Jump to content

Westinghouse Broadcasting

From Wikipedia, the free encyclopedia

Westinghouse Broadcasting Company
Group W
Company typeDivision
IndustryRadio and television broadcasting
FoundedNovember 2, 1920; 103 years ago (1920-11-02), in East Pittsburgh, Pennsylvania, U.S. (with the establishment of KDKA)
  • 2000; 24 years ago (2000) (as an independent company)
  • 1999; 25 years ago (1999) (as a licensee of Infinity)
FateMerged into CBS, remained as a licensee until 1999
Area served
United States
ParentWestinghouse Electric

The Westinghouse Broadcasting Company, also known as Group W, was the broadcasting division of Westinghouse Electric Corporation. It owned several radio and television stations across the United States and distributed television shows for syndication.

Westinghouse Broadcasting was formed in the 1920s as Westinghouse Radio Stations, Inc. After expanding into television, it was renamed Westinghouse Broadcasting Company in 1954, and adopted the Group W moniker on May 20, 1963. It was a self-contained entity within the Westinghouse corporate structure; while the parent company was headquartered in Pittsburgh, Pennsylvania, Westinghouse Broadcasting maintained headquarters in New York City. It kept national sales offices in Chicago and Los Angeles.

Group W stations are best known for using a distinctive corporate typeface, introduced in 1963, for their logos and on-air imaging.[1][2] Similarly styled typefaces had been used on some non-Group W stations as well and several former Group W stations still use it today. The Group W corporate typeface has been digitized and released freely by John Sizemore;[2] Ray Larabie's font "Anklepants [3] borrows heavily from the typeface and is occasionally used as a substitute.[4] The font is also used in the video game Damnation.

Westinghouse Broadcasting was also well known for two long-running television programs, the Mike Douglas Show and PM Magazine (called Evening Magazine in Group W's core broadcast markets).


Radio origins[edit]

The Westinghouse Electric and Manufacturing Company entered broadcasting with the November 2, 1920, sign-on of KDKA radio in Pittsburgh.[5] The oldest surviving licensed commercial radio station in the United States, KDKA was an outgrowth of experimental station 8XK, a 75-watt station that was located in the Pittsburgh suburb of Wilkinsburg, and founded in 1916 by Westinghouse assistant chief engineer Frank Conrad.[6]

Westinghouse launched three more radio stations between 1920 and 1921: WJZ,[7] originally licensed to Newark, New Jersey; WBZ, first located in Springfield, Massachusetts;[8] and KYW, originally based in Chicago.[9] WBZA in Boston, a station which shared WBZ's frequency and simulcasted WBZ's programming, signed on in November 1924.[8]

Westinghouse was one of the founding owners of the Radio Corporation of America (RCA) in 1919, and in 1926 RCA established the National Broadcasting Company (NBC), a group of 24 radio stations that made up the first radio network in the United States. Westinghouse initially owned a 20 percent stake in NBC, and as a result, all of Westinghouse's stations became affiliates of NBC's Blue Network when it was launched on January 1, 1927. Most of the Blue Network's programming originated at WJZ, which in 1923 had its license moved to New York City, and its ownership transferred to RCA.

In 1931, Westinghouse switched the call letters of its two Massachusetts stations, with WBZA moving to Springfield and WBZ going to Boston. The two stations had suffered from interference problems, though the Boston facility was the more powerful of the two. In 1934, KYW was moved from Chicago to Philadelphia following a Federal Communications Commission-dictated frequency realignment.[10] Westinghouse's next station was its first purchase: WOWO in Fort Wayne, Indiana, joined the group in August 1936.[11]

The North American Regional Broadcasting Agreement of 1941 saw all of Westinghouse's original stations move to their current frequencies. With WOWO's power increase to 50,000 watts later that year, the Westinghouse stations were now also clear-channel stations. A decade later, the FCC forbade common ownership of two or more clear channel stations with overlapping nighttime coverage, though the commission allowed Westinghouse to keep WBZ, KYW, KDKA, and WOWO together under a grandfather clause.[citation needed] Among them, the four stations' nighttime signals blanketed almost all of the eastern half of North America. Despite the assignments which resulted from NARBA, WBZA became a 1,000-watt daytime-only operation as it continued to share a frequency with WBZ.

The Westinghouse group survived the government-dictated split of NBC's radio division in 1943. WBZ/WBZA, KDKA, and KYW became affiliates of NBC's Red Network while WOWO, which had a secondary affiliation with the Blue Network, fell back on its primary relationship with CBS. Westinghouse expanded to the West Coast in 1944 with its purchase of 5,000-watt KEX in Portland, Oregon,[12] a station which also shared a frequency with WOWO. Westinghouse would increase KEX's power to 50,000 watts in 1948.[13]

Later in the 1940s, Westinghouse moved on to develop FM and television stations as the FCC began to issue permits for those services. Westinghouse built FM sister stations for WBZ/WBZA, KDKA, KYW, KEX, and WOWO, all of which were on the air by the end of the decade. FM radio was, initially, an unsuccessful venture for Westinghouse, and the company would silence most of its FM stations during the 1950s. Of the early Westinghouse FMs, only the original KDKA-FM (now WLTJ) and the second WBZ-FM facility (now WMJX) proved to be worth keeping, and Westinghouse sold those outlets in the early 1980s.

