegas in early July 2010.

Sports programming[edit]

Green Bay Packers partnership[edit]

WTMJ-TV has served as Milwaukee's "official station" of the Green Bay Packers since the mid-1990s, giving it rights to air the team's non-nationally televised preseason games; in addition to the team's existing television broadcasters elsewhere in Wisconsin, the game telecasts are shared with sister stations WGBA in Green Bay and KMTV-TV in Omaha through a March 2012 broadcasting agreement between the Packers and former station parent Journal Broadcast Group.[31] WTMJ holds the broadcast rights to the weekly coaches show (which airs Tuesdays at 6:30 p.m. during the NFL season) and other shows involving the team (such as the team's Sunday morning pre-game analysis program Packers Today). As part of the deal, Packers Radio Network color commentator Larry McCarren (who resigned as sports director at Green Bay CBS affiliate WFRV-TV in March 2012) now also serves as a Packers analyst for WTMJ and WGBA; until McCarren became WGBA's sports director upon the end of his non-compete clause with WFRV in April 2013, his segments appeared during the Packers Extra sports segment from the WTMJ set. McCarren resigned his sports director duties at WGBA at the end of March 2015 to solely focus on his Packers duties.

Because of the Summer Olympics, which are not allowed any pre-emptions by the network, WTMJ sub-licensed some preseason games to then-LMA partner WPXE-TV in 2004 and to CW affiliate WVTV in 2008 (the 2012 opening preseason game against the San Diego Chargers that occurred during the Olympics was an ESPN Monday Night Football broadcast carried by WISN, which averted the need for sub-licensing any games that season). Regular season games televised over-the-air locally are split between WITI (channel 6; through Fox's rights to the team's parent division, the National Football Conference), and WDJT-TV (for select games televised by CBS in which the Packers play against an American Football Conference (AFC) opponent), with WTMJ carrying non-preseason games via NBC's Sunday Night Football on occasions when a game involving the Packers is scheduled. In 2016, the Packers open up the preseason at Canton, Ohio against the Indianapolis Colts for the Pro Football Hall of Fame Game, a game pre-moved to ESPN from NBC due to coverage of the 2016 Summer Olympics which will be carried on WISN-TV. Weigel's independent station, WMLW-TV (channel 49) will sub-license and carry the second and third preseason games, meaning the station will carry two streams of the game (English and Spanish) over the same channel, as WMLW-DT4 simulcasts Telemundo affiliate WYTU-LD (channel 63).

Milwaukee Brewers and Braves baseball[edit]

WTMJ-TV served as the original local television outlet for the Milwaukee Brewers,[32] carrying at least 25 to 40 of the Major League Baseball team's games each season – mostly involving those played on the road – from 1970 to 1980. Among the broadcasters who worked on the WTMJ Brewers telecasts included Merle Harmon, Jim Irwin (who also worked as a sportscaster at WTMJ-AM during this time, as well as serving the radio voice of the Packers and Wisconsin Badgers football), Eddie Doucette (then also the radio and television voice of the Milwaukee Bucks), Mike Hegan (who later became a longtime announcer for the Cleveland Indians), and current primary Brewers radio play-by-play announcer and Milwaukee native Bob Uecker. The team chose to move its telecasts to WVTV starting with the 1981 season,[33] because that station (which was not affiliated with a network at the time) offered to televise more games per season than what WTMJ was able to do, due to Channel 4's NBC programming commitments.

The station also televised selected Milwaukee Braves games during their final four seasons of play in the city, before the team relocated to Atlanta after the 1965 season.[34] Prior to 1962, the Braves had a long-held policy not to televise its games, on the perception that it would negatively affect attendance, which ironically played a part in the franchise moving to Milwaukee from Boston after the 1952 season.

News operation[edit]

WTMJ-TV presently broadcasts 39 hours of locally produced newscasts each week (with 6½ hours on weekdays, 3½ hours on Saturdays and three hours on Sundays); in addition, the station produces Sunday Insight, a local "week in review" public affairs debate program hosted by WTMJ radio personality Charlie Sykes, which airs on Sunday mornings after Meet the Press. WTMJ's newscast ratings have perennially finished in second place among the market's television news outlets for most of the last half-century, although it has periodically won certain news time slots in which WISN-TV, which has finished as the market's ratings leader for many years, does not place first; dating back to that station's affiliation with CBS prior to December 1994, WTMJ has fought for second place against Fox affiliate WITI.

