وستینگهاوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وستینگهاوس
نام پیشین
  • شرکت تولیدی الکتریکی وستینگهاوس (۱۸۸۶–۱۹۴۵)
  • وستینگهاوس الکتریک (۱۹۴۵–۱۹۹۷)
  • شرکت سی‌بی‌اس (۱۹۹۷–۲۰۰۰)
نوع پیشینسهامی عام
نماد سهام شرکتNYSE: WX
سرنوشتپس از تصاحب سی‌بی‌اس توسط وستینگهاوس در ۱۹۹۵، نام وستینگهاوس، به "شرکت سی‌بی‌اس" تغییر یافت. پس از ادغام این شرکت با شرکت ویاکام، نام شرکت، به ویاکام‌سی‌بی‌اس تغییر یافت.
پیشینیانشرکت سی‌بی‌اس
جانشینان
بنا نهاده۸ اوت ۱۸۸۶
بنیانگذارانجرج وستینگهاوس
از بین رفته۲۶ آوریل ۲۰۰۰؛ ۲۳ سال پیش (۲۰۰۰-26}})[note ۱]
دفتر مرکزی ایالات متحده آمریکا پیتسبرگ، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا، ایالات متحده آمریکا
محدودهٔ فعالیتجهانی
زیرمجموعه‌ها
شرکت‌های وابسته

شرکت وستینگهاوس الکتریک (به انگلیسی: Westinghouse Electric Corporation) یک شرکت آمریکایی بود که در سال ۱۸۸۶ توسط جرج وستینگهاوس تأسیس شد[۱] و در ساخت تجهیزات برقی، رادارها، نیروگاه‌ها، و موتور هواپیما سابقهٔ طولانی داشت. این شرکت در سال ۱۹۹۵ مجموعه رسانه‌ای سی‌بی‌اس را خریداری کرد و از سال ۱۹۹۷ با نام «شرکت سی‌بی‌اس» به فعالیت ادامه داد. اغلب بخش‌های غیررسانه‌ای وستینگهاوس به تدریج به شرکت‌های دیگر فروخته شد. در سال ۱۹۹۶ میلادی، بخش سیستم‌های الکترونیکی دفاعی این شرکت به شرکت هوانوردی نورثروپ گرامن فروخته شد که در حال حاضر به عنوان یک شرکت جداگانه با نام سیستم‌های الکترونیکی نورتروپ گرومن فعالیت می‌کند.

در سال ۱۹۹۸ میلادی، بیشتر سهام بخش انرژی هسته‌ای این شرکت هم فروخته شد. در حال حاضر نیز آن بخش‌های فروخته شده، با نام کمپانی وستینگهاوس الکتریک در اختیار شرکت ژاپنی توشیبا قرار دارد. از سال ۲۰۱۹ نام جدید شرکت، به ویاکام سی‌بی‌اس، تغییر یافت.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

وستینگهاوس توسط کارآفرین موفق آمریکایی به نام جرج وستینگهاوس راه‌اندازی شد و اولین حوزه کاری آن‌ها صنعت ریلی بود. او در ۲۲ سالگی بدون هیچ‌گونه تحصیلات آکادمیکی یک ترمز بادی برای قطار طراحی کرد که باعث شهرت وی شد.[۳] در آن زمان، توماس ادیسون روی جریان برق مستقیم کار می‌کرد و نیکولا تسلا به‌عنوان یکی از همکاران وستینگهاوس در مورد جریان متناوب ایده‌پردازی می‌نمود. کم‌کم دامنه فعالیت وستینگهاوس گسترش پیدا کرد و به تولید لوازم برقی روی آورد و در سال‌های پس از آن، یکی از برندهای لوازم خانگی معروف در آمریکا به حساب می‌آمد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Timeline». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اوت ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۳ اوت ۲۰۰۹.
  2. «CBS And Viacom Complete Merger». www.cbsnews.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۳۰.
  3. «شرکتهای معروف آمریکا».

پیوند به بیرون[ویرایش]


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «note» وجود دارد، اما برچسب <references group="note"/> متناظر پیدا نشد. ().