Moving back to AM radio, Westinghouse returned to Chicago with its 1956 purchase of WIND.[14] In 1962, Westinghouse re-entered the New York market when it bought WINS, then a local Top-40 powerhouse, from J. Elroy McCaw.[15] Having reached the FCC's then-limit of seven AM stations, Westinghouse sold KEX to actor and singer Gene Autry,[16] and later decided to shut down WBZA and return its license to the FCC.[17] In 1966, Westinghouse agreed to buy another top-rated music station, KFWB in Los Angeles.[18]

On April 19, 1965, WINS dropped music and instituted a 24-hour, all-news format.[19] KYW went all-news six months later on September 12, three months after Westinghouse regained control of the station[20] (see The 1956 Trade with NBC, below). KFWB would adopt the format on March 11, 1968.[21] The three stations all prospered with their new formats, usually ranking among the five highest-rated stations in their markets. During the 1970s and 1980s, WIND also tinkered with a part-time news format, though it had little success against the dominant all-news station in Chicago, CBS-owned WBBM.

Westinghouse "side rules" for radio

In the 1970s, Westinghouse Radio also developed a prodigious reputation for its innovation in analytical techniques and tools for radio sales and buying. Using sophisticated mathematical modeling, the group promoted its "New Math Calculator" which became extremely popular in ad agencies for planning radio campaigns. This was no simple look-up table; it introduced innovative measures such as "reach index" and "gross cume" to operationalize its core models. Westinghouse later introduced an even more comprehensive tool, stylized as the "Numa Radio Planner". In the days before desktop computers, these "slide rules" were state-of-the-art in audience planning research.

Over the next quarter-century, Westinghouse would purchase several other radio stations, including KFBK in Sacramento, California; WNEW-FM in New York, KTWV in Los Angeles, and WMMR in Philadelphia.[22] WOWO was sold to other interests in 1982[23] and WIND was spun off in 1985,[24] two years before Group W bought WMAQ from NBC after that network announced it was closing its radio division.[25]

Expansion into television[edit]

Westinghouse entered television on June 9, 1948, with the sign-on of WBZ-TV in Boston; it is the only television station to have been built by the company.[26] Westinghouse's first station purchase was with WPTZ (now KYW-TV) in Philadelphia, in 1953.[27] KPIX in San Francisco was bought in 1954;[28] WDTV (now KDKA-TV) in Pittsburgh was added in 1955;[29][30] and WAAM (now WJZ-TV) in Baltimore was purchased in 1957.[31][32] Westinghouse's only other outright television station purchase was in Charlotte, North Carolina, where it purchased WRET-TV from Ted Turner in early 1980, and changed its call letters to WPCQ-TV.[33] Turner used the proceeds from the sale of the Charlotte station to help him launch CNN.

In 1961, the company expanded into television production by launching television and radio distributor WBC Productions.[34] In 1980, the company bought out a majority share of Home Theater Network from Diversified Communications.[35] The company also purchased cable TV system operator TelePrompTer in 1981, which it renamed Group W Cable the following year. Also that year, the company formed Group W Satellite Communications to maintain operations of its satellite business through its TelePrompTer acquisition, as well as that of Home Theater Network.[36] The TelePrompTer acquisition also brought animation producer Filmation into the Group W fold.[37] However, Westinghouse would leave the cable TV system business in 1986, and would later sell the Filmation library to L'Oréal in 1989.[38][39] During that period, Group W was known in full as Westinghouse Broadcasting and Cable, Inc.

The 1956 trade with NBC[edit]

In June 1955, Westinghouse announced that it would sell its Philadelphia stations, KYW radio and WPTZ, to NBC. In exchange Westinghouse received NBC's Cleveland stations, WTAM radio and WNBK television, along with $3 million in compensation.[40] The deal was approved in January 1956;[41] one month later Westinghouse moved the KYW call letters to Cleveland and NBC renamed the Philadelphia stations WRCV (AM) and WRCV-TV.[42] Both companies also transferred much of their respective management and some on-air personnel to their new cities. Most notably, both The Mike Douglas Show and the Eyewitness News format originated on KYW-TV during its tenure in Cleveland.

However, the ink had barely dried on FCC approval of the trade when the United States Department of Justice opened an investigation into the deal, on claims that NBC had employed extortion and coercion.[43] The Justice Department believed that NBC abused its power as a broadcast network by threatening to withhold or cancel affiliations with Westinghouse-owned stations unless the latter company agreed to the network's terms and participate in the trade. Specifically, it was determined that NBC threatened to drop its programming from both WPTZ and Boston's WBZ-TV; to withhold a primary affiliation from newly acquired KDKA-TV in Pittsburgh (that station would sign with CBS as a primary affiliate); and to withhold or pull an NBC affiliation from any other major-market station Westinghouse would purchase in the future. Based on these findings, a civil antitrust suit was filed against NBC and its parent company RCA, on behalf of Westinghouse in December 1956.[44] During this ordeal NBC attempted to circumvent the investigation by trading the Philadelphia stations in return for RKO General's radio and television properties in Boston,[45][46] which would have resulted in WBZ-TV losing its NBC affiliation to rival station WNAC-TV; the proposed NBC-RKO station swap never materialized.

