ויקיפדיה:עשרה דברים שאולי לא ידעתם על ויקיפדיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אודות ויקיפדיה

אולי לא ידעת
אולי לא ידעת

1 אנחנו לא למכירה[עריכת קוד מקור]

אם אתם ממתינים שוויקיפדיה תימכר לאיזה יזם זריז - אז כדאי שתדעו שזה לא תרחיש צפוי. ויקיפדיה היא אתר אינטרנט לא מסחרי שמנוהל על ידי קרן ויקימדיה, שהיא מוסד ללא כוונת רווח שמקום מושבו בסן פרנסיסקו. אנחנו נתמכים על ידי קרנות ותרומות ומשימתנו היא להנגיש לכל ידע חופשי.

2 לכל אחד מותר להשתמש בוויקיפדיה (בכפוף לתנאים)[עריכת קוד מקור]

ויקיפדיה למדה מתנועת התוכנה החופשית, שכוללת את מערכת ההפעלה GNU‏, LINUX, ומוזילה פיירפוקס ופטרה את עצמה מהגבלות של זכויות יוצרים. במקום זה אימצנו רישיון לתוכן חופשי, ליתר דיוק בחירה בין רישיון קריאייטיב קומונז לבין הרישיון לשימוש חופשי במסמכים של גנו. כל הטקסט והערכים שנכתבו בידי המשתמשים שלנו חופשיים להעתקה, לשינוי ולהפצה ויישארו כאלה גם בעתיד. עם זאת אנחנו דורשים שיינתן להם קרדיט ושאף אחד לא יוסיף להם או לנגזרות שלהם הגבלה בשימוש. גם התמונות, סרטי הווידאו ושאר החומרים באתר נמצאים ברישיון חופשי או שהם בנחלת הכלל. כשאתם עושים שימוש בחומרים אלה בבקשה בדקו את דף התיאור של הקובץ כדי לדעת מה הם תנאי הרישיון ולפעול בהתאם.

3 אנחנו מדברים אפילו בשפת בַּניוּמַסַה (שמדוברת בפרובינציית בניומס שבמרכז האי ג'אווה, באינדונזיה)[עריכת קוד מקור]

... וביותר מ-300 שפות נוספות. בדרך כלל כל ערך בכל שפה מתחיל ומתפתח בנפרד מהמקבילים שלו בשפות האחרות, אבל יש גם ערכים מתורגמים. קרן ויקימדיה נתמכת בידי רשת ארגונים עצמאיים שפועלים ביותר מ-20 מדינות ומסייעים בהגברת המודעות ברמה המקומית. בישראל פועלת עמותת ויקימדיה ישראל. ברוב המדינות ויקיפדיה היא בין האתרים המבוקשים ביותר על ידי הגולשים וכך גם בישראל.

4 בוויקיפדיה הכל נשמר[עריכת קוד מקור]

כל עריכה בוויקיפדיה נשמרת. הערך של היום הוא למעשה הטיוטה הנוכחית, שנשמרת בוויקיפדיה ביחד עם כל הגרסאות שקדמו לה. אמנם חלק מסוים מהעריכות מבוטל, ואינו מוצג בגרסה העדכנית, אך הכל נשמר בהיסטוריית הגרסאות. עובדה זו מאפשרת לכולם להשוות בין הגרסאות וגם, במידת הצורך, לשחזר גרסאות ישנות. כקורא באפשרותך לצטט גרסה מסוימת של ערך (ולא רק את העותק הנוכחי שלו). לצורך כך יש להיכנס לגרסה המבוקשת ולבחור בתפריט הכלים מימין באפשרות קישור קבוע. קישור זה יפנה תמיד לדף הנבחר. עם זאת, במקרים שהערך יימחק או הגרסה המסוימת תוסתר הגישה לדף תתאפשר רק למפעילי המערכת.

5 אנחנו מאוד מקפידים על איכות[עריכת קוד מקור]

לוויקיפדיה יש מדיניות ברורה ותהליכי בקרה. העורכים יכולים לעקוב אחר שינויים אחרונים ולנטרם בהתאם לנושאי העניין והמומחיות שלהם. בוויקיפדיה קיימת שקיפות מקסימלית. כל אחד, עורכים, חוקרים, קוראים מזדמנים, סתם סקרנים כולם יכולים לעקוב אחר תרומות המשתמש של כולם. כדי לדווח על ונדליזם, לדון עם משתמשים אחרים בכל אחד מהערכים ועוד כהנה וכהנה. הערכים שנחשבים הטובים ביותר מקבלים מעמד של ערך מומלץ ודפים בעייתיים מועמדים למחיקה. מיזמי ויקיפדיה מתמקדים בשיפור של תחומים מסוימים. חשוב לנו לעשות דברים נכון ואנחנו לא מפסיקים לחשוב איך לשפר.

מידע נוסף ניתן למצוא בשער הקהילה, בדף שעוסק באמינות, ואפשר גם בקלות ליצור איתנו קשר.

