איאן רנקין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איאן רנקין
Ian James Rankin
איאן רנקין
איאן רנקין
לידה 28 באפריל 1960 (בן 63)
Cardenden, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט Jack Harvey עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת אדינבורו, Beath High School עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ספרות פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות The Flood, Tooth and Nail, Strip Jack, Even Dogs in the Wild, Hide and Seek, Westwind, Watchman, Knots and Crosses, Saints of the Shadow Bible עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1986 עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ ריימונד צ'נדלר, תומאס פינצ'ון, William McIlvanney עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פגיון הזהב (1997)
  • הפרס הגדול לספרות בלשית (2005)
  • פרס חרב היהלום (2005)
  • Edgar Allan Poe Award for Best Novel (2004)
  • עמית החברה המלכותית לספרות
  • קצין במסדר האימפריה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.ianrankin.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איאן רנקיןאנגלית: Ian Rankin, נולד ב-28 באפריל 1960) הוא סופר מותחנים סקוטי, שנודע בעיקר בסדרת ספרי-בלש שחיבר משנת 1987 ועד לימינו, בהם מככב הבלש ג'ון ריבוס. פרסם ספרים גם תחת שם העט, ג'ק הרווי (Jack Harvey).

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנקין נולד ב-28 באפריל 1960 בעיירת כורים קטנה בשם קארדנן (Cardenden) השוכנת בדרום מערב סקוטלנד. לאחר לימודיו התיכוניים בבית הספר התיכון בת' (Beath High school) המשיך רנקין ללמוד לימודים אקדמיים באוניברסיטת אדינבורו (Edinburgh), בתחום של ספרות אנגלית ושפות. הוא סיים תואר ראשון בשנת 1982, ואחר כך התחיל ללמוד לדוקטורט בתחום של ספרות סקוטית מודרנית[1], אך לא סיים. במהלך תקופה זו החל לכתוב סיפורים קצרים וכן מותחנים. עד להתבססותו כסופר, התפרנס רנקין ממגוון עיסוקים ובהם: ייננות, עבודה מנהלית, עיתונאות, ושירה בלהקות הפאנק "החזירים הרוקדים" (Dancing pigs) ו"קאפוט"[2]. בראשית שנות התשעים, לאחר נישואיו, עבר רנקין ללונדון ושם עסק לפרנסתו בעבודות מנהליות בקולג' ובכתיבה[3]. תקופה מסוימת גם חי וכתב בפריז.

מתגורר באדינבורו שבסקוטלנד עם אשתו מירנדה ושני ילדיהם.

יצירתו הספרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירתו הראשונה של רנקין הייתה רומן התבגרות בשם, floods, שראה אור בדפוס בשנת 1986. בשנת 1987 פורסם המותחן הראשון שלו Knots and Crosses (בעברית: "חבלים וצלבים")[4]. במרכזו של הספר ניצב בלש משטרה קשוח בשם ג'ון ריבוס החוקר תעלומות שונות ברחבי סקוטלנד, ובעיקר בעיר אדינבורו. בהמשך, התפרסמו ספרים נוספים בסדרה. ספריו של רנקין זכו להצלחה מסחרית רבה, לשבחי הביקורת ולפרסים מכובדים, תורגמו ל-36 שפות ובהם גם לעברית בתרגומו של ירון פריד (ראו פירוט בהמשך בפרק "תרגומי ספריו לעברית"). ספריו עובדו לסדרת טלוויזיה משטרתית שהוקרנה במשך חמש עונות בערוץ -ITV הבריטי. הצלחתו המסחרית וההכרה הבינלאומית שקיבלה יצירתו, מיקמו את רנקין כאחד מהסופרים הידועים ביותר בבריטניה של מותחני פשע[5].

מלבד ספרות המותחנים רנקין חיבר סיפורים קצרים, רומן גרפי וספרי עיון. כמו כן, בראשית שנות ה-2000 כיכב בשתי סדרות דוקומנטריות ששודרו בתחנת הטלוויזיה בי.בי.סי. התוכניות עסקו בקשר הקיים בין ספרות-בלשים לבין מקרי פשע שקורים במציאות.

התרגומים של ספריו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

4 מספריו של רנקין, תורגמו לעברית:

איאן רנקין, חבלים וצלבים (תרגום: ירון פריד), רימונים, 2010.

איאן רנקין, שחור וכחול (תרגום: ירון פריד), רימונים, 2011.

איאן רנקין, גלוי ונעלם (תרגום: ירון פריד), רימונים, 2012.

איאן רנקין, בת הלוויה (תרגום: יעל לקסמן-בהט), טרה ספרים, 2018.

תפיסותיו החברתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנקין גדל במשפחה של כורי פחם. המשבר בתעשיית הפחם בבריטניה בראשית שנות השישים, היווה נקודת תפנית משמעותית בחייו, והוא בא לידי ביטוי בכתיבתו[6]. בספריו מותח רנקין ביקורת על תרבות הצריכה שהשתלטה על סקוטלנד בעשורים האחרונים, כמו כן הוא מבליט את הגבול הדק בין המרחב הנורמטיבי והלא נורמטיבי. יצירתו איננה רק בידורית, אלא יש בה הארה על פינות אפלות שהחברה מנסה על פי רוב לטשטש ולהסתיר. עמדותיו החברתיות של רנקין באות לידי ביטוי מובהק בראיונות שנתן הן במדיה המודפסת והן במדיה האלקטרונית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איאן רנקין בוויקישיתוף

ביקורות בעיתונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]