In August 1964, after a nearly eight-year-long investigation, the FCC ordered a reversal of the swap.[47] NBC appealed the ruling, extending the ordeal by another year, but the ruling was upheld on appeal. Westinghouse was also allowed to keep the cash compensation from the original deal. When Westinghouse regained control of the Philadelphia stations on June 19, 1965, it restored the KYW calls to the radio station and renamed the television station KYW-TV. And in a reversal of nine years prior, both NBC and Westinghouse relocated various personnel between both cities.[48]

Later years in television[edit]

Throughout its history as an operator of television stations, Westinghouse Broadcasting had relationships with all three major networks. KYW-TV (in both Cleveland and Philadelphia), WBZ-TV, and WPCQ-TV were NBC affiliates, KPIX and KDKA-TV were aligned with CBS, and WJZ-TV was an ABC station. All of Group W's stations were located within the top 40 television markets.

Westinghouse's television stations were all known for their very deep connection to their home markets. They often pre-empted network programming in favor of local programs, and all of them carried programming produced by Group W, which was a major force in television syndication (see Syndication programs, below). However, for the most part the networks did not seem to mind. Most of them were among their networks' strongest performers. KDKA-TV and WJZ-TV dominated their markets, while WBZ-TV and KPIX were solid runners-up.

The only exceptions were KYW-TV and WPCQ. KYW-TV had been one of Westinghouse's (and NBC's) crown jewels for many years, but faltered in the late 1970s and eventually became NBC's weakest major-market affiliate by the mid-1980s. Westinghouse found no success in the Charlotte market, as WPCQ-by far the smallest station ever owned by the company-remained an also-ran during its Group W years. Despite the record purchase price, Group W ran the station on a shoestring budget. Under Group W, WPCQ had a marginal signal, a minimal local news presence and a program schedule more typical of an independent station, with a large number of cartoons and second-hand syndicated programming. WPCQ was also a UHF network affiliate competing against two long-established network stations on VHF. It also had to deal with three longer-established NBC affiliates, on VHF channels from nearby cities, that were also available over-the-air in large parts of the Charlotte market. Westinghouse was able to escape Charlotte when it sold WPCQ (now WCNC-TV) to Odyssey Television Partners (later to become Renaissance Broadcasting) in 1985.[49] The subpar performance of KYW-TV and WPCQ was particularly embarrassing for NBC, as it came during a very prosperous period for the network as a whole.

Aside from WPCQ, Group W almost expanded into the country's top two markets; it emerged as a leading bidder for RKO General's independent stations WOR-TV (currently WWOR-TV) in Secaucus, New Jersey (serving New York City), and came to a deal to buy KHJ-TV (currently KCAL-TV) in Los Angeles. However, protracted legal issues that had dogged RKO General for years delayed the transfer of KHJ-TV, and Westinghouse ultimately withdrew its offer. They were also outbid for WOR-TV by a consortium of Cox Enterprises and MCA/Universal (though the former company dropped out over questions of who would be running the station).[50][51] In 1987, Westinghouse attempted a bid for the station group handled by investment firm Kohlberg Kravis Roberts, with six stations formerly held by Storer Broadcasting, but the deal ultimately fell through.[52]

Merger with CBS[edit]

Westinghouse Broadcasting International logo

Within a year-long span during 1994–95, a series of surprising events occurred which not only changed the look of the television industry but also ended Westinghouse's uniqueness among television station operators.

In 1994, the Fox Broadcasting Company agreed to a multi-year, multi-station affiliation deal with New World Communications, resulting in most of New World's stations switching to Fox. Among these stations were longtime CBS affiliates WJBK-TV in Detroit and WJW-TV in Cleveland.[53]

To avoid being consigned to the UHF band in two major markets, CBS heavily courted ABC affiliates WXYZ-TV in Detroit and WEWS-TV in Cleveland. Both stations were owned by the E. W. Scripps Company, who used this leverage to strike a similar multi-station affiliation deal of its own with ABC. Unwilling to risk losing two of its strongest and longest-standing affiliates, ABC and Scripps agreed to a 10-year affiliation contract with WEWS, WXYZ and three other stations.

One of these additional stations was Baltimore's then-NBC affiliate, WMAR-TV, which would displace that city's longtime ABC affiliate, Group W-owned WJZ-TV.[54] ABC was initially skeptical of including WMAR in the deal; WJZ-TV had been one of ABC's strongest affiliates, and had been the dominant station in Baltimore for a quarter-century. In contrast, WMAR had been a ratings also-ran for over 30 years. However, Scripps demanded that WMAR be included if the deal was to go through. Well aware that there were few viable choices for replacement affiliates in Detroit or Cleveland, ABC gave in.