WTMJ-TV maintains a news and weather content agreement with sister radio stations WTMJ and WKTI (all three stations are based out of the Radio City studio). Until the newspaper and television station were separated in the split of Journal Communications' properties into Scripps and Journal Media Group in 2015, the station also partnered with the Milwaukee Journal Sentinel to provide news stories and weather forecasts seen in the newspaper; WTMJ-TV maintained an auxiliary studio in the Journal Sentinel's State Street headquarters for a regular segment on its now-defunct 3:00 p.m. newscast called "JSOnAir". The station currently has no print partner, although WTMJ radio maintains a content agreement with the Milwaukee Business Journal for reporting of business-related stories; an existing television partnership with Fox affiliate WITI precludes that publication from partnering with WTMJ-TV.[35] In addition, the station provides a pre-game news segment, and pre-game and post-game "ride home" weather segments for the Milwaukee Brewers, which are carried on the scoreboard at Miller Park.

"Wisconsin on Demand 411", a video on demand service offered to Time Warner Cable subscribers throughout southeastern Wisconsin, carries the station's morning, 6:00 and 10:00 p.m. newscasts beginning two hours and are available for viewing for three days after each program's original broadcast; its content inventory also includes certain WTMJ news reports, "I-Team" investigations and consumer stories, and editions of Sunday Insight. The station also utilizes and promotes Time Warner Cable's Start Over feature for its locally based and select local programs, allowing viewers to restart a program from the beginning if they tune in after it started.

After Today expanded to four hours in September 2007, WTMJ began shifting its programming focus very heavily towards local news, as replacement syndicated programming for Martha, Wheel of Fortune and Jeopardy! after all three programs moved to other area stations, and Montel's August 2008 departure from syndication failed to spark viewer interest outside of local/network hours. On August 25, 2008, after Extra moved to WITI, the station expanded its 6:00 p.m. newscast to one hour (although it reverted to a half-hour on Tuesday nights during the NFL season due to Mike McCarthy's coaches show); this was followed on September 8 by the debut of an hour-long newscast at 3:00 p.m.,[36] which featured segments including "Ask the Experts", an interactive "sound off" segment incorporating viewer calls and social media contributions, and a "hot topics" section which features WTMJ radio afternoon host Jeff Wagner among the regular panelists. Green Bay sister station WGBA-TV added simulcasts of WTMJ's morning and noon newscasts on July 14, 2008, with WGBA producing local weather inserts using its own meteorologists in place of the WTMJ-produced weather segments. The simulcast ended in early 2009, due to viewer disinterest in Milwaukee-focused news (WGBA relaunched a local morning newscast in January 2011). WTMJ also began to produce forecasts for WGBA to air during its weekend newscasts. Until April 2013, when Larry McCarren became WGBA's sports director, all sports segments on WGBA were produced by WTMJ.

On April 7, 2009, WTMJ became the first television station in Milwaukee and the second in Wisconsin (behind CBS affiliate WISC-TV in Madison) to begin broadcasting its local newscasts and other local programming in high definition.[37] With the conversion, a new music package (High Velocity by 615 Music) and graphics from Renderon Broadcast Design (the main graphics company for all Journal Broadcast Group stations, which has also developed Scripps' standardized graphics packages since 2008) was introduced.[38] Segments broadcast from the main studio and news video from the field are presented in the format, as with most of the station's live units and skycam system. The rest of the station's skycams and "Chopper 4" are equipped for digital widescreen and upconverted for HD broadcast in WTMJ's production control room. On August 13, 2012, WTMJ moved all newscasts from Studio A to a temporary set in Studio D to make way for the construction of a new set; the new main news set in Studio A was launched on September 9, 2012 during the 5:00 p.m. newscast.

The station dropped its 6:30 p.m. newscast on April 11, 2011, replacing it with Access Hollywood (which previously aired on WTMJ from its September 1995 debut until it moved Late Night to its network-mandated 11:35 p.m. slot in 2000; Access moved to WTMJ after WISN expanded its 10:00 p.m. newscast to one hour in January 2011, the consequence of this being WISN moving the newsmagazine from its longtime 10:30 p.m. slot to 12:30 a.m. and NBCUniversal Television Distribution asking for an early release from its contract in order to move to WTMJ).[39] On February 4, 2013, the station debuted the locally produced newsmagazine Wisconsin Tonight in the 6:30 p.m. timeslot (which airs on digital channel 4.2 twice a week during Packers season due to its broadcasts of Packers Live on Mondays and The Mike McCarthy Show on Tuesdays; Access Hollywood moved to 1:35 a.m., before it moved to WITI on September 8, 2014 in a 11:35 p.m. slot; its companion talk show Access Hollywood Live was restored by WTMJ in the 2:00 p.m. slot on September 15, 2014).[40] In October 2014, WGBA debuted its own version of Wisconsin Tonight that incorporates some content from WTMJ, airing on nights when it does not air Packers-related programming. On January 20, 2014, WTMJ officially expanded the weekday editions of Live at Daybreak to 4:30 a.m., becoming the last of the market's four television news outlets to expand their morning newscasts to the slot; it had effectively begun to do so two weeks earlier due to that month's record cold temperatures requiring early coverage of school and business closings.[41] On January 21, 2016, Wisconsin Tonight was replaced with Scripps' station-wide concept The Now. It switched from the final Journal-instituted graphics package to the current Scripps corporate package on May 5, 2016.

