Electro Physiological Feedback Xrroid

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Electro Physiological Feedback Xrroid (EPFX), also known as Quantum Xrroid Consciousness Interface (QXCI), is a discredited "energy medicine" device which claims to read the body’s reactivity to various frequencies and then send back other frequencies to make changes in the body.[1][2] It is manufactured and marketed by self-styled "Professor Bill Nelson" also known as Desiré Dubounet.[2] Nelson is currently operating in Hungary, a fugitive from the US following indictment on fraud charges connected to EPFX.[1]

Descriptions of the device in mainstream media note its high price tag ($20,000 US) and the improbable nature of the claims made for it.[3] It has reportedly been used to "treat" a variety of serious diseases including cancer. In one documented case, undiagnosed and untreated leukaemia resulted in the death of a patient.[4]

The website Quackwatch posted an analysis of the device by Stephen Barrett which concludes: "The Quantum Xrroid device is claimed to balance 'bio-energetic' forces that the scientific community does not recognize as real. It mainly reflects skin resistance (how easily low-voltage electric currents from the device pass through the skin), which is not related to the body's health."[5]

Imports to the US are now banned.[6]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b Michael J. Berens and Christine Willmsen (November 19, 2007). "How one man's invention is part of a growing worldwide scam that snares the desperately ill". Seattle Times. Retrieved 2008-04-06. 
  2. ^ a b Miracle makers or money takers?, CBC News Marketplace, Feb 27, 2009
  3. ^ Goldacre, Ben (August 9, 2008). "Bill Nelson Wins The Internet". Bad Science. 
  4. ^ "Miracle Machines: The 21st-Century Snake Oil". Seattle Times. December 26, 2008. 
  5. ^ Barrett, Stephen. "Some Notes on the Quantum Xrroid (QXCI) and William C. Nelson". Quackwatch. Retrieved 2007-02-12. 
  6. ^ FDA Takes Action Against Fake Medical Device, NewsInferno.com, 10 August 2009

External links[edit]