The loss of WJZ-TV's ABC affiliation did not sit well with Westinghouse. At the time, WJZ-TV had been affiliated with ABC for 46 years, longer than any station that wasn't owned by the network. Westinghouse sought an affiliation deal of its own, and after several months of negotiations with the other networks, Westinghouse agreed to affiliate its entire television unit with CBS.[55] Under the terms of the deal, all five Group W stations would carry the entire CBS schedule with no pre-emptions except for local news emergencies (as noted above, prior to this, Group W stations were known for pre-empting selected programming of their affiliated networks with Group W-mandated content).

The deal resulted in a three-way transaction between Group W, CBS, and NBC, which unfolded between the summer of 1994 and the summer of 1995. The terms were as follows:

  • In September 1994, KPIX and KDKA-TV ended their long-standing policies of pre-empting some CBS shows, and began carrying the entire CBS schedule with no pre-emptions. (KPIX however at the time aired CBS prime time programming an hour earlier than normal, a practice that continued until 1998.)
  • On January 2, 1995, WJZ-TV and WBZ-TV switched from ABC and NBC, respectively, to CBS, while WBAL-TV and WHDH-TV affiliated with NBC; WMAR-TV took on WJZ-TV's ABC affiliation.
  • On September 10, 1995, at 1:00 a.m. EDT, KYW-TV switched from NBC to CBS. CBS traded its previous Philadelphia station, WCAU-TV, to NBC in return for KCNC-TV in Denver and KUTV in Salt Lake City, while KUSA and KSL-TV affiliated with NBC and KMGH-TV affiliated with ABC. CBS then traded controlling interest in KCNC and KUTV to Westinghouse in return for a minority stake in KYW-TV. (KCNC's station history page erroneously implies that this trade was between NBC and Westinghouse.) The swap in Philadelphia was delayed when CBS discovered it would face a massive capital gains tax bill if it sold WCAU to NBC outright.[56]
    • As a result of the trade, CBS-owned WCIX in Miami swapped channels with NBC-owned WTVJ. CBS and NBC traded their Miami broadcasting facilities to compensate each other for the loss of stations. WCIX changed its call letters to WFOR-TV, and CBS sold controlling interest in WFOR to Westinghouse.
  • Westinghouse and CBS formed a joint venture that assumed ownership of KYW-TV, KCNC, KUTV and WFOR, with Westinghouse as majority owner.[57] Giving Group W control of the venture allowed CBS to have some interest in its affiliates and avoid violating FCC rules at the time that forbade groups from owning TV stations that covered more than 25% of the country (CBS O&Os reached 21.8% prior to the purchase, and Group W reached 9.7%.)[58]

A short time later, Westinghouse announced it was buying CBS outright, a transaction which closed in late 1995.[59] As a condition of the merger, both CBS and Group W were forced to sell off several radio stations due to the FCC's then-current ownership limits. CBS also had to sell WPRI-TV in Providence, Rhode Island (which was acquired in March 1995 and would swap affiliations with WLNE-TV one hour before KYW-TV assumed the CBS affiliation)[60] due to a significant signal overlap with WBZ-TV, which provides a city-grade signal to much of the Providence market. At the time, the FCC normally did not allow common ownership of stations with overlapping signals, and would not even consider granting a waiver for a city-grade overlap; the FCC began to allow common ownership of stations with overlapping signals without a waiver in 2000.

Epilogue and legacy[edit]

Following the completion of the CBS takeover, the former Westinghouse Broadcasting operations took on the CBS name and identity, though the Group W name survived until the end of the 1990s as a holding company within the merged entity's structure. The Westinghouse-CBS merger resulted in several longtime rivals on the radio dials of New York City, Los Angeles, Chicago, and Philadelphia becoming sister stations.

From that point forward, however, Westinghouse proceeded to transform itself from its legendary role as a diversified conglomerate with a strong industrial heritage into a media giant. Over the next year, it sold off almost all of its non-broadcast properties. In 1997, Westinghouse changed its name to CBS Corporation and moved its headquarters to New York. Westinghouse's cable television network properties—consisting then of The Nashville Network (now the general-interest Paramount Network) and Country Music Television, which CBS/Westinghouse purchased from Gaylord Entertainment in 1996, and equity stakes in regional sports networks Midwest Sports Channel (now split into Fox Sports North, serving Minnesota and the Dakotas, and Fox Sports Wisconsin, both of which CBS purchased in conjunction with its 1992 acquisition of Midwest Television and its two stations, WCCO-TV in Minneapolis/St. Paul and WFRV-TV in Green Bay) and Home Team Sports (now NBC Sports Washington) in the BaltimoreWashington area—were consequently reorganized as CBS Cable (a name used prior by CBS Inc. for an arts-oriented basic cable channel it operated from October 1981 to December 1982). In 1998, the company created a new licensing subsidiary under the Westinghouse Electric Corporation name. In this sense, the Westinghouse-CBS merger turned out to be a "wag the dog" transaction.

