Al-Masry Al-Youm

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Almasry Alyoum)
Jump to: navigation, search
Al-Masry Al-Youm
المصري اليوم
Arabic logo.png
Type Daily
Format Compact
Owner(s) Al-Masry Al-Youm for Journalism and Publication
Editor Yasser Rizq
Founded 7 June 2004; 10 years ago (2004-06-07)
Political alignment Independent
reformist
liberal
Headquarters Garden City, Cairo, Egypt
Circulation 250.000 (2012)[1]
Official website http://www.almasryalyoum.com (Arabic)
http://almasryalyoum.com/en (English)

Al-Masry Al-Youm (Arabic: المصرى اليومal-Maṣrī l-Yawm, IPA: [elˈmɑsˤɾi lˈjoːm], meaning The Egyptian Today) is an Egyptian privately owned daily newspaper that was first published in June 2004. It is published in Arabic and also maintains a companion website, almasryalyoum.com, which is also written in Arabic. An English version of the website was introduced in 2009 as the Al-masry Al-youm English Edition, which later evolved into Egypt Independent.[2][3] It strives to be a full-service multimedia news organization for Egypt.[4][5]

History[edit]

The newspaper was founded in late 2002 by Salah Diab, an Egyptian businessman whose grandfather (Tawfik Diab) was one of Egypt's most renowned publishers in 1930s and 1940s. Hisham Kasser is also the founder of Al Masry Al Youm.[6] In 2004, its establishment was finalized,[7] and on 7 June 2004, it published its first edition.[8][9] The publisher of the daily is Al-Masry Al-Youm for Journalism and Publication.[8] Magdi El Galad is one the former editors-in-chief of the paper.[6][10]

The paper initially circulated primarily amongst Cairo’s intellectual elite, providing objective news coverage in the belief that good news would beat sensationalist reporting found in other Egyptian print media. It has been said that the paper's launch "helped inaugurate a new opening for independent media in Egypt.".[11] The 2005 circulation of the daily was 50,000 copies.[12] After 3 three years, it was challenging Al-Ahram for the status of being the national paper of record. As of 2009 it was regarded as the most influential newspaper in Egypt.[13]

It has successfully responded to the Egyptian media market as a whole and not a single political party, like many Egyptian opposition papers, and was unafraid to take on hard-hitting topics, like governmental news outlets. Further, it harnessed the energy of young journalists, giving them incentives to produce good work.[13]

2011 Gaza Aid Flotilla Initiative[edit]

Main article: Freedom Flotilla II

In July, 2011, Al Masry Al Youm publicized its initiative to host the Freedom Flotilla 2 in Egypt and to have the flotilla's ships sail for Gaza from an Egyptian port. The flotilla's ships were stalled in Greece after Greek authorities refused to let them sail. The paper reported that flotilla activists welcomed the paper's initiative to sail from Egypt.[14] The French ship Dignité Al Karama was the only ship in the flotilla that managed to approach Gaza. It turned towards Gaza after publicly announcing that its destination was the port of Alexandira, before being intercepted by Israeli commandos and escorted to the Israeli port of Ashdod. Al Masry Al Youm reported at the time that a source among the flotilla's activists said to the paper that "the ship will reach the port of Alexandria to refuel, in response to the invitation of Al Masry Al Youm, and after that it will proceed to one of the Mediterranean ports, and from there directly to Gaza, challenging all of the threats that Israel has issued."[15]

Accusations of Self-Censorship[edit]

