וילסון הנרי אירווין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וילסון הנרי אירווין
Wilson Henry Irvine
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 בפברואר 1869
ביירון, מחוז אוגל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באוגוסט 1936 (בגיל 67)
אולד ליים, קונטיקט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר לאמנות של מכון שיקגו עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
וילסון הנרי אירווין, אשה באדום, 1932

וילסון הנרי אירווין ( Wilson Henry Irvine;‏ 18691936) היה צייר נוף בסגנון אימפרסיוניזם אמריקאי.

אף על פי שהוא קשור באופן הדוק ביותר למושבת האמנים אולד ליים, בקונטיקט בראשות פלורנס גריסוולד, אירווין בילה את הקריירה המוקדמת שלו בשיקגו, שהוכשר במכון לאמנות שם. אירווין צייר גם ברחבי מערב אירופה - שם ייצר גרסאות אמריקאיות אימפרסיוניסטיות של הנוף המקומי.

אירווין ידוע בעיקר בזכות שליטת האור והמרקם. כדי לתפוס אפקטים עדינים של אור, אירוויין צייר לעיתים קרובות בחוץ. לפעמים האובססיה של אירווין לאור הובילה אותו לצייר נושאים טרוויאליים למדי - נופים המתארים לא יותר מאשר כמה עצים, או דרך או גדר. אבל מספר יצירות מופת של אירווין מתארות סצינות מורכבות היטב, כולל בתים, סירות, גשרים - אפילו קומץ דיוקנאות.[1]

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילסון הנרי אירווין, נולד בסמוך לביירון, אילינוי, היה צאצאיהם של מתיישבים ואיכרים ותיקים באילינוי. הוא סיים את בית הספר התיכון מרכז רוקפורד. הוא עבד בחברת הפורטרטים של שיקגו, ולמד במכון האמנות בשיקגו.[2]

וילסון הנרי אירווין, נמל בקמדן, מיין

מההתחלה, העניין של אירווין בנושאים ציוריים התלווה בעניין מקביל בטכניקה האמנותית. עוד כשהיה בשנות העשרים לחייו, אירווין היה חלוץ של שימוש באיירבראש (airbrush) צבע כמדיום אמנותי - כלי שפותח ושווק על ידי הצייר ליברטי ווקופ, שכנו, ומדריכו של אירווין.

לאחר ששולט באיירבראש, בשנת 1888, עבר אירווין לשיקגו. עבודות הרגילה של אירווין בתקופה זו הייתה כמאייר / מעצב גרפי, והוא השתמש לעיתים קרובות במתיזן החדיש. אך במקביל, אירווין בנה קריירה כצייר רציני. הוא עשה את דרכו במעלה הקהילה האמנותית בשיקגו.

במהלך השנים הללו, אירווין ביקר בבית הספר הלילי של המכון האמנותי המפורסם בשיקגו, שם למד יותר משבע שנים. לקראת סוף המאה, המכון הציג לעיתים קרובות את עבודתו של אירווין, והעניק לו תערוכת יחיד יוקרתית בעונת חג המולד 1916-1917. עד עכשו המכון לאמנות שומר על מספר ציורי וילסון אירווין באוסף הקבוע שלו.

אולד ליים, בקונטיקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילסון הנרי אירווין, יום קיץ בנמל

בעת פיתוח הקריירה שלו בשיקגו, אירווין פנה לעיתים קרובות מזרחה, צייר במסצ'וסטס, קונטיקט ובמקומות אחרים בניו אינגלנד - כבר בשנת 1906, הוא הציג סצנות של ניו אינגלנד במכון האמנות. הוא גם יצא לחופשות עבודה במקומות אחרים במזרח ארצות הברית, כולל וירג'יניה וניו אורלינס.

אך רק כשהיה בן 45 (בשנת 1914) ארווין העביר את משפחתו לאולד ליים בקונטיקט, שהפכה לחלק מהמעגל החברתי והאמנותי של פלורנס גריסוולד, המוכר כ"ברביזון האמריקני ", מרכז האימפרסיוניזם האמריקאי. אירווין זכור כצייר אופייני של אולד ליים, אף על פי ששמר על קשרים עם שיקגו, שם הביקוש לעבודתו נותר גדול.

לאחר הניסויים המוקדמים שלו עם האיירבראש, בשנותיו המאוחרות המשיך אירווין לנסות טכניקות אמנותיות חדשות. "נוף החורף" שלו הופיע על שער גיליון 31 בינואר 1931 של עיתון ספרותי.

בשנת 1926 הוא נבחר לאקדמיה הלאומית לעיצוב כאקדמאי חבר.

ציור אירופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקריירה של אירווין התחזקה בשלוש נסיעות מורחבות באירופה, שם הציג דוגמאות ראויות לציון לנופים האירופיים של האימפרסיוניזם האמריקני - 1908 באנגליה וצרפת, ב 1923 בבריטניה, 1928 צרפת וספרד.

וילסון הנרי ארווין, עירום על הספה, 1920

אף על פי שאירווין ידוע בעיקר בזכות יצירתו באולד ליים, ונופיו המוקדמים מאילינוי, ציורי אירופה מציגים אנרגיה מיוחדת, ומביאים נקודת מבט אמריקאית ייחודית לנושאים ששבו את לבם של אמני האימפרסיוניזם הצרפתי.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילסון אירווין נפטר מדימום מוחי ב -21 באוגוסט 1936

אירווין התגלה מחדש והוכר כאחד מדמויות המפתח של ציירי שנות העשרים באמריקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]