After selling off its nuclear assets to BNFL in 1999, CBS Corporation was merged into Viacom in 2000, thus ending the corporate legacy of the original Westinghouse for good. TNN and CMT were consolidated into Viacom's MTV Networks basic cable unit post-merger, with HTS being sold to Comcast and Midwest Sports Channel being sold to News Corporation shortly afterward. Viacom, however, changed its name to CBS Corporation at the end of 2005 and spun off most of its cable and movie interests as a new Viacom. With a few exceptions, the "new" CBS Corporation retained the same television properties that the old CBS Corporation held prior to the Viacom merger, including the new Westinghouse. Theater chain National Amusements, which had held controlling interest in the "old" Viacom since 1986, retained controlling interest in both the "new" CBS and Viacom.

Excluding WMAQ (shut down in 2000 to allow all-sports WSCR to move to its old dial position) and KFWB (placed in a holding trust as a consequence of CBS's purchase of KCAL-TV; the trust divested the station in 2016), all of the former Group W radio stations were part of CBS Radio until its merger with Entercom (now Audacy, Inc.) on November 17, 2017. While the merged company took Entercom's name, CBS shareholders held controlling interest in the enlarged Entercom. Following the merger, one of the former Group W stations, WBZ, was spun off to iHeartMedia. CBS had previously announced in 2016 that it had been looking to leave the radio business.

In 2019, Viacom and CBS reunited as ViacomCBS (renamed Paramount Global in 2022), with National Amusements as the majority shareholder.[61][62]

Currently, only one station continues to use the classic Group W font: radio station WOWO (owned by Pathfinder Communications Corporation). The other stations gradually discontinued using the typeface during the 21st century.

Former Westinghouse-owned stations[edit]

Stations are arranged in alphabetical order by state and city of license.


  • (**) – indicates a station built and signed-on by Westinghouse.

Television stations[edit]

City of license / market Station Channel
Years owned Current status
San FranciscoOakland, CA KPIX 5 (29) 1954–1995 CBS owned-and-operated (O&O)
Baltimore, MD WJZ-TV 13 (13) 1957–1995 CBS owned-and-operated (O&O)
Boston, MA WBZ-TV** 4 (30) 1948–1995 CBS owned-and-operated (O&O)
Charlotte, NC WPCQ-TV 36 (22) 1980–1985 NBC affiliate, WCNC-TV, owned by Tegna Inc.
ClevelandAkronCanton, OH WNBK/KYW-TV 3 (17) 1956–1965 NBC affiliate, WKYC-TV, owned by Tegna Inc.
Philadelphia, PA
  • WPTZ/
  • KYW-TV
3 (26)
  • 1953–1956
  • 1965–1995
CBS owned-and-operated (O&O)
Pittsburgh, PA KDKA-TV 2 (25) 1955–1995 CBS owned-and-operated (O&O)
This list does not include KCNC-TV in Denver, WFOR-TV in Miami, and KUTV in Salt Lake City. In the aftermath of KCNC-TV and KUTV ending their NBC affiliations and the formation of WFOR-TV after a transmitter and license swap with WTVJ, these stations were taken over by Group W in the interim period before the completion of CBS's acquisition by Westinghouse.

Radio stations[edit]

(a partial listing)