After coming under Scripps ownership, WTMJ altered, and even made minor reductions to, its news programming. The 3:00 p.m. newscast, which consistently trailed syndicated talk and court programming on other area stations, ended on September 11, 2015 and was replaced the following Monday (September 14) by the freshman syndicated lifestyle talk show FABLife (which only lasted one season); the replacement of the newscast with syndicated programming was planned before the Scripps acquisition was announced.[42] The 2016-17 season will see Scripps' The List in the 3 p.m. slot beginning August 22. On September 19, the Saturday morning newscast was moved to 5:00 to 7:00 a.m. (having previously aired from 8:00 to 10:00 a.m. after Today, which it aired live at 6:00 a.m.); the Sunday morning 8:00 a.m. newscast also quietly discontinued that month, mainly to allow Meet the Press to air live from NBC's Eastern Time Zone feed rather than on a one-hour tape delay as the station has done for years, and to allow better scheduling flow to allow the station to meet educational programming quotas (through NBC's children's program block) on weekends when heavy sports pre-emptions occur, as well as to allow Packers Today to air in the hour before the network pre-game shows during the NFL season. Before the aforementioned reductions, channel 4 was one of the few Big Three stations in the United States that had a weekly news programming total exceeding 40 hours (which is more common with news-producing affiliates of the post-1986 broadcast networks, such as Fox affiliate WITI locally).

Former on-air staff[edit]

References[edit]

