Page semi-protected

Zaman (newspaper)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the Turkish newspaper founded in 1986. For the Cypriot newspaper founded in 1891, see Zaman (Cyprus). For other uses, see Zaman.
Zaman
Zaman Front Page.jpg
Typical Zaman front page
Type Daily newspaper
Format Berliner
Owner(s) Feza Publications
Editor-in-chief Abdülhamit Bilici (October 2015 – March 5, 2016)
Founded 1986 (1986)
Political alignment Before seizure: Gülen movement;
After seizure: pro-government[1]
Language Turkish
Headquarters Fevzi Çakmak Mah.
A. Taner Kışlalı Cad. No:6
34194 Bahçelievler
City İstanbul
Country Turkey
Circulation Fall2,424[2] (as of 4 April 2016)
Website www.zaman.com.tr

Zaman (Turkish: [zɑˈmɑn], literally "time" or "era"), sometimes stylized as ZAMAN, is a daily in Turkey. Zaman was a major, high-circulation daily[3] before government seizure on 4th of March, 2016 (the circulation was around 650,000 as of February 2016[4]) It was founded in 1986 and was the first Turkish daily to go online in 1995.[5] It contains national (Turkish), international, business, and other news. It also has many regular columnists who cover current affairs, interviews, and a culture section.

The newspaper originally supported the Justice and Development Party (AKP), but became increasingly critical of that party and its leader, Turkish president and former prime minister Recep Tayyip Erdoğan, particularly after the AKP closed the 2013 December investigation into corruption. On 4 March 2016, in what activists and international media groups criticized as another blow to press freedom in Turkey, control of the newspaper was seized by the government. The takeover was motivated by the newspaper's ties to the Hizmet movement of Turkish cleric Fethullah Gülen, which the government accuses of attempting to establish a parallel state in Turkey.[6][7]

The newspaper was closed by the decree No. 668 which was published in the Official Gazette on July 27, 2016, in the aftermath of the 2016 Turkish coup d'état attempt, which the government alleges was perpetrated by Gulenist officers.[8]

Editions

Zaman is an Istanbul-based daily paper that also prints special international editions for some other countries. It is printed in 11 countries[9] and distributed in 35 countries.[10]

In addition to four locations in Turkey, regional editions are printed and distributed in Australia, Azerbaijan, Bulgaria, Germany, Romania, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Macedonia, Turkmenistan, and the US. Zaman bureaus and correspondents are located in major world capitals and cities like Washington DC, New York City, Brussels, Moscow, Cairo, Baku, Frankfurt, Ashgabat, Tashkent, and Bucharest.

Special international editions are distributed in the native alphabets and languages of the countries they are published. Zaman has prints in 10 different languages[10] including Kyrgyz, Romanian, Bulgarian, Azeri, Uzbek, Turkmen and Kazakh. Originally also having an English-language edition, since January 16, 2007, that role has been taken over by the English-language daily newspaper Today's Zaman.

Zaman headquarters in Istanbul is supported by news bureaus in Ashgabat, Baku, Brussels, Bucharest, Frankfurt, Moscow, New York, and Washington, DC. Zaman also appears to have a large network of foreign journalists, especially in Russia and Central Asia.

Current position and awards

As of 2008 its circulation was about 890,000, the highest in Turkey. The total paid circulation of Zaman was verified by an independent Media Auditing company, BPA Worldwide, after accusations that the newspaper was being handed out freely to gain market share. The audit report was released in March 2007, revealing that Zaman' circulation was 609,865 between Monday–Saturday, and 678,027 on Sundays, without any non-paid circulation.[11] BPA audit figures also showed that Zaman has one of the largest subscriber bases of a national newspaper in Europe.[3]

In May 2011, Zaman surpassed its 1 million subscription target. However some newspapers questioned the quality of the subscriptions, claiming that supporters of the paper's outlook had purchased multiple subscriptions of the newspaper in order to artificially inflate its circulation.[12] The circulation of Zaman as of January 2014 was more than 1 million,[13] while other newspapers saw mixed results between increase and decrease in circulation.

Zaman has been awarded several times for its design, including Society for News Design (SND). Zaman's SND awards tally includes 3 in 2003, 5 in 2004, 2005, 2006, 20 in 2007, 42 in 2008, and 23 in 2009.[14]

Staff

Editors-in-chief

When in March 2016 the newspaper was taken over by Turkish authorities, Abdülhamit Bilici, who had been editor-in-chief since October 2015, was deposed.

Columnists

The newspaper has attracted number of famous columnists both from liberal and conservative wings of thought.

A columnist had to resign from the newspaper on December 3, 2013 due to non-compliance with editorial line of opposing to the ruling party of Turkey and pressure from editors of the newspaper. The incident caused criticism of the newspaper as standing against freedom of expression.[15]

Online version

Zaman was the first Turkish newspaper to set up an online version, in 1995. Since then, the website has gone through several redesigns, the latest at the end of 2010, and is now positioned as a news portal.