AM Station FM Station
City of license/market Station Years owned Current status
Phoenix, AZ KMEO 740 1985–1991 KIDR, owned by En Familia, Inc.
KMEO-FM 96.9 1985–1991 KMXP, owned by iHeartMedia
Los Angeles, CA KFWB 980 1966–1995 Owned by Lotus Communications
KTWV 94.7 1989–1995 Owned by Audacy, Inc.
San FranciscoOakland, CA KPIX 1550 1994–1995 KZDG, owned by Factorial Broadcasting
KPIX-FM 95.7 1994–1995 KGMZ-FM, owned by Audacy, Inc.
Sacramento, CA KFBK 1530 1986–1994 Owned by iHeartMedia
KAER/KGBY 92.5 1986–1994 KBEB, owned by iHeartMedia
San Diego, CA KJQY 103.7 1980–1989 KSON, owned by Audacy, Inc.
Washington, D.C.Northern Virginia WCPT 730 1989–1993 WTNT, owned by Metro Radio
WCXR-FM 105.9 1989–1993 WMAL-FM, owned by Cumulus Media
Chicago, IL KYW **[a] 1921–1934 Relocated to Philadelphia in 1934
WIND 560[b] 1956–1985 Owned by Salem Media Group
WMAQ 670 1988–1995 WSCR, owned by Audacy, Inc.
Fort Wayne, IN WOWO 1190 1936–1982 Owned by Federated Media
WGL 1250 1936–1944 Owned by Brian R. Walsh
Boston, MA WBZA/WBZ 1030 ** 1924–1995 Owned by iHeartMedia
WBZ-FM 100.7 ** 1946–1948 Changed frequencies[c]
WBZ-FM 92.9 1948–1954 Defunct, went silent in 1954[d]
WBZ-FM 106.7 ** 1957–1981 WMJX, owned by Audacy, Inc.
Springfield, MA WBZ/WBZA 1030 ** 1921–1962 Defunct, went silent in 1962
WBZA-FM 97.1 ** 1946–1954 Defunct, went silent in 1954
Detroit, MI WLLZ-FM 98.7 1989–1995 WDZH, owned by Audacy, Inc.
Hastings, NE KFKX[a] 1923–1928 Defunct, moved to Chicago and merged with KYW
Denver, CO KEZW 1430 1986–1988 KAMP, owned by Audacy, Inc.
KOSI-FM 101.1 1981–1988 Owned by Audacy, Inc.
Newark, NJ WJZ **[a] 1921–1923 WABC, owned by Red Apple Media
New York City, NY WINS 1010 1962–1995 Owned by Audacy, Inc.
WNEW-FM 102.7 1989–1995 Owned by Audacy, Inc.
Cleveland, OH KDPM[a] 1923–1926 Defunct, license discontinued circa January 1926
WTAM/KYW 1100 1956–1965 Owned by iHeartMedia
WTAM-FM/KYW-FM 105.7 1956–1965 WMJI, owned by iHeartMedia
Portland, OR KEX 1190 1944–1962 Owned by iHeartMedia
KEX-FM 92.3 ** 1948–1961 Defunct, went silent in 1962[e]
Philadelphia, PA KYW 1060 1934–1956
Owned by Audacy, Inc.
KYW-FM 100.3 ** 1946–1948 Changed frequencies[f]
KYW-FM 92.5 1948–1955 Defunct, went silent in 1955[g]
WMMR 93.3 1989–1995 Owned by Beasley Broadcast Group
Pittsburgh, PA KDKA 1020 ** 1920–1995 Owned by Audacy, Inc.
KDKA-FM/WPNT 92.9 ** 1946–1984 WLTJ, owned by Steel City Media
DallasFort Worth, TX KOAX/KQZY/KRSR 105.3 1980–1991 KRLD-FM, owned by Audacy, Inc.
Houston KODA 99.1 1979–1989 Owned by iHeartMedia
KILT 610 1989–1995 Owned by Audacy, Inc.
KILT-FM 100.3 1989–1995 Owned by Audacy, Inc.
KIKK 650 1993–1995 Owned by Audacy, Inc.
KIKK-FM 95.7 1993–1995 KKHH-FM, owned by Audacy, Inc.
San Antonio KQXT-FM 101.9 1984–1992 Owned by iHeartMedia

Syndicated programs[edit]

Some of their best-known programs were syndicated and seen in primetime and early/late fringe through its syndication division, Group W Productions, which was originally known as WBC Productions until 1968.[63] It was originally founded in 1961 to sell syndication of radio and television programming.[34] Many of these programs were also sold internationally (under the name of Westinghouse Broadcasting International). In 1992, the Westinghouse Broadcasting International unit has signed a deal with Mitsubishi to represent the catalog for the Japanese market.[64]

Late night talk/variety shows[edit]

Daytime shows[edit]

Group W and KPIX also created, in 1975 (with its premiere in 1976), America's first non-news magazine series, Evening Magazine with host Jan Yanehiro. After the first few years, it franchised to Group W stations and eventually to other markets through local stations, using the name PM Magazine on non-Group W stations airing the show.

Made-for-TV movies[edit]

Children's/animated series[edit]

First-run syndicated shows[edit]

End of Group W Productions[edit]

After the merger with CBS in 1996, Westinghouse acquired Ed Wilson and Bob Cook's MaXam Entertainment and merged it with Group W Productions and CBS Enterprises (including CBS Broadcast International) to form Eyemark Entertainment,[66] with CBS Broadcast International acquiring the overseas rights to the Group W backlog. Eyemark was in turn folded into King World Productions following the latter company's acquisition by CBS in 2000. King World gained control of most of the Group W and Eyemark libraries from 2000 to 2005. These libraries are now controlled by CBS Media Ventures. The Filmation library and The George Michael Sports Machine are owned by NBCUniversal (the former through DreamWorks Animation/Classic Media), Bob Vila's Home Again is owned by Bob Vila with Telco Productions handling distribution rights, and the 1987 Teenage Mutant Ninja Turtles series is also owned by CBS Media Ventures with DVD rights licensed to Lionsgate Home Entertainment (formerly Family Home Entertainment).

Cable networks[edit]


  1. ^ a b c d Pre-NARBA station.
  2. ^ Westinghouse Broadcasting also acquired a construction permit for channel 20 in Chicago along with its purchase of WIND radio in 1956 but that station, intended to be called WIND-TV, never signed on. The permit was later donated to the Chicago Educational Television Association, which operated channel 20 as noncommercial educational WXXW from 1965 to 1974. The channel 20 allocation was occupied by WYCC, an educational station operated by the City Colleges of Chicago, from 1983 until 2017.
  3. ^ Frequency now used by WZLX.
  4. ^ Frequency now used by WBOS.
  5. ^ Frequency now used by KGON.
  6. ^ Frequency now used by WRNB.
  7. ^ Frequency now used by WXTU.