On 1 December 2011, the chief editor of Al-Masry Al-Youm objected to and ultimately censored a print issue of Egypt Independent, Al-Masry's weekly English-language newspaper supplement that was launched in November, 2011. The second issue of Egypt Independent was to carry an opinion piece by Robert Springborg, a political scientist and expert on Egyptian civil-military relations, that was critical of the Supreme Council of the Armed Forces that had ruled Egypt since the February, 2011 departure of former president Housni Mubarak. Springborg and the Egypt Independent staff collaborated to alter the offending sections in the opinion piece, however the second issue of the supplement was nevertheless prevented from being published. Professor Springborg was himself accused of being a "conspirator against Egypt’s stability" on 7 December 2011 Arabic-language edition of Al-Masry al-Youm. The self-censorship episode prompted the staff of Egypt Independent to write that "even after 25 January, self-censorship still plagues Egyptian media. As an Egyptian newspaper, we, too, suffer from it. But if self-censorship becomes internalized and goes unquestioned, it becomes an irreversible practice. We refuse to let this happen."[11]

Egypt Independent closure[edit]

Egypt Independent was closed by the parent company in April 2013. The final print issue of Egypt Independent which was due to be published on 25 April was withheld by the owners. It was eventually made available in an online digital edition.[16][17]

In June 2013, former journalists of Egypt Independent founded the online newspaper Mada Masr.[18]

Editors[edit]

References[edit]

  1. ^ Murphy, Caryle (18 December 2012). "The Future of Print". The Majalla. Retrieved 5 July 2013. 
  2. ^ "Time for something new". 24 November 2011. Retrieved 26 April 2013. 
  3. ^ "Championing The Cause Of Narrative: An Obituary For A Newspaper That Cannot Be Allowed To Live". Tahrir Squared. 25 April 2013. Retrieved 25 April 2013. 
  4. ^ "About Al-Masry Al-Yaum". Al-Masry Al-Yaum. Retrieved 23 October 2010. 
  5. ^ (Arabic) "عن المصري اليوم". Al-Masry Al-Yaum. Archived from the original on 2 October 2010. Retrieved 23 October 2010. 
  6. ^ a b "Al Masry Al Youm transforming Egyptian press". Tavaana. Retrieved 13 September 2014. 
  7. ^ "Newcomer on Egyptian newspaper market making headlines". Arab Press Network. 27 March 2009. Retrieved 1 March 2013. 
  8. ^ a b Hend Selim. "The Coverage of Egypt’s Revolution in the Egyptian, American and Israeli Newspapers". Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved 29 September 2013. 
  9. ^ "How liberal are the nations two new liberal daily newspapers? And what does an Egyptian liberal believe in, anyway?". Egypt Today. 16 March 2005. Retrieved 8 September 2014. 
  10. ^ Sami Kamal Al Din (2005). "600 publications in Egypt and not enough readers". Al Ahrām Al ‘Arabī 26: 40–43. Retrieved 8 September 2014. 
  11. ^ a b "Time for an independent conversation". Egypt Independent. Retrieved 26 December 2012. 
  12. ^ "Zoellick's visit to Egypt (July 13-14)". Wikileaks. 18 July 2005. Retrieved 2 January 2014. 
  13. ^ a b David Grant, "From "Decorative Democracy" to Journalistic Potency: Egyptian Print Media Today and Tomorrow," Arab-West Report, 2008, week 19, art. 2
  14. ^ "نشطاء "أسطول الحرية 2" يرحبون بمبادرة "المصرى اليوم" للإبحار من مصر المصري اليوم، أخبار اليوم من مصر". Al Masry Al Youm. 28 May 2010. Retrieved 26 December 2012. 
  15. ^ "أسطول "الحرية 2" يبدأ تنفيذ مبادرة "المصرى اليوم" ويصل الإسكندرية "خلال يومين" المصري اليوم، أخبار اليوم من مصر". Al Masry Al Youm. 17 July 2011. Retrieved 26 December 2012. 
  16. ^ "Egypt Independent 2009-2013". Al Masry Al Youm. 25 April 2013. Retrieved 4 May 2013. 
  17. ^ "In the Egypt Independent’s closure, an end of a beginning". Columbia Journalism Review. 30 April 2013. Retrieved 4 May 2013. 
  18. ^ "And we're back ...". Mada Masr. 30 June 2013. Retrieved 4 August 2013.