מרבו רובוסטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמרבו רובוסטוס

איור של העוף והשוואה לאדם
תקופה
פליסטוקן כ-2,560,000–130,000 שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: חסידאים
משפחה: חסידתיים
סוג: מרבו
מין: מרבו רובוסטוס
שם מדעי
Leptoptilos robustus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרבו רובוסטוס (שם מדעי: Leptoptilos robustus; מילולית: "Leptoptilos" - "בעל נוצות רכות רזה". "robustus" - "מחוזק", עקב מבנה הטיביוטאורוס (אנ') הגדול שלו), הוא מין עוף נכחד ממשפחת החסידתיים מהסוג מרבו אשר התקיים באי פלורס באינדונזיה בתקופת הפליסטוקן לפני 2.56-0.13 מיליון שנה.

מאובני עוף זה התגלו באפריל 2009 במערת הגיר ליאנג' בואה (אנ') שבפלורס, שם נמצאו גם מאובני כוח ענק ומאובני האדם הקדום הומו פלורסיינסיס. המין תואר בידי החוקרים האנק ג. מייג'ר (Hanneke J.M. Meijer) ורוקוס אווי דו (Rokus Awe Due) ב-2010 לאחר שנחשב תחילה לעצמות אנשי ענק.

מרבו זה הגיע לגובה 1.8 מטר ולמשקל כ-16 ק"ג והוא היה הגדול שבמיני החסידות מעולם. המרבו הנכחד היה בעל עצמות דקות אך לא ברור אם בשל גובהו הוא יכל לעופף. לא נמצאו שרידים של כנפיו ולכן אין לדעת מה היה אורכם ועוביים, למרות שעצמות החזה היו גדולות מאוד. היו לו עצמות ירך גבוהות ומחוזקות שעזרו לו לנוע על הקרקע ומקור ארוך ואימתני כמו של מרבו אפריקני.

חסידה זו כנראה הייתה הטורף העליון באי פלורס, מאחר שלא נמצאו שם יונקים טורפים בגודל דומה עקב בידודו. החסידה אולי הייתה אוכלת נבלות אך אולי ניזונה מציד של כוחי ענק, חולדות ענקיות שהיו באיים וגם מההומונידים הננסיים שגובהם הגיע ל-122 ס"מ בלבד. עם זאת ייתכן שההומונידים צדו את המרבו הגדול עד שהכחידו אותו לבסוף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרבו רובוסטוס בוויקישיתוף