  1. ^ "John Sizemore".
  2. ^ a b "Westinghouse Font | John Sizemore". October 22, 2013.
  3. ^ Larabie, Raymond (April 4, 2024). 729 Typodermic Fonts Released Into the Public Domain. Typodermic Fonts. Retrieved May 29, 2024.
  4. ^ "Anklepants – Typodermic Fonts".
  5. ^ "KDKA Memories: Celebrating 95 Years of KDKA Radio". October 12, 2015. Retrieved December 31, 2019.
  6. ^ "KDKA's Historic Broadcast". March 8, 2012. Retrieved December 31, 2019.
  7. ^ Star-Ledger, Joe Ryan/The (October 5, 2007). "Looking Back: The World Series' radio debut". nj.com. Retrieved December 31, 2019.
  8. ^ a b "A Look Back On The History Of WBZ NewsRadio". CBS Boston. September 13, 2010. Retrieved December 31, 2019.
  9. ^ "The History of KYW Newsradio". philadelphia.cbslocal.com. Retrieved December 31, 2019.
  10. ^ "KYW to transfer operations Dec. 3" (PDF). Broadcasting. November 1, 1934. p. 8. Retrieved March 22, 2023.
  11. ^ "Westinghouse buys Ft. Wayne stations" (PDF). Broadcasting. February 1, 1936. p. 19. Retrieved March 22, 2023.
  12. ^ Taishoff, Sol. "'Bulletin' buys WPEN, Cowles in N.Y." Broadcasting - Broadcast Advertising, May 22, 1944, pp. 7, 54. [1][dead link][2][dead link]
  13. ^ "Increase to 50 kw celebrated by KEX." Broadcasting - Telecasting, April 12, 1948, pg. 36. [3][dead link]
  14. ^ "WIND sold for record $5.3 million." Broadcasting - Telecasting, September 3, 1956, pp. 27-28. [4][dead link][5][dead link]
  15. ^ "Westinghouse buying WINS." Broadcasting, May 7, 1962, pg. 72. [6][dead link]
  16. ^ "Changing hands." Broadcasting, May 21, 1962, pg. 64. [7][dead link]
  17. ^ "WBZA is no more." Broadcasting, August 6, 1962, pg. 46
  18. ^ "Westinghouse buy nears record." Broadcasting, January 31, 1966, pg. 40. [8][dead link]
  19. ^ "The toughest test of all-news format." Broadcasting, April 19, 1965, pg. 76. [9][dead link]
  20. ^ "WBC turning KYW into all-news plant." Broadcasting, June 21, 1965, pg. 9. [10][dead link]
  21. ^ "Dry run precedes KFWB's switch to all news." Broadcasting, March 11, 1968, pg. 66. [11][dead link]
  22. ^ "Record breaking radio deal in motion." Broadcasting, April 24, 1989, pp. 28-29. [12][dead link][13][dead link]
  23. ^ "In brief." Broadcasting, June 28, 1982, pg. 96. [14][dead link]
  24. ^ "Changing hands." Broadcasting, September 16, 1985, pg. 85. [15][dead link]
  25. ^ "In brief." Broadcasting, November 30, 1987, pg. 136. [16][dead link]
  26. ^ "WBZ-TV formally opened in Boston." Broadcasting - Telecasting, June 14, 1948, pg. 27. [17][dead link]
  27. ^ "Westinghouse buys WPTZ (TV) for record $8.5 million." Broadcasting - Telecasting, February 23, 1953, pg. 27. [18][dead link]
  28. ^ "Six stations being sold for nearly $15 million." Broadcasting - Telecasting, March 8, 1954, pp. 27-28. [19][dead link][20][dead link]
  29. ^ "Westinghouse pays record to buy DuMont's WDTV (TV)." Broadcasting - Telecasting, December 6, 1954, pp. 27-28. [21][dead link][22][dead link]
  30. ^ "WDTV (TV) Pittsburgh changes call to KDKA-TV." Broadcasting - Telecasting, January 31, 1955, pg. 73. [23][dead link]
  31. ^ "WBC'S WAAM (TV) buy: $4.4 million." Broadcasting, May 13, 1957, pg. 112. [24][dead link]
  32. ^ "WAAM (TV) becomes WJZ-TV as FCC waives call rule." Broadcasting, August 5, 1957, pg. 92. [25][dead link]
  33. ^ "Westinghouse pays record $20 million for U." Broadcasting, May 21, 1979, pp. 34-35. [26][dead link][27][dead link]
  34. ^ a b "WBC expands into program production field" (PDF). Broadcasting. March 6, 1961. p. 84. Retrieved October 8, 2023.
  35. ^ "In Brief" (PDF). Broadcasting. November 24, 1980. p. 30. Retrieved October 20, 2023.
  36. ^ "Group W forms satellite programming unit" (PDF). Broadcasting. May 18, 1981. p. 57. Retrieved October 20, 2023.
  37. ^ [28] "The biggest deal yet." Broadcasting, October 20, 1980, pp. 19-20
  38. ^ Fabrikant, Geraldine (December 25, 1985). "GROUP W CABLE SOLD TO 5 BUYERS". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved March 29, 2015.
  39. ^ "Group W sells Filmation." Broadcasting, February 13, 1989, pg. 94
