Libya TV

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about a Libyan television station opposed to the Gaddafi government. For the Gaddafi government television, see Libyan Jamahiriya Broadcasting Corporation.
Libya-Al-Ahrar
Slogan Libya for the free
Country Libya
Headquarters Doha, Qatar
Website [1]
Availability
Satellite
Eurobird 2[1] Hotbird 12380 MHz 27500 Vertica

Libya TV (also known as Libya Al Ahrar TV) is a Libyan TV channel broadcast by satellite from its headquarters in Doha.[2] The channel was created in 2011 during the Libyan Civil War.[2] Its presents news, opinions, analysis, photo and video reports about Libya in specific and the region in a wider scope. It focuses on Libya’s revolution and future toward building a democratic state.

Structure[edit]

Libya TV was created by Huda Al Srari, Tareq Al Qazeri, Mojahed Bossify and Mahmud Shammam. It is managed by Huda Al Srari and in late March 2011 it had 19 staff.[2] Currently it engulfs around 50 employees working to provide exposure to Libyans' different opinions.

The headquarters is in Doha, and additional studios are located in Benghazi and Tripoli.[2] Libya TV claims to have correspondents "throughout Libya." Along with Arabic, the channel also broadcasts a show in the Amazight language and will contain English programming in the future.[2]

The Management structure since its launch;

Mahmoud Shamam - CEO Huda Alsrari - General Manager Lubna Alshanta- Head of HR Lamis Maddur - Head of Program Department Ibrahim Almozoghi - Head of Tripoli Office Khadija Al Amami - Head of operation in Benghazi office

Funding[edit]

Libya TV is mostly funded by Libyan expatriate businessmen.[2] Qatar provides "facilities and technical staff" through Al Rayyan TV station.

Notable broadcasts[edit]

Libya TV's plan for April 2011 was to broadcast four hours of original programs, including a news segment and a talk show, daily.[2] Libya TV now broadcasts 12 hours per day both in Arabic and the Amazight language.

In the weeks prior to the battle of Tripoli, Libya TV aired recorded phone calls between key figures in the Gaddafi regime in which they discussed moving bodies of the deceased to places where NATO had previously targeted during airstrikes.

On 21 August 2011, amidst the Battle of Tripoli, then- Prime Minister Mahmoud Jibril gave a speech on Libya TV urging revolutionary fighters against looting, revenge killings, abusing foreign nationals and mistreating prisoners of war. He also called for unity and asked that police and army units in Tripoli disavow Gaddafi but remain at their posts. On 20 October 2011, Libya TV was the first news channel to report the capture and subsequent death of Muammar Gaddafi."[3]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ LyngSat: Libya TV (Libya Al Ahrar TV)
  2. ^ a b c d e f g Hounshell, Blake (28 March 2011). "The Revolution Will Soon Be Televised". Foreign Policy. Archived from the original on 3 April 2011. Retrieved 3 April 2011. 
  3. ^ "Translated: new Libya Satellite channel in Qatar confirms Eman Al Obeidy is released from custody via telephone interview". Libya TV. 3 April 2011. Archived from the original on 3 April 2011. Retrieved 3 April 2011. 

External links[edit]