Yuma Sun

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Yuma Sun
Yuma Sun Logo.png
TypeDaily newspaper
Owner(s)R.I.S.N. Operations, Inc.
Founder(s)Mulford Winsor
PresidentMelanie Walsh [1]
Founded1896
LanguageEnglish
HeadquartersYuma, Arizona
ISSN1538-0955
OCLC number47732086
Websiteyumasun.com
Offices of the Yuma Sun.

The Yuma Sun is a newspaper in Yuma, Arizona, United States. [2][3][4] It has a circulation of 18,799. [5]

History[edit]

Though not founded until 1896, the Yuma Sun can trace its history back to the Arizona Sentinel, the first newspaper in what is now the Yuma area. [6] The Yuma Sun would eventually be formed by a merger of the Arizona Sentinel and the Yuma Sun's predecessor, the Yuma Morning Sun.

The Arizona Sentinel[edit]

The Sentinel was founded in 1871 by David A. Gordon and C. L. Minor when Yuma was still known as Arizona City. The paper, originally called the Arizona Free Press, was renamed the Arizona Sentinel after one year of publication. Two years later, the paper's name was shortened to just the Sentinel. [7]

In 1911, the paper merged with the Yuma Examiner to become the Arizona Sentinel and Yuma Weekly Examiner.

Then, in 1915, the paper merged with the Yuma Southwest to become the Arizona Sentinel Yuma Southwest. A little over a year later, the paper switched its masthead back to the Arizona Sentinel. Finally, in 1918 it was again renamed the Yuma Examiner and Arizona Sentinel. [7]

The paper moved from a daily to semiweekly in 1920, then became a daily once again later that same year.

In 1924, the paper merged again with Yuma Valley News and became the Examiner Sentinel News. In 1925 it shortened its name to the Yuma Examiner. [6]

By 1928 the Sentinel and the Examiner had become separate newspapers again. Sometime after, the Sentinel became daily.

The Yuma Morning Sun[edit]

The Yuma Morning Sun first saw the light of day on April 10, 1896. The Sun was founded by Mulford Winsor, the son of a newspaper editor. This rendition of the paper would be printed off and on for a period of nine years. [6]

Then, on November 15, 1905, the paper was renamed The Morning Sun, becoming a daily newspaper.

In 1916 the paper was met with disaster, when a flood caused the collapse of the Morning Sun's offices, destroying all of the files of paper for the previous 20 years. The disaster was a total loss for the paper. However, the paper was able to receive financial backing and shortly resumed publication. [6]

Merger[edit]

In the midst of the Great Depression, it was soon realized that Yuma, a city of only 5,000, could not support two daily newspapers. In 1935, F.F. McNaughton and R.E. "Doc" Osborn purchased both struggling newspapers and combined them. [6]

While The Sun had been a morning newspaper, the new owners decided instead to publish the merged daily paper in the early afternoon as The Yuma Daily Sun. The owners reasoned that the main sources of national and world news — Washington, D.C., and New York — were two hours to three hours ahead of Yuma and so an afternoon newspaper would be able to carry the latest news of the outside world. [6]

In 2001, the newspaper went back to its roots, changing its name to The Sun and returning to morning delivery seven days a week.

In 2009 the name of the newspaper was again changed. It became the Yuma Sun, reflecting its growing role as not only a printed newspaper but also as a digital source of information on the Internet.

Ownership[edit]

1896 - Mulford Windsor [6]

1909 - J.H. Westover [6]

1935 - F.F. McNaughton and R.E. "Doc" Osborn [6]

Cox Enterprises acquired the Sun in 1984. [8]

In 1996, Cox went on to sell its Arizona papers to Thomson Newspapers. [9]

In 2000, Thomson sold the Arizona papers to Freedom Communications. [10]

Rhode Island Suburban Newspapers acquired the Yuma Sun and the Porterville Recorder from Freedom in 2013. [11]

References[edit]

  1. ^ [1] California Secretary Of State Business Registration
  2. ^ John Gattuso (ed.), Arizona and the Grand Canyon, Langenscheidt Publishing Group, 2002, p. 311 [2]
  3. ^ John Howells, Choose the Southwest for Retirement, 3rd: Retirement Discoveries for Every Budget, Globe Pequot, 2000, p. 80 [3]
  4. ^ Adrienne Florence Muzzy, Ulrich's international periodicals directory, Volume 5, New York, New York: R.R. Bowker Company, 1998, p. 10931 [4]
  5. ^ Mondo Newspapers circulation Archived June 23, 2010, at the Wayback Machine.
  6. ^ a b c d e f g h i "About Us: History of the Yuma Sun". Yuma Sun. RISN Operations Inc. Retrieved June 13, 2018.
  7. ^ a b "About The Arizona sentinel. [volume] (Arizona City [Yuma], Yuma County, A.T. [Ariz.]) 1872-1911". National Endowment for the Humanities. Library of Congress. Retrieved June 14, 2018.
  8. ^ "Cox Buys Rest of Sun Publishing". The Courier. May 4, 1984. Retrieved June 14, 2018.
  9. ^ "Cox Acquires Two North Carolina Newspapers". The Dispatch. August 21, 1996. Retrieved June 14, 2018.
  10. ^ "Freedom Buys Thomson's Newspapers In State". Kingman Daily Miner. June 27, 2000. Retrieved June 14, 2018.
  11. ^ "Yuma Sun Under New Ownership". Yuma Sun. April 30, 2013. Retrieved June 14, 2018.

External links[edit]