  40. ^ "NBC, WBC trade properties in Cleveland, Philadelphia." Broadcasting, May 23, 1955, pp. 65-66, 68. [29]"Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 24, 2015. Retrieved August 6, 2015.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)"Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 24, 2015. Retrieved August 6, 2015.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)
  41. ^ "NBC, Westinghouse complete exchange." Archived August 24, 2015, at WebCite Broadcasting, January 30, 1956, pg. 59.
  42. ^ "NBC, WBC outlets change calls today." Archived August 24, 2015, at WebCite Broadcasting, February 13, 1956, pg. 98.
  43. ^ "NBC-Westinghouse swap approved; FCC stirs Justice Dept. interest." Broadcasting, January 2, 1956, pg. 58.
  44. ^ "Justice Dept. hauls NBC into court." Broadcasting - Telecasting, December 10, 1956, pp. 27-32. "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 24, 2015. Retrieved April 26, 2015.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)[30]"Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 24, 2015. Retrieved August 6, 2015.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)"Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 24, 2015. Retrieved August 6, 2015.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)"Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 24, 2015. Retrieved August 6, 2015.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)"Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 24, 2015. Retrieved August 6, 2015.{{cite web}}: CS1 maint: archived copy as title (link)
  45. ^ "NBC swap with RKO taking shape." Broadcasting, January 25, 1960, pg. 52.
  46. ^ "NBC–RKO General trades." Broadcasting, March 21, 1960, pg. 52.
  47. ^ "Philadelphia circle is complete," and "Nine-year history of that trade in Philadelphia." Broadcasting, August 3, 1964, pp. 23-25. [31] Archived August 24, 2015, at WebCite[32] Archived August 24, 2015, at WebCite[33]
  48. ^ ""The great swap takes place June 19; Westinghouse, NBC return to original properties." Broadcasting, June 14, 1965, pg. 83" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 24, 2015. Retrieved April 26, 2015.
  49. ^ "Changing Hands." Broadcasting, April 9, 1984, pg. 9. [34][dead link]
  50. ^ "Group W white knight to RKO's KHJ-TV for $313 million." Broadcasting, November 11, 1985, pg. 39.
  51. ^ "MCA pays $387 million for WOR-TV." Broadcasting, February 24, 1986, pg. 41.
  52. ^ Lippman, John (April 8, 1987). "Group W Said To Be Interested In Acquiring KKR TV Stations". Variety. pp. 45, 68.
  53. ^ Foisie, Geoffrey. "Fox and the New World order." Broadcasting and Cable, May 30, 1994, pp. 6, 8. Retrieved February 13, 2013. [35] [36]
  54. ^ Foisie, Geoffrey (June 20, 1994). "ABC pre-empts CBS in Cleveland, Detroit" (PDF). Broadcasting and Cable. Retrieved February 13, 2013.
  55. ^ Zier, Julie A. (July 18, 1994). "CBS, Group W form historic alliance" (PDF). Broadcasting and Cable. Retrieved February 13, 2013.
  56. ^ "From the official archives of the Broadcast Pioneers of Philadelphia". Retrieved September 2, 2012.
  57. ^ Jicha, Tom (November 22, 1994). "CBS, NBC changing channels". South Florida Sun-Sentinel. Archived from the original on July 3, 2011. Retrieved February 13, 2013.
  58. ^ THE MEDIA BUSINESS; CBS to Add Three Affiliates In Deal With Westinghouse - New York Times. Nytimes.com (July 15, 1994). Retrieved on August 18, 2013.
  59. ^ Kandell, Johnathan (November 16, 2012). "Obituary: Laurence A. Tisch, Investor Known for Saving CBS Inc. From Takeover, Dies at 80". The New York Times. Retrieved July 12, 2012.
  60. ^ "CBS buys Providence V." Broadcasting and Cable, March 6, 1995, pg. 10. [37]
  61. ^ James, Meg (December 4, 2019). "Viacom and CBS reunite in $12 billion deal, but challenges abound". Los Angeles Times. Retrieved September 14, 2021.
  62. ^ Li, Kenneth (August 14, 2019). "CBS, Viacom reunite with plans for bigger role in streaming TV wars". Reuters. Retrieved September 14, 2021.
  63. ^ "Only the name has changed" (PDF). Broadcasting. October 14, 1968. p. 70. Retrieved October 8, 2023.
  64. ^ Amdur, Meredith (February 17, 1992). "Dealing in Monte Carlo" (PDF). Broadcasting. Retrieved October 27, 2021.
  65. ^ "Slow start for "House Party"" (PDF). Broadcasting. February 5, 1990. Retrieved July 27, 2021.

External links[edit]