December 2014 crackdown

On 14 December 2014 Turkish police arrested more than two dozen senior journalists and media executives on charges of "forming, leading and being a member of an armed terrorist organization." Among those detained was the editor-in-chief of Zaman, Ekrem Dumanli. Police arriving at 7.30 a.m. at the newspaper's office were greeted by scores of protesters shouting "a free media cannot be silenced." They had mounted a vigil after tweets from "Fuatavni"—a reliable but anonymous source—had warned of the raid. Police retreated only to reappear in the afternoon when Dumanli gave himself up voluntarily.

A statement by the US State Department drawing attention to raids against media outlets "openly critical of the current Turkish government", cautioned Turkey not to violate its "own democratic foundations".[16]EU foreign affairs chief Federica Mogherini and EU Enlargement Commissioner Johannes Hahn said that the arrests went "against European values" and "are incompatible with the freedom of media, which is a core principle of democracy".[17]

On 19 December 2014 a court ordered that Dumanlı and seven others be released due to lack of evidence. Thousands gathered outside Çağlayan Courthouse in İstanbul to show support for the detained journalists and police officials. While crowds celebrated the release of Dumanlı in the courtyard of the courthouse, they protested the arrest order for Samanyolu TV General Manager Hidayet Karaca and former police chiefs Tufan Ergüder, Ertan Erçıktı and Mustafa Kılıçaslan.[18]

The last front page of Zaman before the government takeover. It quotes Article 30 of the Constitution of Turkey: "A printing house, its annexes and press equipment duly established as a press enterprise under law shall not be seized, confiscated, or barred from operation on the grounds of being an instrument of crime."

March 2016 government takeover

On 4 March 2016 the Turkish government seized control of Zaman.[7] The government takeover occurred after a court order widely criticized by Zaman newspaper staff.[19] After the takeover, the website of Zaman was closed with a message stated that the website is being updated, displayed for two days. All archived news and content became inaccessible, with some claiming all the data has been wiped.[20]

Two days later, the first government-controlled edition appeared, with no mention of the events during its seizure and with its front page carrying a series of pro-government articles and a picture of a smiling president Erdogan.[1][21][22]

See also

References

  1. ^ a b "Zaman newspaper: Seized Turkish daily 'now pro-government'". BBC News. 6 March 2016. Retrieved 6 March 2016. 
  2. ^ "Newspaper Circulation Table". Medyatava.com. 2016-04-04. 
  3. ^ a b "BPA Audit Figures Reveal Turkish Newspaper As Having One of the Largest Subscriber Bases in Europe". ClickPress. Retrieved 1 August 2009. 
  4. ^ "Newspaper Circulation Table". Medyatava.com. 2016-04-18. 
  5. ^ "Haber, Haberler, Güncel Haberler, Ekonomi, Dünya, Gündem Haberleri, Son Dakika, - Zaman Gazetesi". zaman.com.tr. 
  6. ^ "Zaman Gazetesi'ne kayyum atandı" (in Turkish). CNN Türk. 4 March 2016. Retrieved 6 March 2016. 
  7. ^ a b "Turkey seizes control of Zaman newspaper linked to Gulen". BBC News. 4 March 2016. Retrieved 4 March 2016. 
  8. ^ "Turkish minister: Fethullah Gulen is our bin Laden". aljazeera.com. 
  9. ^ "Uluslararası bir marka: Zaman" (in Turkish). Zaman. Retrieved 1 August 2009. 
  10. ^ a b "About Zaman". Feza Inc. Retrieved 1 August 2009. 
  11. ^ "BPA Worldwide Zaman daily newspaper circulation statement" (PDF). BPA. Zaman. Retrieved 20 July 2009. 
  12. ^ "Do you really read Zaman ?" (in Turkish). 
  13. ^ Weekly circulation report for Turkish newspapers - Source: Yaysat Archived July 27, 2013, at the Wayback Machine.
  14. ^ "SND Winners". SND official web page. Archived from the original on January 25, 2009. Retrieved 20 July 2009. 
  15. ^ "Zaman gazetesinde ayrılık". Vatan Gazetesi (in Turkish). Retrieved 3 December 2013. 
  16. ^ "In Turkey, police arrest journalists and executives". CNN. Retrieved 19 December 2014. 
  17. ^ "Turkey media arrests: Mogherini leads EU criticism". BBC. Retrieved 19 December 2014. 
  18. ^ "Court rules for release of Zaman chief editor, Samanyolu manager arrested". Today's Zaman. Retrieved 19 December 2014. 
  19. ^ "Turkish Courts Assign New Management To Opposition Newspaper". NPR.org. 4 March 2016. 
  20. ^ "Kayyımın ilk işi CİHAN'ı kapatıp Zaman arşivini silmek oldu" (in Turkish). Retrieved 6 March 2016. 
  21. ^ "Turkish newspaper Zaman prints pro-regime articles day after being seized by Erdogan government". independent.co.uk. Retrieved March 6, 2016. 
  22. ^ "Turkish paper prints smiling leader pic". au.finance.yahoo.com. Retrieved March 6, 2016. 

External links