ג'וליוס צ'וטוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'וליוס צ'וטוני
Julius Csotonyi
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 11 באוקטובר 1973 (בן 50)
הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום הונגריההונגריה הונגריה
קנדהקנדה קנדה
מקום לימודים אוניברסיטת אלברטה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור ואיור
זרם באמנות אמנות פלאונטולוגית, היפר-ריאליזם
הושפע על ידי רודולף זלינגר
www.csotonyi.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וליוס תומאס צ'וטוניאנגלית: Julius Thomas Csotonyi; נולד ב-11 באוקטובר 1973) הוא מאייר קנדי ממוצא הונגרי, המתמחה באמנות פלאונטולוגית. סגנון יצירתו הוא היפר-ריאליסטי ומשלב מדיה דיגיטלית (ציור באמצעות מחשב) עם צילום. צ'וטוני יצר דיורמות רבות עבור מוזיאוני טבע שונים, בהם מוזיאון טירל המלכותי, וכן פרסם בכתבי עת ומגזינים שונים. בשנת 2014 הוציא ביחד עם סטיב וייט ספר המאגד את מיטב יצירותיו הפלאונטולוגיות. הוא גם עיצב את צידו האחורי של מהדורת זיכרון של שטר 25 דולר קנדי עבור המטבעה המלכותית של קנדה. בנוסף לעיסוקו כאמן פלאונטולוגי, צ'וטוני הוא בעל תואר דוקטור במיקרוביולוגיה והוא פרסם מספר מאמרים בנושא. הוא חי בויניפג, קנדה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'וטוני נולד בהונגריה ב-11 באוקטובר 1973. משפחתו עברה לקנדה ב-1978. הוא החל לצייר דינוזאורים כבר בגיל 3, והתמיד בכך לאורך כל ילדותו.

הוא סיים תואר ראשון באקולוגיה וביולוגיה סביבתית באוניברסיטת אלברטה, ולאחר מכן סיים תואר שני באקולוגיה. הוא בעל תואר דוקטור במיקרוביולוגיה מאוניברסיטת מניטובה ופרסם מספר מאמרים בנושא.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איור היפר-ריאליסטי של דינוזאורים מהמין Linhenykus monodactylus

בזמן לימודיו לתואר שלישי במיקרוביולוגיה באוניברסיטת מניטובה בויניפג, צ'וטוני פרסם מספר מאמרים מדעיים על ההדדיות ביחסי האבקה ביוטה, על אפקטת רמיסת טחב בשטחי הפארק הלאומי ג'ספר באלברטה ועל בקטריות החיות בארובה הידרותרמית בתחתית האוקיינוס. חלק מהמאמרים לוו באיורים שהכין. הוא המשיך להשתמש בכישרונו האמנותי כדי לאייר יצורים פרה-היסטוריים ובתי גידול עתיקים בזמנו הפנוי, ואלה פורסמו ב-Prehistoric Times.

אחרי שראה ציורי קיר מסוג מורל מאת רודולף זלינגר, ואחרי שביקר במוזיאון טירל המלכותי בדרומהלר, אלברטה, צ'וטוני החל ליצור אמנות פלאונטולוגית באופן מסחרי. הוא פיתח טכניקה אמנותית שמשלבת צילום דיגיטלי ועריכה גרפית במחשב ביחד עם איורים של יצורים פרה-היסטוריים. הוא השתמש בה כדי לצייר נופים פרה-היסטוריים עם שלל בעלי החיים שחיו בהם. הוא התמחה בציור דיורמות - ציורי ענק המציגים מגוון בעלי חיים בסביבתם הטבעית (לרוב מספר רב של מינים באותה תמונה). עבודותיו פורסמו במקומות רבים בהם מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק, כתב העת Science, ספרי Titan Book (ובפרט בשני אוגדנים, אחד הכולל את עשרת האמנים הפלאונטולוגיים הטובים ביותר מאת סטיב וייט, והשני שמוקדש כולו רק לצ'וטוני, גם הוא מאת סטיב וייט). יצירותיו מעטרות מוזיאונים רבים, כאשר העיקרי שבהם הוא מוזיאון טירל המלכותי לפלאונטולוגיה שנמצא באלברטה, קנדה. מוזיאונים נוספים כוללים את המוזיאון המלכותי של אונטריו, מוזיאון יוסטון למדעי הטבע, מוזיאון מניטובה והמוזיאון להיסטוריה של הטבע של מחוז לוס אנג'לס.

ב-2014 פרסם ספר בשיתוף סטיב וייט ספר המאגד את יצירותיו בתחום האמנות הפלאונטולוגית בשם "The Paleoart of Julius Csotonyi: Dinosaurs Sabre-Tooths and Beyond". הספר כולל ריאיון עם צ'וטוני ואחריו מספר רב של יצירותיו, מלוות בכתוביות הסבר.

ב-2022 אייר את הספר Dinosaur World ובו למעלה מ-1200 איורים של דינוזאורים.

דיורמה של הפארק הפרובינציאלי דינוזאור מאת צ'וטוני. הדינוזאורים בתמונה מימין לשמאל: פנופלוזאורוס (Panoplosaurus mirus), פרוזאורולופוס (Prosaurolophus maximus), סקולוזאורוס (Scolosaurus cutleri, לשעבר תת-מין של אאופלוצפלוס), סטירקוזאורוס (Styracosaurus albertensis), למבאוזאורוס (Lambeosaurus lambei), כסמוזאורוס (Chasmosaurus belli).

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Csotonyi, J.T.; Addicott, J.F. (2001), "Competition between mutualists: the role of differential flower abscission in yuccas", Oikos 94: 557-565, doi:10.1034/j.1600-0706.2001.940317.x
  • Csotonyi, J.T.; Addicott, J.F. (2004), "Influence of trampling-induced microtopography on growth of the soil crust bryophyte Ceratodon purpureus in Jasper National Park", Canadian Journal of Botany 82: 1382-1392, doi:10.1139/B04-098
  • Csotonyi, J.T.; Stackebrandt, E.; Yurkov, V. (2006), "Anaerobic respiration on tellurate and other metalloids in bacteria from hydrothermal vent fields in the Eastern Pacific Ocean"], Applied and Environmental Microbiology 72: 4950-4956, doi:10.1128/AEM.00223-06
  • Yurkov, V.; Csotonyi, J.T. (2003), "Aerobic anoxygenic phototrophs and heavy metalloid reducers from extreme environments", In Pandalai, S.G. (ed.) Recent Research Developments in Bacteriology, vol. 1, pp. 247–300. Trivandrum, India: Transworld Research Network
  • Csotonyi, J.T.; Swiderski, J.; Stackebrandt, E.; Yurkov, V. (2008), "Novel halophilic aerobic anoxygenic phototrophs from a Canadian hypersaline spring system"], Extremophiles 12: 529-539, doi:10.1007/s00792-008-0156-8
  • Yurkov, V.; Csotonyi, J.T. (2009), "New light on aerobic anoxygenic phototrophs"], In Hunter, N.; Daldal, F.; Thurnauer, M.C.; Beatty, J.T. (eds.) The Purple Phototrophic Bacteria, pp. 31–55. New York, NY: Springer Science + Business Media B. V.
  • Csotonyi, J.T.; White, S. (2014). The Paleoart of Julius Csotonyi: Dinosaurs, Sabre-Tooths and Beyond. Titan Books. pp. 1–156. ISBN 978-1-7811-6912-4.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'וליוס צ'וטוני בוויקישיתוף