6 אנחנו מודעים לכך שיש אצלנו טעויות[עריכת קוד מקור]

טעויות יש בכל מקור מידע. התשובה שלנו לשאלה "”איך סומכים על אנציקלופדיה שכל אחד יכול לכתוב בה”" היא "”איך אפשר לסמוך על אנציקלופדיה שאף אחד לא יכול לתקן את הטעויות שבה”" - טעויות תמיד ישנן, אולם מה שיותר חשוב מאשר לטעות כמה שפחות, זה לתקן כמה שיותר מהר. למזלנו, רבים מאוד קוראים בוויקיפדיה ומשמשים עבורנו גם בוחנים של המידע. יש המוצאים טעויות קטנות ומתקנים בעצמם (אפילו טעויות כתיב יש אצלנו לפעמים) ויש שמעירים לנו על כך. אצלנו לא צריך לנסח מכתב ארוך למוציא לאור של הספר או האנציקלופדיה, או בכלל לבדוק אם הוא עדיין קיים. אצלנו הודעה קצרה מספיקה. אנו בודקים את כל הפניות הללו בכובד ראש ובעת הצורך, מתקנים או מעדכנים. בדרך כלל הפניות אלינו גם זוכות לתשובה. עם זאת, אנו יודעים גם מה ויקיפדיה איננה ומציינים בכל מקום בו זה רלוונטי, שהמידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי, אין לראות בו פסיקה הלכתית וגם לא ייעוץ משפטי.

71 אנחנו לא לבד[עריכת קוד מקור]

ויקיפדיה היא חלק מתנועה הולכת וגדלה המתפשטת במדע ובחינוך ועניינה - מידע חופשי. קרן ויקימדיה מפעילה שמונה יזמויות-אחיות לאנציקלופדיה: ויקימילון (שהיא מילון), ויקיטקסט (ספריה של מקורות), ויקישיתוף (מקום איחסון של מיליוני תמונות, סרטי וידאו וקובצי קול), ויקיספר (אוסף של ספרי לימוד וחוברות הדרכה), ויקיברסיטה (מקור למידה אינטראקטיבי), ויקימינים (מדריך של כל צורות החיים), ויקיציטוט (אוסף ציטוטים), ויקימסע (אוסף של מדריכי טיולים) ווויקיחדשות (אתר חדשות). גם אלה, ממש כמו ויקיפדיה, בעלי רישיון חופשי ופתוחים לכל מי שמעוניינות ומעוניינים להשתתף בבנייתם.

8 אנחנו רק מלקטים[עריכת קוד מקור]

הערכים בוויקיפדיה אינם חתומים על ידי כותב כלשהו. הכותבים (או לפחות, רובם הגדול) הם מתנדבים, כלומר אינם מקבלים תשלום עבור הכתיבה באנציקלופדיה. לא משנה אם אתה פרופסור בכיר, אם את משתמשת בשמך האמיתי, אם אתה מעדיף להישאר אנונימי או שאת מבצעת עריכות מבלי להירשם למערכת תחילה. תמיד תישפטו כאן לפי טיב העריכות שלכם ולפי אופן הצגת הדברים. אנחנו דורשים ציטוטים מתוך מקורות מידע שניתן להגיע אליהם, הניתנים לציטוט ואשר ניתן להעריך את חשיבותם. העורכים שלנו אינם מורשים לפרסם בוויקיפדיה את דעותיהם. על הכותבים בוויקיפדיה להקפיד על נקודת מבט נייטרלית. הם מלקטים מידע ודעות רלוונטיות, שניתן לייחסם למקורות מידע אמינים.

9 אנחנו לא דיקטטורה ולא שום סוג אחר של משטר פוליטי[עריכת קוד מקור]

כמו לכל מיזם של קרן ויקימדיה, לכל ויקיפדיה, בכל שפה, ניתנה אוטונומיה ניהולית בקשר לתכניה ולדרך קבלת ההחלטות בתוכה. לקרן יש חבר נאמנים, אשר חבריו נבחרים בהתאם לחוקי העזר של הקרן, מתוך קהילת ויקימדיה, אולם אלה אינם מתערבים בתכנים המופיעים במיזמים.

בוויקיפדיה נהוגה שקיפות והיא נתונה לביקורת. גם מחלוקות ועימותים מתנהלים בפתיחות, מתועדים בתוך ויקיפדיה וגלויים לעיני כל הקוראים.

10 אנחנו מתכוונים להיות פה עוד הרבה זמן[עריכת קוד מקור]

כוונתנו היא שוויקיפדיה תהיה קיימת עוד זמן רב, כאשר חשיבותה, בעיני הציבור, תלך ותגדל. כל הפעולות שלנו נעשות מתוך כוונה זאת: רישוי החומרים, הארגון והניהול, ההתמקדות הבינלאומית, אסטרטגיית איסוף התרומות, התוכנה בקוד פתוח וההשתדלות הבלתי-נלאית שלנו לממש את החזון הזה. אנחנו מזמינים אותך לדמיין עולם שבו יכול כל אדם לחלוק את כל הידע. זו המחויבות שלנו - ולשם כך נחוצה לנו עזרתך.