קרל בלשן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרל בלשן
Karl Blechen
לידה 29 ביולי 1798
קוטבוס, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 ביולי 1840 (בגיל 41)
ברלין, ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Karl Eduard Ferdinand Blechen עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Dreifaltigkeitskirchhof II עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Weathered Tree Trunks in a Park, Gorge near Amalfi עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרל אדוארד פרדיננד בלשןגרמנית: Carl Eduard Ferdinand Blechen ‏; 29 ביולי 179823 ביולי 1840) היה צייר נוף גרמני ופרופסור באקדמיה לאמנויות, ברלין. סגנונו הייחודי אופייני לאידיאלים הרומנטיים של יופי טבעי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו היה פקיד מיסים זוטר מרגנסבורג. הוריו לא יכלו להרשות לעצמם לשלם עבור השכלה אמנותית ולכן הוא היה פקיד בנק ועסק במקצוע זה עד 1822, אז התעניינותו ההולכת וגוברת באמנות הובילה אותו לאקדמיה בברלין.[1]

לאחר נסיעה קצרה בדרזדן ובשוויץ הסקסונית, חזר לברלין וקיבל תפקיד של מעצב בתיאטרון המלכותי באלכסנדרפלאץ. אבל מאוחר יותר באותה שנה הוא פוטר מהתיאטרון בגלל סכסוך מתמשך עם הזמרת הנרייט סונטאג.

הוא התחתן בשנת 1824 והיה חבר באגודת האמנים בברלין בשנת 1827.

לאחר מכן, הוא ניסה לפרנס את עצמו כאמן עצמאי. בשנת 1828 הוא ערך מסע לימודי לים הבלטי, ואחריו נסיעה לאיטליה שהפיקה מאות רישומים שעובדו אחר כך בסטודיו שלו בברלין. הוא התרשם עמוקות מהנופים שם ושינה את כל אופן הציור שלו כדי לשקף את מה שראה.

שנים אחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1831, על פי המלצתו של קארל פרידריך שינקל, הוא מונה לפרופסור לציור נוף באקדמיה בברלין. למרות מינוי זה, המלך פרידריך ויליאם השלישי הזמין את בלשן לצייר את פנים בית הדקלים ליד פוטסדאם, סצנה פנימית ולא נוף חיצוני.[2]

בשנת 1835 הוא הפך לחבר מלא באקדמיה ויצא למסע לימודים לפריז ואז הופיעו הסימפטומים הראשונים למחלת הנפש שלו.

מצבו התדרדר והוא סבל מהתקפי דיכאון קשים שאילצו אותו לצאת לחופשה מהאקדמיה בשנת 1836. בשנה שלאחר מכן הוא נאלץ להתאשפז בבית חולים. הוא הצליח לעשות טיול אחרון לדרזדן, שם יצר את הציורים האחרונים שלו.

הוא נפטר כעבור ארבע שנים, במצב של מחלת נפש מוחלטת. הוא נקבר בבית העלמין אך המיקום המדויק לא ידוע. הוא מונצח בלוחית על קיר בית העלמין.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחוב, פארק ובית ספר יסודי בקוטבוס נקראו על שמו. בשנת 2008 הפך מבנה בית הספר לחלק ממרכז קניות מרכזי.[3]

מרבית עבודותיו נמצאות באוספים פרטיים. הוא היה אחד הציירים האירופאים הראשונים שייצג את התיעוש המוקדם כחלק מנופיו.[4]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרל בלשן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Paul Ortwin Rave (1955), "Blechen, Karl", Neue Deutsche Biographie (NDB) (in German), 2, Berlin: Duncker & Humblot, pp. 295–295; (full text online)
  2. ^ Carl Blechen, The Interior of the Palm House on the Pfaueninsel Near Potsdam, The Art Institute of Chicago (באנגלית)
  3. ^ Shopping in Cottbus - BLECHEN CARRÉ - Das Center, www.blechen-carre.de (ב־)
  4. ^ Vignau-Wilberg, Peter. "Das ‚Walzwerk in Eberswalde’ von Carl Blechen und die frühe Industriedarstellung,"in Carl Blechen (1798 - 1840): Grenzerfahrungen - Grenzüberschreitungen, Vogel, Gerd-Helge and Barbara Baumüller, eds.. Greifswald: Steinbecker Verlag, 2000.