  1. ^ "Planning Pays Off for New WTMJ-TV" (PDF). Broadcasting. December 1, 1947. Retrieved October 25, 2014 – via American Radio History. 
  2. ^ Ed Reitan (2006). "Local Television Stations with Early Live Color Capability". Novia. 
  3. ^ Duane Dudek. "Conspiracy theories, frustration multiply as Time Warner pulls WTMJ-TV". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communicationsdate=July 25, 2013. Retrieved August 15, 2013. 
  4. ^ Rich Kirchen (June 28, 2013). "Time Warner Cable, Channel 4 owner agree to extension". The Business Journal (Milwaukee). American City Business Journals. Retrieved June 29, 2013. 
  5. ^ Duane Dudek (July 10, 2013). "Stalemate in Journal Broadcast negotiations with Time Warner". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. Retrieved July 10, 2013. 
  6. ^ Steve Kabelowsky (August 15, 2013). "GSN now in WTMJ-TV's slot on Time Warner Cable". OnMilwaukee.com. Retrieved February 1, 2014. 
  7. ^ Mike Reynolds (August 9, 2013). "TWC Customers File Lawsuit over Retrans Disconnect with Milwaukee Station; Plaintiffs Seek Class-Action Status over Disconnect with Journal Broadcast's WTMJ". Multichannel News. NewBay Media. Retrieved August 15, 2013. 
  8. ^ "JBG Answers". Journal Broadcast Group. Retrieved August 15, 2013. 
  9. ^ Steve Kabelowsky (August 14, 2013). "Journal asks state to force Time Warner to credit customers". OnMilwaukee.com. Retrieved August 15, 2013. 
  10. ^ Duane Dudek (September 20, 2013). "Journal Broadcast, Time Warner finally reach agreement; Channel 4 moves to Channel 2". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. Retrieved September 20, 2013. 
  11. ^ "TWC Conversations: Q: Why are WGBA-D2 (Me TV), WTMJ-D2 (Storm Team), WTMJ-D3 (Live Well) no longer available? A: We have agreed with Journal to carry the channels that we believe deliver the most value to our customers.". TWC Conversations. Time Warner Cable. September 21, 2013. Archived from the original on September 22, 2013. Retrieved September 21, 2013. 
  12. ^ Duane Dudek (January 22, 2014). "Journal Broadcast Group announces reorganization". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. 
  13. ^ "Joe Poss new general manager of WTMJ-TV". Milwaukee Business Journal. American City Business Journals. February 11, 2014. 
  14. ^ Duane Dudek (May 9, 2014). "WTMJ-TV hires Janet Hundley of WLS as news director". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. 
  15. ^ Bill Glauber (July 30, 2014). "Journal, Scripps deal announced". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. Retrieved July 30, 2014. 
  16. ^ Staff (December 12, 2014). "Scripps-Journal Merger Gets FCC OK". TVNewsCheck. NewsCheck Media. 
  17. ^ Joe Cornell (March 16, 2015). "Journal Communications, Scripps Spin/Merger set for April 1". Forbes. Forbes LLC. 
  18. ^ McAdams, Deborah (1 February 2016). "Retrans Quietly Accomplished: E.W. Scripps, Time Warner Cable". TVTechnology. Retrieved 3 February 2016. 
  19. ^ "RabbitEars TV Query for WTMJ". RabbitEars. Retrieved December 14, 2015. 
  20. ^ "Worldnow launches 'Channel-in-a-box' solution". Newscast Studio. March 10, 2015. Retrieved May 13, 2015. 
  21. ^ a b Jon Lafayette (May 18, 2015). "Scripps Stations to Launch Grit and Escape Networks; Expanded distribution for LAFF comedy channel". Broadcasting & Cable. NewBay Media. Retrieved May 19, 2015. 
  22. ^ Staff report (September 2, 2011). "Channel 4 owner sues 'The Cool TV' for $257k". The Business Journal, Milwaukee. American City Business Journals. Retrieved September 13, 2011. 
  23. ^ Staff report (September 12, 2011). "Channel 4 dropping 'The Cool TV' for lifestyle network". The Business Journal, Milwaukee. American City Business Journals. Retrieved September 13, 2011. 
  24. ^ Tim Cuprisin (September 13, 2011). "Get ready for another round of Charlie Sheen". OnMilwaukee.com. Retrieved September 13, 2011. 
  25. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and Second Rounds" (PDF). Federal Communications Commission. Retrieved March 24, 2012. 
  26. ^ "CDBS Print". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. 
  27. ^ "UPDATED List of Participants in the Analog Nightlight Program" (PDF). Federal Communications Commission. June 12, 2009. Retrieved June 4, 2012. 
  28. ^ "WTMJDT - TV Listings". Zap2It. Tribune Digital Ventures. Retrieved September 23, 2015. 
  29. ^ Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications http://www.jsonline.com/story/index.aspx?id=481824.  Missing or empty |title= (help)
  30. ^ Tim Cuprisin (July 26, 2007). "Notch another one up for Blu-ray in high-definition DVD formats war". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. 
  31. ^ Bob Wolfley (March 2, 2012). "Packers and Journal Broadcast Group announce partnership deal". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. Retrieved March 3, 2012. 
  32. ^ The Milwaukee Journal. The Journal Company. April 24, 1970 https://news.google.com/newspapers?nid=1499&dat=19700424&id=WXQoAAAAIBAJ&sjid=PSgEAAAAIBAJ&pg=1521,1691225&hl=en – via Google News.  Missing or empty |title= (help)
  33. ^ The Milwaukee Journal. The Journal Company. March 23, 1963 https://news.google.com/newspapers?nid=1499&dat=19801202&id=2q8oAAAAIBAJ&sjid=vysEAAAAIBAJ&pg=6841,576123&hl=en – via Google News.  Missing or empty |title= (help)
  34. ^ The Milwaukee Journal. The Journal Company. March 23, 1963 https://news.google.com/newspapers?nid=1368&dat=19630323&id=yH9RAAAAIBAJ&sjid=HREEAAAAIBAJ&pg=2637,1869915&hl=en – via Google News.  Missing or empty |title= (help)
  35. ^ "Milwaukee Business Journal partners with WTMJ-AM on business reports". Milwaukee Business Journal (Press release). American City Business Journals. July 14, 2015. Retrieved September 12, 2015. 
  36. ^ "Talking politics is a no-no at the table, but on the radio it boosts ratings". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Media Group. 
  37. ^ "Channel 4 is first local broadcaster to air newscasts in high definition". jsonline.com. 
  38. ^ Jim Conigliaro. "TODAY'S TMJ4 - Milwaukee's Source for Local News and Weather". WTMJ-TV. Journal Broadcast Group. 
  39. ^ "OnMedia: Channel 4 drops its 6:30 news". OnMilwaukee.com. March 24, 2011. 
  40. ^ Duane Dudek (January 29, 2013). "WTMJ-TV adds half-hour newscast starting Monday". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Communications. Retrieved January 29, 2013. 
  41. ^ "WTMJ Expands Morning Newscast". TVSpy. Mediabistro Holdings. January 15, 2014. 
  42. ^ Chris Foran (September 10, 2015). "WTMJ-TV to drop 3 p.m. newscast, add syndicated talk show". Milwaukee Journal Sentinel. Journal Media Group. Retrieved September 12, 2015. 

Further reading[edit]

External links[edit]